feedback begroting nieuwbouw huis 750m3, please help :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• buhu
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:09
Beste medetweakers,

​Voor de geplande bouw van onze nieuwe woning (schuurwoning) ben ik momenteel de begroting aan het finetunen. Het perceel is inmiddels in beeld en eerste gesprekken met architecten zijn gevoerd.

​Voordat de definitieve klap erop gaat, wil ik deze begroting graag aan jullie voorleggen. Mijn doel is vooral om inzicht te krijgen in de blinde vlekken. Waar hebben jullie je (achteraf gezien) flink in vergist tijdens het bouwen? Ik zoek naar een realistisch scenario en hoor graag waar deze begroting volgens jullie te krap, te ruim of incompleet is.

De context:
  • ​Nieuwbouw, circa 750m3.
  • ​Focus op een goed geïsoleerde schil (BENG) en een warmtepomp-setup.
  • ​Voorbereiding op elektrisch rijden en een eerste aanzet tot domotica (al vermoed ik dat ik met mijn voorliefde voor automatisering hier in de praktijk meer aan kwijt ga zijn). ik trek overal PoE naartoe en plaats accespoints in de plafonds. daarnaast overal diepe inbouwdozen van 60mm voor de shellys. doel hier is homeassistant gebruiken als HEMS en beveiliging. op later tijdstip verlichting.
De Begroting:
OnderdeelPostBedrag
Grond / VoorbereidingOntwerp/vergunning€ 22.990,00
Gunning aannemer€ 3.630,00
Constructeur€ 4.235,00
Sonderingen€ 1.512,50
BENG-rapport€ 1.210,00
Leges gemeente (2% van bouwkosten)€ 11.000,00
Aansluitkosten water/electra/kabel€ 2.900,00
Totaal architect/constructeur/gemeente€ 47.477,50
RuwbouwAanneemsom volgens bestek€ 379.207,95
Meer-/minderwerk (o.a. kunststof kozijnen)€ 9.075,00
Totaal ruwbouw€ 388.282,95
E-installatieElektrische installatie€ 21.175,00
Domotica€ 3.025,00
Totaal E-installatie€ 24.200,00
W-installatieWarmtepomp + vloerverwarming€ 27.310,00
Naregeling vloerverwarming€ 3.146,00
Loodgieterswerk€ 9.922,00
Zinkwerk (hemelwaterafvoer)€ 2.662,00
Mechanische ventilatie WTW€ 8.000,00
Wateronthardingsinstallatie€ 2.500,00
Infiltratiekratten€ 2.000,00
Totaal W-installatie€ 55.540,00
Interieur & AfbouwKeuken (Aankoop en installatie)€ 25.000,00
Badkamers/wc (Sanitair)€ 25.000,00
Trap€ 6.448,09
Binnendeuren en montage€ 6.344,86
Vensterbanken en montage€ 2.420,00
Benedenvloeren (2x poolster)€ 9.000,00
Bovenvloeren (100 m2 ad € 20)€ 2.000,00
Totaal interieur/afbouw (excl. stuc)€ 76.212,95
Stuc- en schilderwerkSchilderwerkzaamheden€ 18.150,00
Stucwerkzaamheden€ 24.200,00
Totaal stuc- en schilderwerk€ 42.350,00
Techniek / BuitenZonnepanelen 6500wp€ 5.371,90
Laadpaal slim€ 2.420,00
Totaal PV & Laadpaal€ 7.791,90
Aankleding & TuinGordijnen/raambekleding beneden€ 10.890,00
Gordijnen/raambekleding boven€ 2.420,00
Bestrating oprit€ 4.840,00
Hekwerk€ 1.331,00
Tuinaanleg€ 3.630,00
Totaal aankleding & tuin€ 23.111,00
TOTAAL BOUW WONING€ 664.808,81
Aankoop perceel€ 452.000,00
TOTAAL INVESTERING€ 1.116.808,81
Mijn specifieke vragen aan jullie:
  1. Onvoorzien: Ik heb nog geen expliciete post 'onvoorzien' opgenomen. Wat is volgens jullie een reëel percentage in de huidige markt bovenop deze aanneemsom? ik heb eigenlijk in de afzonderlijke regels vaak het worst case scenario aangeklikt dus er zit wel wat onvoorzien in.
  2. Tuin & Straatwerk: Met nog geen 10k lijkt dit me aan de krappe kant. doel is eerst simpele oprit en gras zelf zaaien en over jaar of 2 de tuin aanpakken. wat zouden jullie doen?
  3. Domotica: wat zijn jullie leukste home assistant tips?
  4. Verborgen kosten: Welke (kleine) kostenposten ontbreken hier die steevast vergeten worden maar onderaan de streep flink aantikken? Denk aan zaken rondom grondverzet, afvoer, of specifieke afwerking.
​Alvast ontzettend bedankt voor het meekijken en het delen van jullie ervaringen. ik heb jullie echt nodig :)

Alle reacties

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:44
Voor een villa van 250m2 heb je een vrij basic keuken op het oog, de rest wel realistisch geloof ik.

• buhu
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14:09
ja klopt, wij hebben niet zo'n hoge standaard en zijn niet merk gevoelig. voor apparatuur rij ik naar Duitsland.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:07
Ik heb ongeveer hetzelfde qua volume, en zaken waar ik uit ben gelopen:
  • Keuken
  • Twee badkamers en 3 wc's was bij mij ook een stuk duurder
  • Tuinaanleg ga je echt niet redden van dat bedrag, tenzij je alles zaait, en 10 jaar wacht totdat het er een beetje uitziet en 40*60 beton erin gooit verder.
  • Schilderen alleen de binnenkant dan denk ik (kunststof kozijnen).
  • Vloeren zou mijn kwaliteit niet zijn. Ik heb alles laten gieten en was daar significant meer voor kwijt. Anders is het zonde met zo'n huis. 20 euro inclusief leggen? Of ga je dat zelf doen.
  • Binnendeuren lijkt dan opdek en alleen de deuren of ook kozijnen voor die prijs? Of wel stompe deuren? Ik heb kamerhoge deuren met ingestucte kozijnen en was met montage een stuk meer kwijt. (richting de 3K per deur, en ik heb er 15).
  • Ruwbouw kan ik weinig over zeggen, ik heb een bestaand huis gekocht dat ik gestript heb en weer opgebouwd, dus ga er even vanuit dat die aannemer dat voor die prijs wel komt doen ;-)
  • Mijn domotica + wifi (alles Unifi) was VER boven de 3K ;-)
Alles in natuurlijk een kwestie van budget, maar ik heb mijn vorige huis eigenlijk net teveel beknibbeld bij de afbouw (helemaal nieuwbouw) en inrichting, en me daar 15 jaar aan geërgerd. Bij mijn laatste huis heb ik dus gewoon 300K gepakt om het compleet te strippen en in te richten naar mijn smaak en standaarden, omdat je er, als je alles doet, ook weer minstens 10 jaar tegenaan kijkt. Nou heb ik in mijn levensfase wat makkelijker praten. Maar wat een geld joh tegenwoordig ;-)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als ik naar het totaalplaatje kijk, dan lijkt het in eerste instantie vrij netjes, maar als ik in detail ga kijken krijg ik eigenlijk steeds meer vragen. De ruwbouw is al € 388.282,95 en daar zit heel veel nog niet in, dan ga ik ineens toch over van 'klinkt logisch' naar, 'ik vind het allemaal toch wel wat krap worden'.

Paar voorbeeldjes:
Mechanische ventilatie WTW € 8.000,00
Klinkt prima, maar het is wel een huis van 750m3, dus voor je het weet heb je toch een van de grootste WTW's en kan het prima zijn dat alleen het apparaat al de helft van je budget opsnoept en dan heb je nog geen buis of demper aangeschaft, laat staan dat er een monteur mee bezig gaat.

Wateronthardingsinstallatie € 2.500,00
Nog even los ervan dat dit iets is dat je prima na de nieuwbouwfase kunt doen, vind ik deze weer heel fors. Zo'n apparaat heb je voor de helft van de prijs en dit kun je zo door de loodgieter even mee laten pakken.

Binnendeuren en montage € 6.344,86
Schilderwerkzaamheden € 18.150,00
Een binnendeur hangt in een kozijn, hangen die er al? Zijn die kozijnen al afgewerkt? Een schilder kan pas beginnen als alles netjes is. Die kan best een keer ergens een latje opzetten als dat gemist is, maar het moet schilderklaar zijn voordat hij kan beginnen.

Ik mis daarnaast ook in het geheel de aanpak:
Is dit nu eigen beheer? Is dit een aannemer die dit specificeert samen met jou? Ga je zelf dingen doen of ben je alleen de projectleider?

En ik word zelf ook een beetje zenuwachtig van het idee van 'ruwbouw' oplevering zonder electra, water e.d. Want je kunt zo duizenden euro's extra kwijt zijn als de ruwbouw te ruw is voor de volgende stap. Denk aan een vloerverwarming die toch niet direct op de betonvloer kan of waarbij de ene partij aannames heeft gedaan die niet kloppen. Een electricien of loodgieter die de buizen niet afsmeert en een stucadoor die daarna omdraait omdat hij nog niet kan beginnen zonder dat het dicht is gezet.

Normaal heb je een aannemer rondlopen met 'een mannetje' die al die dingen gladstrijkt, maar als je die dingen allemaal in eigen beheer neemt, dan ben jij dat mannetje of je moet iemand gaan inhuren die regelmatig problemen verhelpt.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:07
Eens met die laatste reactie. Ik heb de WTW kern van een bestaande moeten laten vervangen, heb de kanalen laten reinigen, nieuwe filters en overal nieuwe inlaat en uitlaatventielen erop. Dat liep al aardig in de papieren. Als ik heel de WTW had moeten laten vervangen was ik nog 4K extra kwijt geweest (ex installatie).

Neem aan dat de kanalen dan al in de prijs van de ruwbouw zitten en er al inzitten. Dan red je het wellicht wel.

Ow, en ik zie niets voor het interieur? Ik heb me ook nog scheel betaald aan op maat gemaakte inbouwkasten, behang met patroontjes (Arte), mijn bank paste niet in het nieuwe interieur, mijn TV was te klein voor de kijkafstand, bed viel weg in de 2x zo grote slaapkamer (vervangen voor groter bed met enorm bedbord) etc etc. Dat soort dingen viel me ook tegen.

[ Voor 30% gewijzigd door __fred__ op 09-05-2026 14:07 ]

Pagina: 1