Vraag

• tweakuwe
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Mijn vraag
Ik heb uit Duitsland 2 balkon panelen besteld, daar zoek ik nu de juist (micro) omvormer(s) bij. Prijs is een belangrijke factor.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om twee RFMM12NH4-225 pv modules. Flexibele panelen van elk 225 WP. Voor 75 euro per paneel niet het meest goedkope, maar een belangrijke voorwaarde is dat ze erg licht zijn. Deze zijn 3.8kg per paneel. En goed op mijn balkon railing passen (max 90cm bij 170cm), dat past goed met deze. Maximale output van de omvormer mag 800 watt zijn (er zit nog wat buitenverlichting op deze groep, verder niets).

De panelen hebben elk 60 cellen. Het normale max power voltage is 29,37 volt. Het open circuit voltage is 34,89 volt. Mijn impressie was dat je er rekening mee moet houden dat je omvormer die open circuit spanning aan kan, maar ik zie ook sets verkocht worden met vergelijkbare panelen waar 2 panelen in serie achter een omvormer zitten die max 65 volt aan kan.

Datasheet panelen: https://renepv.com/Sites/zhongyirenepv/static/upload/file/20260426/20260426083014xuc5gj.pdf

Met mijn orientatie, 90 graden verticale plaatsing, en nog wat schaduw, hoop ik er 300KWh uit te halen (op basis van pvcalc minus nog een arbitraire schaduw bonus). Bij volledig eigen gebruik zou mij dat nu 50 euro per jaar opleveren en kijk je naar een terugverdien tijd van 5-7 jaar (3 jaar voor de panelen, 2-3 jaar voor de omvormer, 1 jaar voor bevestiging en elektra), en daarna wordt je er ook niet rijk van. Opzich prima, het is deels ook een stukje hobby, maar het mag niet teveel gaan kosten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn impressie was dat je er rekening mee moet houden dat je omvormer die open circuit spanning aan kan, maar ik zie ook sets verkocht worden met vergelijkbare panelen waar 2 panelen in serie achter een omvormer zitten die max 65 volt aan kan.

Op basis van mijn eerste idee dacht ik aan 2 Enphase IQ7A micro omvormers. Die zijn in principe ook geschikt voor 60 cell panelen volgens de datasheet. Kan een maximale bedrijfsspanning en ingangsspanning van 58 volt aan. Kost zo’n 60-70 euro per stuk en ik heb er twee van nodig. De oudere Enphase IQ7+ is eigenlijk iets beter geschikt, en zal door de lagere ingangsspanning beter stroom opleveren in laag licht situaties, maar is rond de 100 euro momenteel (dat duurt denk ik lang voor ik het terugverdien?). Datasheet iq7 serie: https://enphase.com/nl-nl/download/iq7-series-microinverters-qdcc-data-sheet

Kijk ik naar plug and play sets met vergelijkbare panelen (maar dan 4 stuks), dan zie ik dat ook de Hoymiles HMS-800W-2T wel wordt toegepast, met 2 panelen in serie per ingang. Al kan deze omvormer volgens de specs max 65 volt aan. Is dat dan toch veilig of zijn net cowboys die deze sets verkopen? Ik kan natuurlijk 1 paneel per ingang doen, maar is dat nog wel efficient als het vermogen van je paneel zo ver ligt onder wat de omvormer aan kan?

De SolarFlow 800 lijkt ook een mooie optie, vooral door de lage spanning waarop die begint te werken. Maar daar geld dezelfde vraag als die ik op het eind bij de hoymiles omvormer stelde. Is het een probleem qua efficientie als de omvormer zo overkill is?

Data Solarflow 800: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0722/0956/3903/files/SolarFlow_800_6_V2.0_20250429.pdf?v=1745921469

Bonus: over 3-4 jaar wordt waarschijnlijk het dak via de VVE verduurzaamd + nieuwe dakpannen. Zodra dat voltooid is mag ik daar in principe tot 6 panelen op leggen. Ik zou dan relatief goedkoop 2*435wp panelen kunnen plaatsen zelf, en de omvormer die ik nu koop daarvoor hergebruiken.
edit:
ik verwees eerst per ongeluk naar de datasheet van de oudere variant op deze panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakuwe op 07-05-2026 23:34 ]

Alle reacties

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Apsystems ds3l? Die koop je voor €100 en sluit je 2 panelen op aan.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:50
Ik kan tevens de apsystems ds3 aanraden, wij hebben 2x JA Solar bifacial (455W). We hebben eveneens naar enphase gekeken maar toen was die een stuk duurder en voor ons was het ook een hobbyproject dus prijs was belangrijk.

Edit, de ds3 heeft eveneens twee MPPT aan boord wat een leuke extra is.

[ Voor 14% gewijzigd door silencedkill op 08-05-2026 07:11 ]