Eerste keer ZigBee gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:41
Momenteel heb ik geen ZigBee apparaten in huis. Ik wil een ZigBee kraan voor in de tuin kopen. Hoe kan ik deze kraan schakelen, wat heb ik er voor nodig?

Wat ik heb:
  • Synology op zolder
  • Wifi en stroom in de tuin (op zo een 4 meter afstand van waar de kraan gaat komen)
Het liefst doe ik alles vanuit de Synology, maar dat is wellicht niet haalbaar ivm de afstand. Een andere optie is hardware kopen en in de berging (waar wifi en stroom aanwezig is) plaatsen. Wat heb ik exact nodig?

Mijn doel is om automatisch de kraan te kunnen schakelen. Kan ik een API aanspreken bij ZigBee? Of moet er nog iets tussen die ik moet aanspreken die op zijn beurt weer de ZigBee aanspreekt? Welk hardware/software heb ik nodig?

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:49
Allereerst heb je een manier nodig om zigbee aan je netwerk te knopen, zigbee is namelijk geen wifi. Het is draadloos en werkt grofweg op dezelfde frequenties, daar houden de overeenkomsten wel op. Het meest simpele is meestal een bridge van hetzelfde merk. Dan is compabiliteit vrijwel gegarandeerd.

Meestal zie je dit soort constructies in een smarthome oplossing zoals homeassistant. HA kun je (als docker) wel draaien op een synology. Mits jou synology NAS docker ondersteunt, bij synology heet dat 'Container Manager' tegenwoordig.

In hoeverre ben je bereid extra te investeren, in tijd en geld? Het is best een rabbithole: veel proberen, vallen en weer opstaan.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:41
Domino schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:34:
Allereerst heb je een manier nodig om zigbee aan je netwerk te knopen, zigbee is namelijk geen wifi. Het is draadloos en werkt grofweg op dezelfde frequenties, daar houden de overeenkomsten wel op. Het meest simpele is meestal een bridge van hetzelfde merk. Dan is compabiliteit vrijwel gegarandeerd.

Meestal zie je dit soort constructies in een smarthome oplossing zoals homeassistant. HA kun je (als docker) wel draaien op een synology. Mits jou synology NAS docker ondersteunt, bij synology heet dat 'Container Manager' tegenwoordig.

In hoeverre ben je bereid extra te investeren, in tijd en geld? Het is best een rabbithole: veel proberen, vallen en weer opstaan.
Linux/Docker ben ik helemaal in thuis, op dat vlak geen probleem om tijd te investeren. Indien het een knutsel project wordt, ook prima, ESP32 etc allemaal prima. Maar ik lees over ZigBee Hubs, Zigbee Coordinator, MQTT, etc. Wat heb ik nou nodig :)

Ik heb nog geen HA draaien, maar als dat het allemaal makkelijker maakt dan installeer ik dat gewoon.

EU DNS: 86.54.11.100

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:23
@c-nan als je nu nét iets verder door leest over die zaken dan zul je erachter komen dat het antwoord op "wat heb ik nou nodig" is: dat ligt eraan wat je wilt :)

een hub van hetzelfde merk als die kraan is het eenvoudigste, maar het minste flexibel als je later toch wat anders wilt

een smlight zigbee coordinator kopen en op een docker container zigbee2mqtt en homeassistant draaien is dan weer het meeste "gedoe" maar het meest flexibel

feit is: je hebt altijd een zigbee coordinator (of hub, is feitelijk hetzelfde) nodig (een stukje hardware met een zigbee radio). Die kan je dan bedienen met een app, met homeassistant, met zigbee2mqtt enz enz. En dat is dus waar de vele verschillen zitten

Misschien zijn de filmpjes van tweakers een goede start:

video: Hoe begin je aan een smarthome?

[ Voor 16% gewijzigd door kwibox op 09-05-2026 11:53 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel; om Zigbee te gebruiken heb je een hub nodig. Dat is je 'access point' waar apparaten mee verbinden.
Dit kan bijv. een oude Philips Hue bridge zijn, maar het nadeel daarvan is dat Hue heel beperkt is in de apparaattypen die ondersteund worden.

Ik zou je aanraden om Home Assistant op een NUC te zetten, fysiek apparaat netjes gescheiden (dus niet als Docker op je Synology, dat maakt het onnodig ingewikkeld). Koop de "Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus", dat is verreweg de beste Zigbee coordinator voor een niet-absurde prijs.
Binnen Home Assistant installeer je dan de Mosquitto app (voor MQTT) en Zigbee2MQTT (om je Zigbee netwerk te beheren en naar MQTT te sturen). Via Zigbee2MQTT koppel je dan al je Zigbee apparaten aan Home Assistant, en Home Assistant <-> Zigbee communiceren over MQTT.
Hier een Engelse guide die dit omschrijft.

De reden dat ik HA dan ook op een fysiek apparaat zou zetten is omdat je wanneer deze in Docker draait niet zomaar apps kan installeren (want dat zijn ook Docker containers) en als je HA in een VM stopt dan kan het nogal wat geklooi zijn om je USB dongle correct werkend te krijgen.

Je kraan zet je dan aan (neem aan dat deze batterijgestuurd is, dus gewoon plasticje eruit of batterij erin en dan evt. het aan/uit knopje inhouden of een paar keer indrukken tot er een lampje gaat knipperen), in Zigbee2MQTT zeg je dat nieuwe apparaten mogen koppelen, en voila. Je hebt nu een kraan die vanuit Home Assistant te sturen is.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:56
Als je wel iets in een docker wil doen met Home Assistant, overweeg dan zoiets als Zigbee stick.

Die koppel je aan je netwerk.

https://www.hashop.nl/SLZB-MR2-ZigbeeThread-usb-wifiethernet/PoE-adapter-CC2652P

Hier hebben ze dezelfde ook:

https://zdvshop.nl/controller/

Een stuk duurder, maar je hebt geen problemen met de USB die je nog wel eens krijgt als je iets vanuit een virtuele omgeving draait.

Ik heb hier gewoon een USB stick en die dan naar een ProxMox VM, maar dat gaf zeker in het begin wel issues en uitdagingen met de juiste instelling vinden die werkt en vooral ook blijft werken.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieT op 09-05-2026 12:47 ]

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:24
Ik heb zelf 3 van deze SonOff kleppen. Aansluiten aan Home Assistant kostte ongeveer 5 seconden. Maar... ik had al een complete Zigbee setup staan met MQTT Docker, Z2M docker, HA docker en SLBZ06 stick.

In jouw geval zou ik een HA Docker installeren en onder HA de ZHA addon. De ZHA koppelen met de SLBZ06 en de SLBZ06 pairen met de SWV.BSP je ziet dan automatisch het apparaat en de entiteiten in Home Assistant en kunt op afstand aan en uit zetten.

Dan begint de fun/frustraties met automatiseren afhankelijk van weer, vochtigheid, ben ik thuis of niet, sproeien rond zonsopkomst etc. Veel plezier!
Pagina: 1