Vraag

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:10
Is er iemand die een MitsubishiMXZ-3F54 VF buiten unit heeft draaien en iets kan zeggen over de gespecificeerde 20A afzekering ? De unit zou in combinatie met twee MSZ-LN18 (slaapkamers) en een MSZ-LN35 (woonkamer) binnenunits moeten gaan werken, maar ik ben benieuwd of het beoogde maximale vermogen van 18A in de praktijk ook _echt_ wordt gehaald.

Aangezien dit de "kleinste" buitenunit is met drie aansluitingen is dit voor ons het meest ideale model. In combinatie met een MXZ-2F42 kan ik zo 5 binnenunits aansturen met twee buiten units. Ander scenario zou twee keer een MXZ-2F42 en een singlesplit zijn, maar ik heb geen ruimte voor drie buitenunits.

De units worden uitsluitend gebruikt voor koeling, de gespecificeerde 18A zal alleen in zeer uitzonderlijke gehaald worden, maar ik ben dus benieuwd of iemand dit in de praktijk ook _echt_ heeft ervaren.

Ik kan deze buitenunit op max 16A afzekeren (3x 25A hoofdaansluiting) en in het ergste geval zal die er een keer uitslaan, als die "een keer" regelmatig is, moet ik een andere oplossing zoeken.

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wat weerhoud je om een 20A automaat te (laten) plaatsen? Dit is toegestaan en wenselijk in deze situatie. Je 3x25A hoofdaansluiting staat dit ook gewoon toe.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:20

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb niet precies ervaring met deze buitenunit, wel met een 5kW triple split model van Daikin. Daar stond ook in de installatiehandleiding dat deze op 20A afgezekerd moest worden. Ik heb die op een eigen 16A automaat (B-kar) gezet en is nog nooit in de buurt van de 16A gekomen. Niet met koelen of verwarmen. Zonder voorbehoud van enige garantie kan ik dus wel stellen dat het zeer waarschijnlijk geen enkel probleem gaat opleveren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• DoMoFo
Cr3ator schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:12:
Wat weerhoud je om een 20A automaat te (laten) plaatsen? Dit is toegestaan en wenselijk in deze situatie. Je 3x25A hoofdaansluiting staat dit ook gewoon toe.
Plug & Play in huidige kast die na vorige aanpassingen is gekeurd. Ik snap dat de fabrikant de limieten moet specificeren, maar als uit de praktijk blijkt dat die _in principe_ niet gehaald worden dan doe ik het graag met 16A. Mocht mijn situatie toch specifiek zijn kan ik altijd nog wisselen.

Naar de ervaring van @DexterDee was ik op zoek, als het nog specifieker kan op basis van ervaringen van de MXZ-3F54 VF is het helemaal perfect :)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zo lang je niet maximaal gaat koelen bij +35C met de buitenunit in de volle zon, of maximaal gaat verwarmen tijdens de 'horrorwinter des doods' met alle 3 de binnenunits tegelijk zal het inderdaad vast goed gaan op een 16A groep. De manual schrijft anders voor. Je merkt vanzelf of/wanneer het teveel werd.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• DoMoFo
Cr3ator schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:43:
Je merkt vanzelf of/wanneer het teveel werd.
8)
Pagina: 1