Toon posts:

MAC-adres veranderen in Windows XP?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heuj!

Is het mogelijk om je MAC-adres van je netwerkkaart te veranderen in XP? Ik dacht dat zoiets met linux ook al mogelijk was.

Ik heb een 3COM 3C905TX-kaart en als ik bij Configscherm -> system -> Device manager 3COM-kaart -> tabblad advanced kijk, dan kan ik daar een Network Address invullen. Of is dit gewoon het IP van m'n pc'tje??

Zou wel gemakkelijk zijn, dan hoef ik geen adressen te releasen als ik deze kaart strax met Chello wil blijven gebruiken.

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Je kunt het MAC adres niet veranderen, dat zit in de hardware gebakken...je kun het wel 'spoofen' geloof ik...waarmee weet ik niet...

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 22:02
mac adres zit toch in de hardware ingebakken?

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Jah maar ik kan me voorstellen dat die gegevens ergens in een of ander (read/write-)geheugen wordt geladen waar het door XP veranderd kan worden. Net zoiets als met moederbord- en videokaarten-bios gebeurt.

Verwijderd

Hehe. 'T werkt echt :) .

Maar toch zou ik gaan uitzoeken wanneer je mac adres wordt veranderd, voor of na de dhcp request. Als het daarna is zal Chello wel ff flink over de zeik kunnen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Cool.. ik denk ervoor, nl op het moment dat Windows de driver van de NIC laadt. Ga ik dadelijk even uitzoeken, ik heb namelijk nu geen netwerkverbinding dus kan simpelweg dadelijk ff adres aanpassen; opnieuw opstarten en dan ff kijken wat het adres is, is dan namelijk nog geen dhcp-req geweest. Toch?

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Onder windows (en ook andere OS'en) kun je dat instant veranderen, tenminste, mijn realtek 3189 drivertje kan dat.

Ga d'r maar wel vanuit dat je binnen no-time je internetverbinding kwijt bent als je dat doet :)

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Hmm, het mac adres kan wel veranderd worden, maar dan alleen de laatste 2 octetten, de eerste 2 octetten geven aan welke fabrikant het is, dus het lijkt me stug dat je die kan wijzigen, er zijn idd programma's die het mogelijk maken om (gedeeltelijk) je mac te wijzigen, dit was bij mijn ervaring met smc kaarten het geval, maar ik denk persoonlijk niet dat je dat onder windows xp kan wijzigen,
windows heeft daarvoor volgens mij helemaal geen rechten om zoiets te integreren en daarmee in princiepe de nic producenten een hak te kunnen zetten doormiddel van dubbele mac adressen
But hey, that's just my thoughts, heb win xp zelf nog niet uitgeprobeerd...

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 09:19 schreef Sundead het volgende:
Hmm, het mac adres kan wel veranderd worden, maar dan alleen de laatste 2 octetten, de eerste 2 octetten geven aan welke fabrikant het is, dus het lijkt me stug dat je die kan wijzigen, er zijn idd programma's die het mogelijk maken om (gedeeltelijk) je mac te wijzigen, dit was bij mijn ervaring met smc kaarten het geval, maar ik denk persoonlijk niet dat je dat onder windows xp kan wijzigen,
windows heeft daarvoor volgens mij helemaal geen rechten om zoiets te integreren en daarmee in princiepe de nic producenten een hak te kunnen zetten doormiddel van dubbele mac adressen
But hey, that's just my thoughts, heb win xp zelf nog niet uitgeprobeerd...
Dat is dus onmogelijk. Het MAC-adres ligt vast in je hardware. Met de drivers kun je onder windows en linux en waarschijnlijk nog andere OS-en kun je het MAC-adres spoofen, dat wil dus zeggen dat je het MAC-adres niet wijzigd, maar dat het voor het netwerk-protocol dus anders is dan wat er op je kaart zit.

Hou er wel rekening mee dat als je de kaart waar je het MAC-adres vanaf haalt weer gebruikt in een netwerk wat er aan hangt dat ie grandioos over zijn nek gaat. Das namelijk hetzelfde als dat je 2 dezelfde ip-adressen op een netwerk hebt.

Verwijderd

Het MAC adres zit toch in je kabelmodem geflashed en niet in je netwerkkaart?!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Jomgens, het MAC adres kan niet veranderd worden!!! Wel spoofen, maar dat is wat heel anders, dan verander je de gezonden ip packetjes zo, dat de info er van een ander MAC adre bevat... Veranderen kan niet!! Het is een uniek nummer, geen een mac adres is het zelfde. Bij IP adressen komt het wel voor dat er meerder het zelfde zijn, alleen op andere netwerken, bijv. 198.162.x.x . Maar van een mac adres is nergens ter wereld een tweede te vinden.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 09:45 schreef okidokie het volgende:
Het MAC adres zit toch in je kabelmodem geflashed en niet in je netwerkkaart?!
Elk actief ethernet-component (voor andere netwerken bestaan ook wel dergelijk adressen..) heeft een MAC-adres, dus je kabelmodem en je netwerkadres hebben een MAC-adres.

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 09:51 schreef CrashOne het volgende:
Jomgens, het MAC adres kan niet veranderd worden!!! Wel spoofen, maar dat is wat heel anders, dan verander je de gezonden ip packetjes zo, dat de info er van een ander MAC adre bevat... Veranderen kan niet!! Het is een uniek nummer, geen een mac adres is het zelfde. Bij IP adressen komt het wel voor dat er meerder het zelfde zijn, alleen op andere netwerken, bijv. 198.162.x.x . Maar van een mac adres is nergens ter wereld een tweede te vinden.
Dat is niet helemaal waar. Grote netwerk-fabrikanten hebben een tekort aan mac-adressen en ze gebruiken soms heleoude MAC-adressen op nieuwe kaarten. Het komt niet veel voor, maar er is een minimale kans dat je twee kaarten hebt met hetzelfde MAC-adres.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
wat teigetjuh roept klopt idd, er zijn idd minieme kansen op dubbele macs, maar het kan wel...

mac valt idd niet te wijzigen, we zaten idd iets anders dan de mac te wijzigen, het hangde wel samen met het mac adres, maar het was Žem net niet, stom |:(

• teigetjuh
  • Niet online
Alleen een (vreselijk lange) link zegt niet zo veel. Doe er dan op z'n minst een korte beschrijving bij.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 22:29

bloody

0.000 KB!!

daar had ik gewoon geen zin in nu :)

klik & zie. :+

nope

• teigetjuh
  • Niet online
Op vrijdag 21 september 2001 13:49 schreef bloody het volgende:
daar had ik gewoon geen zin in nu :)

klik & zie. :+
Ik zie inderdaad een dubbel post.

Verwijderd

Mac adressen niet te wijzigen???? Dat hangt van je drivertje af. Zoals hier boven eerder vermeld kan dat gewoon met een Realteck nw kaartje. Moet je maar ffies de driver doorspitten. Het heet soms wel anders dan MAC adres. Bij sommige is het ook wel Hardware adres of iets.
Maar zeker dat t kan....

• Cereal
  • Laatst online: 19-08 09:04
Nee, het kan dus NIET, het mac adres word pas aan een ip-pakket geplakt door de netwerkkaart op het allerlaatste stadium van de communicatie, deze kan niet veranderd worden, want dit nummer is uniek in de wereld en zit in de netwerkkaart gebakken, spoofen kan dus wel..

sorry, heb ff geen zin/tijd om het OSI-Model uit te leggen :)

• Cereal
  • Laatst online: 19-08 09:04
Op vrijdag 21 september 2001 14:02 schreef ketjap het volgende:
Mac adressen niet te wijzigen???? Dat hangt van je drivertje af. Zoals hier boven eerder vermeld kan dat gewoon met een Realteck nw kaartje. Moet je maar ffies de driver doorspitten. Het heet soms wel anders dan MAC adres. Bij sommige is het ook wel Hardware adres of iets.
Maar zeker dat t kan....
waarschijnlijk bedoel je in/uitvoerbereik.
Pagina: 1