• lukashh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:34
Nu stroom broodnodig is en de aansluitstop dichtbij, heb ik besloten dit topic aan te maken. Ik miste namelijk het centrale topic voor 3-fasenstroom. Dit topic is speciaal voor iedereen die een 3-fasen aansluiting heeft, niet heeft, of overweegt er een aan te vragen. In de startpost hoop ik alle praktische info bij elkaar geschraapt te hebben. Verder is dit topic dé plaats voor iedereen met vragen of een punt van discussie omtrent 3-fasenstroom.
Wat is een 3-fasen aansluiting?
Vrijwel alle Nederlandse woningen hebben een driefasenaansluiting vanaf de straat, maar vaak wordt in de meterkast maar één van die fasen gebruikt (1-fase). Bij een 1-fase aansluiting wordt één fase met 230 V ten opzichte van de nulleider de woning binnengebracht. Bij een 3-fasen aansluiting worden alle drie de fasen met elk 230 V ten opzichte van de nulleider de woning in gebracht.

Tussen de fasen onderling staat 400 V – dat heet ook wel krachtstroom. Met een 3-fasen aansluiting verdeel je het totale vermogen over drie aders, waardoor er in totaal meer elektriciteit beschikbaar is en zwaardere apparaten symmetrisch kunnen worden aangesloten.
Waarom overstappen naar 3 fasen?
Door de energietransitie gebruiken we steeds meer stroom tegelijk:
  • Warmtepompen – Trekken flink vermogen, vooral in de winter.
  • Laadpalen voor elektrische auto’s – Met 3 fasen kun je laden met 11 kW (in plaats van 3,7 kW op 1 fase).
  • Inductiekookplaten – Krachtige modellen (>7,4 kW) hebben een 3-fasen aansluiting nodig of worden dan stabieler en kunnen alle pitten tegelijk vol vermogen gebruiken.
  • Zonnepanelen – Bij installaties groter dan circa 3–4 kWp heeft een 3-fasen omvormer de voorkeur.
  • Toekomstbestendig – Je bent voorbereid op wat er nog komt.
Maximale vermogens per aansluiting
AansluitingMaximaal gelijktijdig opgenomen vermogen (theoretisch)
1 × 25 Aca. 5.750 W
1 × 35 Aca. 8.050 W
1 × 40 Aca. 9.200 W
3 × 25 Aca. 17.250 W
3 × 35 Aca. 24.150 W
Let op: dit is het theoretisch opneembare vermogen bij een zuiver resistieve belasting (cos φ = 1) en een symmetrische verdeling over de fasen. In de praktijk spelen gelijktijdigheidsfactor, inschakelstromen en blindvermogen een rol.
Stappenplan voor verzwaren van een enkelfase aansluiting naar een 3-fasen aansluiting
Stap 1 – Check wat je nu hebt
Kijk in je meterkast. Staat op de meter een aanduiding als 3×230/400V (of ouder: 3×220/380V)? Of zie je drie zekeringen of smeltpatronen naast elkaar in het onderste, verzegelde deel van de kast? Dan heb je mogelijk al een 3-fasen aansluiting. Twijfel je? Vraag het na bij je netbeheerder.

Stap 2 – Laat je groepenkast aanpassen
Voordat de netbeheerder de aansluiting verzwaart, moet je groepenkast 3-fasen gereed zijn. Belangrijk:
  • Er moet een driefasige hoofdschakelaar geplaatst worden (4-polig, dus inclusief de nul).
  • De eindgroepen moeten evenwichtig over de drie fasen worden verdeeld (NEN 1010, paragraaf 314.1).
  • Bij uitbreiding met een laadpaal, zonnepanelen of warmtepomp gelden aanvullende eisen, denk aan een aardlekschakelaar type B voor laadpalen, overspanningsbeveiliging of een aparte alamat.
  • Aanbevolen is dit te laten uitvoeren door een erkend elektricien. Zij hebben zegelrecht en weten precies wat er moet gebeuren.
Stap 3 – Vraag de verzwaring aan bij je netbeheerder
Ga naar de website mijnaansluiting.nl, en maak een account aan of log in. Nu kun je gemakkelijk een verzwaring aanvragen.

Stap 4 – Wachten op de monteur en afronden
De netbeheerder plant een afspraak in. Zij plaatsen een nieuwe (slimme) meter of passen de bestaande aan. Houd rekening met een wachttijd van enkele weken tot maanden, afhankelijk van de regio en werkvoorraad.
Welke netbeheerder heb ik?
Je netbeheerder is afhankelijk van je woonplaats. De grootste zijn:
  • Liander – Grootste deel van Nederland
  • Enexis – Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant
  • Stedin – Zuid-Holland, Utrecht
Op mijnaansluiting.nl/netbeheerders kun je eenvoudig zien welke netbeheerder bij jouw postcode hoort.
Wat kost het? (2025-2026)
De kosten bestaan uit twee delen:
OnderdeelRichtprijs
Netbeheerder (eenmalig)€ 250 – € 450
Aanpassing groepenkast (materiaal + elektricien)€ 500 – € 1.200
De precieze tarieven verschillen per netbeheerder en worden jaarlijks vastgesteld. Raadpleeg de actuele tariefbladen:
Veelgestelde vragen (FAQ)
Heb ik een 1-fase of 3-fasen aansluiting?
Vaak kun je dit afleiden uit de groepenkast. Een 1-fase hoofdschakelaar neemt 2 modulebreedtes in beslag, een 3-fasen hoofdschakelaar 4 modulebreedtes. Op de slimme meter staat doorgaans een aanduiding als 3×230/400V; zie je 1×230V, dan is het enkelfase. Staan er drie stoppen of automaten in het verzegelde deel van de netbeheerder (het kleine kastje onder de meter), dan heb je eveneens een 3-fasen aansluiting.

Kan ik zomaar – zonder aanpassingen – mijn 1-fase groepenkast blijven gebruiken bij een 3-fasen aansluiting?
Nee. De netbeheerder verzwaart de aansluiting alleen als de groepenkast geschikt is voor 3 fasen. Dat betekent minimaal een deugdelijke 3-fasen hoofdschakelaar en een verdeling volgens NEN 1010. Meestal moet de groepenkast dus eerst worden aangepast of vervangen.

Moet ik dan altijd een volledig nieuwe groepenkast?
Niet per se. Afhankelijk van de beschikbare ruimte en de leeftijd van de componenten is het soms mogelijk om alleen de hoofdschakelaar te vervangen door een 3-fasen exemplaar. Vaak kiest men er echter voor om de hele groepenkast in één keer te moderniseren; dat is meteen toekomstbestendig.

Wat is slimmer: een 3-fasen omvormer of meerdere 1-fase omvormers?
Een 3-fasen omvormer wordt aanbevolen zodra het PV-vermogen boven circa 3–4 kWp uitkomt. Het grootste voordeel: bij een 1-fase omvormer kan het volledige teruggeleverde vermogen op één fase terechtkomen, wat tot onbalans of een overbelaste hoofdzekering kan leiden. Een 3-fasen omvormer verdeelt de teruglevering symmetrisch over de drie fasen. De slimme meter saldeert intern: lever je 2 kW terug op fase 1 en neem je 5 kW af op fase 2, dan registreert de meter per saldo 3 kW afname.

Ik heb een laadpaal, warmtepomp en kookplaat – kan dat allemaal tegelijk op 3×25 A?
3×25 A (ca. 17 kW theoretisch) is voor de meeste huishoudens – zelfs met deze apparaten – voldoende, mits de belasting goed over de fasen verdeeld is en je gebruikmaakt van load balancing voor de laadpaal om pieken te voorkomen. Er zijn op Tweakers diverse praktijkervaringen te vinden waarin 3×25 A ruimschoots volstaat. Een Energy Management System (EMS) kan daarbij helpen, bijvoorbeeld door het laden van de auto te verschuiven naar momenten waarop de kookplaat of warmtepomp minder vraagt.

Wanneer heb ik een 3×35 A aansluiting nodig?
3×35 A brengt hogere maandelijkse netbeheerkosten (vastrecht) met zich mee. Het is eigenlijk alleen nodig bij een uitzonderlijk hoge gelijktijdige vermogensvraag, denk aan een groot landbouwbedrijf, een professionele werkplaats of een villa met meerdere laadpalen, een groot zwembad en een flinke warmtepomp die tegelijk in bedrijf kunnen zijn. Voor het gemiddelde huishouden is 3×25 A meer dan genoeg.
Belangrijke aandachtspunten bij het voorbereiden van jouw meterkast
  • Groepen evenwichtig verdelen is niet zomaar een advies, maar een verplichting volgens NEN 1010 (314.1). Denk daarbij aan het spreiden van de keukengroep, de wasmachine en de droger over verschillende fasen. Een goede elektricien doet dit bij de installatie.
  • Aardlekschakelaars: afhankelijk van de nieuwe indeling kan het benodigde aantal aardlekschakelaars veranderen en moet je (blijven) voldoen aan de norm. Houd rekening met maximaal vier eindgroepen per aardlekschakelaar en de juiste types.
  • Toekomstige uitbreidingen: wil je later een laadpaal, een 3-fasen omvormer of een 3-fasen warmtepomp? Geef dit aan bij je elektricien. Die kan de groepenkast daarop voorbereiden, bijvoorbeeld door vrije ruimte te reserveren of alvast een geschikte alamat en/of overspanningsbeveiliging te monteren.

Deze startpost wordt de komende tijd aangevuld op basis van jullie input. Tips, correcties, nieuwe inzichten en ervaringen zijn van harte welkom!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10
Bij stap 3: Aanvragen gaat eigenlijk altijd via www.mijnaansluiting.nl

Spel en typfouten voorbehouden

• lukashh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:34
@FredvZ aangepast.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien een kopje batterijen erbij maken. En een kopje monitoring (Homewizard p1 enz)

Wat betreft 3-fase omvormer. Ik heb 3x 1-fase omvormer.
Als de netspanning te hoog is op 1 fase, blijven er nog 2 werken.
Ook als de omvormer kapot is, heb ik er nog 2.
Onbalans ja.
Maar dat heb ik ook met 3x 1-fase marsteks die niet allemaal tegelijk terugleveren voor NOM.
Op "huis niveau" niet zo een groot probleem die onbalans, zolang het maar binnen de 25A blijft per fase.

Wellicht handig de wachtlijst ook te vermelden vanaf 1 juli
https://www.omroepbrabant...luitingen-vanaf-juli-2026

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2026 17:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag Als ik me niet vergis geldt de wachtlijst niet voor de hele FGU-regio
maar heeft netbeheer het gebied opgeknipt in 5? gebieden.
En alleen voor 1 gebied - Utrecht - is de wachtlijst waarschijnlijk van toepassing.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:33
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 17:47:
Misschien een kopje batterijen erbij maken. En een kopje monitoring (Homewizard p1 enz)

Wat betreft 3-fase omvormer. Ik heb 3x 1-fase omvormer.
Als de netspanning te hoog is op 1 fase, blijven er nog 2 werken.
Ook als de omvormer kapot is, heb ik er nog 2.
Onbalans ja.
Maar dat heb ik ook met 3x 1-fase marsteks die niet allemaal tegelijk terugleveren voor NOM.
Op "huis niveau" niet zo een groot probleem die onbalans, zolang het maar binnen de 25A blijft per fase.

Wellicht handig de wachtlijst ook te vermelden vanaf 1 juli
https://www.omroepbrabant...luitingen-vanaf-juli-2026
En dat is nou juist het probleem en waar iedereen ook direct weer over "zeurt".
Op huis niveau is het inderdaad niet direct heel interessant, maar als iedereen zo "egoïstisch" blijft denken krijgen we daar steeds grotere problemen mee in de wijken.

Ze zijn zelfs bezig met een verplichting van 3F omvormers en accu's op een 3F aansluiting, tenzij je thuis op die fase aantoonbaar op-soupeert waarom je daar meer/extra vermogen voor nodig bent.

@dunklefaser Utrecht heeft nu inderdaad een wachtlijst, maar per 1 juli vervalt het prioriteren van woningaansluitingen en kom je gewoon onderaan de lijst terecht, achter die 300 bedrijfsaanvragen voor een nieuwe/grotere aansluiting.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Annuk
Je vind iedereen met een EV dan ook egoist?
Die trekken 3x 16 A uit het net (met 11 kW lader)

Als ik 3x 25A aangeboden krijg, dan heb ik daar toch recht op en mag ik er vanuit gaan dat het net erop berekend is?
Heeft niks met egoisme te maken maar met beschikbaar gesteld vermogen

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2026 20:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:33
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:01:
@Annuk
Dat is gebalanceerd als het goed is.

Het gaat erom dat een 3F omvormer netjes balanceert over de fasen en dat gaat bij de meeste 1F omvormers en 1F accu's niet.

Maar bij de meesten is het "janken" want mijn omvormer valt uit oid... Maar wel 20 panelen op dak met een 1F omvormer.

En willen wij vanuit de netbeheerders er iets aan doen om dingen evt wel mogelijk te maken is het allemaal Nimby gedrag voor b.v. nieuwe kabels, straat open en/of transformatorhuisjes plaatsen.

[Edit]
@AUijtdehaag
Als ik 3x 25A aangeboden krijg, dan heb ik daar toch recht op en mag ik er vanuit gaan dat het net erop berekend is?
Klopt maar dan wel zo evenwichtig mogelijk.
En nee het net is er niet op berekend, er wordt gerekend met bepaalde factoren, en het net is/was berekend op afname en geen teruglevering.

Voorbeeldje van berekeningen, niet daadwerkelijke getallen die worden gebruikt door engineers:
10 huizen op de kabel en allen een 3x25A aansluiting.
Is 250A per fase, maar een correctie factor van b.v. 0,7 (correctiefactor houd rekening met type woning etc en type wijk o.a. en nog veel meer dingen).
250x0,7= 175A
Op deze 175A wordt een berekening los gelaten icm de lengte van de kabel voor welke diameter, en daar wordt tegenwoordig dan wel weer een 200% factor op gegooid (mocht jarenlang niet door beperkingen van onze rijksoverheid).
En nu ben ik even onzeker over de zekeringen van de netbeheerder of dit direct de waarde is die uit de factor berekeningen komt (dan een 180A zekering) of dat daar b.v. nog een +10% overheen gaat, dan wordt het een 200A zekering.
Maar bovenstaande gaat alleen op voor nieuwbouw wijken/herinrichting wat kabels etc betreft, woon je in een oudere wijk dan heb je kans dat de kabel ook berekend is op maar b.v. 125% van de berekende capaciteit.

[ Voor 50% gewijzigd door Annuk op 08-05-2026 20:44 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:01:
@Annuk

Sowieso als je drie huizen hebt met enkel fase.

De één heeft pv panelen en levert plankgas terug de volgende heeft een ev en staat plankgas te laden.

Als ik me niet vergis zouden die drie huizen naast elkaar elk op een andere fase moeten zitten. Althans daar was ooit een formule voor welke fase je zat iets met het huisnummer blablabla.

Ik zit mooi met 5 enkel fase pv omvormers en 3 enkel fase accu's. Ik heb ooit aan de hand van de netspanning bepaald waar ik welke pv aansloot dat heb ik een jaar of 2 terug weer aangepast omdat heel de buurt ineens ook pv kreeg. Naderhand nog weer de wp's en andere heftige gebruikers verdeeld plus accus erbij.

Ik ben prima in staat om dat zelf onder controle te houden daar heb ik geen verplichting voor driefasen omvormers voor nodig.

Bovendien gaat dat ook helemaal niet met de pv set-up die ik heb.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1