Vreemd issue met geheugen bij gebruik van 2 modules

Pagina: 1
Acties:

• Ward5x5
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:57
Vorig jaar heb ik een nieuwe pc gebouwd en af en toe had ik wat stabiliteitsproblemen in games. Uiteindelijk toch maar een memtest gedaan en de rest faalde vrij snel met heel veel errors. Nu probeer ik het probleem te isoleren dus ik heb de modules één voor één getest, maar vreemd genoeg krijg ik dan geen errors. Zodra ik beide sticks tegelijk probeer, weer errors.

Het gaat om de volgende componenten:

Corsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K 2x16GB 6000MHZ

ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI

AMD Ryzen 9 7900X

Wie kan dit verklaren of me vertellen wat ik verder nog kan testen? Ik kan nu wel het geheugen terugsturen naar die sticks gaan op zichzelf niet als defect bevonden worden.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:51
Ik zou beide modules tegelijk nog even in de andere slots proberen als die beschikbaar zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door Nopheros op 09-05-2026 21:53 ]

• Ward5x5
Ja vreemde is, mijn moederbord heeft 4 slots maar als ik een module in slot 1 of 3 doe dan worden ze niet herkend. In 2 en 4 wel. Ook al eens verwisseld zonder effect .

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:47

HugoBoss1985

Xenotech

Klinkt alsof er een heel geheugen kanaal defect is.Kan een defecte cpu zijn of defect mobo (of bijvoorbeeld een of meerdere beschadigde socket pins).

In je startpost geef je aan dat de modules wél afzonderlijk werken? Dat is in 2 én 4 (1 module in het mobo)? En beide modules in 2 én 4 werkt ook niet goed (2 modules in het mobo)?

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-05-2026 22:01 ]

• Ward5x5
Ja precies, module a in 2, pass, module b in 4,pass. Beide tegelijk, fail.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:51
Ward5x5 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:58:
Ja vreemde is, mijn moederbord heeft 4 slots maar als ik een module in slot 1 of 3 doe dan worden ze niet herkend. In 2 en 4 wel. Ook al eens verwisseld zonder effect .
Even de handleiding erbij pakken om te zien wat precies de bedoeling is. Eventueel je geheugen in een andere pc testen, lijkt erop dat het geheugen zelf prima is.

• Ward5x5
Ja het moeilijke is ook, dit is mijn enige DDR5 systeem, als mijn andere modules en moederborden zijn DDR4.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:24
En op welke snelheid test je deze modules?

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
Welke BIOS versie staat er op? Heb je deze al geupdate sinds je het bord in bezit hebt? Dit setje geheugen is namelijk alleen getest door ASUS op Ryzen 8000 en 9000.

Ook al een volledige BIOS reset geprobeerd, na een volledige power cycle, en dus de CMOS batterij er even uit gehad?

Als een enkele module het wel doet in een slot, gebruik je dan dezelfde module, of degene die erin zat?

https://ko-fi.com/apart

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:51
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:01:
Klinkt alsof er een heel geheugen kanaal defect is.Kan een defecte cpu zijn of defect mobo (of bijvoorbeeld een of meerdere beschadigde socket pins).

In je startpost geef je aan dat de modules wél afzonderlijk werken? Dat is in 2 én 4 (1 module in het mobo)? En beide modules in 2 én 4 werkt ook niet goed (2 modules in het mobo)?
Ik heb dezelfde problemen ondervonden bij een PC. Enkele gebogen pinnetjes was bij mij i.i.g. het probleem.
Pagina: 1