Muur doorvoer boren in moderne spouwmuur + isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Kan iemand mij uitleggen op welke wijze een echte professional een doorvoer boort in een moderne spouwmuur met isolatie. Het basisconcept van een "gaatje" boren met een stevige diamantboor in een ietwat schuine houding voor afwatering begrijp ik :).

Maar wat als er door de eerste (baksteen) (cellenbeton) laag (*) is geboord, is het dan gewoon door drukken ? Ik kan mij namelijk voorstellen dat er een aanzienlijk deel van het isolatiemateriaal om de diamantboor "krult", voordat de tweede (cellenbeton) (baksteen) laag (*) wordt bereikt om uiteindelijk binnen buiten te komen.

Ik wil dus graag weten wat er met die spouw isolatielaag gebeurt, op welke wijze de isolatielaag het minste schade oploopt en de beste manier om na het boren weer na te isoleren ?!?!

(*) = Zoals hieronder beschreven wordt er in de regel van binnen naar buiten geboord, niet andersom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b74wvL3LG-cOtBDLRrXc1Kt95vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4atas1V4WCTFSVQUn8v5QXAB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DoMoFo op 08-05-2026 18:32 ]

Beste antwoord (via DoMoFo op 07-05-2026 13:16)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16
Ik denk dat er weinig op te krullen valt. het is gewoon hardschuim isolatie op je foto. boor door muur, steek met mes de aluminium cachering stuk als je bang bent voor krullen, boor weer verder. buis erdoor, pur in gat en wie doet je wat :)

Ik denk trouwens dat je eerst door je kalkzandsteen/cellenbeton/gipsblok aan de binnenzijde boort want daar is de locatie van het gat vaak nogal belangrijk.

Maar is het voor een afzuigkap of voor een utp kabel, want dat is nogal verschillend.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 07-05-2026 06:42 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16
Ik denk dat er weinig op te krullen valt. het is gewoon hardschuim isolatie op je foto. boor door muur, steek met mes de aluminium cachering stuk als je bang bent voor krullen, boor weer verder. buis erdoor, pur in gat en wie doet je wat :)

Ik denk trouwens dat je eerst door je kalkzandsteen/cellenbeton/gipsblok aan de binnenzijde boort want daar is de locatie van het gat vaak nogal belangrijk.

Maar is het voor een afzuigkap of voor een utp kabel, want dat is nogal verschillend.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 07-05-2026 06:42 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:41
Gewoon duwen. Die boor is scherper t.o.v. dat laagje aluminium dan je denkt.

Toevallig zelf recentelijk gedaan met een aantal diameters door een opbouw van kalkzandsteen, 10cm pir, baksteen. Per laag even de boor leeghalen en door. Pir kost je een seconde of 5 en laat een schoon rond gat achter. Zachtere materialen als steenwol zou ik inderdaad snijden, omdat dat nog wel eens om de boor kan gaan wikkelen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:28

Reinier

\o/

Ik heb gisteren nog een doorvoer gemaakt door 20cm beton, dan isolatie en dan gipsplaat. Steenwol wikkelde niet om de boor maar bood gewoon nul weerstand. Niet heel relevant aangezien jij ander isolatiemateriaal hebt, maar toch.

Jouw materialen zijn een stuk makkelijker. Lange boor, goed mikken, en gaan.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:51
je zou van buiten en van binnen op de zelfde plek kunnen boren welke mogelijke schade te voorkomen. maar denk dat al in al wel mee gaat vallen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:03
Spherix schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:12:
Gewoon duwen. Die boor is scherper t.o.v. dat laagje aluminium dan je denkt.

Toevallig zelf recentelijk gedaan met een aantal diameters door een opbouw van kalkzandsteen, 10cm pir, baksteen. Per laag even de boor leeghalen en door. Pir kost je een seconde of 5 en laat een schoon rond gat achter. Zachtere materialen als steenwol zou ik inderdaad snijden, omdat dat nog wel eens om de boor kan gaan wikkelen.
Ik heb dezelfde ervaring. Hier door een fundering geboord met pir platen op de onderkant gelijmd. De diamantboor liet een mooi rond gat achter in de PIR.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Met ^, zo'n harde plaat ga je gewoon rustig doorboren zonder "krullen" (wat dat ook moge betekenen). Glaswol zou wat lastiger kunnen zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DoMoFo
  • Nu online
Tnx! Dus zoals met veel dingen in het leven: Gewoon doordrukken ! :+

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:22
Goed de kern uit de boor halen als je door het binnenspouwblad heen bent. Daarna rustig de isolatie door boren. Weer verwijderen en de buitenmuur door.

Niet hard duwen. De machine laten werken.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• DoMoFo
  • Nu online
Gieliovd520 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:18:
Goed de kern uit de boor halen als je door het binnenspouwblad heen bent. Daarna rustig de isolatie door boren. Weer verwijderen en de buitenmuur door.

Niet hard duwen. De machine laten werken.
@Gieliovd520 Goede tip, maar dat laat _ik_ de "professional" doen, als ik de boor ter hand neem heb ik geen buitengevel meer :+

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:33

dollyking

duck tape

mocht je met sds gaan boren dan raad ik aan om ook aan het uit einde te gaan voorboren, anders heb je kans op een groot uitslag gat.

maar zoals boven gevraagd, is het een utp of een 150mm afzuigkap?

zelf boor ik met een dunne lange boor voor, dan kan ik ook al goed zien waar ik uitkom. dan startte ik vroeger met de centreer aan beide kant, en dan is het pas door gaan met de gatenboor.

overigens sds met in combi een diamant gatenboor is geen goede combi

• DoMoFo
  • Nu online
dollyking schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:21:

maar zoals boven gevraagd, is het een utp of een 150mm afzuigkap?
In mijn geval zou het gaan om 3 doorvoeren, 1 voor warmtepomp en (minimaal) 2 voor airco (1x2 & 1x3 multisplit). Ik vermoed dat die rond de 100 - 150mm blijven (gokje op basis van leiding diameters).

[ Voor 34% gewijzigd door DoMoFo op 08-05-2026 18:37 ]

Pagina: 1