Bladwijzers in balk bovenaan browser iPad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:14
Wellicht is deze vraag al eens eerder gesteld, maar kan ik het niet zo gauw vinden.
Ik heb een iPad Pro 2018 die ik voornamelijk voor op de bank gebruik om wat te browsen en gebruik daar Firefox voor. Daarnaast heb ik een Windows 11 PC en een iMAC waar ik de desktopversie van Firefox op heb draaien en zijn de bladwijzers gewoon te benaderen vanaf de menubalk bovenin de browser.

Je voelt hem natuurlijk al aankomen, bij de iPad is dat niet mogeijk en moet het via een menuoptie en dan nog is het onoverzichtelijk en kost het te veel moeite om bij je bladwijzers te komen. Daarnaast verdwijnt steeds de bovense balk waar de tabbladen, adresbalk, e.d. in staan als ik naar beneden scrol. Dit gebeurt bij iedere broswer en vind ik zeer irritant. Dit is hetzelfde gedrag als op mijn iPhone, wat ik daar wel kan begrijpen vanwege de geringe ruimte. Een iPad wordt blijkbaar ook beschouwd als een iPhone en kan ik geen desktopversie van Firefox installeren. Ook schijnt het verdwijnen van de tabblad balk in iOS te zitten en is niet uit te schakelen via brower instellingen en gebeurt dat bij alle browsers, dus lijkt een iOS restrictie van Apple te zijn.

Is er mischien toch een mogelijkheid om de desktopversie van Firefox te installeren die ik over het hoofd heb gezien? Ik heb trouwens ook andere browsers geprobeerd zoals Safari en Brave en Chrome, maar geen van allen hebben de mpgelijkheid om bladwijzers via een menubalk toegankelijk te maken.

Wil binnenkort een nieuwe tablet gaan kopen en denk er over om vanwege deze reden een Android tablet te kopen om weer een gewone browserervaring te krijgen. Heeft iemand nog ideeeen?

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Kijk eens naar de Landscape mode en Scroll behaviour in de settings: Explore the toolbar in Firefox for iOS | Firefox for iOS Help

• Tranquility
Dank voor de suggestie, maar ik heb uiteraard bij de toolbarinstellingen al gekeken maar kun je verder niets instellen zoals ik wil, dus bladwijzers direct toegankelijk bovenin het menu en het stoppen van het verdwijnen van de adresbalk en bij naar beneden scrollen en toegang tot tabbladen bovenin i.p.v. onderaan. Snap gewoon niet waarom er geen desktopversie van Firefox op iOS kan werken. Op MAC OS werkt het wel want daar ziet het er nagenoeg hetzelfde uit als op mijn Windows PC.

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 20:47

Aiii

何これ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcNObxC9rbVIYV0K8yiWrlWNyUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaZDQBJ7tg3NR7etqu9iYXV9.jpg?f=fotoalbum_large

Windowed Apps aanzetten. Screenshot is van Safari, maar ben er vrij zeker van de Firefox dit ook heeft en anders met hun opnemen. Of overstappen naar Safari als het een dealbreaker is.

[ Voor 16% gewijzigd door Aiii op 07-05-2026 06:19 ]

• Tranquility
Ik ga dat vanavond eens proberen op de iPad, thanks.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Tranquility schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:09:
Snap gewoon niet waarom er geen desktopversie van Firefox op iOS kan werken. Op MAC OS werkt het wel want daar ziet het er nagenoeg hetzelfde uit als op mijn Windows PC.
Omdat het geen desktop is en een compleet ander besturingssysteem is. iPadOS (niet iOS, hoewel de Firefox versies hetzelfde lijken te zijn) is specifiek ontworpen voor de hardware, inputmogelijkheden en beperkingen van een tablet. Omdat deze nu eenmaal minder schermruimte ter beschikking hebben worden hier keuzes in gemaakt. Als Firefox een desktop-lookalike versie op iPadOS zou draaien dan zouden de klachten van miljoenen klanten die liever geen balken constant in beeld zien niet van de lucht zijn... ;)

TLDR: MacOS ≠ iPadOS 8)

• Tranquility
Archer_VC10 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:39:

Omdat het geen desktop is en een compleet ander besturingssysteem is. iPadOS (niet iOS, hoewel de Firefox versies hetzelfde lijken te zijn) is specifiek ontworpen voor de hardware, inputmogelijkheden en beperkingen van een tablet. Omdat deze nu eenmaal minder schermruimte ter beschikking hebben worden hier keuzes in gemaakt. Als Firefox een desktop-lookalike versie op iPadOS zou draaien dan zouden de klachten van miljoenen klanten die liever geen balken constant in beeld zien niet van de lucht zijn... ;)

TLDR: MacOS ≠ iPadOS 8)
Snap ik wel hoor, maar het zou tenminste voor de iPad een keuze moeten zijn, dus selectable in de instellingen. Een iPad is soms toch al net zo groot als een laptop, dus daar zou het moeten kunnen. Voor iPhone is het inderdaad een andern verhaal.
Pagina: 1