• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-05 12:32

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Gisteren zag ik een enorme mooie deal, de Viltrox 85mm 1.8 AF II XF voor 246 euro, het was de laatste die Bol.com zelf verkocht, overal kost die rond de 380. Er was geen melding van een probleem oid, en de lens kwam ook helemaal origineel binnen, en was dus ongeopend.

Toen ik in de lens keek zag ik aan de zijkant een vuiltje. Ik heb wat foto's gemaakt, zowel op f1.8 als f16 op een witte muur, maar kan niets in de foto zien.

Ik heb bol.com gebeld, en gaven aan hem niet in te kunnen ruilen, want het was de laatste, wel konden ze een korting geven van 10%. Tevens gaan ze nu navragen of die voor reparatie/vervanging kan worden opgestuurd naar Viltrox.

Nu vraag ik mij af hoe problematisch dit is, kan dit vuiltje bijvoorbeeld los raken en op een problematische plek komen, en wat zou het kosten als dit zou gebeuren om het dan schoon te maken (en is dit uberhaupt de moeite waar voor een lens van deze prijs).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLbzkjX4JoSZ1rIBJ-nTIvdMI10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGeCuldgHNbpTPQ4SzyJXa7p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnO0QE9dCR608-ySsTmQ53t24KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5KJD0svYa9du9x3B4HA3qaa.jpg?f=fotoalbum_large

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
Het korte antwoord is: je gaat dit niet zien op je foto's. Zie ook dit artikel: Lens Rentals | Blog

Er was ook een artikel ergens over foto's genomen met een lens waarvan het complete front element stuk was, maar die kan ik even niet vinden.

Maar je hebt nog wel een vraag richting de verkoper, want ik zou zelf zeggen dat dit niet hoort. Een lens hoort intern stofvrij te zijn en dat is deze duidelijk niet. Ik denk (wilde gok) dat het niet zo is dat dit stofje ooit ergens anders problemen gaat veroorzaken maar een 100% garantie kan niemand je bieden. Ik zou zelf ook eens rondvragen of er een reparateur is die dit kan oplossen en wat dat zou kosten. Neem dat mee in je onderhandelingen met Bol.

Een snelle zoektocht laat zien dat je niet alleen staat hierin: Viltrox Quality Issues - Dust or Defect inside of 3/3 new lenses : r/FujifilmX

Dit is ook nog nuttig om te lezen: What To Do With Dust Inside Lens

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:55:
Het korte antwoord is: je gaat dit niet zien op je foto's. Zie ook dit artikel: Lens Rentals | Blog

Er was ook een artikel ergens over foto's genomen met een lens waarvan het complete front element stuk was, maar die kan ik even niet vinden.

Maar je hebt nog wel een vraag richting de verkoper, want ik zou zelf zeggen dat dit niet hoort. Een lens hoort intern stofvrij te zijn en dat is deze duidelijk niet. Ik denk (wilde gok) dat het niet zo is dat dit stofje ooit ergens anders problemen gaat veroorzaken maar een 100% garantie kan niemand je bieden. Ik zou zelf ook eens rondvragen of er een reparateur is die dit kan oplossen en wat dat zou kosten. Neem dat mee in je onderhandelingen met Bol.

Een snelle zoektocht laat zien dat je niet alleen staat hierin: Viltrox Quality Issues - Dust or Defect inside of 3/3 new lenses : r/FujifilmX

Dit is ook nog nuttig om te lezen: What To Do With Dust Inside Lens
Bedankt voor je reactie en informatie. Was erg nuttig. Ik was niet op de hoogte dat dit vaker voorkomt bij Viltrox.

Vandaag contact gehad met Bol, en ik heb 30 euro tegoed gekregen, 216 euro voor zo'n prachtige lens vind ik een prachtige deal.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter

[...]
Bedankt voor je reactie en informatie. Was erg nuttig. Ik was niet op de hoogte dat dit vaker voorkomt bij Viltrox.

Vandaag contact gehad met Bol, en ik heb 30 euro tegoed gekregen, 216 euro voor zo'n prachtige lens vind ik een prachtige deal.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Benjamin- schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:39:
Ik heb bol.com gebeld, en gaven aan hem niet in te kunnen ruilen
Nonsens. Dit is al jaren klip en klaar. Je hebt als consument gewoon 8 dagen retourrecht en de (online) verkoper moet daaraan meewerken. Maakt niet uit wat er mis is aan het product en of er sowieso al iets mis is. Als jij terugkomt op de aankoop, dan heb je recht op ontbinding van de overeenkomst binnen de gestelde termijn. Bij een product als een cameralens is er ook geen enkele juridische basis waarop een verkoper zich kan beroepen om daar onderuit te komen (zoals bv. bij bederfelijke waar e.d.)
Nu vraag ik mij af hoe problematisch dit is, kan dit vuiltje bijvoorbeeld los raken en op een problematische plek komen
Ik zie op technisch vlak geen probleem, maar ik snap wel dat als jij een splinternieuwe lens koopt, je verwacht dat er geen vuiltjes in zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door koraks op 11-05-2026 14:32 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:56

Fanta

FordPerformance™️

koraks schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:31:
[...]

Nonsens. Dit is al jaren klip en klaar. Je hebt als consument gewoon 8 dagen retourrecht en de (online) verkoper moet daaraan meewerken. Maakt niet uit wat er mis is aan het product en of er sowieso al iets mis is. Als jij terugkomt op de aankoop, dan heb je recht op ontbinding van de overeenkomst binnen de gestelde termijn. Bij een product als een cameralens is er ook geen enkele juridische basis waarop een verkoper zich kan beroepen om daar onderuit te komen (zoals bv. bij bederfelijke waar e.d.)

[...]

Ik zie op technisch vlak geen probleem, maar ik snap wel dat als jij een splinternieuwe lens koopt, je verwacht dat er geen vuiltjes in zitten.
Helemaal nonsens is het natuurlijk niet, want Bol.com geeft ook aan dat dit de laatste was, en ze hem dus niet om kunnen ruilen. Dan kan je wel gebruik maken van je retourrecht, maar dan heb je dus ook geen lens voor een mooie prijs, en moet je alsnog wachten op een vergelijkbare deal.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:55
[...]

Nonsens. Dit is al jaren klip en klaar. Je hebt als consument gewoon 8 dagen retourrecht en de (online) verkoper moet daaraan meewerken. Maakt niet uit wat er mis is aan het product en of er sowieso al iets mis is.
Maar hij geeft aan dat bol.com niet kan ruilen omdat ze geen andere meer op voorraad hebben. Koop ontbinden is nog niet ter sprake gekomen geloof ik.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja je tekst.(Waarom zo stellig, waarom zo hoog van de toren?) Ze geven aan hem niet te kunnen ruilen. (Omdat er geen voorraad is) Niet dat ze hem niet willen ruilen.

Wil ts deze lens niet, dan terug naar bolletje en geld terug.

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 11-05-2026 14:47 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

[...]

Nonsens. Dit is al jaren klip en klaar. Je hebt als consument gewoon 8 dagen retourrecht en de (online) verkoper moet daaraan meewerken.
[...]
Eh, dat is toch 14 dagen???

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Topicstarter
[...]

[...]

Wat inderdaad gezegd is, was dit de laatste, zij hebben meermaals aangeboden om de lens terug te nemen, maar het product is nu uit hun assortiment, en een alternatief aanbieden is natuurlijk ook niet heel realistisch gezien de prijzen voor dat soort lenzen.

Uiteindelijk ben ik tevreden, liever geen stofje, maar voor 216 euro is dit een fantastische deal.

Pagina: 1