Vraag

• JorH
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 21:07
Hallo Tweakers!

Tot voor kort had ik een mooi werkend 3-fase rails systeem voor verlichting en IR-panelen in onze bedrijfsruimte. Situatie:

- Rails 1: 6 lampen op dimmer A

- Rails 2: 4 lampen op dimmer B en 2 redwell IR-panelen op een afstandsbediening

- Rails 3: 2 lampen op dimmer C en 2 redwell IR-panelen op diezelfde afstandsbediening.

In de meterkast heeft de installateur (voordat wij het pand kochten) 2x een Eaton relais (TN230ss) gemaakt. Die hoor je klikken als je de IR-panelen aanzet.

De schilder is bezig geweest, alles erafgehaald, en weer terug, en nu werkt het niet meer. Dwz, niets aan de hand met rails 1, maar de verlichting in rails 2 & 3 werkt niet meer. De speakers die in rails 3 hangen wel overigens.

De dimmers geven geen sjoege. De enige manier waarop ik de lampen aankrijg is om de eutrac adapter op '1' te zetten - waardoor ze aangaan als ik ook de panelen aanzet. Maar dat is natuurlijk helemaal onwenselijk; die panelen gaan maar zelden aan.

Heeft iemand een idee hoe ik dit weer werkend krijg? Zijn die relais misschien kapot, of mis ik de goede settings op de adapter?

Bijgevoegd wat foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2DU0sp2_mGjROE1kSbeqnX_YU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwl9VeMPVfL7RTrytqPtYZXr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ1lE44RauhJX0VJyhYdptUNu9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8l6Q6a5fZQjjH5QfyrXqPIPm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_z1tdKOOv-DKpYo65rwJosIxAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg3LDdBno4x9oDKLOZvwjLbr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbe2sdTio_y0vFAkt60Vn_jJnPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7M4HAFfrgfRI2bMENXWiMSU.jpg?f=fotoalbum_tile
Veel dank alvast voor het meedenken!

Alle reacties

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:27

orf

Waarschijnlijk is een verbindingsstuk (railconnector) verkeerd teruggezet. Dat kan verklaren waarom de lampen op een andere fase zit.

• JorH
Dank voor je snelle reactie! Ik heb nu alles van de rail afgehaald, en er maar 1 lamp ophangen.

Dan alsnog heb ik het probleem dat op stand '2/3' er überhaupt niks gebeurd en op stand '1' hij dus opeens meegaat op de afstandsbediening van de verwarming en het relais 8)7

Ik heb allerlei andere combinaties geprobeerd maar nooit geeft de dimmer sjoege. Wat zou een logische fase zijn in deze constructie?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hebben we het hier over 3 losse rails? Of bedoel je met rail een "fase" van een enkele rail?

Indien het laatste snel ik niet helemaal hoe op een rail namelijk zowel lampen op een dimmer als IR panelen kunnen zitten...

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
JorH schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:07:
De schilder is bezig geweest, alles erafgehaald, en weer terug, en nu werkt het niet meer.
Weet je zeker dat alles op dezelfde manier is teruggeplaatst zoals voor de werkzaamheden?

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Septillion schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:53:
Hebben we het hier over 3 losse rails? Of bedoel je met rail een "fase" van een enkele rail?

Indien het laatste snel ik niet helemaal hoe op een rail namelijk zowel lampen op een dimmer als IR panelen kunnen zitten...
TS heeft volgens mij dit systeem

Daarin zit 3x een combinatie van een Fase + Nul. Je hebt dus eigenlijk drie circuits die je onafhankelijk kan instellen. Bij het ophangen van de lamp aan de rails bepaal je op welk circuit de lamp komt te zitten.

Spel en typfouten voorbehouden

• JorH
Septillion schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:53:

Het zijn drie losse rails, maar die rails hebben ook ieder 3-fasen.

Het moet dus zo zijn dat de lampen op een rail op een andere fase zitten dan het verwarmingspaneel opdiezelfde rail. Maar welke stand ik ook gebruik voor de adapter - de dimmer schakelt dan de lamp niet meer. Op dit moment heb ik het getest met 1 lamp in 1 rail, maar zelfs dan krijg ik geen licht..

• JorH
FredvZ schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Weet je zeker dat alles op dezelfde manier is teruggeplaatst zoals voor de werkzaamheden?
Nee. De schilder heeft helaas geen foto gemaakt van hoe de adapters stonden voordat hij ze weghaalde :(

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ah, vandaar de verwarring ja. 3x een 3-fase rail dus. Ik snapte al niet hoe IR en lampen de boel konden delen.

Maar als door een fout de fase van de IR panelen aan de dimmer gehangen heeft zou het me niet verbazen als nu de (zekering in de) dimmer stuk is...

Dus ben bang dat je het bij elke aansluiting nu gewoon één voor één uit moet pluizen. Waar gaat elke fase heen en staat daar nog spanning op etc.

• JorH
Dank voor je reactie! Ik heb net een boel combinaties geprobeerd (op 1 rail) en daar komt dit uit:

- De speaker staat op fase 3, continue
- De lamp gaat op fase 3 ook gewoon continue aan, maar schakelt dan niet met de dimmer.

- Dan kunnen IR en lamp op 4 manieren (1-1,1-2,2-1,2-2) maar in geen gevallen geeft de lamp dan licht.

Is het dan, zoals je schrijft, misschien toch te verwachten dat of de relais of de dimmer stuk is?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:46
JorH schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:00:
Dank voor je reactie! Ik heb net een boel combinaties geprobeerd (op 1 rail) en daar komt dit uit:

- De speaker staat op fase 3, continue
- De lamp gaat op fase 3 ook gewoon continue aan, maar schakelt dan niet met de dimmer.

- Dan kunnen IR en lamp op 4 manieren (1-1,1-2,2-1,2-2) maar in geen gevallen geeft de lamp dan licht.

Is het dan, zoals je schrijft, misschien toch te verwachten dat of de relais of de dimmer stuk is?
Als ik je goed begrijp (en dan moet je even checken hoe het exact zit)
Fase 1 vd rail: Dimmer, hierop zitten dan de spots aangesloten.
Fase 2: continue spanning voor de speakers
Fase 3: wordt geschakeld d.m.v. relais om de IR panelen in te schakelen.

Weet niet hoe makkelijk je kunt testen/spanning kunt meten om te controleren op welke fase wat zit, maar je kunt om de dimmers te testen/uit te sluiten eerst bovenstaande uitsluiten, oftewel welke heeft continue spanning en welke komt in door het relais, als je dat hebt uitgesloten en je weet zeker dat nu je overgebleven fase niets doet even de dimmer bypassen om te kijken of dan de lamp aan gaat als je de bruine draad (voeding) rechtstreeks op de zwarte draad (schakeldraad) verbind.
Gaat dan de lamp wel aan kun je gaan testen of de dimmer defect is door bv de interne zekering te vervangen en weer aan te sluiten, werkt het? Door naar de volgende.

Hoop voor je dat de installateur het in ieder geval eenduidig heeft aangesloten en dat je op deze manier al heel makkelijk kunt bepalen of alles hetzelfde is.
Zou me niet verbazen (ken de rails zo niet) maar dat b.v. het IR paneel per ongeluk op fase 1 is gekomen en zodoende de zekering van de dimmer heeft gesloopt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1