WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

De ellende die Liander heet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:03
tips en adviezen gevraagd voor het volgende probleem.

wij zijn een tijd aan het verbouwen en de bouw loopt voorspoedig.

Maar nu hebben we een groot probleem.

Vorig jaar hebben we een aanvraag gedaan om de gasleiding en meter te verplaatsen. IVm dat de uitbouw er anders boven staat.

De gasleiding moet ingekort worden en de meter worden verplaatst naar een buitenkast (in overleg gedaan met liander) werkzaamheden stellen niet veel voor, leiding ligt al bloot en 40cm van de buitenkast.

Nu zouden ze vorige week komen volgens de opdracht bevestiging. Ondanks dat we een aantal toezeggingen hadden van de callcenter medewerkers. Stond het niet bij Hak in het systeem. Na veel bellen blijkt er ergens nog een map te zijn waar onze aanvraag in zit. En nieuwe verwachte datum. Mei 2027 😵‍💫

wat nu ? Bouw is zo goed als klaar maar vloer kan niet gestort worden en we kunnen niet verder binnen. (Buiten is bijna klaar)

Telefoontjes en mails hebben geen zinlijkt het, Welke stappen kunnen we nemen ? Hak heeft aangegeven wel tijd te hebben dus die reden kunnen ze niet opgeven

Of wordt het gewoon een jaar wachten?

Schopje naar WON

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 09-05-2026 11:55 ]

Alle reacties

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:48
Het klinkt alsof de 'werkmap' nog van Liander naar A.Hak moet.
Die werkmap is eigenlijk de werkomschrijving voor A.Hak.
Zolang A.Hak die map niet heeft kunnen ze wel tijd hebben, maar kunnen ze niets doen.

De behandelaar bij Liander moet zorgen dat de werkmap bij A.Hak terechtkomt, dat is stap 1.

Wanneer de map bij A.Hak is zullen ze waarschijnlijk eerst willen schouwen en daarvoor contact met je opnemen.

Afhankelijk van de schouw kan de uitvoerder aangeven wanneer het uitgevoerd kan worden.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
je kan hier echt niets aan doen. die lui hebben wachtlijsten en geen concurrentie. het enige wat je zou kunnen doen is, oh met het graafmachinientje de gasleiding geraakt, dan zijn ze er zo.

Maar wat @Spiff aangeeft is hoe het normaliter gaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:52
Vervelend, je vraagt welke stappen je kunt ondernemen. Een kortgeding is een van de stappen die je kunt ondernemen.

Verder zou je kunnen kijken of je door een soort bekisting dat stukje van de vloer vrij kunt houden en dan wel de rest storten en later aanhelen.
Sterkte met de afhandeling!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34
Heb je overwogen om als onderdeel van zo'n grote verbouwing volledig gasloos te gaan?

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35

Yucon

*broem*

remmuz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:19:
Heb je overwogen om als onderdeel van zo'n grote verbouwing volledig gasloos te gaan?
Goed punt, een jaar niet in een huis kunnen wonen heeft zo'n hoog prijskaartje dat dit al snel lonend is.. zelfs als je om wat voor een reden dan ook eerder tot de conclusie gekomen bent dat er wat haken en ogen aan zitten.

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:02
Ik heb iets vergelijkbaars, zit ook middenin een verbouwing en halverwege vorig jaar een aanvraag gedaan bij liander om de meterkast te verplaatsen. Ik had zelf alle voorbereidingen al gedaan zoals nieuwe kast ophangen en mantelbuizen aanleggen. Toen kreeg ik ook bericht u bent in januari 2027 aan de beurt. Nu deze maand bericht gekregen dat er toch wat meer schot in de zaak zit en ik gekoppeld ben aan een aannemer die binnenkort contact op moet gaan nemen. Die datum van mei 2027 die ze je hebben verteld is denk ik gewoon om een ruimte marge aan te houden, dan kan het alleen maar meevallen

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou een gang naar de rechter zeker overwegen. Liander handelt doorgaans strikt zakelijk; de meest effectieve reactie is vaak om hetzelfde te doen. Mijn eerste stap zou juridisch advies inwinnen, zodat je zelf geen verkeerde stappen zet en ze dan het vuur aan de schenen leggen. Je hebt een afspraak met ze gamaakt en onkunde is geen reden om die afspraak niet na te komen en een jaar te verzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 09-05-2026 08:34 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27
Ik zou ook zeker een ingebrekestelling sturen en aangeven de schade te verhalen. Je hebt een toezegging en straks schade doordat ze hun afspraken niet nakomen.

IANAL overigens, maar dit lijkt me nou typisch zo'n geval waarbij je via de rechter wel wat kan afdwingen.

UNOX: The worst operating system

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het is een beetje een afgezaagde vraag aan het worden hier op het forum, maar heb je een rechtsbijstandverzekering? Doorgaans staan die voor je klaar om juridisch advies te geven. Heb ik laatst ook gedaan in een mandelige erfscheiding en konden mijn prima vertellen wat mijn rechten, plichten en vooruitzichten waren.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• eBoR
Wij hebben gelukkig een rechtsbijstand verzekering. Dus die gaan we maandag maar eens bellen.

qua storten van een gedeelte van het beton, dat is helaas geen optie ivm schuimbeton en vloerverwarming.

om van het gas af te gaan daar heb ik over nagedacht. Wij hebben een 1 fase 35A aansluiting. Ik denk dat voor een warmtepomp wel 3 fase nodig is (woonoppervlak 165m2 en vrijstaande woning)

Een elektrische aansluiting veranderen duurt nog langer ben ik bang

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
eBoR schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:34:
Wij hebben gelukkig een rechtsbijstand verzekering. Dus die gaan we maandag maar eens bellen.

qua storten van een gedeelte van het beton, dat is helaas geen optie ivm schuimbeton en vloerverwarming.

om van het gas af te gaan daar heb ik over nagedacht. Wij hebben een 1 fase 35A aansluiting. Ik denk dat voor een warmtepomp wel 3 fase nodig is (woonoppervlak 165m2 en vrijstaande woning)

Nou dat kan meevallen.

Via https://www.mijnaansluiting.nl/home kan je alvast een aanvraag indienen.

Hier was van 1x35 naar 3x25 in 2 weken geregeld, bij Liander.

Je moet wel even zorgen dat je de hoofdschakelaar aan laat passen naar 4P en daarna later nog eens alles laat ombouwen.

• teacher
  • Laatst online: 22:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En doe dit voor 1 juli, daarna heb je geen voorrang meer tov bedrijven.

Wise enough to play the fool

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:02
Je hebt kans dat sneller gaat als je aangeeft dat je helemaal van het gas afwilt en tegelijkertijd 3 fase voor een warmtepomp wilt. Misschien kan de gemeente er dan ook nog wat druk achter zetten.

• tcw82
eBoR schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:34:

Hier een 192 vierkante meter woning, 1995, met een groter dan vrijstaand huis buiten oppervlak. De 5kw (thermisch) warmtepomp doet het uitstekend verwarmen, daar zijn geen 3fase voor nodig. (Ter illustratie, op koudere dagen doet hij zo'n 2800w (electrisch), dat zijn dan echt de pieken.) Het is wel belangrijk de aanleg, afgifte en bedrijfsvoering fatsoenlijk in te regelen.
Hiermee (de bovenstaande opmerking) schiet je niks op in je liander probleem, het toont wel dat er best veel haalbaar als alles een beetje goed geregeld is.

[ Voor 5% gewijzigd door tcw82 op 09-05-2026 19:40 ]

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:35
Hoezo zou het verschil uitmaken als TS volledig van het gas af wil? Dan moet Liander toch nogsteeds de boel verplaatsen. Ik denk niet dat men er heel blij mee is als je beton over je gasaansluiting stort, ookal gebruik je hem niet.

• tcw82
Mania-92 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:14:
Hoezo zou het verschil uitmaken als TS volledig van het gas af wil? Dan moet Liander toch nogsteeds de boel verplaatsen. Ik denk niet dat men er heel blij mee is als je beton over je gasaansluiting stort, ookal gebruik je hem niet.
Huh? hoe kan dat nu... nee... dat was al zo hoor... :+

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:18
Welke regio? Ik kan misschien het bij een projectleider Liander even voorleggen.

• eBoR
ybos schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:10:
Welke regio? Ik kan misschien het bij een projectleider Liander even voorleggen.
Regio Gelderland

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:25
Vorkie schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Nou dat kan meevallen.

Via https://www.mijnaansluiting.nl/home kan je alvast een aanvraag indienen.

Hier was van 1x35 naar 3x25 in 2 weken geregeld, bij Liander.

Je moet wel even zorgen dat je de hoofdschakelaar aan laat passen naar 4P en daarna later nog eens alles laat ombouwen.
Ik moet 5 tot 7 maanden wachten voor het wijzigen van mijn aansluiting van 1x35 naar 3x25 en ik woon in regio Gelderland. Wij hebben een smeltzekeringkast/stoppenkast en wij moeten een nieuwe groepenkast erin laten zetten i.v.m. aanpassing hoofdschakelaar. De 4p schakelaar wordt tijdelijk aangesloten als 1p ter voorbereiding voor wijziging hoofdaansluiting.

Voor wachttijden Liander zie:

https://www.liander.nl/aansluitingen/langer-wachten

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• Vorkie
  • Niet online
Monkeydancer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Ik moet 5 tot 7 maanden wachten voor het wijzigen van mijn aansluiting van 1x35 naar 3x25 en ik woon in regio Gelderland. Wij hebben een smeltzekeringkast/stoppenkast en wij moeten een nieuwe groepenkast erin laten zetten i.v.m. aanpassing hoofdschakelaar. De 4p schakelaar wordt tijdelijk aangesloten als 1p ter voorbereiding voor wijziging hoofdaansluiting.

Regio Gelderland is wel wat groot als voorbeeldgebied.

Ik woon ook in Gelderland, ergens rond arnhem/nijmegen.

En er staat 6 weken op de site?

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:25
Vorkie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Regio Gelderland is wel wat groot als voorbeeldgebied.

Ik woon ook in Gelderland, ergens rond arnhem/nijmegen.

En er staat 6 weken op de site?
Ik woon in regio Nijmegen/Arnhem en ik heb al gesproken met Liander erover aan de telefoon. Mijn aanvraag was ingediend 3 dagen geleden. Ik heb een erg oude stoppenkast en ik ga over naar een nieuwe groepenkast met verzwaring hoofdaansluiting (3 fase voor laadpaal).

[ Voor 12% gewijzigd door Monkeydancer op 14-05-2026 19:39 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• eBoR
Regio Arnhem is het bij mij

• Vorkie
  • Niet online
Beide dus in dezelfde regio, zoals gezegd, hier, Overbetuwe, binnen een paar weken geregeld van 1 naar 3 fase.

Conclusie, gelijk indienen, dan zie je snel genoeg hoelang ze er over gaan doen.

Nieuwe meterkast staat er los van, dat is op je eigen gebied. Liander gaat tot en met de aansluitkant van je hoofdschakelaar. Als je dus pech hebt is je buitenkabel niet goed en moeten ze die vervangen. Wat dus langer duurt.

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:55
Ik zit al ruim een jaar te wachten tot ze mijn 3x25 aansluiting weg komen halen!
Enkele weken geleden is er eindelijk een schouw geweest, (monteur van Liander zelf)

Daar zijn we blij mee kunnen we hem elders weer inzetten halen hem kosteloos bij u weg, wij helemaal blij,
Maar wanneer het gaat gebeuren? het was toen binnen 2 weken maar inmiddels al weer 7 weken verder en het is weer heel stil.

Het is gewoon een lange adem hebben.

• eBoR
Monkeydancer schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:05:
[...]

Wat kost het geheel dan bij jou ? Wij hebben nog een oude stalen kast met smeltzekering (1fase). Een 3fase aansluiting zou ook handig zijn bij ons

• teacher
  • Laatst online: 22:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1