Vraag

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-05 13:55
Ik heb sinds een maand of 2 naar volle tevredenheid een Indevolt accu draaien. Hij heeft maar een RTE van 70% maar dat viel te verwachten omdat die voornamelijk 's nachts een basis load van 100W-150W te leveren heeft. Hij is wel vrijgeschakeld en zit op een eigen groep en ik merk dat ik deze tijd van het jaar zelden boven de 2400W uitkom en draai dus bijna volledig autarkisch.

Nou is mijn verwachting dat die het in de winter niet gaat redden met 2400W omdat dan ook zaken als de airco verwarming erbij zullen komen dus is het doel om een tweede accu neer te zetten voor zowel meer capaciteit ('s nachts goedkoop volladen voor de volgende avond) als voldoende vermogen. Probleem wil echter dat het lastig wordt een tweede groep aan te leggen op de plek voor de accu's en zat ik dus te denken om beide accu's op dezelfde groep te zetten (met fatsoenlijk werkschakelaars) en bij één van de accu's in de software de laad- en ontlaadstroom te knijpen zodat het totale vermogen nooit boven de 3.6kW uit kan komen. Mocht dat niet genoeg vermogen zijn zou ik altijd nog 4mm draad kunnen trekken en de hele groep kunnen afzekeren op 20A.

Maak ik hiermee een hele domme denkfout / grove overtreding van alle normen of is dit gewoon mogelijk?

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-05 08:50
Je accu is leuk om dag/nacht te overbruggen, maar in de winter heb je altijd stroom van het net nodig.
Dat je accu het dan niet trekt, hoeft toch geen probleem te zijn?
En als je meer capaciteit nodig hebt, kan je wellicht een 2e accu op de 1e stapelen, samen achter dezelfde omvormer?
Of, als je er 2 naast elkaar zet, kan je dan niet de software synchroniseren zodat ze gezamenlijk nooit meer dan 3,6kW leveren?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:49
Robbin_t schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:15:
Ik heb sinds een maand of 2 naar volle tevredenheid een Indevolt accu draaien. Hij heeft maar een RTE van 70% maar dat viel te verwachten omdat die voornamelijk 's nachts een basis load van 100W-150W te leveren heeft. Hij is wel vrijgeschakeld en zit op een eigen groep en ik merk dat ik deze tijd van het jaar zelden boven de 2400W uitkom en draai dus bijna volledig autarkisch.

Nou is mijn verwachting dat die het in de winter niet gaat redden met 2400W omdat dan ook zaken als de airco verwarming erbij zullen komen dus is het doel om een tweede accu neer te zetten voor zowel meer capaciteit ('s nachts goedkoop volladen voor de volgende avond) als voldoende vermogen. Probleem wil echter dat het lastig wordt een tweede groep aan te leggen op de plek voor de accu's en zat ik dus te denken om beide accu's op dezelfde groep te zetten (met fatsoenlijk werkschakelaars) en bij één van de accu's in de software de laad- en ontlaadstroom te knijpen zodat het totale vermogen nooit boven de 3.6kW uit kan komen. Mocht dat niet genoeg vermogen zijn zou ik altijd nog 4mm draad kunnen trekken en de hele groep kunnen afzekeren op 20A.

Maak ik hiermee een hele domme denkfout / grove overtreding van alle normen of is dit gewoon mogelijk?
Ik zou even terug zoeken wat het prijsverschil daadwerkelijk was tussen dag en nacht afgelopen 2 jaar in de winter. 90% van de tijd was dat te klein om de business case voor elkaar te krijgen als je de RTE mee rekent.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:07

AlphaRomeo

FP ProMod
Plaats een onderverdeler waar je nu de accu hebt staan, In die onderverdeler plaats je dan 2x een 16A automaat. In je hoofdkast houd je ook een 16A automaat (mag ook 20, wat jij wilt). Je garandeert dan dat er nooit meer dan 16A loopt op een van de kabels en daarmee is het systeem veilig en legaal volgens mij. Je moet dan dus wel zelf in de gaten houden dat je niet meer dan 16 of 20A totaal terug levert richting de hoofdkast omdat je dan de automaat daar laat trippen.