• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik probeer een lang verhaal zo kort mogelijk te beschrijven.

Zelfsamengestelde pc (oude en nieuwe onderdelen) draait al bijna 2 jaar probleemloos. 2 weken geleden startte hij plots niet meer op. Geen signaal, geen draaiende fans, niets. De power knop van mijn kast deed al een paar weken vreemd, dus mijn eerste vermoeden ging die richting uit. Pc open, andere powerknop aangesloten, zelfde resultaat. Zowat alles uitgetrokken qua kabels, niks gekort.

Volgende dag werkende voeding van iemand geleend, zelfde resultaat. Nog meer dingen eruit. Alle mogelijke ram+slot combinaties geprobeerd, zonder resultaat.

Uiteindelijk een tip online gevonden die wel in 100% van de gevallen het systeem kan doen opstarten. Voeding knop uit. Power knop een aantal keer indrukken en 1 keer 15sec ingedrukt houden. Voeding knop terug aan, powerknop indrukken en draait weer. Daarna een hele week zonder problemen gestart en nu wil hij af en toe niet meer, maar het truukje werkt altijd.

Nu is mijn vraag, heeft iemand een idee wat dat truukje juist oplost en waar dus het probleem mogelijk zit? Ik begin te vrezen dat er wat scheelt met het moederbord. Maar voor ik dure onderdelen zou gaan vervangen zou het handig zijn als iemand dit logisch kon verklaren.

Hieronder de onderdelen, voor zover dat nuttig kan zijn. Voeding en kast zijn een kleine 10j oud, de rest bijna 2j denk ik.
#CategorieProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4060 Ti Windforce OC 16G
1BehuizingenCorsair Obsidian 250D
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S
1Case fansNoctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30
1VoedingenCorsair RM550x Zwart
1Interne ssd'sKingston KC3000 2TB

• Wilibrord
  • Nu online
Ik heb zelf nog wat opzoekingswerk verricht en ook AI aan het werk gezet.

De procedure wordt zowat overal omschreven als een "hard reset" en dient om "residual power" of "flea power" te clearen van het moederbord. Maar wat ik niet meteen terugvind is de oorzaak hiervan.

Ik wil nog even opmerken dat de pc is aangesloten op zo'n power surge stekkerblok waarvan ik de schakelaar na elke shutdown van de pc uitzet. Dus alle stroom gaat telkens van de voeding af.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Als je de pc spanningsloos maakt ("stroom van voeding af", lopen de condensatoren leeg. Dit is wat minder goed voor de voeding.
Echter, zou dit niet verklaren waarom je pc telkens een reset van de zekering nodig heeft.

Is de pc wel aangesloten aan een geaard stopcontact? En wordt de aarde ook verbroken met jouw schakelaar? (Werkt de schakelaar op 1, 2 of 3 draden).

• Wilibrord
  • Nu online
Alles is inderdaad geaard. Die stekkerblok is overigens al heel oud. Ik zal die er eens tussenuit halen en kijken of het probleem (wat nu sporadisch voorkomt) zich dan nog voordoet.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-05 12:45
Het spanningsloos maken van de PC na gebruik via een schakelaar doe ik al 20 jaar.
Nog nooit problemen mee gehad.
Wel fijn, omdat alle randapparatuur dan ook uitgaat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:14
  1. Heb je het mobo batterijtje (CR2032 meestal) al eens vervangen?
  2. Met welke geleende PSU heb je getest? Graag even merk + type + wattage vermelden.

• Wilibrord
  • Nu online
  1. Dat zit verscholen onder een hoop plastic, dus dat heb ik nog niet vervangen.
  2. Was een NZXT SFX 850W. Type weet ik niet juist; zou ik eens moeten navragen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:20
jovadca schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 20:46:
  1. Heb je het mobo batterijtje (CR2032 meestal) al eens vervangen?
Normaliter krijg je toch een melding "CMOS data cannot be accessed" (of zoiets) wanneer je mobo knoopcel leeg is.?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:14
Yaksa schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:51:
[...]

Normaliter krijg je toch een melding "CMOS data cannot be accessed" (of zoiets) wanneer je mobo knoopcel leeg is.?
Die melding heb ik nog nooit gehad, maar wel opstartproblemen door een (bijna) lege mobo batterij.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37

SpamLame

niks

Wilibrord schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:46:
  1. Dat zit verscholen onder een hoop plastic, dus dat heb ik nog niet vervangen.
  2. Was een NZXT SFX 850W. Type weet ik niet juist; zou ik eens moeten navragen.
FYI
Jouw bord heeft geen batt holder, maar een header aan de IOzijde tussen de HDMI & USBC poort.
Batt zal wss gesoldeerd zijn op de 2 draden en in shrinkwrap zetten. Zoiets als bv https://www.amazon.nl/Batterij-CR2032-Stekker-2-polig-Vervangende/dp/B08QG6S8NV?source=ps-sl-shoppingads-lpcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=A3HYZLWFA5CWB0

Maakt vervanging niet onmogelijk, even creatief met tools of de precieze connector vinden, al was het alleen maar om uit te sluiten.
Pagina: 1