Verwaming kleppert na plaatsen van thermostatisch knoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Impeesa
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-05 14:34
Ik heb sindskort door mijn gehele huis thermostatische knoppen geplaatst van Heim

Deze zijn gelijk waterzijdig ingeregeld. sindsdien heb ik op de meest random moment wanneer de kachel niet aanstaat dat er ergens in huis en thermoknop begint te klepperen.

Hebben jullie een idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3vU1BNT8vxh-yjq5pWo5nXIIjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4c2E9B3zE79l6EW96CXR4eOL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Impeesa op 07-05-2026 10:16 ]

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:07

paQ

stroomrichting verkeerd om?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Impeesa
Dat heb ik al gecontroleerd, alle verwarmingen worden als eerste warm bij de kraan, dat was mijn eerste gedachte gang ook namelijk

[ Voor 22% gewijzigd door Impeesa op 07-05-2026 11:42 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:14
De kraan zelf kan ook verkeerdom.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:10
Ik heb er nul verstand van, maar als ik naar je tekening kijk, zie ik badkamer en slaapkamer (rechts in tekening) met rood en blauw omgedraaid. Is dit bewust?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• R1KK3RT
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 09:32
In mijn vorige huis had de installateur of de doe-het-zelf-prutser de aanvoer en retourleiding verkeerd aangesloten op de cv-ketel, waar we later achter zijn gekomen.

Check dus vooral of deze goed zijn aangesloten, maar ook of de stroomrichting van je thermostaatkranen goed staan. Anders is dat garantie voor klepperende geluiden.

[ Voor 4% gewijzigd door R1KK3RT op 07-05-2026 11:50 ]

• Impeesa
De tekening is even vluchtig gemaakt, De kranen, stroomrichtingen zijn zoals in text beschreven in de tekening al gecontroleerd...

De tekening is meer bedoeld om te laten zien hoe de layout is.

[ Voor 20% gewijzigd door Impeesa op 07-05-2026 11:54 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:01

Fanta

FordPerformance™️

Als er geen lucht meer in je systeem zit, kan het geklepper/gebonk ook komen door een te hoge druk, bijvoorbeeld omdat de meeste kranen ineens dicht zitten maar er wel ergens warmtevraag is.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 22:33
Dat inderdaad, geen warmtevraag en alle thermostaat kranen zitten dicht.
Maar op "random" momenten zet de CV ketel de pomp even aan om te voorkomen dat die pomp vastloopt (kan gebeuren als de pomp een paar maanden niet draait).
Mogelijke oplossingen:
de thermostaatkraan in de ruimte met de CV-thermostaat (meestal de woonkamer) (helemaal / verder) open zetten.
Een overdrukventiel laten plaatsen zodat de pomp altijd iets kan rondpompen als de druk te hoog wordt.
Zou die bypass dat niet al moeten doen? Misschien kan die bypass iets anders ingesteld worden?

[ Voor 9% gewijzigd door peterpv op 07-05-2026 12:02 ]

• Impeesa
De vloer verwarming staat atijd open, de bypass staat op 0,1 (lager kan niet ) dit is het snelste dat die open gaat. ook staat de badkamer altijd open

en inderdaad zou een bypass dit probleem moet voorkomen... ik heb die nog wel op de lijst staan om te vervangen. Desondanks deze maar 3 jaar oud is
Pagina: 1