Self-hosted chatomgeving voor kinderen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een self-hosted chatomgeving voor een paar jonge kinderen om samen te chatten in een afgeschermde omgeving. De eisen zijn vrij simpel, en ik dacht dat ik wel snel iets zou vinden, maar dat viel flink tegen...

Ik heb het hier over een groepje meiden in de leeftijd van 8-11.
  • Ik wil het zelf hosten op een VPS.
  • Geen registratie nodig - Via een uitnodigingslink of een wachtwoord moet er toegang tot komen. Het mag ook zonder wachtwoord zijn, want dat kan ik er via de proxy alsnog op zetten.
  • Naast chatten moeten ze ook plaatjes/bijlages naar elkaar kunnen sturen.
  • Het moet in het Nederlands zijn.
  • Browser only. Geen apps, aangezien de meesten geen telefoon hebben :)
  • Het moet simpel zijn.
Ik ben nu al een hele dag bezig geweest om verschillende opties te proberen, maar niets kunnen vinden wat ik zoek. Google AI heeft me ook niet heel veel geholpen, behalve dan steeds rondjes te gaan en weer bij hetzelfde uit te komen.

Deze opties heb ik al geprobeerd (vast wel meer dan dit lijstje, maar het zijn er zoveel geweest...)
  • VoceChat - Deze beviel me wel, maar hij is niet in het Nederlands, en registratie is vereist
  • The Lounge - Ook deze blijft in het Engels steken. daarnaast is het een IRC client, en niet echt geschikt als simpel chatgroepje voor kleine kinderen.
  • Nextcloud chat - Ik heb een Nextcloud omgeving draaien, maar ik heb het niet voor elkaar gekregen om gasten zonder account bijlages te laten delen.
  • Tailchat - Kreeg ik niet werkend
  • M1k1o Chat - Is alleen text
Dus mijn vraag:
Heeft iemand hier ervaring (of tips) met een pakket dat wel aan mijn eisen voldoet? :)
Het gaat draaien op een vps met Debian, docker en Nginx proxy Manager.

Alle reacties

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:15

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

YouTube: RIP Discord: Self-Hosted Discord Alternatives Tested (TeamSpeak, Stoat, Fluxer, Matrix, & More)

Dit gaat over self-hosted discord alternatieven maar volgens mij zit er vrij veel overlap met jouw wensen in. Wellicht het bekijken waard?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

UnrealIRCd (]link) en een webbased IRC client? (Lijstje)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

I.p.v. VPS een NAS een mogelijkheid? Synology Chat biedt aardig wat TS wenst (werkt ook web based), Slack/Teams-achtig maar dan zonder telefoonnummer-vereiste.

[ Voor 8% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-05-2026 22:25 ]

d:)b :henk d:)b

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zal nog een beetje context toevoegen om te proberen het wat duidelijker te krijgen. :)

Op dit moment zitten de dames via hun schoolaccount buiten schooltijd in een googledocs document met elkaar te chatten. Dat werkt best, maar is volgens mij niet de bedoeling.
Daar wil ik dus als hobby-papa een alternatief voor bieden.

Aangezien ze nog te jong zijn voor mobiele telefoons en al helemaal voor social media (pas als ze 38 zijn - minstens), wil ik een vertrouwde omgeving voor ze maken waar ze samen kunnen praten over dingen waar jonge meisjes over praten.
Ik weet dat er online genoeg van dat soort plekken zijn, maar het is juist het punt dat ze dat niet op een vreemde plek gaan doen.

De niet registratie vereiste vind ik nog wel een moeilijke. Sommigen hebben niet eens een emailadres, en ik wil het gewoon zo simpel mogelijk houden voor ze. Ook wisselt de groep nogal. Er komen nieuwe vriendinnen bij, en er verdwijnen vriendinnen na een ruzie over wie het eerste op het klimrek mocht op het schoolplein...
Dus accounts aanmaken voor iedereen is te omslachtig. Daarnaast wil ik me er ook zoveel mogelijk buiten houden.
Maar het zou ook wel weer handig/leuk zijn als ze binnen de chat omgeving ook 1-op-1 gesprekken kunnen voeren.
Dus als iemand daar een idee over heeft.. Graag :)

Ik zit dus te denken aan een mix van een Whatsapp groep, en een ouderwets gastenboek. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. De dames zullen er hooguit een half uurtje per dag op zitten. De groep zal ook niet veel groter zijn dan 5-10 mensen.
Techno Overlord schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:10:
YouTube: RIP Discord: Self-Hosted Discord Alternatives Tested (TeamSpeak, Stoat, Fluxer, Matrix, & More)

Dit gaat over self-hosted discord alternatieven maar volgens mij zit er vrij veel overlap met jouw wensen in. Wellicht het bekijken waard?
Ik heb er even doorheen geskipped. Maar Discord alternatieven zijn alweer veel te uitgebreid voor wat ik zoek. Toch bedankt voor het delen :)
McKaamos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:14:
UnrealIRCd (]link) en een webbased IRC client? (Lijstje)
Ik had al een IRC client geprobeerd: The Lounge. Het leek best leuk, maar IRC is niet echt iets voor jonge kinderen. In mijn herinnering was het te technisch.
JJ Le Funk schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:24:
I.p.v. VPS een NAS een mogelijkheid? Synology Chat biedt aardig wat TS wenst (werkt ook web based), Slack/Teams-achtig maar dan zonder telefoonnummer-vereiste.
Helaas geen NAS :)

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:20
Hoezo moet het Nederlands? Kinderen van 8-12 jaar kunnen prima uit de voeten met Engels.

EU DNS: 86.54.11.100

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:03
irc te geadvanceerd.? valt toch reuze mee tmf chat, 583 chat etc waren gewoon webpaginas waar je kanalen had waar je in kunt joinen.

Je kunt dan ook een kanaal beveiligen met een wachtwoord - waardoor ze enkel hun naam ingeven en als ze kanaal willen joinen van je dochter gewoon het wachtwoord moeten ingeven

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:19
Mattermost of Zulip?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10
fm77 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:46:
Op dit moment zitten de dames via hun schoolaccount buiten schooltijd in een googledocs document met elkaar te chatten.
[..]
Sommigen hebben niet eens een emailadres
Is dat schoolaccount niet stiekem een emailadres?

Waarom niet zo laten als het is? Nu staat de "data" (lees: het gesprek/chatgeschiedenis) op een neutrale plek, via een neutraal schoolaccount. Als jij het gaat hosten bén jij er van en dan zal je zien dat de andere ouders daar opeens een mening over hebben.

En zodra het bij jou draait is er ook gelijk de vraag: Wie mag toegang hebben? En wat ga je doen om te voorkomen dat kwaadwillenden er bij komen?

En aangezien ze al dingen met Google doen, hebben ze via hun schoolaccount niet al toegang tot Google chat?

Spel en typfouten voorbehouden

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
8 tot 11 jaar en meiden? De realiteit vandaag de dag is dat die zeker wel een telefoon nodig hebben.
Met Android of Apple kan je zoveel restricties aanzetten met Family Link of Schermtijd, dat je ze veilig gebruik kan laten maken hier van.

Dan richt je als ouder niet meer op een chat app maar op mediawijsheid en spelregels als contract.

Sociaal gezien zoeken ze elkaar al op, niet mee kunnen doen zorgt voor buitensluiten. Daarnaast worden ze gelijk meer digitaal vaardig en zijn ze ineens bereikbaar onderweg.

Als je dat allemaal toch niet wil, koop een goedkope 2de hands Synology en installeer Synology Chat zoals eerder is gemeld. Maar dan ben je wel ineens verantwoordelijk en voelen ze zich waarschijnlijk bekeken.
Pagina: 1