Vraag

• falcofrank
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-05 20:41
Ik heb recentelijk een appartement gekocht van 70m2 en twijfel hoeveel ik zal verbouwen.
En dan met name of ik vloerverwarming zal nemen.

De woning is in 2028 gebouwd en heeft een CV-ketel die vrij nieuw is (2024). Er is vrijwel geen mogelijkheid voor zonnepanelen of een warmtepomp, doordat het een appartement is en geen ruimte in de VVE. Verwarming via airco is mij door een expert afgeraden. De energiekosten zijn volgens de huidige eigenaar laag, omdat je warme meekrijgt van je boven en onderburen.

Ik kan weinig vinden over welke afwegingen ik moet maken bij vloerverwarming.

- Voor het energielabel hoef ik het niet te doen, die is al A+
- Veel genoemd wordt de combinatie van vloerverwarming met warmtepomp en zonnepanelen, maar die laatste twee zijn niet mogelijk

De enige voordelen die ik kan bedenken zijn:
- Het kunnen wegdoen van de radiotoren. Maar het is een relatief moderne woning, dus de radioteren zijn dun en niet echt lelijk. Ze zitten hooguit een beetje in de weg.
- Gevoelsmatig fijn warme vloer. (maar die heb ik waar ik nu woon ook niet)
- Waardestijging woning, maar weet niet of het opweegt tegen de kosten

Nadelen:
- Vloer moet eruit. Deze is ok, niet perfect maar ook zeker niet dat hij er per se uitmoet, behalve als ik dus voor vloerverwarming ga
- Kosten van zowel vloerverwarming aanleggen als nieuw laminaat (want het oude is bij eruit halen waarschijnlijk niet herbruikbaar)

Hoe kijken jullie hiernaar? Zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:31
Klinkt alsof je er zeker voor nu nog geen goede reden voor hebt. Mocht je ooit je vloer vervangen kan je het opnieuw overwegen.

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:49

Mickey77

Allround ICT-er

Als ik het bericht goed lees dan heb je nog twee jaar om erover na te denken.

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:22
Een woning die in de toekomst gebouwd is (2028). Interessant.
Waar de tikfout zit weet ik niet (2008? 2018, of nog eerder?).
Maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, behalve als je isolatie niet zo heel goed is.

Vloerverwarming is vooral comfortabel, en inderdaad dan kun je eenvoudiger over op een
warmtepomp (is meer elektrisch, is minder afhankelijk van gas).
Dus waar je maar in wilt investeren.

Ik heb het wel gedaan in mijn tussenwoning, maar moet nog beter isoleren om
effectief een warmtepomp te kunnen nemen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Controleer sowieso bij de VVE of het mag in de huidige vloer (zeer waarschijnlijk niet) want onderdeel van het pand dus VVE.
Soms mag je er een vloer opleggen met vloerverwarming.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:52
falcofrank schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:41:
Er is vrijwel geen mogelijkheid voor zonnepanelen of een warmtepomp, doordat het een appartement is en geen ruimte in de VVE. Verwarming via airco is mij door een expert afgeraden.

Hoe kijken jullie hiernaar? Zie ik iets over het hoofd?
Je bent vergeten te vragen waarom de airco niet okay zou zijn…

Als een airco kan en mag, dan kan een watergedragen warmtepomp natuurlijk ook… het zijn in de basis dezelfde machines, maar watergedragen machines zijn stiller te koop dan airco’s.

Wat was het gasverbruik in het verleden?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 07-05-2026 06:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1