Volvo EX90

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Peke87
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 16:52
Ik zit met een Volvo EX90 (geleverd september 2025) die ondertussen meer in de garage heeft gestaan dan op de baan gereden heeft. Ik ben benieuwd hoe andere EX90-eigenaars hiermee omgaan en wat jullie zouden doen in mijn situatie.

Het gaat trouwens om een wagen met een hoge catalogusprijs , waarbij veiligheid, technologie en premiumkwaliteit net de belangrijkste argumenten waren om voor dit model te kiezen.

De problemen die zich ondertussen voorgedaan hebben:
  • Herhaaldelijke airbagstoringen, zelfs kort nadat de wagen terug uit de garage kwam
  • Wagen die niet meer open gaat (noch via sleutel / app)
  • Problemen met de deurklink links achteraan die niet correct opent/sluit en een wringend geluid maakt
  • Wind- en rijgeluiden langs de bestuurderszijde na een interventie aan de deur
  • Meldingen dat het raam open zou staan terwijl het effectief gesloten is
  • Melding van veiligheidsgordels terwijl er niemand op de plaat zit
De dealer erkent dat er veel interventies geweest zijn en stelt momenteel een compensatie van €2.000 voor. Tegelijk geven ze aan dat ik via rechtsbijstand een onafhankelijke expertise kan laten uitvoeren.

Mijn vertrouwen in de wagen is ondertussen volledig weg, zeker met veiligheidsgerelateerde meldingen zoals airbags. De wagen heeft volgens mij ernstige kinderziektes en ik vraag me stilaan af waar de grens ligt bij een nieuwe wagen in deze prijsklasse.

Wat zouden jullie doen?
  • Blijven aandringen op herstellingen?
  • Wagen laten vervangen?
  • Juridische stappen zetten?
  • Compensatie aanvaarden of niet?
Ik hoor graag ervaringen van andere EX90-rijders of mensen die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt bij Volvo of andere premiummerken.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een compensatie van 2000 euro is natuurlijk absurd.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dat zou je eerste route zijn. Ik zou dit gevecht niet alleen aangaan bij een product van die prijs.
Enige optie die mij correct lijkt is een nieuwe krijgen die het wel gewoon doet, en als blijkt dat die het ook niet doet je volledige aankoopbedrag terug, maar een dealer zal er álles aan doen om dat tegen te gaan.
Hoe dan ook heb jij een product gekocht dat niet deugt, dat je nooit hebt kunnen gebruiken en dat zoals het er naar uit ziet ook niet gerepareerd kan worden.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:49
als ik het zo allemaal lees zou ik juridische stappen zetten om tot buitengerechtelijke ontbinding van de koopovereenkomst te gaan in verband met non conformiteit.
je hebt een autto gekocht van een merk wat bekend staat als veilig en betrouwbaar. je hebt nu al tijden geen gebruik kunnen maken van de auto en je hebt voldoende gelegenheid de defecten te repareren. En als dit alsnog terug komt en alsnog defecten vertoont welke nog steeds niet verholpen zijn is dit non conformiteit.

het is dus wel van belang dat het nu dus niet alleen een gevoel van wantrouwen in de wagen is, het moetne echt nog defecten hebben en niet opgelost kunnen/worden

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:23
Ik weet niet of je "je gevoel" erg moet meewegen. Dit is een louter economisch besluit, en het "gevoel" wat je hebt bij een product is wat moeilijk af te wegen naar compensatie

Feit is dat je een auto hebt gekocht, een nogal prijzige, waarbij je mag verwachten dat ie voldoet aan de verwachtingen (= voldoen aan de specificaties zoals je die hebt gekocht). En dat is duidelijk niet het geval als ik lees hoeveel ellende je er mee gehad hebt.\

Ik zou dan ook zeker geen genoegen nemen met die 2000 euro, de hoeveelheid tijd die je hebt besteed logistiek gezien aan deze auto is al veel meer dan dat (belletjes, naar garage om op te halen enz enz).

Of je de koop beter kan ontbinden of niet moet je denk ik meer laten afhangen of je in de basis tevreden bent met het model. En uiteraard moet je eisen dat alle problemen gewoon opgelost worden, ook bv de wind en rij geluiden. Je hebt hier tenslotte voor betaald (= een stille, comfortabele en veilige auto).

Denk dat het goed is iom je rechtsbijstand om 1) een soort afspraak te maken wanneer alle problemen nu echt op gelost moeten zijn en 2) een meer passendere compensatie af te dwingen. Ontbinden kan daarna altijd nog als de problemen aan blijven houden maar ik denk dat het daarbij handig dat je eerst de eerdere stappen formeel hebt doorlopen.