Vloerverwarming dillema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dokteronline
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeTcHrRaOIc4A_lIjTNpjDAltZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGTPq5beBjxbDG3pu2Uf5PkV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O8GOgPIxpEqMWdBhLhfzJvlO2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zt7WABECn2VKpi2dWXGhMGld.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDc91dUdB_HgqGwT5ojRZSEhr2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijxcbqmmQm5N6pGtmaAqrfAS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPSF21g1MTK67ut7GmiA8C5VPQY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgqKL5tV2u4tkErXT2zOItPz.jpg?f=fotoalbum_tile
Mijn vraag
Wij gaan onze huidige woning verbouwen en we willen graag vloerverwarming over de gehele onderverdieping laten plaatsen en daarop plak pvc.
Maar we lopen tegen wat problemen aan en omdat ik verschillende verhalen hoor van verschillende partijen weet ik niet meer wat nu de beste oplossing is voor onze situatie.
Dus misschien hebben jullie nog tips/inzichten

Situatie:
2onder1 kap woning uit 1993 + uitbouw uit 2006.
Beide een broodjes vloer.
In de woning ligt een gevlinderde betonnen? dek/drukvloer (zie bouwtekening van 1993) van 25mm (gemeten bij de kruipruimte) zie foto.
In de uitbouw ligt een zandcement dekvloer. dikte onbekend.
In de uitbouw ligt reguliere vloerverwarming in de zandcement dekvloer. In de woonkeuken van de woning ligt elektrische vloerverwarming en in het woongedeelte zitten nog radiatoren. (zie plattegrond)
De dikke rode lijn is de oorspronkelijke buitenmuur van de woning. Hier is dus de uitbouw bijgekomen en tussen de dunne rode lijnen ligt de elektrische vloerverwarming.
De bedoeling is dat we overal over de gehele onderverdieping reguliere vloerverwarming komt.

Nu hebben we 2 vloerverwarming installateurs en een kennis langs gehad en ze zeggen alle 3 wat anders.
Installateur 1: We kunnen wel in de dekvloer frezen. ( simpelste oplossing)
Installateur 2: Dekvloer is niet geschikt ivm druklaag en die wil alles gaat ophogen met een gietvloer met 25 a 30 mm. Hier in gaan Frezen daarna dus egaline + pvc.
Kennis: zegt optie 1 en 2 niet doen en voor droogopbouw kiezen ivm kans op scheuren in de ''nieuwe'' dekvloer ivm verschillende ondergronden (gevlinderde beton/ zandcement dekvloer) en omdat er dus al een scheur zit tussen de 2 dekvloeren (zie foto). Hier lees ik alleen dan weer problemen met plak pvc en drukpunten en kunnen we de huidige vloerverwarming die in de uitbouw ligt niet meer gebruiken.

Kwa hoogte heb bij de voordeur een 65mm speling vanaf de betonnen dekvloer. Bij de uitbouw achter gemeten vanaf de tegels die er nu liggen 30mm. Zou je daar de tegels nog afhalen zit je op ongeveer 45mm. Dus eigenlijk hebben we vanaf de huidige dekvloeren een maximale werkhoogte van 45mm.

We zitten nu dus in dubio wat we moeten doen of dat er iets anders nog mogelijk is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
dokteronline schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:06:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn vraag
Wij gaan onze huidige woning verbouwen en we willen graag vloerverwarming over de gehele onderverdieping laten plaatsen en daarop plak pvc.
Maar we lopen tegen wat problemen aan en omdat ik verschillende verhalen hoor van verschillende partijen weet ik niet meer wat nu de beste oplossing is voor onze situatie.
Dus misschien hebben jullie nog tips/inzichten

Situatie:
2onder1 kap woning uit 1993 + uitbouw uit 2006.
Beide een broodjes vloer.
In de woning ligt een gevlinderde betonnen? dek/drukvloer (zie bouwtekening van 1993) van 25mm (gemeten bij de kruipruimte) zie foto.
In de uitbouw ligt een zandcement dekvloer. dikte onbekend.
In de uitbouw ligt reguliere vloerverwarming in de zandcement dekvloer. In de woonkeuken van de woning ligt elektrische vloerverwarming en in het woongedeelte zitten nog radiatoren. (zie plattegrond)
De dikke rode lijn is de oorspronkelijke buitenmuur van de woning. Hier is dus de uitbouw bijgekomen en tussen de dunne rode lijnen ligt de elektrische vloerverwarming.
De bedoeling is dat we overal over de gehele onderverdieping reguliere vloerverwarming komt.

Nu hebben we 2 vloerverwarming installateurs en een kennis langs gehad en ze zeggen alle 3 wat anders.
Installateur 1: We kunnen wel in de dekvloer frezen. ( simpelste oplossing)
Installateur 2: Dekvloer is niet geschikt ivm druklaag en die wil alles gaat ophogen met een gietvloer met 25 a 30 mm. Hier in gaan Frezen daarna dus egaline + pvc.
Kennis: zegt optie 1 en 2 niet doen en voor droogopbouw kiezen ivm kans op scheuren in de ''nieuwe'' dekvloer ivm verschillende ondergronden (gevlinderde beton/ zandcement dekvloer) en omdat er dus al een scheur zit tussen de 2 dekvloeren (zie foto). Hier lees ik alleen dan weer problemen met plak pvc en drukpunten en kunnen we de huidige vloerverwarming die in de uitbouw ligt niet meer gebruiken.

Kwa hoogte heb bij de voordeur een 65mm speling vanaf de betonnen dekvloer. Bij de uitbouw achter gemeten vanaf de tegels die er nu liggen 30mm. Zou je daar de tegels nog afhalen zit je op ongeveer 45mm. Dus eigenlijk hebben we vanaf de huidige dekvloeren een maximale werkhoogte van 45mm.

We zitten nu dus in dubio wat we moeten doen of dat er iets anders nog mogelijk is?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb Joost even gevraagd. Hij schrijft dit technische verhaal: https://www.joostdevree.nl/d/druklaag

Wat mij opvalt is dat hij schrijft dat een druklaag minimaal 40mm dik is terwijl jij 25mm gemeten hebt. Het lijkt mij dat je zelfs in een druklaag van 40mm niet sleuven moet frezen omdat je bij het frezen wapeningsstaal gaat raken.

Ik ben benieuwd hoe de anderen hier tegenaan kijken.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Het best is om er alles uit te halen tot op de kale betonnen vloer. Een dekvloer is meestal van zandcement dat je er met een slaghamerbeitel redelijk makkelijk uit krijgt. Het is een vervelende klus en niet leuk voor de buren maar goed te doen.

Als alles eruit is dan beginnen met isolatie en een krimpnet over de gehele vloer te leggen anders zal de scheur met de aanbouw zeerzeker weer terugkomen. Verder zijn er verschillende systemen om de vv te leggen, Mijn punt is: alles eruit halen zodat het als één gehele vloer opgebouwd kan worden.