Loop al een behoorlijke poos tegen een probleem aan. Na vrij veel troubleshooting en inzet van Claude om dingen te proberen moet ik zeggen dat ik tegen de beperkingen van mijzelf aanloop, en vooral tegen de beperkingen van mijn creativiteit om verder te denken.
Kort door de bocht zie ik op mijn U7 Pro (~1jr oud) hoge latency naar de gateway (maar ook naar alle andere pingbare hosts). Op dat moment gaan de pings naar 100+ ms, met uitschieters naar 1000+. Het effect is dat alle Wireless clients op dit AP traag voelen. Wat natuurlijk de pret wel drukt. Een reboot doet tijdelijk de latency weer terug gaan naar 0ms (0,4-0,7ms). De ervaring is dan ook goed.
De overige APs vertonen deze gekkigheid niet. Deze zijn dan ook niet aangesloten op de switches in onze woonkamer, maar óf direct op de US-24, of via een US-8 op een andere plek. Heb 3x AC Pro, 1x U6 Pro en dan de problematische U7 Pro.
Mijn internet verbinding wordt geleverd door Odido, is een 1/1gbit via hun eigen netwerk. Dit is aangesloten op een Unifi USG Ultra. Op alle acces points en bedraadde clients haal ik de verwachtte snelheden, en als de U7 pro goed werkt ook.
Globale config:
Connectiviteit loopt als volgt:
Unifi USG Ultra -> US-24 -> US-8 -> USW Ultra -> U7 Pro
De fysieke route van US Ultra en US-8 heb ik al meerdere malen omgedraaid, maakt niet uit. Als ik de U7 hang aan de USW8 krijg ik een melding dat PoE onvoldoende is, daarom hem ik hem aan de Ultra hangen, die heeft namelijk PoE+.
De Ultra wordt gevoed door een poweradapter (60watt), omdat ook de US-24 alleen gewone PoE heeft.
Zaken die ik al uitgezocht heb:
Heb geen AI optimalisatie of iets gepland staan, dus deze kan ik niet verklaren.
Vanuit de tool Uptime Kuma laat ik nu het IP van de AP pingen, om een gevoel te krijgen wanneer het mis gaat:
Om 08.00 vanmorgen heb ik hem zelf weer herstart, der stond namelijk ook een nieuwe FW klaar.
Zijn er dingen die ik mis? En wat kan dit verklaren? De AP lijkt goed. De kabels lijken goed, is het een instelling in een van de switches. Ik weet het niet meer.
Kort door de bocht zie ik op mijn U7 Pro (~1jr oud) hoge latency naar de gateway (maar ook naar alle andere pingbare hosts). Op dat moment gaan de pings naar 100+ ms, met uitschieters naar 1000+. Het effect is dat alle Wireless clients op dit AP traag voelen. Wat natuurlijk de pret wel drukt. Een reboot doet tijdelijk de latency weer terug gaan naar 0ms (0,4-0,7ms). De ervaring is dan ook goed.
De overige APs vertonen deze gekkigheid niet. Deze zijn dan ook niet aangesloten op de switches in onze woonkamer, maar óf direct op de US-24, of via een US-8 op een andere plek. Heb 3x AC Pro, 1x U6 Pro en dan de problematische U7 Pro.
Mijn internet verbinding wordt geleverd door Odido, is een 1/1gbit via hun eigen netwerk. Dit is aangesloten op een Unifi USG Ultra. Op alle acces points en bedraadde clients haal ik de verwachtte snelheden, en als de U7 pro goed werkt ook.
Globale config:
- 2.4 GHz radio disabled on all SSIDs, behalve IoT
- 5 GHz: 80MHz channel width, channel 48 (non-DFS) op U7.
- 6 GHz: 160MHz channel width, channel 5
- Automatic Channel Optimization (ACS): disabled
- MLO (Multi-Link Operation): disabled
- Fast Roaming: Enabled (ook disabled geprobeerd)
- BSS Transition: Enabled
Connectiviteit loopt als volgt:
Unifi USG Ultra -> US-24 -> US-8 -> USW Ultra -> U7 Pro
De fysieke route van US Ultra en US-8 heb ik al meerdere malen omgedraaid, maakt niet uit. Als ik de U7 hang aan de USW8 krijg ik een melding dat PoE onvoldoende is, daarom hem ik hem aan de Ultra hangen, die heeft namelijk PoE+.
De Ultra wordt gevoed door een poweradapter (60watt), omdat ook de US-24 alleen gewone PoE heeft.
Zaken die ik al uitgezocht heb:
- Confirmed wired uplink healthy: 1000Mbps full duplex, zero TX/RX errors, zero dropped packets (via SSH: ip -s link show eth0)
- PoE power delivery confirmed sufficient: USW Ultra on dedicated 60W adapter
- Issue occurs independently of client count (reproduced with 0 to 40 connected clients)
- Issue reproduced across multiple firmware versions, both stable and experimental
- Kabels vervangen van alle devices.
- SONOS apparaten gebundeld op 1 switch (ARC, 2xSUB, 2xERA100) + wifi uitgeschakeld.
- Andere SONOS apparatuur wifi uitgeschakeld en bekabeld aangesloten (op 2 na die wifi moeten blijven, een 2x ONE)
- Zowel STP als RSTP geprobeerd
- Priority STP ingesteld, US-24: 0, US-8: 4096, US-Flex: 8096, maar ook hier mee geëxperimenteerd, maakt allemaal niets uit. Staat nu als dit ingesteld.
- Alle settings staan fixed, dus channel, width, power. Er is niets wat op 'auto' staat, bij geen van de ap's.
Heb geen AI optimalisatie of iets gepland staan, dus deze kan ik niet verklaren.
Vanuit de tool Uptime Kuma laat ik nu het IP van de AP pingen, om een gevoel te krijgen wanneer het mis gaat:
Om 08.00 vanmorgen heb ik hem zelf weer herstart, der stond namelijk ook een nieuwe FW klaar.
Zijn er dingen die ik mis? En wat kan dit verklaren? De AP lijkt goed. De kabels lijken goed, is het een instelling in een van de switches. Ik weet het niet meer.
edit:
Had de USW-Ultra per ongeluk Flex genoemd. Dat klopt niet. Het is dus een 8 ports USW Ultra.
Had de USW-Ultra per ongeluk Flex genoemd. Dat klopt niet. Het is dus een 8 ports USW Ultra.