Opzoek naar mogelijkheden veranda vloer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-05 18:25
Wij gaan binnenkort een aluminium veranda laten plaatsen en we weten nog niet goed wat we met de tegels moeten doen. We denken eraan om over de tegels een gietvloer te gieten of pvc te leggen, maar het moet wel vochtbestendig zijn, vooral in de winter. Ik ben nog volop aan het zoeken naar wat de beste optie is. Voordat ik vergeet we hebben nog kinderen waar we af en toe de veranda ook als spelruimte zullen gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7Xpk3_Gsup5BqsFrlcGOM7ZNrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fjn4Yuc9hwLEQtkHmlBm50V.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gewoon die tegels laten liggen?

• Routepr0bleem
Ik wil ze wel laten liggen maar ik wil eventueel iets erop doen iets met giet of pvc eventueel...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Evt. iets dampwerends er onder, verder zou ik zo ook gewoon laten liggen.

• Routepr0bleem
snap ik maar ik wil de kinderen niet op zulke tegels laten spelen eerlijk gezegd, ben nog aan de twijfel.

• DukeBox
  • Niet online
(buiten)Kleed? Stuk zijl? Gebruiken ze ook allemaal in die caravan voortenten.

Ik speelde als kind ook gewoon op de grindtegels, de rand van de zandbak op school is ook van grof beton.. heb er niets aan overgehouden.

[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 09-05-2026 17:43 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

TeeDee

CQB 241

Routepr0bleem schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:38:
snap ik maar ik wil de kinderen niet op zulke tegels laten spelen eerlijk gezegd, ben nog aan de twijfel.
Waarom niet?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hangt er natuurlijk wel van af hoe oud de kinderen zijn en waar ze mee spelen ;p

Hoe dan ook zonde van een mooie tegelvloer. Eventueel tijdelijk er los Linoleum op leggen en optie? Stuitert ook voor geen meter maar soit, dat doet een gietvloer ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 09-05-2026 18:19 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Routepr0bleem
franssie schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:18:
[...]

Hangt er natuurlijk wel van af hoe oud de kinderen zijn en waar ze mee spelen ;p

Hoe dan ook zonde van een mooie tegelvloer. Eventueel tijdelijk er los Linoleum op leggen en optie? Stuitert ook voor geen meter maar soit, dat doet een gietvloer ook niet.
De oudste is 7 jongste is 1.5 en en de rest is 3 en 5 :) we willen het ook in de winter gebruiken met electrischkacheltje.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Routepr0bleem schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:38:
Maar dit snap ik nog steeds niet. Ben je bang dat de tegels of de kinderen beschadigen? Lijkt op de foto namelijk best strak te liggen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Routepr0bleem
franssie schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Maar dit snap ik nog steeds niet. Ben je bang dat de tegels of de kinderen beschadigen? Lijkt op de foto namelijk best strak te liggen.
We willen het als verlengstuk van de woonkamer gebruiken. De look willen we dus ook zo aanhouden.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Die tegels liggen op zand. In je tuin. Je kunt er een overkapping overheen plaatsen,maar het blijft tuin.
Gietvloer er overheen zeg je, dat zal binnen no time kapot zijn.
Pvc hierover kan ook niet.

Wil je het als een aanbouw gebruiken, dan moet je een geisoleerde vloer gaan creëren.
Dat kan op heel veel verschillende manieren.
Zul je echter niet snel voor kiezen bij een aluminium overkapping wat toch altijd een 'buitenkamer' zal zijn.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wij hebben overigens zelf een serre. Grote kunststof puien met dubbelglas (dus geen glazen schuifwandje met veiligheidsglas wat je ook vaak ziet). In de lente heerlijk met de zon er op. In de winter steenkoud.

Wel hebben wij een gietvloer, omdat er een geisoleerde betonvloer onder ligt.
Ook dit wordt steen koud, als er geen vloerverwarming in zit. En de hele serre verwarmen is niet te doen, want die is uit 93 en heeft niet de isolatiewaarde zoals je bij een uitbouw hebt. Zo'n betonvloer wordt echt snel koud als je niet 24/7 stookt en met een kacheltje als de kinderen gaan spelen los je dat niet op.

Lang verhaal kort; als je bepaalde eisen hebt (verlengstuk woonkamer, ook in de winter) dan moet je daar ook naar bouwen. Dus geisoleerde vloer. Geisoleerd dak en wanden. Verwarming .

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 09-05-2026 21:30 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Routepr0bleem schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:15:
[...]

We willen het als verlengstuk van de woonkamer gebruiken. De look willen we dus ook zo aanhouden.
Je wil er dus eigenlijk niet alleen een 'veranda' ( = open) maar ook een (schuif?) pui bij aanzetten zodat het geheel een afgesloten ruimte kan worden van de tuin, oftewel er een soort van 'tuinkamer' of serre van gaan maken?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Routepr0bleem
Will_M schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Je wil er dus eigenlijk niet alleen een 'veranda' ( = open) maar ook een (schuif?) pui bij aanzetten zodat het geheel een afgesloten ruimte kan worden van de tuin, oftewel er een soort van 'tuinkamer' of serre van gaan maken?
idd het is gewoon een verranda met een schuifpui en een poly dak van 32mm dik je hebt ook van 16mm dik maar voro de stevigheid heb ik de 32mm gekozen ivm sneeuwval ect afgelopen winter. Ik denk dat ik voor spc kilik vloer ga.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:31
Veelste koud in de winter om op de vloer te spelen ..... Die krijg je ook niet warm met een kacheltje en zal ook nooit een verlengstuk van je woonkamer kunnen worden. Ja kan wel maar dan moet je echt een uitbouw plaatsen met geïsoleerde muren, vloer en dak en dan verwarming plaatsen. Maar dan praat je over serieus andere bedragen

• Routepr0bleem
Orkaan schreef op zondag 10 mei 2026 @ 01:25:
Veelste koud in de winter om op de vloer te spelen ..... Die krijg je ook niet warm met een kacheltje en zal ook nooit een verlengstuk van je woonkamer kunnen worden. Ja kan wel maar dan moet je echt een uitbouw plaatsen met geïsoleerde muren, vloer en dak en dan verwarming plaatsen. Maar dan praat je over serieus andere bedragen
Je hebt ook tegenwoordig zulke dingen:

https://www.carbonheating.nl/en/blogs/news/innovatie-in-vloerverwarming-ultradunne-vloerverwarming-van-0-3-mm-dik

• Volt-
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-05 15:08
Beetje kort door de bocht, maar toch: dit ga je nooit mooi krijgen als je niet letterlijk een uitbouw gaat maken dat geïsoleerd is. Je roept allemaal problemen op je af als je het zo wil doen. Lees alle andere comments. Wat je wel kan doen is misschien een schuifpui laten zetten die gelijk loopt met de buiten vloer en een volledig nieuwe vloer laten storten in plaats van de tegels. Maar ook wat iedereen zegt, je hebt all een mooie tegelvloer.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
ja en je betaald je scheel aan stroom als je dat aanzet op je niet geïsoleerde tuintegels.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DukeBox
  • Niet online
Het is mij nog steeds onduidelijk of het nou een (geïsoleerde) serre/tuinkamer of veranda is maar ga anders eerst gewoon eens beide seizoenen door met wat je hebt en bepaal daarna wat je wilt en of het haalbaar is.

Zoals hierboven staat, elektrische vloerverwarming op geïsoleerde buitentegels is een zeer bijzondere keuze. Ik zou persoonlijk nog eerder kijken naar een (ir)warmtestraler of desnoods iets als een pellet kachel.

• Mmooij72
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-05 09:03
Wij hebben afgelopen week een glazen serre met schuifpui laten plaatsen tussen 2 uitbouwen in. (Buren links en rechts zijn uitgebouwd) Ook wij willen de serre als verlengstuk van onze woonkamer gebruiken en hebben voor de volgende oplossing gekozen. Bouwzeil over de tegels, daarna 5cm xps isolatieplaten. Daarover 18mm vochtbestendige vloerplaten. Omdat je straatwerk nooit 100 procent vlak is heb ik daar waar de vloer kraakte kleine gaatjes geboord en volgespoten met purschuim. Dit werkt boven verwachting goed tegen het 'veren' van de vloer. Hierover heb ik PVC laminaat gelegd. Als ik nu 's morgens in de serre stap en de zon staat er op, is het warm genoeg en de kou trekt niet op uit de vloer. In de winter zal het er wel koud zijn maar vanaf het vroege voorjaar tot laat in het najaar hopen wij van de serre gebruik te kunnen maken. Ik weet niet hoe de vloer het op langere termijn gaat houden maar ik heb dit vorig jaar ook in mijn schuur van 12m2 gedaan omdat we de wasmachine en droger daar wilden plaatsen en dat lijkt vooralsnog goed uit te pakken. Eventueel kun je met infrarood panelen de ergste kou eruit krijgen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Mmooij72 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:46:
Wij hebben afgelopen week een glazen serre met schuifpui laten plaatsen tussen 2 uitbouwen in. (Buren links en rechts zijn uitgebouwd) Ook wij willen de serre als verlengstuk van onze woonkamer gebruiken en hebben voor de volgende oplossing gekozen. Bouwzeil over de tegels, daarna 5cm xps isolatieplaten. Daarover 18mm vochtbestendige vloerplaten. Omdat je straatwerk nooit 100 procent vlak is heb ik daar waar de vloer kraakte kleine gaatjes geboord en volgespoten met purschuim. Dit werkt boven verwachting goed tegen het 'veren' van de vloer. Hierover heb ik PVC laminaat gelegd. Als ik nu 's morgens in de serre stap en de zon staat er op, is het warm genoeg en de kou trekt niet op uit de vloer. In de winter zal het er wel koud zijn maar vanaf het vroege voorjaar tot laat in het najaar hopen wij van de serre gebruik te kunnen maken. Ik weet niet hoe de vloer het op langere termijn gaat houden maar ik heb dit vorig jaar ook in mijn schuur van 12m2 gedaan omdat we de wasmachine en droger daar wilden plaatsen en dat lijkt vooralsnog goed uit te pakken. Eventueel kun je met infrarood panelen de ergste kou eruit krijgen.
goede opzet voor die vloer, die infraroodpanelen gaan niets doen, die verwarmen geen lucht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Routepr0bleem
Mmooij72 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:46:
Hoeveel marge had je met de fundering van de serre? Ik heb zelf ook niet veel volgens mij de veranda is vandaag geplaatst, de schuifpui komt binnenkort.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Routepr0bleem

Zijn pvc kliktegels een idee , waar ze garages mee doen?

https://www.floormaxx.nl/...vmzDF8CqoZ8c69YVRD4mrA8PE

Niet goedkoop maar ik overweeg ze in onze schuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 10-05-2026 22:29 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Routepr0bleem schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:21:
[...]

de veranda is vandaag geplaatst, de schuifpui komt binnenkort.
Nu de vraag: De boel is nu al geplaatst en je gaat nu aan het "klooien" met de vloer? Dat is toch een beetje de omgekeerde wereld? Normaal begin je met de fundering en vloer en ga je vanaf daar opbouwen.

Wat men al aangaf: Nauwelijks geïsoleerd, op de koude grond en vochtig zijn dan is zoiets niet echt lekker om te gebruiken in de winter. Dat zal niet echt comfortabel zijn. In de herfst en winter zal je je rot stoken of veel elektra gaan gebruiken om het een behaaglijk te krijgen.

Wil je je kinderen op de grond laten spelen: Leg er een vloerkleed neer. Dan is dat een beetje comfortabel. Alleen kan het voorkomen dat het kleed vochtig gaat worden omdat het op de koude (en vochtige) tegel / grond ligt.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Hier ook een aanbouw serre (dat wij de tuinkamer noemen) met glazen dak en glazen schuifwanden. 1 wand is van aluminium en de andere is de muur van de bijkeuken. De vloer bestaat uit nu nog bestrating klinkers maar dat worden keramsiche tuintegeles. We gaan de vloer niet isoleren want dat heeft voor ons geen meerwaarde. Maten zijn 4x4 meter. Ik kan je nu al garanderen dat als je verders niks aan isolatie doet je de serre niet gaat gebruiken in de winter! Het is simpelweg veel te koud.

Hier hangt een 2,5kW infrarood kachel die als het wat kouder is de ruimte wel warm krijgt (of in ieder geval de mensen ivm IR). We hebben er wel eens een 2kW convectorkacheltje in gehad en dan is het met een buitentemperatuur van 11-12 graden net aan 20 graden te krijgen. Hierbij stond het IR paneel wel aan op 1,25kW. 3kW aan electrisch vermogen om het een paar graden warmer te krijgen.

Als de zon in de tuinkamer staat is het een ander verhaal, dan schiet de temperatuur omhoog en is het heerlijk vertoeven, zelfs met een buitentemperatuur van 2 graden. De zon MOET dan wel in de tuinkamer schijnen want anders is het niet te doen. Verdwijnt de zon aan het eind van de dag dan keldert de temperatuur net zo hard naar beneden maar blijft wel op een hoger nivo hangen dan aan het begin van de dag.

Vannacht was het 3 graden buiten en was het in de tuinkamer 7 graden.

Hoe groot wordt jullie serre?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:45
Ik zou tuin-terrasplanken leggen dat haalt de kou van de vloer en het ziet er natuurlijk uit. Er zijn ook niet van echt te onderschijden kunststof planken dat geeft geen splinters.
Je zou er nog een hout/palletkacheltje in kunnen zetten voor de warmte en gezelligheid.
Pagina: 1