Ik heb recentelijk een appartement gekocht van 70m2 en twijfel hoeveel ik zal verbouwen.
En dan met name of ik vloerverwarming zal nemen.
De woning is in 2028 gebouwd en heeft een CV-ketel die vrij nieuw is (2024). Er is vrijwel geen mogelijkheid voor zonnepanelen of een warmtepomp, doordat het een appartement is en geen ruimte in de VVE. Verwarming via airco is mij door een expert afgeraden. De energiekosten zijn volgens de huidige eigenaar laag, omdat je warme meekrijgt van je boven en onderburen.
Ik kan weinig vinden over welke afwegingen ik moet maken bij vloerverwarming.
- Voor het energielabel hoef ik het niet te doen, die is al A+
- Veel genoemd wordt de combinatie van vloerverwarming met warmtepomp en zonnepanelen, maar die laatste twee zijn niet mogelijk
De enige voordelen die ik kan bedenken zijn:
- Het kunnen wegdoen van de radiotoren. Maar het is een relatief moderne woning, dus de radioteren zijn dun en niet echt lelijk. Ze zitten hooguit een beetje in de weg.
- Gevoelsmatig fijn warme vloer. (maar die heb ik waar ik nu woon ook niet)
- Waardestijging woning, maar weet niet of het opweegt tegen de kosten
Nadelen:
- Vloer moet eruit. Deze is ok, niet perfect maar ook zeker niet dat hij er per se uitmoet, behalve als ik dus voor vloerverwarming ga
- Kosten van zowel vloerverwarming aanleggen als nieuw laminaat (want het oude is bij eruit halen waarschijnlijk niet herbruikbaar)
Hoe kijken jullie hiernaar? Zie ik iets over het hoofd?
En dan met name of ik vloerverwarming zal nemen.
De woning is in 2028 gebouwd en heeft een CV-ketel die vrij nieuw is (2024). Er is vrijwel geen mogelijkheid voor zonnepanelen of een warmtepomp, doordat het een appartement is en geen ruimte in de VVE. Verwarming via airco is mij door een expert afgeraden. De energiekosten zijn volgens de huidige eigenaar laag, omdat je warme meekrijgt van je boven en onderburen.
Ik kan weinig vinden over welke afwegingen ik moet maken bij vloerverwarming.
- Voor het energielabel hoef ik het niet te doen, die is al A+
- Veel genoemd wordt de combinatie van vloerverwarming met warmtepomp en zonnepanelen, maar die laatste twee zijn niet mogelijk
De enige voordelen die ik kan bedenken zijn:
- Het kunnen wegdoen van de radiotoren. Maar het is een relatief moderne woning, dus de radioteren zijn dun en niet echt lelijk. Ze zitten hooguit een beetje in de weg.
- Gevoelsmatig fijn warme vloer. (maar die heb ik waar ik nu woon ook niet)
- Waardestijging woning, maar weet niet of het opweegt tegen de kosten
Nadelen:
- Vloer moet eruit. Deze is ok, niet perfect maar ook zeker niet dat hij er per se uitmoet, behalve als ik dus voor vloerverwarming ga
- Kosten van zowel vloerverwarming aanleggen als nieuw laminaat (want het oude is bij eruit halen waarschijnlijk niet herbruikbaar)
Hoe kijken jullie hiernaar? Zie ik iets over het hoofd?