Freenom (.tk) failliet?

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38
Freenom, bekend van de gratis domeinnamen uit het verleden en blijkbaar inmiddels ook controversieel vanwege verloren rechtszaken tegen oa Meta, lijkt ten onder te gaan.

Ik ben een slapende betaalde gebruiker van een .tk-domeinnaam.

Vorige week vrijdag ging deze service uit, ik kon een ticket aanmaken bij Freenom. Zondag 3 mei is heel freenom.com uitgevallen met het (huidige) bericht 'upgrades, terug over een paar uur'.

Achteraf gezien, nu ik de berichten hier en elders lees, had ik mijn domein al lang geleden moeten overzetten. Ik heb de negatieve tekenen rond het bedrijf niet eerder geregistreerd, noem dat wat je wilt.

Een paar vragen, hopelijk kan iemand met ervaring in dit soort situaties meedenken:

- Ben ik mijn domein kwijt?

- Zo niet, kan ik het op de een of andere manier naar een veilige plaats overbrengen?

- Zo niet, is er een (nieuw) landregister waar ik naar kan gaan voor hulp bij het overzetten van mijn domein?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:39

Qwerty-273

Meukposter

Hun activiteiten waren toch al een stuk langer gestopt?

Eventueel kan je aankloppen bij de huidige beheerder van het .tk tld en daar raadslagen hoe "jouw" domein geregistreerd staat, en of dat er iets overgezet kan worden. En ja Dot TK en Freenom waren diep in elkaar verwikkeld, maar Dot TK is nog steeds actief (en wellicht zoekende naar andere partners)

https://www.iana.org/domains/root/db/tk.html

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• flipjevandejam
Dankjewel, daar ga ik even contact mee opnemen 👍.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

De status van Freenom is een beetje raadselachtig. Ze zijn na een verloren rechtszaak gedwongen om te stoppen met gratis domeinen. Bestaande betaalde domeinen werken nog en kunnen via My Freenom beheerd en verlengd worden.

Al in 2024 is geschreven dat Freenom van plan is om uit de domeinenbusiness te stappen. Voor .tk zou Teletok (Tokelau) op zoek zijn geweest naar een nieuwe beheerder. En dat eventueel de beheerder van de Nieuw-Zeelandse tld dit zou gaan doen. Hier zijn echter nooit meer updates van gegeven.

Het verhuizen van .tk domeinen is meestal niet mogelijk. Ook van betaalde domeinen niet. Vaak omdat hosters dit niet ondersteunen of hun systemen niet hebben gekoppeld met Freenom.

Bestaande gratis domeinen zijn inmiddels waarschijnlijk allemaal verlopen en verdwenen. Bestaande betaalde domeinen werken nog. Advies is om deze de nodige jaren te verlengen als je het domein wilt houden, je informatie kloppend te hebben in My Freenom inclusief het administratieve contact van de domeinbeheerder.

Ook kun je overwegen om de DNS onder te brengen bij een ander voor het geval dat Freenom down gaat voordat alles goed is overgedragen.

Mijn betaalde .tk domein werkt nog prima, maar ik kan ook niet weg zolang er geen definitieve oplossing komt. De verwachting is dat bestaande registratieduren worden overgenomen door een eventuele nieuwe beheerder.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• flipjevandejam
Het is een rare situatie, wat je omschrijft klopt met mijn ervaringen.

Bij mij staan de DNS bewust al jaren op elders ingesteld, maar die worden niet meer gebruikt en dus werkt m’n domein al sinds april niet meer 😩. Opnieuw invoeren in het portaal resulteert in errors. Ik heb inmiddels 5 tickets lopen (elke maand 1), waarbij er op 1 wel gereageerd is voor het corrigeren van eigenaarschap obv jaarbetaling.

Verhuizen kan wel (andere broker bevestigde me dit), maar hier is de transfer code nodig, welke niet op te vragen is in het portaal, wederom errors 😤.

[ Voor 15% gewijzigd door flipjevandejam op 18-08-2026 13:35 ]

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

flipjevandejam schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:32:
Het is een rare situatie, wat je omschrijft klopt met mijn ervaringen.

Bij mij staan de DNS bewust al jaren op elders ingesteld, maar die worden niet meer gebruikt en dus werkt m’n domein al sinds april niet meer 😩. Opnieuw invoeren in het portaal resulteert in errors. Ik heb inmiddels 5 tickets lopen (elke maand 1), waarbij er op 1 wel gereageerd is voor het corrigeren van eigenaarschap obv jaarbetaling.

Verhuizen kan wel (andere broker bevestigde me dit), maar hier is de transfer code nodig, welke niet op te vragen is in het portaal, wederom errors 😤.
Ik heb mijn transfer authorization code. Ik kan er alleen niets mee. Veel registrars ondersteunen .tk niet en de transfers van Freenom / dot.tk schijnen allesbehalve soepel te lopen. Wat ik begrepen heb (als leek) is dat Freenom verschillende systemen heeft (ouder en nieuwer) waar de .tk domeinen in zitten en alleen van uit een bepaald systeem zijn transfers mogelijk. Als de andere registrar dit ondersteunt en een koppeling heeft.

OpenProvider zou het ondersteunen maar ondersteunt het niet.
Enkele mensen zijn succesvol naar Regery vertrokken maar daar werkt het ook niet meer.

Mijn nattevingerinschatting is om gewoon bij Freenom te blijven tot er een definitieve oplossing is. Freenom heeft nauwelijks nog support. Dus als je domein de mist in gaat door een mislukte verhuizing dan hang je.

Of als je bestaande domeinnaam niet heilig is: Neem de tijd nu het nog werkt om weg te migreren naar een ander domein met een redirect. De belangrijkste reden om .tk te gebruiken was dat het gratis was. En dat voordeel is lang weg. Dus de enige reden om te blijven is als je iets hebt met .tk (nostalgie?) of als je gewoon je bestaande domein wilt houden.

Ik blijf me afvragen wat nu hun business model is. Ze zijn op sterven na dood. Ze verdienen niets meer aan ads op gratis domeinen. Het handjevol betaalde domeinen wordt ook elk jaar kleiner.

Maar goed, zij zijn slechts de beheerder. .tk is van Tokelau (Teletok) en zij moeten bedenken wat ze verder willen doen met hun .tk tld.

[ Voor 8% gewijzigd door Tyrian op 18-08-2026 22:20 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1