Vraag

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:58
Nou, wij zijn ook aan de beurt: een nieuwe CV-ketel (of toch niet?)….

LTDR: Doe ik goed aan het kopen van een nieuwe CW5 ketel, of zie ik iets over het hoofd?

Casus:

We wonen sinds 2018 in een vrijstaande dijkwoning die oorspronkelijk is gebouwd in de jaren ’30. In 2006 is er een aanbouw aan het bestaande huisje gebouwd en in 2011 is hierop een dakopbouw geplaatst en is het gehele huis voorzien van geïsoleerde voorzetwanden. Het huis is ‘af’: alles ziet er superstrak afgewerkt uit, we hebben geen behoefte aan een verbouwing, dat zou kapitaalvernietiging zijn.

We zijn een tweepersoonshuishouden en werken allebei bijna fulltime, dus het huis is ook vaak alleen thuis (onverwarmd). De bestaande CV ketel is een Nefit Smartline CW4 uit 2006, het beestje doet het nog. De laatste tijd merk ik dat de CV moeite heeft om de (regen)douche lekker op een constante temperatuur te houden. De monteur geeft ieder jaar aan dat hij wel erg oud begint te worden en dat als er kosten komen dit het niet meer waard is. Ik wil niet wachten tot hij de geest geeft midden in de winter, ik wil ‘m preventief vervangen (mag ook wel na 20 jaar).

De woning wordt verwarmd middels radiatoren en een thermostaat die we altijd op manual hebben staan. In de winter (’s nachts en als we er niet zijn) standaard op 15,5 graden, als we na een koude werkdag (als het buiten bijvoorbeeld 0 graden is) thuis komen geef ik de thermostaat een zwengel en dan is het binnen 20 / 30 minuten behaaglijk warm, precies genoeg tijd om uit te dampen van het fietsen en eten te koken. Als we allebei overdag thuis zijn zetten we hem hoger, afhankelijk van onze wens op dat moment / die dag. Het werkt dus voor ons goed om het huis niet constant op temperatuur te houden maar handmatig onze aanwezigheid / wens aan te geven. De radiatoren ondersteunen dit: het warmt lekker snel op. Het huis heeft twee woonlagen, we stoken eigenlijk alleen actief in de woon/eetkamer en keuken (op de BG) en badkamer en kantoortje (op de 1e verdieping). De slaapkamers verwarmen we niet, de radiatoren daar staan uit. De kelder en bijkeuken zitten aan het einde van een lange leiding, hier doen de radiatoren niet zoveel maar dat is precies gewenst: deze ruimtes zijn geen verblijfsruimtes en mogen kouder worden.

Bouwkundige gegevens:
  • Energielabel onbekend;
  • Houten begane grond, verdiepingsvloer en dak. Spouw(tje) + geïsoleerde voorzetwanden in het oude deel, een ‘normale geïsoleerde spouwmuur’ in de aanbouw. Ik ken de opbouw van de gevels niet overal (onderzoeken hiervan staat nog op mijn menu), maar ik schat in dat de buitenschil / vloer / dak als geheel een gemiddelde Rc van ca. 3,5 á 4,0m²K/W heeft. Niet goed, niet slecht;
  • Beglazing is grotendeels HR+ in houten kozijnen (hier en daar een dun dubbelglas ruitje waarvan ik de codering niet kan vinden);
  • Het gebruiksoppervlak is ca. 73m² op de BG en 66m² op de 1e verdieping. In totaal (samen met het ‘verwarmde deel van de kelder) ca. 151m². Hiervan verwarmen we effectief ca. 75m² (ruim gerekend), de rest van de ruimtes liften als het ware mee op deze verwarmde ruimtes. De gemiddelde hoogte van de verdiepingen is ca. 2,7 meter, we zitten dus op 405m³ netto ‘gebruikskuubs’.
Aandachtspunten:
  • Ik heb een vast contract bij GreenChoice (tot 01-09-2027). We gebruiken ca. 1.300 / 1.500m³ gas en ik schat in ca. 5.500 / 6.500KWh (incl. laden auto, excl. terugleveren). Ons maandbedrag in 2025 kwam uit op ca. € 135,-, maar in dat jaar waren we 4 maanden op reis (en stond het huis leeg) én reden we nog geen EV.
    Mijn jaarnota over 2025 (dus niet representatief wat betreft stoom):
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L0dlyIZBrojH3gId442Wdb0kCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQVwnb33DyuAlG43Bp3ETCN0.jpg?f=fotoalbum_large
    Ik vind dit alleszins prima voor een vrijstaande woning.
  • We koken op gas;
  • Op de schuur heb ik 12st. 420Wp PV-panelen liggen. Opbrengst in 2025 was 4.710KWh. Er is 3x25A aanwezig;
  • We rijden sinds januari een EV (15k KM/jaar), privé. Ik ken het energieverbruik van het laden nog niet echt lang dus, ik schat in ca. 240KWh / maand extra t.o.v. bovenstaande nota;
  • Open landschap rondom, we hebben altijd veel wind en ik schat in daardoor ook relatief veel warmteverlies in het koude deel van de winter. We ervaren nergens tocht ofzo, maar toen ik een keer een spotje moest vervangen met harde noordenwind waaide de lucht van 0 graden Celsius me gewoon tegemoet vanuit het gat in het gipsplafond;
  • De begane grondvloer is een houten vloerbeschot op een houten balklaag. Voorheen lagen hier hardstenen tegels op, wij hebben die vervangen voor een lamellenparket. Onder het houten vloerbeschot, tussen de vloerbalken, ligt ‘vloerverwarming’, hieronder zit een PIR-plaat tussen de balken geklemd. We vermoeden dat het doel hiervan was om de koude van de hardstenen vloer te halen (of als bijverwarming), maar in de praktijk voelen we hier nagenoeg niets van. Ik heb de verdeler van deze ‘vloerverwarming’ ook driekwart dichtgedraaid;
  • In de grote slaapkamer op de verdieping hebben we een 2KWh airco-unit, die gebruiken we in de zomer alleen om te koelen;
  • In de woonkamer op de BG hebben we een gashaard die we vooral gebruiken als sfeerhaard. Het ding heeft wel veel vermogen, als het op een zondagmorgen nog een beetje kil is in huis en we verder niet een ‘thuisdag’ gepland hebben zet ik de haard aan om even de woonkamer te verwarmen zodat niet de CV aan hoeft. Werkt ook als een speer (en ik heb me laten vertellen dat dit minder gas gebruikt);
Vraag:

Ik wil dus de CV ketel vervangen. Mijn gevoel i.c.m. bovenstaande epistel zegt dat wij niet geschikt zijn voor een warmtepomp, hoogstens een hybride warmtepomp i.c.m. een nieuwe CV. Ik heb een gezond wantrouwen richting de overheid en energieleveranciers m.b.t. veranderende regels, tarieven, etc. Ik wil best investeren in een nieuwer / beter / duurzamer systeem, maar de terugverdientijd t.o.v. een normale CV-ketel moet ruim korter dan 10 jaar zijn (lees: ik ben niet bereid louter voor / in het milieu te investeren).

Ik heb mezelf dus aangepraat dat ik gewoon geschikt ben voor een nieuwe CV ketel i.c.m. een nieuw expansievat en rookgasafvoer, maar welke dan?
  • Mijn huidige ketel is een CW4 maar het douchewater blijft niet goed op temperatuur. Komt dit doordat ik een 20 jaar oude ketel heb, of moet ik shoppen voor een CW5? Als ik online keuzehulpjes doorloop komen ze altijd met een CW5 op de proppen;
  • Uitgaande van een CW5 kom ik het vaakst de Intergas Xtreme 36 tegen als aanrader. Deze ketel komt op de sites die ik heb bezocht goed / als beste uit de test. In principe zou deze ook bij weinig / laag verbruik bijna even ver terug moeten kunnen moduleren als een CW4 model;
Zou ik hier goed aan doen, of zie ik iets essentieels / principieels over het hoofd?