Geaard stopcontact nodig?

Pagina: 1
Acties:

• tim641
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:37
Hi,

Ik heb sinds kort een nieuwe woning, maar geen geaarde stopcontacten in de kamer waar mijn PC komt. Ik heb redelijk beefy pc (corsair rm1000x psu, rtx 5080, ryzen 7 9800x3d), en vroeg me af of het echt nodig is om dit op een geaard stopcontact aan te sluiten? verder komt er ook best veel op het stopcontact (een oled monitor, en 2 studio monitors(speakers), wellicht later nog een extra monitor).

Het laten aarden van een stopcontact zal aardig wat kosten ben ik bang, en vroeg me af of het echt nodig is. Ik lees online gemixte meningen, en ben benieuwd naar hoe jullie erover denken.

De meterkast heeft wel aardlekschakelaars, de woning zelf is uit 1965. In de keuken heb in wel geaarde stopcontacten, maar dit is aan de andere kant van de woning.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:57
Je kunt even kijken of in de centraaldoos van de kamer al aarde zit, dan stelt het doortrekken naar het stopcontact niet zoveel voor.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25
Nee, hoeft niet. Is altijd beter natuurlijk. Ik heb eens een defecte PSU gehad op een ongeaard stopcontact, ging ook keurig de aardlekschakelaar uit trouwens.

Tevens is een stopcontact geaard maken vaak vrij makkelijk te doen, als je twijfelt even een elektricien inschakelen of een handige kennis vragen.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43

M14

targaryanwolf schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:25:
Nee, hoeft niet. Is altijd beter natuurlijk. Ik heb eens een defecte PSU gehad op een ongeaard stopcontact, ging ook keurig de aardlekschakelaar uit trouwens.

Tevens is een stopcontact geaard maken vaak vrij makkelijk te doen, als je twijfelt even een elektricien inschakelen of een handige kennis vragen.
Aardlekschakelaar een (on)geaard stopcontact zijn 2 totaal verschillende dingen.

En je hebt geen geaard stopcontact nodig voor de werking van een aardlekschakelaar.

@tim641 Bij elektrische apparaten met metalen behuizing is een stopcontact met randaarde aan te raden. Mocht in het apparaat een fout zitten waarbij de fase in contact komt met de behuizing, dan zorgt de randaarde dat de stroom meteen wordt afgevoerd en de zekering of aardlek uit springt.

Wanneer de randaarde niet is aangesloten, dan blijft de behuizing onder spanning totdat jij deze vast pakt of aan raakt. Als gevolg daarvan heb jij even een naar gevoel en springt de aardlek uit.

In de praktijk komt dit niet snel voor, maar dat is de functie van de randaarde. Het maakt niet uit of het een lampje is of een dikke pc.

[ Voor 34% gewijzigd door M14 op 06-05-2026 16:43 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)