Goedendag allen!
Mijn issue / hulpvraag:
Ik heb al tijden last van wifi timeouts. Casten naar chromecast wordt onderbroken, ping timeouts van wifi naar LAN, bufferende video's etc.
Het issue deed zich ook voor met de Unify 6 Lite and Unify U7 Pro (u7 pro maakte het nog erger vanwege issues met de 2.4ghz radio)
Hoe kan ik dit oplossen?
Netwerk:
Mijn netwerk ziet er zo uit.
De Chromecast is via de flex mini met een kabel aangesloten (usb-c adapter + RJ45), maakt dus geen gebruik van WiFi.
Test Methode
Mijn test methode is altijd geweest: simultaan pingen vanaf PC en Laptop (en ms surface) naar 1 AP (in dit geval het IP van de GWN7670 welke 'los' staat). De AP via LAN heeft nooit een timeout of grote verhoging in reactie, waar die dit via WiFi wel heeft. De timeout perioden zijn sporadisch / niet te voorspellen, maar over het algemeen ongeveer 30 seconden lang. Naast de timeouts is er met de ping vanaf Wifi een delay van 3 - 5ms welke nagenoeg constant is, met hier en daar blokken van +/- 10x een delay van 200ms+. Tijdens het testen heb ik roaming uitgezet / 2de AP uitgezet om roaming te voorkomen.
Troubleshooting:
2de AP uitgezet
5ghz radio uitgezet (vermindering van ping timeout)
5ghz radio gelimiteerd tot kanaal 36,40,44,48 (vermindering van ping timeout)
MLO uitgezet
Roaming uitgezet
Getest met 1 SSID
Vlan op SSID aan / uit gezet (mocht het een routing issue zijn
Client Isolation aan / uit gezet
Aannames:
Omdat het issue alleen optreedt op WiFi en de ping via het bekabelde netwerk stabiel is, ook wanneer ik via een Vlan de ping test doe, heb ik niet gekeken naar issues in routering.
Feiten:
Wifi kanalen staan vast (op 11 in huis en 6 in schuur).
Woon in buitengebied, geen / weinig andere WiFi binnen bereik.
Mijn issue / hulpvraag:
Ik heb al tijden last van wifi timeouts. Casten naar chromecast wordt onderbroken, ping timeouts van wifi naar LAN, bufferende video's etc.
Het issue deed zich ook voor met de Unify 6 Lite and Unify U7 Pro (u7 pro maakte het nog erger vanwege issues met de 2.4ghz radio)
Hoe kan ik dit oplossen?
Netwerk:
Mijn netwerk ziet er zo uit.
De Chromecast is via de flex mini met een kabel aangesloten (usb-c adapter + RJ45), maakt dus geen gebruik van WiFi.
Test Methode
Mijn test methode is altijd geweest: simultaan pingen vanaf PC en Laptop (en ms surface) naar 1 AP (in dit geval het IP van de GWN7670 welke 'los' staat). De AP via LAN heeft nooit een timeout of grote verhoging in reactie, waar die dit via WiFi wel heeft. De timeout perioden zijn sporadisch / niet te voorspellen, maar over het algemeen ongeveer 30 seconden lang. Naast de timeouts is er met de ping vanaf Wifi een delay van 3 - 5ms welke nagenoeg constant is, met hier en daar blokken van +/- 10x een delay van 200ms+. Tijdens het testen heb ik roaming uitgezet / 2de AP uitgezet om roaming te voorkomen.
Troubleshooting:
2de AP uitgezet
5ghz radio uitgezet (vermindering van ping timeout)
5ghz radio gelimiteerd tot kanaal 36,40,44,48 (vermindering van ping timeout)
MLO uitgezet
Roaming uitgezet
Getest met 1 SSID
Vlan op SSID aan / uit gezet (mocht het een routing issue zijn
Client Isolation aan / uit gezet
Aannames:
Omdat het issue alleen optreedt op WiFi en de ping via het bekabelde netwerk stabiel is, ook wanneer ik via een Vlan de ping test doe, heb ik niet gekeken naar issues in routering.
Feiten:
Wifi kanalen staan vast (op 11 in huis en 6 in schuur).
Woon in buitengebied, geen / weinig andere WiFi binnen bereik.
[ Voor 4% gewijzigd door Decarsul op 08-05-2026 11:01 ]
/f/image/kHVTHS9Y7I2cbhSxVot3I2B1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/o42OYFZ1XCshHRAwXxFa4Iur.png?f=fotoalbum_large)