Vraag

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 20:27

iChaos

It's Lupus.

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben onze woning uit 1980 wat aan het 'moderniseren'; oude vergeelde schakelers zijn vervangen door modern schakelmateriaal, de meterkast is volledig onder handen genomen en de oude zekeringkast is vervangen door een moderne installatie van Hager.

Voorheen beschikte de woning ook over elektrische wandpaneeltjes; deze werden in/uitgeschakeld middels een analoge thermostaat aan de muur. Die wandpaneeltjes heb ik er allemaal af gehaald; de stroomtoevoer van deze paneeltjes gebeurde middels draden die los in de muur zaten (niet in een inbouwdoos). Al die draden heb ik netjes weggewerkt met Wago's erop (1 draad per Wago) en nadien een blindplaat erop. De thermostaten waar de panelen op zaten, zijn nu dus niet meer functioneel. Deze heb ik al van de muur afgehaald, en achter de thermostaten zit in elk geval een L en N (230V). Welnu, mijn streven was om deze thermostaten te vervangen door een mooi alternatief; hiervoor heb ik zelf een strakke behuizing ontworpen waar een e-ink-scherm in zit, en een ESP32. Het prototype van deze behuizing heb ik geprint in PLA, maar voor het definitieve model ben ik voornemens het te laten printen bij JLC3DP in bijv. 9600 Resin, volgens mij zit ik dan voor de behuizing goed qua duurzaamheid.

Waar ik wat vastloop, is de stroomtoevoer. Ik moet bij dit display DC 5V krijgen, op een veilige manier. Ik wil voor de stroomtoevoer dus idealiter voorkomen dat ik iets moet beunhazen, en ik heb liever dat het iets meer kost als dat betekent dat de installatie veiliger is. Complicerende factor is dat het inbouwdoosje een ouderwetse is, die van hout lijkt te zijn. Ik heb even online gezocht; vroeger was dit blijkbaar nog wel eens een ding. In de inbouwdoos komen daarnaast twee draden die vermoedelijk naar de verwarmingspanelen liepen (die zitten elk in een Wago geklemd), en twee aardedraden die aan elkaar zijn gelust in een Wago. 6 draden in totaal dus in een inbouwdoosje. De houten inbouwdoosjes vervangen door moderne varianten van brandveilig plastic zou absoluut de netste optie zijn, maar dit zou waarschijnlijk gepaard gaan met wat breekwerk, en dat is me dan weer net een te grote en kostbare onderneming voor dit side-project.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het scherm is een standaard e-ink scherm met SPI. Middels soldeerverbindingen is hij aangesloten op een Wemos-formaat ESP32. Voor de stroomtoevoer was mijn plan om een USB-C-breakoutboard te gebruiken met screw terminals, zodat ik de voedingsdraden kan vastschroeven op die connector en daarmee de ESP32 te voeden, zodat de verbinding tussen de voedingsmodule en de ESP32 niet 'permanent' is en makkelijk los te koppelen is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- PoE-achtige oplossingen zijn geen optie; deze ESP32 ondersteunt geen PoE en ik zou ook niet weten hoe ik hier UTP naartoe zou moeten trekken, gezien ik geen loze leidingen heb. Daarnaast zitten deze 230V-draden op dezelfde groep als de stopcontacten van de kamers, dus de kans is reëel dat ze ook de buizen voor de draden delen.

- Een 5V-DIN-power supply in de zekeringkast en vanaf daar DC-draden trekken naar elk punt zou ideaal zijn, maar ook niet realistisch vanwege bovengenoemde reden.

- Kleine 5V-voeding in de buurt van het scherm; dit lijkt me nog de meest haalbare optie. Ik ben hierbij uitgekomen op o.a.:

-- de Mean Well IRM-30-5ST: te groot om in de inbouwdoos te plaatsen. Ik zou de behuizing van mijn display groter kunnen maken zodat hij daar in past, met voldoende ventilatiegaten zodat de voeding zijn warmte kwijt kan.

-- de Mean Well RS-15-5: lekker compact, maar omdat deze niet in een plastic behuizing zit, zie ik het niet zitten om deze in de inbouwdoos zelf te plaatsen (mede omdat daar ook nog andere draden liggen, weliswaar afgeklemd in Wago's, maar toch). Deze zou dan sowieso in de behuizing van het display moeten, met kleine gaatjes om de (flexibele) draden naar de 230V door te leiden.

-- Traco Power TIW 06-105: de optie waar ik nog het meest optimistisch over ben. In de datasheet wordt expliciet benoemd dat deze veilig zijn om op hout te worden gemonteerd, en dat ze ook geschikt zijn om te gebruiken in inbouwdozen. Hetgeen ik over twijfel is dat deze wat aan de grote kant is, en met alle Wago's die al in de inbouwdoos zitten weet ik niet zeker of ik voldoende ruimte ga hebben om deze te plaatsen. Daarnaast vraag ik me bij dit plan ook af of het veilig is om een voeding te hebben liggen in een houten inbouwdoos: volgens de datasheet zou de module wel voldoen aan UL 94 V-0. Ik twijfel of dat voldoende is om me dan geen zorgen te hoeven maken om de brandveiligheid in een houten inbouwdoos..

In het uiterste geval zou ik ook eventueel de TIW 06-105 in de behuizing van het display kunnen zetten, maar daar wordt het wel een wat lomp geheel van, dus dat zou niet mijn voorkeur hebben.

Al met al, zie ik in elke optie wat nadelen/risico's, waarvan ik niet goed kan inschatten welke risico's reëel zijn. Concreet zou ik met name willen weten: welke voedingsoptie zou in dit scenario het veiligst zijn? Is een houten inbouwdoos met daarin een voeding een risico wanneer de behuizing van die voeding al UL 94 V-0 rated is? Als ik de voeding niet in de inbouwdoos zet, maar in de behuizing van het display (met ventilatiegaten), is dat dan een stuk schijnveiligheid of is dat wel aanzienlijk minder risicovol?

Veel dank alvast _/-\o_