Welke receiver als vervanging van Marantz SR7010

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:02
Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn Marantz SR7010. Echter ben ik al jaren uit de scene en zie ik door de bomen het bos niet meer. Waar Marantz voor mij altijd duidelijk was met de typenummers weet ik eerlijk gezegd niet meer waar ik nu naar moet kijken. Voorheen kon je aan de eerste 2 cijfers de serie zien en de laatste 2 cijfers was de versie die elk jaar vernieuwd werd.

De Marantz is me altijd goed bevallen op zich, maar ik heb eigenlijk al jaren vreemde klachten waarbij er een soort gekraak uit de speakers komt. Dit is al vast gesteld met meerdere speakers en meerdere kabels. Helaas kan ik het niet reproduceren of oproepen, dus niemand die me kan vertellen wat er aan de hand is.

In het verleden is de receiver gebruikt in een 7.2.2 setup, nu alleen een 2.1.1, dus speakers, center en subwoofer. De speakers betreffen B&W CM9 S2, ik weet uit het verleden dat deze redelijk lastig aan te sturen waren met een lichtere Yamaha receiver dus ik denk dat ik iets met wat meer power nodig heb. Center is bijbehorende in de CM serie, weet het typenummer niet. De subwoofer is een recente SWS. Wordt voornamelijk gebruikt in combinatie met een LG televisie, PS5, Switch.

Ik heb eigenlijk geen ervaring met andere merken dan Marantz en Yamaha maar ben niet specifiek op zoek naar een merk. Budget is variabel afhankelijk van wat het me gaat brengen, maar denk niet dat mijn eisen hoog genoeg gaan om meer dan 2000 uit te geven, tenzij dit een fantastische upgrade geeft.

Eisen:
1. 2.1.1 moet mogelijk zijn.
2. Fatsoenlijk OSD, die van de Marantz was aardig ouderwets ondertussen en lastig in gebruik.
3. Voorkeur voor een audiofiel merk, NAD, NAIM, ARCAM, Anthem, maar sta overal voor open.
4. Looks, Het liefste zwart en tijdloos. Eigenlijk vind ik mijn huidige Marantz perfect.
5. Liever 2e hands iets geweldigs dan nieuw iets minder.

Ik heb zelf uiteraard ook al gekeken en vond de volgende receivers wel interessant:
1. Arcam AVR11
2. NAD T758 of T778
3. Anthem MRX 540

Alle reacties

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik ga niks zeggen over welke beter klinkt als de circuits zijn ingeschakeld.

Maar wel een tip: ik heb zelf ook de Anthem in het vizier gehad maar die viel af vanwege het geluid dat de ventilator zou maken en velen klaagden daarover. Daar zou je even serieus onderzoek naar moeten doen of wellicht stoort het je niet.

Toevoeging: Marantz heeft tegenwoordig een aardig moderne app, OSD via de tv gebruik ik echt nooit. Ook het inmeten gaat via de app. Marantz zou dus eventueel weer op je lijstje kunnen komen, storingen ken ik niet maar Dirac moet je apart weer aanschaffen (via licentie).

[ Voor 30% gewijzigd door Shocked op 08-05-2026 16:50 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Rob500
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:32
Zelf heb ik jaren Marsntz gehad. Ik was toe aan een nieuwe receiver en weer naar Marantz gaan luisteren. Het geluid de sound stond me zo tegen. Uiteinedelijk bij een duurdere Yamahe uitgekomen.

Had ik dat maar veel eerder gedaan. Ik mijn beleving veel stabieler, opener, gedetailleerder.