Geaard stopcontact nodig?

Pagina: 1
Acties:

• tim641
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-05 09:06
Hi,

Ik heb sinds kort een nieuwe woning, maar geen geaarde stopcontacten in de kamer waar mijn PC komt. Ik heb redelijk beefy pc (corsair rm1000x psu, rtx 5080, ryzen 7 9800x3d), en vroeg me af of het echt nodig is om dit op een geaard stopcontact aan te sluiten? verder komt er ook best veel op het stopcontact (een oled monitor, en 2 studio monitors(speakers), wellicht later nog een extra monitor).

Het laten aarden van een stopcontact zal aardig wat kosten ben ik bang, en vroeg me af of het echt nodig is. Ik lees online gemixte meningen, en ben benieuwd naar hoe jullie erover denken.

De meterkast heeft wel aardlekschakelaars, de woning zelf is uit 1965. In de keuken heb in wel geaarde stopcontacten, maar dit is aan de andere kant van de woning.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:40
Je kunt even kijken of in de centraaldoos van de kamer al aarde zit, dan stelt het doortrekken naar het stopcontact niet zoveel voor.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-05 11:15
Nee, hoeft niet. Is altijd beter natuurlijk. Ik heb eens een defecte PSU gehad op een ongeaard stopcontact, ging ook keurig de aardlekschakelaar uit trouwens.

Tevens is een stopcontact geaard maken vaak vrij makkelijk te doen, als je twijfelt even een elektricien inschakelen of een handige kennis vragen.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 12:06

M14

targaryanwolf schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:25:
Nee, hoeft niet. Is altijd beter natuurlijk. Ik heb eens een defecte PSU gehad op een ongeaard stopcontact, ging ook keurig de aardlekschakelaar uit trouwens.

Tevens is een stopcontact geaard maken vaak vrij makkelijk te doen, als je twijfelt even een elektricien inschakelen of een handige kennis vragen.
Aardlekschakelaar een (on)geaard stopcontact zijn 2 totaal verschillende dingen.

En je hebt geen geaard stopcontact nodig voor de werking van een aardlekschakelaar.

@tim641 Bij elektrische apparaten met metalen behuizing is een stopcontact met randaarde aan te raden. Mocht in het apparaat een fout zitten waarbij de fase in contact komt met de behuizing, dan zorgt de randaarde dat de stroom meteen wordt afgevoerd en de zekering of aardlek uit springt.

Wanneer de randaarde niet is aangesloten, dan blijft de behuizing onder spanning totdat jij deze vast pakt of aan raakt. Als gevolg daarvan heb jij even een naar gevoel en springt de aardlek uit.

In de praktijk komt dit niet snel voor, maar dat is de functie van de randaarde. Het maakt niet uit of het een lampje is of een dikke pc.

[ Voor 34% gewijzigd door M14 op 06-05-2026 16:43 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Functioneel hoeft het niet, maar je wilt ook niet dat door het ontbreken van randaarde je defecte componenten krijgt. Mijn huidige huis is van '78 en heb toen ik hier in trok in de hoek van de woonkamer waar een computer kwam en in de kamer die ik als computerkamer heb ingericht de stopcontacten laten voorzien van randaarde. Die werd via de centraaldoos in het plafond waar de lampen aan hangen doorgetrokken naar de groepenkast.

Er hoeven geen nieuwe leidingen en zo aangelegd te worden, men trekt de aarde draad met een trekveer door de bestaande leidingen. Enige wat het kost is materiaal en uurloon. Omdat je in de groepenkast de aarde moet aansluiten, raad ik je af om het zelf te doen, laat een gecertificeerd vakman dat doen.

Commandline FTW

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even hieraan toevoegend: functioneel kan het ook uitmaken. Omdat er zonder aarding lekspanning op de behuizing - en dus ook op alle communicatielijnen die GND=0V vereisen kun je rare problemen krijgen als je een PC op ongeaard stopcontact aansluit op andere apparatuur dat wel geaard is.

Concreet voorbeeld is dat ik wel eens gezien heb dat de HDMI-poort van een beamer eruit geblazen werd bij aansluiten van ongeaarde PC op geaarde beamer.

Als je andere apparatuur net zo ongeaard is loop je hier niet zo snel tegenaan, maar je wilt gewoon geen rekening moeten houden met dit soort gedoe. Apparaten die niet dubbelgeisoleerd zijn horen op een stopcontact met randaarde aangesloten te worden. Is dat laatste niet mogelijk, neem dan een computer (=vrijwel zeker laptop) die wel dubbelgeisoleerd is. Die herken je aan tweepolige stekker ipv driepolige.

Randaarde is bij nieuwe installaties en renovaties in NL verplicht sinds 1997 wat overigens schrikbarend laat is, meeste andere landen vereisten dit decennia eerder, dus je hebt hier een elektrische installatie van minimaal ruim een kwarteeuw oud. Geen overbodige luxe om dat bij de tijd te brengen als je toch bezig bent na verhuizing.

Oslik blyat! Oslik!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Aarding is wel aan te raden maar geen must. Je loopt wat risico op beschadigingen omdat het vangnet van randaarde ontbreekt.

Als je het kan betalen laat dan randaarde installeren. Als je het niet kan betalen geeft een verlengsnoer naar een kamer waar je wel een geaard stopcontact hebt weleens uitkomst.

Toen ik naar mijn huidige huurwoning ging heb ik de verhuurder gevraagd om het gewenste stopcontact te aarden. Ik gebruik deze al jaren voor mijn PC en media-apparatuur.

Als je een overspanningsbeveiliging wilt gebruiken dan moet je stopcontact ook geaard zijn. De meeste overspanningsbeveiligingen (surge protectors) werken door het teveel aan stroom af te leiden naar de aarde. Zonder aarde heb je dan geen bescherming.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 20:37

M2M

medicijnman

Ik had serieuze last van gezoem op de koptelefoon, totdat ik de PC op een geaard stopcontact aansloot. Veiligheidstechnisch zal het wel meevallen, maar die lekstroom ben je toch liever kwijt dan rijk...

-_-

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Ik heb thuis (in de loop van de jaren verschillende huizen) nog nooit een PC op een geaarde wandcontactdoos gehad. Altijd alle apparatuur en de PC zelf op een stekkerblok en dat stekkerblok in de (ongeaarde) wandcontactdoos. Ik heb al aardig wat PC's en home-computers versleten maar nog nooit problemen gehad of defecte componenten die te wijten waren aan het feit dat de aarding niet aanwezig was.
Het is ook geen verplichting, anders zouden miljarden huishoudens op deze wereld eerst overal andere wandcontactdozen moeten (laten) aanleggen alvorens ze hun computer kunnen aansluiten.
Wanneer je woning in 1965 gebouwd is en toch aardlekschakelaars heeft dan is de meterkast waarschijnlijk al een keer 'gemoderniseerd'. Maar sowieso kun je makkelijk 2500 watt uit een wandcontactdoos trekken en dat haalt jouw computer bij lange na niet. Wel even een kwalitatief goed stekkerblok kopen, iets van Brennenstuhl of zo waar je alles in kunt pluggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Yaksa op 10-05-2026 20:16 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-05 20:02
dion_b schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:20:
Even hieraan toevoegend: functioneel kan het ook uitmaken. Omdat er zonder aarding lekspanning op de behuizing - en dus ook op alle communicatielijnen die GND=0V vereisen kun je rare problemen krijgen als je een PC op ongeaard stopcontact aansluit op andere apparatuur dat wel geaard is.
Absoluut: er staat gewoon 115V op de behuizing (laag amperage). Hier ook al wel zo'n lekker brandend gevoel gehad bij het aansluiten van een versterker die op een ongeaard stopcontact was aangesloten. Hang je terwijl je het component aanraakt tegen de verwarming aan en dan denk je ineens: "wat tintelt m'n arm gek". Zelfde met behuizingen van computers. Dingen met een stekker met randaarde gewoon altijd aansluiten op een geaard stopcontact. Het apparaat is gemaakt om via die aardedraad de lekstroom van het netfilter af te voeren en dan heb ik het niet over een defect in het apparaat, maar de normale functie van het netfilter.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 10-05-2026 20:50 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1