TV speakers vervangen door iets beter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maser00
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 21:42
Ik zou graag mijn TV speakers vervangen met iets beter van kwaliteit. Ik wou eerst een soundbar kopen, maar ik las dat dit afgeraden wordt wegens de prijs/kwaliteit, modulariteit en levensduur. Daarom zou ik voor 3 speakers gaan: een links, een rechts en een center (vooral voor dialogen goed te horen).

De TV en heel de muur is bezet met kasten, maar de speakers en versterker zouden er wel in moeten passen. Alleen de center speaker maakt het wat moeilijk. Deze lijkt redelijk hoog en maakt de kijkhoek misschien wel iets minder goed. Kan je een TV daarop zetten, of moet die dan vastgemaakt worden aan de muur?

Ik zou er graag de volgende dingen op aansluiten:
- TV
- Gameconsole
- Platenspeler
- In de toekomst iets als Apple TV

Daarnaast zou ik het ook gebruiken als radio en muziek afspelen via Spotify/Chromecast/Airplay/Bluetooth.

Met wat opzoekingswerk kwam ik op de volgende configuraties en dat lijkt qua prijs wel oké. Wat denken jullie hiervan?
Oberon
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversDenon AVR-X1800H DAB€ 587,-€ 587,-
1SpeakersDali Oberon 1 Zwart€ 349,-€ 349,-
1SpeakersDali Oberon Vokal (Zwart)€ 341,-€ 341,-
Totaal€ 1.277,-
Elac 6
1SpeakersElac Debut 3.0 B6.3€ 0,-€ 0,-
1SpeakersElac Debut 3.0 C6.3€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 587,-
Elac 5
1SpeakersElac Debut 3.0 B5.3€ 358,-€ 358,-
1SpeakersElac Debut 3.0 C5.3€ 299,-€ 299,-
Totaal€ 1.244,-

Alle reacties

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:12

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Maser00 Een versterker of receiver kies je uit op het aantal opties dat je nodig hebt + het aantal speakersaansluitingen + het aantal apparaataansluitingen. Als de X1800H voldoet aan al je wensen, is het een uitstekende keuze.

De speakers zul je echt moeten gaan beluisteren want die klinken allemaal anders. Ik dacht ooit voor B&W of Kef te gaan toen ik me had ingelezen, maar uiteindelijk bleek ik de sound van Focal speakers veel fijner te vinden. Lang verhaal kort: inlezen helpt bij het starten van je zoektocht, maar je zult moeten luisteren om erachter te komen welke speakers bij je passen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:58
Maser00 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:16:
Daarom zou ik voor 3 speakers gaan: een links, een rechts en een center (vooral voor dialogen goed te horen).
Houd er rekening mee dat:
1) alles wat niet een serie of film is, in de regel geen centerkanaal heeft maar alleen stereo, waardoor je center werkloos staat te zijn (oplossingen zoals je linker- en rechterkanalen te mengen en naar de center te sturen maken het er meestal niet beter op),
en
2) je neemt wel het surroundsignaal maar laat de rearspeakers weg, waardoor het wel eens wat kunstmatig kan klinken als je alleen een center hebt. De stereotrack kan dan soms beter klinken dan surround met niet alle speakers.

In de Dali-combo specifiek gaat de center dieper dan je L en R, dit kan wat onnatuurlijk klinken, op papier is dat geen topmatch, maar je zou het moeten beluisteren.

Je zou gewoon stereo kunnen overwegen, een goede stereo-setup is vaak net zo goed verstaanbaar en creëert een prima "middenveldbeleving", je kunt de center altijd later kopen (die truc werkt niet altijd als de serie niet lang meer leverbaar is, dat is soms even oppassen).
De TV en heel de muur is bezet met kasten, maar de speakers en versterker zouden er wel in moeten passen. Alleen de center speaker maakt het wat moeilijk. Deze lijkt redelijk hoog en maakt de kijkhoek misschien wel iets minder goed. Kan je een TV daarop zetten, of moet die dan vastgemaakt worden aan de muur?
Qua gewicht kan een TV er wel op staan, of het qua centimeters past met de voet moet je zelf even uitzoeken. Een center dichter op de rand van de TV is wel gewoon vaak beter qua plaatsing en in de meeste gevallen gaat dat makkelijker als de voet er tussenuit is. Er is geen vaste regel maar ik kan me wel voorstellen dat TV op de center in dit geval niet helemaal uit de verf komt.
"Geen center" zorgt er ook voor dat je dit probleem niet hebt.

Verder moet je met zo'n kast wat uitkijken als je speakers in een klein "vak" terechtkomen, je krijgt dan soms wat opbouw van lage tonen met speakers die aan de achterkant een baspoort hebben. Ik ken de kast niet, maar het zou mooi zijn als de speakers wat "lucht" hebben. De Dali-center heeft de baspoort aan de voorkant, die zal daar minder gevoelig voor zijn. In bookshelfs met de poort aan de voorkant is helaas minder keuze.

Ik heb verder ook geen mening over de speakers en ben net als @Jorgen van mening dat je ze moet beluisteren. In dit geval indien mogelijk ook op de plek waar je ze neer gaat zetten, want als ik je verhaal zo lees, kan die kast wel eens behoorlijk wat met de geluidsweergave doen.

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:44
Een soundbar afraden is complete onzin, prijs/kwaliteit ook. Er zijn prima soundbars te koop, ja er zit verschil in tussen een soundbar en losse speakers.
Maar Samsung maakt prima soundbars, ja je levert in op kwaliteit maar je hebt dan ook geen gedoe met kabels ect. en dat is ook wat waard.
Daarnaast als je audio niet zo belangrijk voor je is, en gewoon een upgrade wil is een soundbar prima oplossing.