Feedback begroting nieuwbouw huis 750m3, please help :)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• buhu
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13-05 20:16
Beste medetweakers,

​Voor de geplande bouw van onze nieuwe woning (schuurwoning) ben ik momenteel de begroting aan het finetunen. Het perceel is inmiddels in beeld en eerste gesprekken met architecten zijn gevoerd.

​Voordat de definitieve klap erop gaat, wil ik deze begroting graag aan jullie voorleggen. Mijn doel is vooral om inzicht te krijgen in de blinde vlekken. Waar hebben jullie je (achteraf gezien) flink in vergist tijdens het bouwen? Ik zoek naar een realistisch scenario en hoor graag waar deze begroting volgens jullie te krap, te ruim of incompleet is.

De context:
  • ​Nieuwbouw, circa 750m3.
  • ​Focus op een goed geïsoleerde schil (BENG) en een warmtepomp-setup.
  • ​Voorbereiding op elektrisch rijden en een eerste aanzet tot domotica (al vermoed ik dat ik met mijn voorliefde voor automatisering hier in de praktijk meer aan kwijt ga zijn). ik trek overal PoE naartoe en plaats accespoints in de plafonds. daarnaast overal diepe inbouwdozen van 60mm voor de shellys. doel hier is homeassistant gebruiken als HEMS en beveiliging. op later tijdstip verlichting.
De Begroting:
OnderdeelPostBedrag
Grond / VoorbereidingOntwerp/vergunning€ 22.990,00
Gunning aannemer€ 3.630,00
Constructeur€ 4.235,00
Sonderingen€ 1.512,50
BENG-rapport€ 1.210,00
Leges gemeente (2% van bouwkosten)€ 11.000,00
Aansluitkosten water/electra/kabel€ 2.900,00
Totaal architect/constructeur/gemeente€ 47.477,50
RuwbouwAanneemsom volgens bestek€ 379.207,95
Meer-/minderwerk (o.a. kunststof kozijnen)€ 9.075,00
Totaal ruwbouw€ 388.282,95
E-installatieElektrische installatie€ 21.175,00
Domotica€ 3.025,00
Totaal E-installatie€ 24.200,00
W-installatieWarmtepomp + vloerverwarming€ 27.310,00
Naregeling vloerverwarming€ 3.146,00
Loodgieterswerk€ 9.922,00
Zinkwerk (hemelwaterafvoer)€ 2.662,00
Mechanische ventilatie WTW€ 8.000,00
Wateronthardingsinstallatie€ 2.500,00
Infiltratiekratten€ 2.000,00
Totaal W-installatie€ 55.540,00
Interieur & AfbouwKeuken (Aankoop en installatie)€ 25.000,00
Badkamers/wc (Sanitair)€ 25.000,00
Trap€ 6.448,09
Binnendeuren en montage€ 6.344,86
Vensterbanken en montage€ 2.420,00
Benedenvloeren (2x poolster)€ 9.000,00
Bovenvloeren (100 m2 ad € 20)€ 2.000,00
Totaal interieur/afbouw (excl. stuc)€ 76.212,95
Stuc- en schilderwerkSchilderwerkzaamheden€ 18.150,00
Stucwerkzaamheden€ 24.200,00
Totaal stuc- en schilderwerk€ 42.350,00
Techniek / BuitenZonnepanelen 6500wp€ 5.371,90
Laadpaal slim€ 2.420,00
Totaal PV & Laadpaal€ 7.791,90
Aankleding & TuinGordijnen/raambekleding beneden€ 10.890,00
Gordijnen/raambekleding boven€ 2.420,00
Bestrating oprit€ 4.840,00
Hekwerk€ 1.331,00
Tuinaanleg€ 3.630,00
Totaal aankleding & tuin€ 23.111,00
TOTAAL BOUW WONING€ 664.808,81
Aankoop perceel€ 452.000,00
TOTAAL INVESTERING€ 1.116.808,81
Mijn specifieke vragen aan jullie:
  1. Onvoorzien: Ik heb nog geen expliciete post 'onvoorzien' opgenomen. Wat is volgens jullie een reëel percentage in de huidige markt bovenop deze aanneemsom? ik heb eigenlijk in de afzonderlijke regels vaak het worst case scenario aangeklikt dus er zit wel wat onvoorzien in.
  2. Tuin & Straatwerk: Met nog geen 10k lijkt dit me aan de krappe kant. doel is eerst simpele oprit en gras zelf zaaien en over jaar of 2 de tuin aanpakken. wat zouden jullie doen?
  3. Domotica: wat zijn jullie leukste home assistant tips?
  4. Verborgen kosten: Welke (kleine) kostenposten ontbreken hier die steevast vergeten worden maar onderaan de streep flink aantikken? Denk aan zaken rondom grondverzet, afvoer, of specifieke afwerking.
​Alvast ontzettend bedankt voor het meekijken en het delen van jullie ervaringen. ik heb jullie echt nodig :)

Alle reacties

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:38
Voor een villa van 250m2 heb je een vrij basic keuken op het oog, de rest wel realistisch geloof ik.

• buhu
ja klopt, wij hebben niet zo'n hoge standaard en zijn niet merk gevoelig. voor apparatuur rij ik naar Duitsland.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:30
Ik heb ongeveer hetzelfde qua volume, en zaken waar ik uit ben gelopen:
  • Keuken
  • Twee badkamers en 3 wc's was bij mij ook een stuk duurder
  • Tuinaanleg ga je echt niet redden van dat bedrag, tenzij je alles zaait, en 10 jaar wacht totdat het er een beetje uitziet en 40*60 beton erin gooit verder.
  • Schilderen alleen de binnenkant dan denk ik (kunststof kozijnen).
  • Vloeren zou mijn kwaliteit niet zijn. Ik heb alles laten gieten en was daar significant meer voor kwijt. Anders is het zonde met zo'n huis. 20 euro inclusief leggen? Of ga je dat zelf doen.
  • Binnendeuren lijkt dan opdek en alleen de deuren of ook kozijnen voor die prijs? Of wel stompe deuren? Ik heb kamerhoge deuren met ingestucte kozijnen en was met montage een stuk meer kwijt. (richting de 3K per deur, en ik heb er 15).
  • Ruwbouw kan ik weinig over zeggen, ik heb een bestaand huis gekocht dat ik gestript heb en weer opgebouwd, dus ga er even vanuit dat die aannemer dat voor die prijs wel komt doen ;-)
  • Mijn domotica + wifi (alles Unifi) was VER boven de 3K ;-)
Alles in natuurlijk een kwestie van budget, maar ik heb mijn vorige huis eigenlijk net teveel beknibbeld bij de afbouw (helemaal nieuwbouw) en inrichting, en me daar 15 jaar aan geërgerd. Bij mijn laatste huis heb ik dus gewoon 300K gepakt om het compleet te strippen en in te richten naar mijn smaak en standaarden, omdat je er, als je alles doet, ook weer minstens 10 jaar tegenaan kijkt. Nou heb ik in mijn levensfase wat makkelijker praten. Maar wat een geld joh tegenwoordig ;-)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als ik naar het totaalplaatje kijk, dan lijkt het in eerste instantie vrij netjes, maar als ik in detail ga kijken krijg ik eigenlijk steeds meer vragen. De ruwbouw is al € 388.282,95 en daar zit heel veel nog niet in, dan ga ik ineens toch over van 'klinkt logisch' naar, 'ik vind het allemaal toch wel wat krap worden'.

Paar voorbeeldjes:
Mechanische ventilatie WTW € 8.000,00
Klinkt prima, maar het is wel een huis van 750m3, dus voor je het weet heb je toch een van de grootste WTW's en kan het prima zijn dat alleen het apparaat al de helft van je budget opsnoept en dan heb je nog geen buis of demper aangeschaft, laat staan dat er een monteur mee bezig gaat.

Wateronthardingsinstallatie € 2.500,00
Nog even los ervan dat dit iets is dat je prima na de nieuwbouwfase kunt doen, vind ik deze weer heel fors. Zo'n apparaat heb je voor de helft van de prijs en dit kun je zo door de loodgieter even mee laten pakken.

Binnendeuren en montage € 6.344,86
Schilderwerkzaamheden € 18.150,00
Een binnendeur hangt in een kozijn, hangen die er al? Zijn die kozijnen al afgewerkt? Een schilder kan pas beginnen als alles netjes is. Die kan best een keer ergens een latje opzetten als dat gemist is, maar het moet schilderklaar zijn voordat hij kan beginnen.

Ik mis daarnaast ook in het geheel de aanpak:
Is dit nu eigen beheer? Is dit een aannemer die dit specificeert samen met jou? Ga je zelf dingen doen of ben je alleen de projectleider?

En ik word zelf ook een beetje zenuwachtig van het idee van 'ruwbouw' oplevering zonder electra, water e.d. Want je kunt zo duizenden euro's extra kwijt zijn als de ruwbouw te ruw is voor de volgende stap. Denk aan een vloerverwarming die toch niet direct op de betonvloer kan of waarbij de ene partij aannames heeft gedaan die niet kloppen. Een electricien of loodgieter die de buizen niet afsmeert en een stucadoor die daarna omdraait omdat hij nog niet kan beginnen zonder dat het dicht is gezet.

Normaal heb je een aannemer rondlopen met 'een mannetje' die al die dingen gladstrijkt, maar als je die dingen allemaal in eigen beheer neemt, dan ben jij dat mannetje of je moet iemand gaan inhuren die regelmatig problemen verhelpt.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:30
Eens met die laatste reactie. Ik heb de WTW kern van een bestaande moeten laten vervangen, heb de kanalen laten reinigen, nieuwe filters en overal nieuwe inlaat en uitlaatventielen erop. Dat liep al aardig in de papieren. Als ik heel de WTW had moeten laten vervangen was ik nog 4K extra kwijt geweest (ex installatie).

Neem aan dat de kanalen dan al in de prijs van de ruwbouw zitten en er al inzitten. Dan red je het wellicht wel.

Ow, en ik zie niets voor het interieur? Ik heb me ook nog scheel betaald aan op maat gemaakte inbouwkasten, behang met patroontjes (Arte), mijn bank paste niet in het nieuwe interieur, mijn TV was te klein voor de kijkafstand, bed viel weg in de 2x zo grote slaapkamer (vervangen voor groter bed met enorm bedbord) etc etc. Dat soort dingen viel me ook tegen.

[ Voor 30% gewijzigd door __fred__ op 09-05-2026 14:07 ]

• buhu
__fred__ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:58:
Eens met die laatste reactie. Ik heb de WTW kern van een bestaande moeten laten vervangen, heb de kanalen laten reinigen, nieuwe filters en overal nieuwe inlaat en uitlaatventielen erop. Dat liep al aardig in de papieren. Als ik heel de WTW had moeten laten vervangen was ik nog 4K extra kwijt geweest (ex installatie).

Neem aan dat de kanalen dan al in de prijs van de ruwbouw zitten en er al inzitten. Dan red je het wellicht wel.

Ow, en ik zie niets voor het interieur? Ik heb me ook nog scheel betaald aan op maat gemaakte inbouwkasten, behang met patroontjes (Arte), mijn bank paste niet in het nieuwe interieur, mijn TV was te klein voor de kijkafstand, bed viel weg in de 2x zo grote slaapkamer (vervangen voor groter bed met enorm bedbord) etc etc. Dat soort dingen viel me ook tegen.
Hi Fred,

superbedankt voor je inzichten. over die wtw kanalen, deuren en kozijnen ga ik toch maar eens bellen of dat er allemaal inzit. totaal niet over nagedacht.

qua maatwerk kasten laat ik alles door de architect zo maken dat de pax kasten van ikea er zo inpassen. dan laat ik alleen de frontjes wat luxer afwerken. qua interieur heb je gelijk, daar hebben we nog budget voor maar dat heb ik buiten dit "project" gelaten om de scope wat smaller te houden.

ik wil ook de werkzaamheden die relatief simpel zijn zelf doen om wat te besparen. denk aan steenstrips erin klikken, isoleren, kabels trekken (elektricien geweest in een ver verleden), afmonteren, vloeren leggen (en boven vloerbedekking). wij gaan voor pvc (kleine kinderen nog).

maar je hebt helemaal gelijk over goedkoop is duurkoop. ik zou me ook ergeren aan dat soort dingen. dus beter nu investeren en alles goed uitzoeken, mede dankzij jullie.

• buhu
TheGhostInc schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:53:
Als ik naar het totaalplaatje kijk, dan lijkt het in eerste instantie vrij netjes, maar als ik in detail ga kijken krijg ik eigenlijk steeds meer vragen. De ruwbouw is al € 388.282,95 en daar zit heel veel nog niet in, dan ga ik ineens toch over van 'klinkt logisch' naar, 'ik vind het allemaal toch wel wat krap worden'.

Paar voorbeeldjes:
Mechanische ventilatie WTW € 8.000,00
Klinkt prima, maar het is wel een huis van 750m3, dus voor je het weet heb je toch een van de grootste WTW's en kan het prima zijn dat alleen het apparaat al de helft van je budget opsnoept en dan heb je nog geen buis of demper aangeschaft, laat staan dat er een monteur mee bezig gaat.

Wateronthardingsinstallatie € 2.500,00
Nog even los ervan dat dit iets is dat je prima na de nieuwbouwfase kunt doen, vind ik deze weer heel fors. Zo'n apparaat heb je voor de helft van de prijs en dit kun je zo door de loodgieter even mee laten pakken.

Binnendeuren en montage € 6.344,86
Schilderwerkzaamheden € 18.150,00
Een binnendeur hangt in een kozijn, hangen die er al? Zijn die kozijnen al afgewerkt? Een schilder kan pas beginnen als alles netjes is. Die kan best een keer ergens een latje opzetten als dat gemist is, maar het moet schilderklaar zijn voordat hij kan beginnen.

Ik mis daarnaast ook in het geheel de aanpak:
Is dit nu eigen beheer? Is dit een aannemer die dit specificeert samen met jou? Ga je zelf dingen doen of ben je alleen de projectleider?

En ik word zelf ook een beetje zenuwachtig van het idee van 'ruwbouw' oplevering zonder electra, water e.d. Want je kunt zo duizenden euro's extra kwijt zijn als de ruwbouw te ruw is voor de volgende stap. Denk aan een vloerverwarming die toch niet direct op de betonvloer kan of waarbij de ene partij aannames heeft gedaan die niet kloppen. Een electricien of loodgieter die de buizen niet afsmeert en een stucadoor die daarna omdraait omdat hij nog niet kan beginnen zonder dat het dicht is gezet.

Normaal heb je een aannemer rondlopen met 'een mannetje' die al die dingen gladstrijkt, maar als je die dingen allemaal in eigen beheer neemt, dan ben jij dat mannetje of je moet iemand gaan inhuren die regelmatig problemen verhelpt.
ohja die context vergeten. mijn idee is om wind en waterdicht te laten maken door aannemer en de rest zelf te regelen, dus de dingen waar geen groot (technisch) risico in zit. heb jij ervaring hier mee? je zet me iig goed aan het denken met wat er wel en niet in de ruwbouw zit. dit ga ik beter uitzoeken ik ging er iig vanuit dat deuren en kozijnen erbij zouden zitten maar als dat niet eens is ga ik het zeker tot op de komma uitzoeken haha.

hoe zou jij het aanpakken als je mij was?

thnx!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:11
buhu schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:31:
ja klopt, wij hebben niet zo'n hoge standaard en zijn niet merk gevoelig. voor apparatuur rij ik naar Duitsland.
Voor 22 duizend heb ik destijds zeker een goede merkkeuken (Schuller) gekocht met high end apparatuur (Miele en Siemens) in Duitsland. En dat was 3 jaar geleden.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:51

Saven

Administrator

Hoe groot is je perceel? En hoeveel m2 woonoppervlakte? Kosten voor tuin lijken me karig. Idem voor interieur en afbouw (is vaak incl schilder- en stucwerk) en grondwerk. Ik denk dat je er makkelijk nog een ton overheen gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Saven op 09-05-2026 16:47 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Klein dingetje: ik zou geen naregeling op de vloerverwarming willen, dus dat scheelt je mogelijk 3k ;) ook vind ik de prijs van warmtepomp en vloerverwarming wel echt stevig. Je moet die warmtepomp wel voor 15k kunnen krijgen, dan is er 12k over voor vloerverwarming van ~200m2. Das niet bepaald.een koopje. Ik heb net in bestaande bouw 60m2 laten infrezen, slangen erin + verdeler en daarna dichtsmeren voor 2500 euro. Doe dat keer 3 en je zit op 7500 euro en niet op 12000.

• buhu
Monkeydancer schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:44:
[...]

Voor 22 duizend heb ik destijds zeker een goede merkkeuken (Schuller) gekocht met high end apparatuur (Miele en Siemens) in Duitsland. En dat was 3 jaar geleden.
oh dit klinkt als muziek in mijn oren haha. heb je nog adresjes waar je goede ervaringen had? ook het blad daar besteld? en zelf alles geïnstalleerd?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@buhu mijn aanpak zou meer zijn als een software aanpak:

Maak een lijst van alle zaken die moeten, waarbij een aanpassing eigenlijk onmogelijk is na de bouw en welke zaken zijn prima naderhand te doen.

Tuin? Een zak graszaad van €100 en een hark en je hebt 'iets', haal op marktplaats wat 30x30 plavuizen gratis op en je bent er.
Laadpaal? Als je een dikke grondkabel hebt liggen naar de juiste plaats, dan is dat kastje bestellen/ophangen niet meer het werk.

En dan zou ik per thema nog eens goed kijken welke keuzes je kunt maken en welke er nu al gemaakt zijn.
Bijvoorbeeld de binnendeuren, een set opdekdeuren is heel normaal bij nieuwbouw, maar ik zou kijken naar een setje goedkope stompe deuren. Over een paar jaar kun je dan prima een keer nieuwe deuren erin laten hangen. Een mooie binnendeur van goede kwaliteit is zo €500+ en je hebt er altijd meer nodig. Door bepaalde keuzes bewust te maken kun je veel beter sturen op je budget.

De grootste valkuil (in mijn persoonlijke mening) is het idee in je hoofd te krijgen dat je 'het maar 1x kan doen' en dat je het 'goed moet doen'. Ja, er zijn echt wel een paar onderwerpen waarbij je geen 2de kans krijgt, denk aan de fundering of het dak (of bijvoorbeeld een kelder!!!). Maar ik heb mensen kapitalen uit zien geven aan matching led lampen zodat de hele benedenverdieping dezelfde soort lampen heeft. Bij de Ikea had ik net voor €5 een plafondlamp gehaald die met een peertje van een paar euro keurig meedeed in mijn zigbee setup.
Ook bijvoorbeeld de keuken, je kunt niet zomaar de deurtjes vervangen of kastjes verplaatsen, maar de inbouwapparatuur zit met een paar schroeven vast. Nu de 'budget' variant kopen (die er vaak ook gewoon netjes uitziet) en die op marktplaats zetten als je over een paar jaar de 'high-end' apparatuur haalt is ook een optie.

• buhu
Saven schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:45:
Hoe groot is je perceel? En hoeveel m2 woonoppervlakte? Kosten voor tuin lijken me karig. Idem voor interieur en afbouw (is vaak incl schilder- en stucwerk) en grondwerk. Ik denk dat je er makkelijk nog een ton overheen gaat.
rond de 850m2. ik denk ook dat er nog een ton bij moet, afhankelijk van wat er allemaal in mijn ruwbouw zit..

• buhu
Fr33z schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:58:
Klein dingetje: ik zou geen naregeling op de vloerverwarming willen, dus dat scheelt je mogelijk 3k ;) ook vind ik de prijs van warmtepomp en vloerverwarming wel echt stevig. Je moet die warmtepomp wel voor 15k kunnen krijgen, dan is er 12k over voor vloerverwarming van ~200m2. Das niet bepaald.een koopje. Ik heb net in bestaande bouw 60m2 laten infrezen, slangen erin + verdeler en daarna dichtsmeren voor 2500 euro. Doe dat keer 3 en je zit op 7500 euro en niet op 12000.
oh slechte ervaringen met naregeling? en dan is idd de vloerverwarming wat overdreven begroot. ik verwacht dat mijn huis zo'n 2600kwh aan warmte nodig gaat hebben per jaar, obv dat verbruik had ik een warmtepomp gegoogled die er bij paste. wat voor 1 heb jij, en tevreden over?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
buhu schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Hi Fred,

superbedankt voor je inzichten. over die wtw kanalen, deuren en kozijnen ga ik toch maar eens bellen of dat er allemaal inzit. totaal niet over nagedacht.

qua maatwerk kasten laat ik alles door de architect zo maken dat de pax kasten van ikea er zo inpassen. dan laat ik alleen de frontjes wat luxer afwerken. qua interieur heb je gelijk, daar hebben we nog budget voor maar dat heb ik buiten dit "project" gelaten om de scope wat smaller te houden.

ik wil ook de werkzaamheden die relatief simpel zijn zelf doen om wat te besparen. denk aan steenstrips erin klikken, isoleren, kabels trekken (elektricien geweest in een ver verleden), afmonteren, vloeren leggen (en boven vloerbedekking). wij gaan voor pvc (kleine kinderen nog).

maar je hebt helemaal gelijk over goedkoop is duurkoop. ik zou me ook ergeren aan dat soort dingen. dus beter nu investeren en alles goed uitzoeken, mede dankzij jullie.
Tussen wat een architect op papier zet en de aannemer gaat bouwen zit eigenlijk zonder uitzondering verschil een ruimte van 300 (6x pax) zal waarschijnlijk tussen de 298 en 302 worden. over het algemeen is de sparing groter kiezen en het afwerken mee ontwerpen verstandiger dan een sparing waar ze "zo in passen" Natuurlijk kan je een aannemer wel een maat geven die ook echt vast moet zijn, maar daar betaal je dan via de achterdeur voor. probleem daarvan is dat je een paxkast niet in een gat krijgt van het exacte formaat van de kast. en moet je dus alsnog stelruimte aanhouden.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-05 19:29
Overal bedrade flex-buis gebruiken, naar schakelaars en wcd's doe je dan 4 of 5 aderige flex (3x2.5 + 2x1.5), kun je nog vele kanten op, en is draadtrekken overbodig, utp is verkrijgbaar in 2 verschillende kleuren utp cat 6 in één buis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• buhu
twain4me schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:08:
[...]

Tussen wat een architect op papier zet en de aannemer gaat bouwen zit eigenlijk zonder uitzondering verschil een ruimte van 300 (6x pax) zal waarschijnlijk tussen de 298 en 302 worden. over het algemeen is de sparing groter kiezen en het afwerken mee ontwerpen verstandiger dan een sparing waar ze "zo in passen" Natuurlijk kan je een aannemer wel een maat geven die ook echt vast moet zijn, maar daar betaal je dan via de achterdeur voor. probleem daarvan is dat je een paxkast niet in een gat krijgt van het exacte formaat van de kast. en moet je dus alsnog stelruimte aanhouden.
kan ik niet laten opnemen dat die 300 ook echt 300 moet zijn? want het is sonde als het net te groot of te klein wordt, dat ziet er niet uit.. hoe heb jij het aangepakt bij jou thuis? en ik dacht eigenlijk dat ik, als ik dat allemaal goed vast leg, gegarandeerd die maten zou krijgen. bijvoorbeeld ook kraan moet zoveel liter water per minuut kunnen geven etc. of kan zoiets ook niet? goed voorbeeld dit weer, dat ik nog minder weet dan ik dacht lol..

• buhu
natural colour schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:37:
Overal bedrade flex-buis gebruiken, naar schakelaars en wcd's doe je dan 4 of 5 aderige flex (3x2.5 + 2x1.5), kun je nog vele kanten op, en is draadtrekken overbodig, utp is verkrijgbaar in 2 verschillende kleuren utp cat 6 in één buis.
waarom zou je 2 ups in 1 buis doen? heb jij situaties gehad waarin dit goed van pas kwam? klinkt als beetje overkill?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt in de bouw eigenlijk altijd te maken met marges en toleranties. Dat komt door verschillen in meetinstrumenten, productiemethodes en uitvoering. Daarnaast is bijvoorbeeld het stellen van een hoeknaald geen precisiewerk waar uren de tijd voor wordt genomen. Zo’n hoek staat al snel een millimeter hol, bol of iets scheef. Die afwijkingen zitten ook in het stucwerk en dan heb je ook nog haaksheid. Dus ga ervan uit dat niets echt haaks recht, vlak, waterpas of op maat is.

En die afwijking zie je meestal niet, totdat je een kast probeert te plaatsen die exact op de sparing is besteld. Dan loop je tegen die toleranties aan. Als je een kast exact op maat van de sparing bestelt, begeef je je feitelijk meer in de wereld van meubelmakerij dan van traditionele woningbouw. In projecten waar ik bij betrokken ben, wordt daarom vaak eerst de kast geplaatst en daarna de wand ertegenaan gebouwd. Of de kast wordt als maatwerk ingemeten nadat de wand gereed is. (en met stelruimte geplaatst)

Een verstandiger alternatief is om vooraf na te denken over afwerking en voldoende stelruimte in te bouwen. Bijvoorbeeld met stel- of draaipootjes voor de hoogte (denk aan een keuken) en links en rechts een paar millimeter speling, zodat je voldoende ruimte hebt om de kast spanningsvrij te plaatsen.

De paar keer dat iemand toch eigenwijs een sparing exact op maat heeft besteld, zijn op één hand te tellen. In die gevallen sneuvelden zonder uitzondering hoeklijnen en/of stucwerk, waarna er alsnog herstelwerk moest plaatsvinden.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:52
Spreek heel goed af met de aannemer wat “ruwbouw” precies inhoud. Bekend is dat de stukadoor “schilderklaar” oplevert maar de schilder vervolgens een week aan het schuren is. Dat wil je voorkomen. Er zijn ook schilders die stuccen; misschien handig om bij 1 partij te doen.

Warmepompnaregeling: heb je niet nodig, kijk eens in het warmtepomp forum.

Denk er even over na of je vloerverwarming op de slaapkamers wilt of liever fancoils. Krijg je de kamer sneller op temperatuur en daarna weer koud als je wilt slapen, en koelt beter in de zomer. Maar dan moet er wel een condensafvoer overal komen, en de alangen geisoleerd overal.

Tuin: dat is echt te weinig, maar kunt wel wat winnen door als ze de fundering voorbereiden meteen even de kraan je oprit en terras uit te laten graven etc. De bouwerij moet ook ergens hun ato en spullen neerzetten dus wat verharding is handig. Je hebt een oprit nodig en een parkeerplaats voor je auto,40 euro/m2 voor uitgraven, puin, zandbed, uitvlakken, 40 eurom2 voor de stenen, en dan zelf leggen. En dat is dan de cheap ass optie, kun je met gemak dubbel zo duur maken (gebakken) of driedubbel (keramiek).

Als je laat uitgraven kun je dan het aangetrilde puin eerst als bouwparkeerplaats gebruiken en als alles klaar is daar dan zanbedje over heen en je tegels leggen.

Zonde om er dan gratis 40*60 grindtegels in te leggen, ben je net zo lang mee bezig en lijkt het nog niks.

Gazon: vergis je niet in wat graszaad kost, maar op de grote hoop ga je dat verschil niet merken.

Verder hekwerk, een border, plantjes dat telt wel aan maar wil je later doen. Prima. Ik zou eventueel wel adviseren om al wel een plan te maken of te laten maken met een tuinarchitect zodat je niet zometeen toch de oprit aan de andere kant van het perceel wilt hebben, even een wateraansluiting te trekken naar waar je een tappunt in de tuin of een buitenkraan wilt hebben en ook al wat buizen door je perceel te trekken onder je oprit en terras door die mooi in de meterkast uitkomen voor je schuur, opritverlichting, hekopeners, irrigatiepompen, schrikdraad, buitenwifipunten, buitenspeakers, vijverpompen, robotopladers en zwembaden en alle gekheid die je op aparte groepen wilt hebben. Of in ieder geval aan elke kant van de gevel een opbouwbuitenstopcontact op een aparte groep, dan kun je daar altijd later nog een grondkabel onder op binnen laten komen. En wat loze buizen vanuit de meterkast naar buiten en daar afgedopt.

Domotica/accespoints in plafond: leuk in de utiliteit als je een systeemplafond hebt, maar als ze dat ding mooi weggestucced hebben en over 5 jaar issie stuk sta je mooi te kijken. Je huis heeft een levensduur van 40 jaar, de IT meuk maar 5 dus zorg dat je zonder kunt en erbij kunt.

• buhu
Lochnes schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:57:
Spreek heel goed af met de aannemer wat “ruwbouw” precies inhoud. Bekend is dat de stukadoor “schilderklaar” oplevert maar de schilder vervolgens een week aan het schuren is. Dat wil je voorkomen. Er zijn ook schilders die stuccen; misschien handig om bij 1 partij te doen.

Warmepompnaregeling: heb je niet nodig, kijk eens in het warmtepomp forum.

Denk er even over na of je vloerverwarming op de slaapkamers wilt of liever fancoils. Krijg je de kamer sneller op temperatuur en daarna weer koud als je wilt slapen, en koelt beter in de zomer. Maar dan moet er wel een condensafvoer overal komen, en de alangen geisoleerd overal.

Tuin: dat is echt te weinig, maar kunt wel wat winnen door als ze de fundering voorbereiden meteen even de kraan je oprit en terras uit te laten graven etc. De bouwerij moet ook ergens hun ato en spullen neerzetten dus wat verharding is handig. Je hebt een oprit nodig en een parkeerplaats voor je auto,40 euro/m2 voor uitgraven, puin, zandbed, uitvlakken, 40 eurom2 voor de stenen, en dan zelf leggen. En dat is dan de cheap ass optie, kun je met gemak dubbel zo duur maken (gebakken) of driedubbel (keramiek).

Als je laat uitgraven kun je dan het aangetrilde puin eerst als bouwparkeerplaats gebruiken en als alles klaar is daar dan zanbedje over heen en je tegels leggen.

Zonde om er dan gratis 40*60 grindtegels in te leggen, ben je net zo lang mee bezig en lijkt het nog niks.

Gazon: vergis je niet in wat graszaad kost, maar op de grote hoop ga je dat verschil niet merken.

Verder hekwerk, een border, plantjes dat telt wel aan maar wil je later doen. Prima. Ik zou eventueel wel adviseren om al wel een plan te maken of te laten maken met een tuinarchitect zodat je niet zometeen toch de oprit aan de andere kant van het perceel wilt hebben, even een wateraansluiting te trekken naar waar je een tappunt in de tuin of een buitenkraan wilt hebben en ook al wat buizen door je perceel te trekken onder je oprit en terras door die mooi in de meterkast uitkomen voor je schuur, opritverlichting, hekopeners, irrigatiepompen, schrikdraad, buitenwifipunten, buitenspeakers, vijverpompen, robotopladers en zwembaden en alle gekheid die je op aparte groepen wilt hebben. Of in ieder geval aan elke kant van de gevel een opbouwbuitenstopcontact op een aparte groep, dan kun je daar altijd later nog een grondkabel onder op binnen laten komen. En wat loze buizen vanuit de meterkast naar buiten en daar afgedopt.

Domotica/accespoints in plafond: leuk in de utiliteit als je een systeemplafond hebt, maar als ze dat ding mooi weggestucced hebben en over 5 jaar issie stuk sta je mooi te kijken. Je huis heeft een levensduur van 40 jaar, de IT meuk maar 5 dus zorg dat je zonder kunt en erbij kunt.
ja goede tip. heb je advies over wat goede afspraken zijn over wat ruwbouw dan precies is? hoe zou jij het aanpakken? dit is mijn grootste uitdaging denk ik..

we hebben een tuin architect in de familie dus om alvast een plan te maken is zeker een slim idee. en als het dan toch open ligt alles wat je kan meepakken is dan idd mooi meegenomen, fijne inzichten dit!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
buhu schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:50:
[...]

kan ik niet laten opnemen dat die 300 ook echt 300 moet zijn? want het is sonde als het net te groot of te klein wordt, dat ziet er niet uit.. hoe heb jij het aangepakt bij jou thuis? en ik dacht eigenlijk dat ik, als ik dat allemaal goed vast leg, gegarandeerd die maten zou krijgen. bijvoorbeeld ook kraan moet zoveel liter water per minuut kunnen geven etc. of kan zoiets ook niet? goed voorbeeld dit weer, dat ik nog minder weet dan ik dacht lol..
Simpel: nee, exact vastleggen hoe groot een opening bijv is nadat alle disciplines geweest zijn is bijna ondoenlijk. Natuurlijk kan t wel maar dan wordt het echt heeeel veeel duurder omdat jij (of iemand die je inhuurt) dan bovenop dit soort details moet zitten.

Kranen hebben standaard klasses qua hoeveel water per min etc. Spreek dit maar eens door met een loodgieter of je aannemer, zonde om iets te specificeren wat bijv niet standaard is qua spullen (duur, moeilijk reserveonderdelen etc)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-05 19:29
buhu schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:51:
[...]

waarom zou je 2 ups in 1 buis doen? heb jij situaties gehad waarin dit goed van pas kwam? klinkt als beetje overkill?
Dubbel voor een acces point 1x data + 1x voeding; doorlussen naar 2x data punt in dezelfde wand of naast gelegen vertrek; 2x utp naar hybride PV inverter...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:52
buhu schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:41:
[...]

ja goede tip. heb je advies over wat goede afspraken zijn over wat ruwbouw dan precies is? hoe zou jij het aanpakken? dit is mijn grootste uitdaging denk ik..

we hebben een tuin architect in de familie dus om alvast een plan te maken is zeker een slim idee. en als het dan toch open ligt alles wat je kan meepakken is dan idd mooi meegenomen, fijne inzichten dit!
Geen echt goede tips. Plan in ieder geval een vaste wekelijkse bouwvergadering. Maak goede afspraken over wie wat regelt.

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:22
Als je wind/ waterdicht laat afleveren. Waar stopt de aannemer en waar ga jij verder? Je legt er vloerverwarming in, maar komt er ook een dekvloer in, of leg je die zelf?

Misschien een idee om via Google eens naar een ( willekeurig) project te zoeken en te kijken naar de oplever specificaties. Daar staat van alle zaken precies in hoe het wordt afgewerkt, bv. Wel/ geen buitenkraan of riool voor je toilet. Als je dit bestudeert kun je per onderwerp vragen wat de aannemer wel of niet doet voor die prijs

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
-De WTW is te krap. Voor een woning van dat formaat heb je als apparaat al snel een Zehnder Q450 nodig, neem je die met enthalpiewisselaar (handig voor de vochthuishouding) dan zit je al richting 5k voor het apparaat alleen.

-Tuinaanleg is te krap. 3k is drie mandagen voor een goede hovenier. Die redt zo'n tuin niet in drie dagen.

Belangrijkste voor het geheel is meer de planning. Een nieuwbouwwoning heeft bijvoorbeeld flinke droogtijden voor vloeren, wanden, stucwerk etcetera die allemaal in serie van elkaar afhankelijk zijn.

Ik zou, zeker bij een schuurwoning (heb ik ook) van dit volume veel meer zonnepanelen plaatsen. Die zijn inmiddels zo goedkoop dat je het grootste deel van het jaar je hele huis ermee van energie kan voorzien.

De Beng norm is trouwens het minimum der minimums van de moderne bouw. Ik zou zelf kijken of je meer kunt isoleren.

[ Voor 23% gewijzigd door pagani op 10-05-2026 23:28 ]

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou voor z'n type woning geen 'standaard' keukenboer laten komen. Dan heb je nog steeds te maken met standaard maten en passtukken.

Doe jezelf een plezier en laat een meubelmaker een keuken op maat maken. En dan regel je zelf van te voren te apparatuur (uit Duitsland bijvoorbeeld). Ik schrok er eigenlijk van hoeveel niet duurder dat was bij ons. En nu hebben wij lades die precies even breed zijn (1 lade is bijvoorbeeld 111cm breed).

Maximaal ruimte gebruik en precies zoals wij het willen en een gesinterd keukenblad van Neolith op maat.

Daarnaast mis ok nog een stuk afvoer kosten. Ondanks dat het nieuwbouw is zul je (zeker omdat je met meerdere partijen werkt) ook wat afvoer stromen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het afvoeren van zand voor de fundering.

• buhu
pagani schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:25:
-De WTW is te krap. Voor een woning van dat formaat heb je als apparaat al snel een Zehnder Q450 nodig, neem je die met enthalpiewisselaar (handig voor de vochthuishouding) dan zit je al richting 5k voor het apparaat alleen.

-Tuinaanleg is te krap. 3k is drie mandagen voor een goede hovenier. Die redt zo'n tuin niet in drie dagen.

Belangrijkste voor het geheel is meer de planning. Een nieuwbouwwoning heeft bijvoorbeeld flinke droogtijden voor vloeren, wanden, stucwerk etcetera die allemaal in serie van elkaar afhankelijk zijn.

Ik zou, zeker bij een schuurwoning (heb ik ook) van dit volume veel meer zonnepanelen plaatsen. Die zijn inmiddels zo goedkoop dat je het grootste deel van het jaar je hele huis ermee van energie kan voorzien.

De Beng norm is trouwens het minimum der minimums van de moderne bouw. Ik zou zelf kijken of je meer kunt isoleren.
hoeveel m3 heb jij gebouwd en goede ervaringen met jouw wtw, heb jij die q450?

ik ga voor staalframebouw en vliesbehang. dus minder last van droogtijd als het goed is. ook qua isolatie heb je aanzienlijk meer dan traditionele spouw alleen wel minder massa. maar dat lijkt mij in de zomer juist een voordeel.

qua zonnepanelen heb ik zitten rekenen met thuisbatterij van 20kWh ivm einde saldering. totale installatie moet 12000kWh opwekken ivm 2 elektrische autos. dus dat gaat ook nog wel wat kosten idd. hoe heb jij dit aangepakt?

bedankt voor je input!

• buhu
peter13579 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:12:
Als je wind/ waterdicht laat afleveren. Waar stopt de aannemer en waar ga jij verder? Je legt er vloerverwarming in, maar komt er ook een dekvloer in, of leg je die zelf?

Misschien een idee om via Google eens naar een ( willekeurig) project te zoeken en te kijken naar de oplever specificaties. Daar staat van alle zaken precies in hoe het wordt afgewerkt, bv. Wel/ geen buitenkraan of riool voor je toilet. Als je dit bestudeert kun je per onderwerp vragen wat de aannemer wel of niet doet voor die prijs
dit is een hele fijne idd, van die oplever spec. thanks!
Pagina: 1