• BerdtH
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-05 13:33
Goedemiddag,

Onlangs een multisplit airco laten plaatsen, de afwerking vindt ik niet goed gedaan. Hoe denken jullie hierover, en kan/moet ik de installateur hierop aanspreken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlAb50A-7u3j4FHlDJSQE26yM4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2ZGHIRNRt9jmO1SHPLPz50g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl06DnyiRBKinUA4dms6z9VJA_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRL93cDlpHddsWAzQm9CnoTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZbABFz6YZSSflg7oMbVNYAtKT4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4n43rQqIkaje3CctHDlKYf3Q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKvVzAjtmyF7e59UaSNHOcDyQDg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/04h462L9DepL6qmEEl69MntU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_nZ52bZH-DD6gfZ-ieoP281QLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3sH0SO8ccblxwH40UUEgFCI.jpg?f=fotoalbum_large

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ja, hier moet je ze op aanspreken. Dit is prutswerk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:04
Waarom maak je foto’s van zo dichtbij?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Stond er in de offerte ook dat alles netjes werd afgewerkt of stond er alleen "installeren en werkend opleveren".?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:24:
Stond er in de offerte ook dat alles netjes werd afgewerkt of stond er alleen "installeren en werkend opleveren".?
Dat is wel een beetje kort door de bocht vind ik. Ik heb meerdere airco’s laten plaatsen en daar stond ook niet in ‘netjes afwerken’. Geen eindkapjes op goten, gaten niet dichtpurren, geen gootje maar tape(?!) is wel echt een dieptriest niveau van installatie. Ook had een kabelgootje om de kabel binnen geen overbodige luxe geweest, maar die zou ik dan nog wel zelf doen.

per aspera ad astra

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33

paQ

Technician- schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:06:
Waarom maak je foto’s van zo dichtbij?
:D Ja ik heb ook niet echt een beeld bij waar we nou naar kijken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
LAD93 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:33:
[...]Dat is wel een beetje kort door de bocht vind ik. Ik heb meerdere airco’s laten plaatsen en daar stond ook niet in ‘netjes afwerken’. Geen eindkapjes op goten, gaten niet dichtpurren, geen gootje maar tape(?!) is wel echt een dieptriest niveau van installatie. Ook had een kabelgootje om de kabel binnen geen overbodige luxe geweest, maar die zou ik dan nog wel zelf doen.
Ik ben die mening niet toegedaan. Tegenwoordig ben je gewoon genoodzaakt om alles heel goed van tevoren vast te leggen anders beroepen ze zich gewoon op het feit dat er niks afgesproken is.
We adviseren hier ook altijd om voor zo'n klus bij meerdere bedrijven een goed gespecificeerde offerte aan te vragen én om bijvoorbeeld bij bekenden die ook iets hebben laten installeren te kijken hoe het gedaan is welk bedrijf dat is geweest.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• BerdtH
dit stond in de offerte Standaard montage - Duosplit

Inclusief tot 2x 3 meter leiding, 8 meter stuurstroom en condens,

1,5 meter voedingskabel, Bigfoot balken, hoofdschakelaar,

afwerking goot, groot en klein materiaal.

Werkzaamheden:

*Gaten boren 65mm blokken/hout (geen beton).

*De benodigde koelleidingen en elektra tussen de binnen- en

buitenunit.

*Binnen units ophangen en aansluiten.

*Buitenunit plaatsen op Bigfoot balken en aansluiten.

*Leidingen afwerken met leidinggoot.

*Kleur goot buiten: Ivoor

*Installatie afpersen.

*Installatie vacuümeren/vullen/ in bedrijf stellen.

*Afgifte certificaat en korte gebruiksinstructie.

*Inclusief voorbereidingsuren en reiskosten.

en dit in de voorwaarden:

zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en

overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren en op grond van de op dat moment

bekende stand der wetenschap.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:28
Afwerking? Welke afwerking? Er is geen afwerking.

1e klas prutswerk.

• paQ

paQ

een kabel door het kozijn ook 8)7

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:32
Welke beunhazen hebben dit gedaan ? Ze hebben je hele stijl van je kozijn vernacheld. Was er geen normale route ?

• BerdtH
door het kozijn moest wel, maar ik had wel verwacht dat ze het boorgat zouden afdekken met een rozet oid. ik heb er nu ducttape over geplakt.

• BerdtH
het is een groot bedrijf, met veel positieve recenties.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LAD93 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Dat is wel een beetje kort door de bocht vind ik. Ik heb meerdere airco’s laten plaatsen en daar stond ook niet in ‘netjes afwerken’. Geen eindkapjes op goten, gaten niet dichtpurren, geen gootje maar tape(?!) is wel echt een dieptriest niveau van installatie. Ook had een kabelgootje om de kabel binnen geen overbodige luxe geweest, maar die zou ik dan nog wel zelf doen.
Er zijn mensen hier ook die vinden dat als niet in de offerte expliciet staat dat ze geen schade zullen aanrichten bij het installeren in je woning, dat schade erbij hoort.

Ik heb dat nog nooit in een offerte zien staan, en ze hebben het gewoon altijd netjes gedaan.

• BerdtH
de installateur melde: ze waren vergeten om een kabelgoot voor de voedingskabel mee te nemen, ook hadden ze geen eindstuk voor de kabelgoot op het balkon bij zich, een werkschakelaar is wel geoffreerd en staat op de factuur, maar niet geleverd.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een aantal dingen zijn optisch niet mooi en te verhelpen met betere kabelgoten, maar een kabel dwars door het kozijn.. wauw. Wordt nog een opgave om dat houtrot vrij te houden 8)7 Echt geen porum.

Offerte moet correct zijn en anders mindering op het eindbedrag. En ze moeten sowieso terugkomen en de boel netjes maken. Bij het kozijn mogen ze ook wel wat meer doen om schade door weersinvloeden tegen te gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door stin00 op 07-05-2026 18:58 ]

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• BerdtH
stin00 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:56:
Een aantal dingen zijn optisch niet mooi en te verhelpen met betere kabelgoten, maar een kabel dwars door het kozijn.. wauw. Wordt nog een opgave om dat houtrot vrij te houden 8)7 Echt geen porum.

Offerte moet correct zijn en anders mindering op het eindbedrag. En ze moeten sowieso terugkomen en de boel netjes maken. Bij het kozijn mogen ze ook wel wat meer doen om schade door weersinvloeden tegen te gaan.
Dacht ik ook. Ik heb de factuur voor de hardware al betaald, maar de factuur (€2200) voor de installatie en in bedrijfname nog niet.

• paQ

paQ

how so :?

• BerdtH
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:36:
[...]

:D Ja ik heb ook niet echt een beeld bij waar we nou naar kijken.
eerste foto is waar de koel- en stroomleiding en de condenswaterafvoer de slaapkamer in en uit gaan.

tweede is duidelijk

derde is waar de kabelgoot op het balkon ligt (horizontaal)

Vierde is waar de koel- en stroomleiding de slaapkamer ingaan

Vijfde is de voedingskabel door het kozijn naar de wcd

• BerdtH

[ Voor 19% gewijzigd door BerdtH op 07-05-2026 19:21 ]

• paQ

paQ

Dus er loopt vanuit het stopcontact binnen, een kabel door het kozijn naar het apparaat buiten? En nog nieteens aan een werkschakelaar?
En dit bedrijf heet niet "voor alles is een eerste keer vof"?

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 19:22 ]

• BerdtH
sorry, verkeerd gequote: het is een houten kozijn, de rest is glas, geen steen oid

• BerdtH
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:21:
Dus er loopt vanuit het stopcontact binnen, een kabel door het kozijn naar het apparaat buiten? En nog nieteens aan een werkschakelaar?
En dit bedrijf heet niet "voor alles is een eerste keer vof"?
klopt, een wekschakelaar is wel geoffreerd en staat of de factuur, maar niet geleverd.

• BerdtH
klopt, een wekschakelaar is wel geoffreerd en staat of de factuur, maar niet geleverd.

• paQ

paQ

De werkschakelaar zou hier voor mij wel het minste probleem zijn eerlijk gezegd.

• Technician-
BerdtH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:18:
[...]

eerste foto is waar de koel- en stroomleiding en de condenswaterafvoer de slaapkamer in en uit gaan.

tweede is duidelijk

derde is waar de kabelgoot op het balkon ligt (horizontaal)

Vierde is waar de koel- en stroomleiding de slaapkamer ingaan

Vijfde is de voedingskabel door het kozijn naar de wcd
Dat snappen we.

Maar een overzichtsfoto van wat meer afstand zegt meer over de algehele netheid.

Als je een closeup maakt van een piepklein krasje of breukje van een tegel bv lijkt het wel de grand. Canyon

Maar denk dat de algehele netheid ook niet op orde is.

• BerdtH
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:27:
De werkschakelaar zou hier voor mij wel het minste probleem zijn eerlijk gezegd.
denk ik ook, maar is 1 van de vele punten. ze reageren ook niet meer op mijn mails om dit te herstellen.

• BerdtH
Technician- schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:28:
[...]

Dat snappen we.

Maar een overzichtsfoto van wat meer afstand zegt meer over de algehele netheid.

Als je een closeup maakt van een piepklein krasje of breukje van een tegel bv lijkt het wel de grand. Canyon

ik kan nog wel wat fotos van verder af maken, ga ik nu doen.

• Technician-
Yaksa schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:24:
Dat is natuurlijk flauwekul. Dat erin staat dat het netjes wordt aangelegd, dat is de hele bedoeling als je werk inhuurt en hoeft echt niet expliciet beschreven te staan.

• paQ

paQ

BerdtH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:21:
[...]

sorry, verkeerd gequote: het is een houten kozijn, de rest is glas, geen steen oid
Volgens mij snap ik de fotopuzzel nou.
Je kon toch gewoon binnen in dat donkere deel naast de muur een doorvoor door de steen (laten) maken naar buiten :?
Dan kun je het ook fatsoenlijk afdichten, en geen gekloot met kozijnen schilderen. (om maar eens wat te noemen)
Hoe wil je die kabel netjes geleiden zo?

• BerdtH
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua4oeR9KUjiX22M_4nJ4jsw6jfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npngK5mJvtGAf3Tyc9gLTMQ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66TR6GXewSzMiVO_0HLP7Ue6ZmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvYWto0MHi1tv0YqpQLDMcOm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzKQ4KPydY7pgL6sy7m7w_bNKCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oim60ZZ0ucnEZ0knPbZVigry.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJVkxjaZAMwpSYk4iRtwWog2E-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqfEVWUTcqOwWYSA6B5MT6fE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4I6--szHO1K4OKz7TApfu90nrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YCXh7zCsRq2tSwNnHDkxoIz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8HLULMdnwuUBhMK7qvndZHPH0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03r3ATQaOqBFdxbnhBjBpFvk.jpg?f=fotoalbum_large

Technician- schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:28:
[...]

Dat snappen we.

hierbij wat fotos van verder af

• BerdtH
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Volgens mij snap ik de fotopuzzel nou.
Je kon toch gewoon binnen in dat donkere deel naast de muur een doorvoor door de steen (laten) maken naar buiten :?
Dan kun je het ook fatsoenlijk afdichten, en geen gekloot met kozijnen schilderen. (om maar eens wat te noemen)
Hoe wil je die kabel netjes geleiden zo?
geen idee, zij zijn lang geweest om de situatie op te nemen en hebben fotos gemaakt, hebben gezegd dat ze eerder in dit complex een airco geplaatst, ik ging er vanuit dat ze wisten wat ze deden

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V17iuo-eSerZoqxxiU1foRsTksM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x2ZGHIRNRt9jmO1SHPLPz50g.jpg?f=user_large

En je kijkt hier ook gewoon naar buiten? Dat zal niet best isoleren en flink tochten, als het straks weer winter is.

En ongedierte binnen laten.

Het is echt bizar slordig gedaan. Slim om de installatie nog niet af te betalen totdat het hersteld is.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 07-05-2026 19:49 ]

Alles kan stuk.

• paQ

paQ

Kabel had prima door de muur gekund.
@Technician- wat is jouw oordeel over de elektrische aansluiting zo? (kabel door kozijn naar stopcontact binnen ipv een vaste aansluiting)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bijzondere installatie. Condenswater wordt gewoon op je balkon/balustrade geflikkert, dat wordt leuk als je gaat koelen in de zomer.. komt behoorlijk veel uit dan. De zwarte kabelgoot buiten vind ik niet mooi, ligt ook nog eens helemaal scheef. Die had toch op z'n minst recht + wit moeten zijn. Er is ook schuin door je kozijn heengeboord voor de hele kabelbende.. Kan die deur nog wel fatsoenlijk open? Of ramt deze tegen de kabelbende aan? Verder is er ook te weinig ruimte rondom de buitenunit, dat is niet conform de installatiehandleiding. Maakt onderhoud en reinigen vrijwel onmogelijk.

@paQ Stroomkabel naar stopcontact kan prima hoor, zo heb ik ook 2 airco's laten aansluiten.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• BerdtH
remco_k schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:48:
[Afbeelding]

En je kijkt hier ook gewoon naar buiten? Dat zal lekker isoleren denk ik, als het straks weer winter is.

Het is echt bizar slordig gedaan. Slim om de installatie nog niet af te betalen totdat het hersteld is.
Precies, ik had verwacht van dit bedrijf, dat veel en goede rencensies heeft (een 9+), dat het goed werk zou leveren. Maar helaas maandagmorgeninstallateurs gekregen.

• paQ

paQ

stin00 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:50:

@paQ Stroomkabel naar stopcontact kan prima hoor, zo heb ik ook 2 airco's laten aansluiten.
Ja het kan ja, het is wel heel erg 1987.

• paQ

paQ

BerdtH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:53:
[...]

Precies, ik had verwacht van dit bedrijf, dat veel en goede rencensies heeft (een 9+), dat het goed werk zou leveren. Maar helaas maandagmorgeninstallateurs gekregen.
Heb je buren aan de andere kant van dat schot?

• BerdtH
Bijzondere installatie. Condenswater wordt gewoon op je balkon/balustrade geflikkert, dat wordt leuk als je gaat koelen in de zomer.. komt behoorlijk veel uit dan. De zwarte kabelgoot buiten vind ik niet mooi, ligt ook nog eens helemaal scheef. Die had toch op z'n minst recht + wit moeten zijn. Er is ook schuin door je kozijn heengeboord voor de hele kabelbende.. Kan die deur nog wel fatsoenlijk open? Of ramt deze tegen de kabelbende aan? Verder is er ook te weinig ruimte rondom de buitenunit, dat is niet conform de installatiehandleiding. Maakt onderhoud en reinigen vrijwel onmogelijk.

De kabelgoot op het balkon was in de offerte genoemd als ivoorwit, nu is donkerblauw geinstalleerd. Opzich geen probleem, kan ik mee leven. Maar de voedingskabel en de daarbij missende kabelgoot: de installateur gaf aan dat hij deze vergeten was.

• BerdtH
paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Heb je buren aan de andere kant van dat schot?
ja

• BerdtH

deur kan nog open, er was een ivoorkleurige kabelgoot geoffreerd

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:50
BerdtH schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:52:
de installateur melde: ze waren vergeten om een kabelgoot voor de voedingskabel mee te nemen, ook hadden ze geen eindstuk voor de kabelgoot op het balkon bij zich, een werkschakelaar is wel geoffreerd en staat op de factuur, maar niet geleverd.
Een kabelgootje van een paar meter voor de voedingskabel zijn echt de kosten niet. Zodra je als monteur merkt dat je die niet bij je hebt dan haal je er eentje bij de dichtstbijzijnde bouwmarkt en zet je die op de muur. Bonnetje inleveren bij de baas. Soms zijn oplossingen gewoon heel simpel.

• Gordian Knot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:10
Dit is absoluut prutswerk en zou me ernstig zorgen maken om de kwaliteit van gehele installatie. Wat heb je hiervoor betaald en bij wie?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Behalve dat het er niet uitziet... die buitenunit heeft erg weinig ruimte zo. Ik vraag me ook af hoe dat gaat bij eventueel onderhoud... waarschijnlijk niet.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:29
En daarmee heb je contact gehad dat je daar je buitenunit van een airco ging plaatsen? mbt geluidsoverlast aan hun kant? Of was dit de plek die Beun en Haas hebben aangeraden om hem neer te zetten?

En die werkschakelaar is imho ook wel een dingetje hoor

Life is what happens while you're busy making other plans

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dit is echt eerste klas gepruts en absoluut beneden alle peil voor een installateur, eerlijk gezegd zou ik zeggen kom het maar afkoppelen en neem het mee, ik zoek wel een ander. Niets betalen, ze zouden jou eerder nog wat moeten vergoeden voor de schade.

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:53
Heb dit topic is laten zien aan een vriend van mij die Daikin airco´s installeerd, het huilen stond hem nader dan het lachen. Het is dat hij werkzaam is omgeving Antwerpen anders had hij eea wel willen komen fixen. Man man..

Bij ons zijn er 4 jaar geleden 5 binnen units en 1 buiten unit in de stromende regen geplaast, afwerking om je vingers bij af te likken, daarna nog een ectra buiten en binnen unit voor de technische ruimte... Daar zat een hangende plank in de weg.... Oplossing, klein hoekje uit de plank frezen/zagen om dit op te vangen

Nergens in de offerte: Zonder schade of wat dan ook, weliswaar per ongeluk door de aanvoer van de hoofdstroom leiding geboord, maar alles via verzekering opgelost!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:08
Wat was de prijs? als de installatie voor 100 euro is gedaan dan was er denk ik weinig tijd om alles netjes te doen.

• BerdtH
Basisinstallatie was €1400, daarnaast nog wat extra meters leidingen, kabelgoot, werkschakelaar ed. totaal €2000

• Johnny Airco
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 08-05 22:41
Ik installeer al 21 airco's, maar dit 🙈🤬 echt gewoon dikke prutswerk pfff.

Hoeveel heb je ervoor betaald?

En is al opgelost?

Gr, Johnny

• Didar
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-05 21:19
*knip* welkom op tweakers reclame/werving is niet de bedoeling

[ Voor 161% gewijzigd door twain4me op 09-05-2026 09:20 ]

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 16:42
Ik heb dit werk gedaan en ik zou een airco werkelijk nooit zo opleveren.

Bij een stekker is een werkschakelaar niet per se nodig maar ik ben sowieso geen fan van airco's op een stopcontact. De meeste zijn niet gevoelig voor waar de fase en nul zit maar sommige merken wel! Bij veel merken "mag" een stekker ook niet. Plek van de buitenunit is idd niet fijn maar dat kan niet anders vermoed ik.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@TrekVogel klopt dat een werkschakelaar niet altijd nodig is als je een stekker gebruikt, echter moet die stekker, als het mag bij de unit, binnen een meter van de buitenunit zitten. Niet aan de andere kant van een muur/pui/kozijn.

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-05 16:42
plaspvd schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:55:
@TrekVogel klopt dat een werkschakelaar niet altijd nodig is als je een stekker gebruikt, echter moet die stekker, als het mag bij de unit, binnen een meter van de buitenunit zitten. Niet aan de andere kant van een muur/pui/kozijn.
Daar heb je helemaal gelijk in. In deze situatie kun je niet gegarandeerd veilig werken. Ik zou het niet zo doen.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:00

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Wat ik mis in het verhaal of de gemaakte keuzes voor plaatsing buitenunit en binnenunit door de installateur zijn voorgesteld en gedaan, of dat TS dit - ondanks andere adviezen - zelf heeft doorgedrukt?

In het laatste geval kan het zijn dat de installateur het zo heeft geplaatst omdat TS dit wilde, maar ik als installateur zou dan de opdracht weigeren. Maar wellicht is de opdracht geaccepteerd onder voorwaarde dat zij niet aansprakelijk zijn voor gevolgen van de gemaakte keuzes.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Trouwens, is dit een appartement? Daar mag je doorgaans niets aan de kozijnen doen. Wel vve afhankelijk. Als dit het geval is mag alles ongedaan gemaakt worden.

• BerdtH
Update: installateur is langsgeweest, als oplossing heeft hij nu het uiteinde van de condensafvoer in de kabelgoot laten uitkomen, waardoor het condens in de kanelgoot loopt. Volgens hem kon dat geen kwaad omdat er gaatjes in de kabelgoot zitten:)
Pagina: 1