Keramische tegels en waterkering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:42
Beste Tweakers,

In de winter hebben we ons tuin opnieuw laten betegelen met keramische tegels (geplaatst op drainagemortel). Dit hebben we door een hovenier laten doen. Een aantal tegels (2 breed * 90cm) zijn ook geplaatst tegen de zijgevel (zie afbeelding). Bij de voorgevel zijn de tegels onder de onderste open stootvoegen geplaatst (zie foto). Echter omdat de onderste open stootvoegen van de zijgevel stuk lager liggen dan die van de voorgevel, zijn deze onder de tegels komen te liggen bij de zijgevel. De plek waar die 2 tegels tegen de zijgevel aan liggen, zijn er dus geen open stootvoegen meer.

Ik ben nu dus bang dat het water in de spouwmuur niet meer wegkan waar de tegels aan de zijgevel liggen. Ik ben vooral bang dat er DPC folie is gebruikt waardoor er een soort van "badkuip" ontstaat in het gebied waar de stootvoegen niet meer zijn (onder de tegels).

Mijn huis is uit 2001, volgens AI werd toen vol gebruik gemaakt van DPC folie, echter kan ik deze niet door de open stootvoegen zien.

Ik ben benieuwd of iemand hier bouw ervaring heeft en eventueel weet hoe de DPC folie hier geplaatst zou kunnen zijn toen der tijd. Ook zijn andere suggesties uiteraard welkom.

Ps: de fotos zijn wel gemaakt op een regenachtige dag

voorgevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAiSh8O7tge7iRMhXgXRHD8lqqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vG24XtEeN3fSqQLrV9ItsGmy.jpg?f=fotoalbum_large

Zijgevel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsJrtRzQKna9Rs5utsysDD93B4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ipou0BAkIzqFGM3PwluvPBJt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:30
Je kan natuurlijk een paar nieuwe stootvoegen maken boven de nieuwe tegels. Het is niet dat er een sloot water door de spouw loopt maar wel (vochtige) lucht. Of is de spouw volledig dicht geïsoleerd?

Is de afwatering van de tegels ok? Dus loopt het van het huis af?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:11
Je kan gewoon een aantal stootvoegen boven je bestrating open boren om zo weer ventilatie mogelijk te maken. Ik zou dit zeker doen.

Als het water richting muur loopt, dan zou je een lijngoot kunnen overwegen.
Lijngoot

Maar ik vermoed dat de muur vooral nat word door opspattend water.
En dan heb je meer aan het impregneren van de onderste halve meter muur.
Impregneermiddel
Let op: Het oppervlak moet volledig droog zijn voordat het wordt aangebracht.

Stap 1 is de stootvoegen open boren.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• RusFighter
LtApocalypse schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:30:
Je kan natuurlijk een paar nieuwe stootvoegen maken boven de nieuwe tegels. Het is niet dat er een sloot water door de spouw loopt maar wel (vochtige) lucht. Of is de spouw volledig dicht geïsoleerd?

Is de afwatering van de tegels ok? Dus loopt het van het huis af?
Ja de tegels lopen van het huis af. Paar nieuwe stootvoegen boven de tegels maken is geen slecht idee. Maar dit bevordert alleen de ventilatie van de spouw lijkt mij.

Echter lees ik op sommige sites dat de onderste stootvoegen ook de waterafvoer functie hebben met betrekking tot DPC folie. Als dit bij mij het geval zou zijn, zou er water op deze folie blijven staan (badkuip effect) omdat het water niet meer wegkan.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:33
de open stootvoegen boven het maaiveld zijn voor ventilatie van de spouw. Onder het maaiveld net boven je fundatie zijn ook open stootvoegen geplaatst waar het water wordt afgevoerd soms (niet altijd) met een folie over je fundering heen.
Twijfel je dus over de ventilatie van je spouw dan zou je elke meter een stootvoeg open kunen boren maar over een badkuip op hoogte van maaiveld zou ik me niet druk maken.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• RusFighter
achterhoeker schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 15:28:
de open stootvoegen boven het maaiveld zijn voor ventilatie van de spouw. Onder het maaiveld net boven je fundatie zijn ook open stootvoegen geplaatst waar het water wordt afgevoerd soms (niet altijd) met een folie over je fundering heen.
Twijfel je dus over de ventilatie van je spouw dan zou je elke meter een stootvoeg open kunen boren maar over een badkuip op hoogte van maaiveld zou ik me niet druk maken.
Ik denk ook dat bij mij de folie (als het uberhaupt zit) alleen onder de maaiveld, boven de fundering is geplaatst echter als ik bijvoorbeeld naar de onderstaande afbeelding kijk, zie ik dat ze ook folie plaatsten boven de maaiveld. Volgens AI (gemini) werd dit in 2001 ook heel vaak gedaan bij de onderste openstootvoegen boven de maaiveld. Echter het is AI dus heb sterke twijfel.

Afbeeldingslocatie: https://keurzeker.nl/wp-content/uploads/2024/05/dpc-folie-aanbrengen-fundering-1.jpg

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Slechte hovenier. Een hovenier hoort overigens ook niet te straten. Drainagemortel klinkt leuk maar heeft geen enkel nut. Vaak duurt het ook te lang.

Mijn inziens is de goedkoopste en makkelijkste manier om een koekoek te plaatsen. Je zal de koekoek alleen moeten uitzagen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1