Vraag

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:30
Op dit moment verwarmen wij ons huis hoofdzakelijk met airco's. Dit bevalt heel goed. Voor het warme water en de verwarming van de badkamer gebruiken wij jaarlijks nog ongeveer 350 tot 400 kuub gas. Omdat wij ook al een jaar een elektrische auto hebben wil ik op korte termijn overstappen op 3 fase en dan ook een laadpaal aansluiten.

Nu wil ik natuurlijk op termijn van het gas af, niet alleen vanwege het vastrecht maar ook gewoon om niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Nu kom ik online ook elektrische cv ketels tegen. Deze nemen minder ruimte in dan de originele ketel, hebben minder onderhoud en geen co2 uitstoot.

Nu heb ik al op dit zelfde forum gevonden dat ik ongeveer 8 kWh moet rekenen per kuub gas die wij gaan besparen, klopt dit? Dan ben ik met de huidige tarieven wel duurder uit. Al hebben we natuurlijk in de zomer stroom over dus dat zou nog wat compenseren in combinatie met de batterijen. Zou eventueel een boiler toevoegen nog zin hebben om het energie zuiniger te maken?

Klopt het dat we ongeveer 8kwh stroom gebruiken voor 1 bespaarde kuub gas?

Huidig stroom verbruik:
- Huis 2.300 kWh per jaar
- airco's 2.300 kWh per jaar
- Mini 2.400 kWh per jaar ( 12.000 km )

Eigen opwek is ongeveer 5.200 kWh per jaar waarvan we nu ongeveer 60% zelf verbruiken.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een elektrische ketel mag je niet installeren, die zijn veel te onzuinig. Installeer een warmtepomp(-boiler), dan heb je voor elke bespaarde kub gas slechts 1.5-2 kWh nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 06-05-2026 09:48 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Ik denk dat je een warmtepomp bedoelt? Die hebben een COP van 5 (jaargemiddeld) , maar als het vriest zakt dat naar 2 a 3. Als je dan uitgaat van +- 10 kWh in 1 m3 gas, zal je in zomer ongeveer 2 kWh per m3 gas moeten rekenen, en in winter 4 kWh per m3 gas gebruiken. Weet dat je in winter meer stookt dan in zomer (ongeveer 80% in wintermaanden, 20% in zomermaanden), maar in winter vriest het niet alle maanden... Dus je verbruik zal veranderen van 7000 kWh + 350 m3 gas naar 8000 kWh, als ik ruim reken..

Boiler toevoegen is "verplicht" bij een warmtepomp. Dus daar ontkom je niet aan.

Helaas ben je eigenlijk net te laat met testen, maar zet je verwarmingswater eens op 40*, en kijk of je huis warm blijft. Als dat het geval is zal een warmtepomp mogelijk nog een hogere COP krijgen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Ja die 8 kWh klopt.

Je kunt in de zomer en met batterijen niet compenseren voor verbruik in de winter, zeker niet voor "dom" COP1 verbruik - financieel niet omdat saldering voorbij is binnenkort, en fysiek niet omdat in de winter er bijna geen opwek is en de batterij ook halverwege de eerste dag leeg gaat zijn, als je voor deze aanpak gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 06-05-2026 09:58 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:57:
Helaas ben je eigenlijk net te laat met testen, maar zet je verwarmingswater eens op 40*, en kijk of je huis warm blijft. Als dat het geval is zal een warmtepomp mogelijk nog een hogere COP krijgen.
Het gaat hem om het warm water primair, en niet verwarmen.

Maar vanuit CO2 oogpunt in Nederland is een slecht idee om je gasketel te vervangen door een COP1 elektrische boiler, dat moet je gewoon niet willen. Of een warmtepomp boiler, of gas.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:07
Leanderr schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:41:
Voor het warme water en de verwarming van de badkamer gebruiken wij jaarlijks nog ongeveer 350 tot 400 kuub gas.
Dan moet je niet de CV vervangen maar een warmtepompboiler nemen en een straalkacheltje oid voor de badkamer.
Omdat wij ook al een jaar een elektrische auto hebben wil ik op korte termijn overstappen op 3 fase
Wat schiet je daarmee op dan, behalve dat je ietsjes sneller kunt laden?
De meeste woningen kunnen prima op 1 fase, ook full-electric.
Desnoods vraag je een verzwaring naar 40A dan heb je iets meer speelruimte.
Nee, eerder 9.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:48
Leanderr schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:41:
Op dit moment verwarmen wij ons huis hoofdzakelijk met airco's. Dit bevalt heel goed. Voor het warme water en de verwarming van de badkamer gebruiken wij jaarlijks nog ongeveer 350 tot 400 kuub gas. Omdat wij ook al een jaar een elektrische auto hebben wil ik op korte termijn overstappen op 3 fase en dan ook een laadpaal aansluiten.

Nu wil ik natuurlijk op termijn van het gas af, niet alleen vanwege het vastrecht maar ook gewoon om niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Nu kom ik online ook elektrische cv ketels tegen. Deze nemen minder ruimte in dan de originele ketel, hebben minder onderhoud en geen co2 uitstoot.

Nu heb ik al op dit zelfde forum gevonden dat ik ongeveer 8 kWh moet rekenen per kuub gas die wij gaan besparen, klopt dit? Dan ben ik met de huidige tarieven wel duurder uit. Al hebben we natuurlijk in de zomer stroom over dus dat zou nog wat compenseren in combinatie met de batterijen. Zou eventueel een boiler toevoegen nog zin hebben om het energie zuiniger te maken?

Huidig stroom verbruik:
- Huis 2.300 kWh per jaar
- airco's 2.300 kWh per jaar
- Mini 2.400 kWh per jaar ( 12.000 km )

Eigen opwek is ongeveer 5.200 kWh per jaar waarvan we nu ongeveer 60% zelf verbruiken.
Persoonlijk zou ik me niet druk maken om de extra co2 die je als persoon uitstoot. Maar wel wellicht om de fasen die je nodig hebt om de elektrische ketel te verwarmen. Past dit op je fasen?

Het is best ook voor je portomonee is inderdaad een warmtepomp boiler te kopen, die zijn aardig betaalbaar. Bijvoorbeeld de: Atlantic Explorer V5

Zelf zit ik ook op 300-400 kuub gas maar ik heb in een paar kamers geen airco, waardoor het voor mij wat lastiger is, ik heb ook geen goede plek voor een extra buitenunit, ik denk dat ik nog heel even wacht op een nieuwe generatie lucht lucht warmtepompen die nog stiller zijn.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Leanderr
Ecological schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Persoonlijk zou ik me niet druk maken om de extra co2 die je als persoon uitstoot. Maar wel wellicht om de fasen die je nodig hebt om de elektrische ketel te verwarmen. Past dit op je fasen?

Het is best ook voor je portomonee is inderdaad een warmtepomp boiler te kopen, die zijn aardig betaalbaar. Bijvoorbeeld de: Atlantic Explorer V5

Zelf zit ik ook op 300-400 kuub gas maar ik heb in een paar kamers geen airco, waardoor het voor mij wat lastiger is, ik heb ook geen goede plek voor een extra buitenunit, ik denk dat ik nog heel even wacht op een nieuwe generatie lucht lucht warmtepompen die nog stiller zijn.
Ja, het is allemaal wel lastig. Maar gezien het slechte rendement nog niet handig om te doen. Dan nog maar een paar jaar sparen en bijvoorbeeld een Quatt full electric laten plaatsen. Dan zou ik eventueel de radiatoren weer kunnen gebruiken in de woonkamer. Bij flinke kou kan ik de airco aanzetten.

Keuzes keuzes.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Leanderr
ASW1 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Dan moet je niet de CV vervangen maar een warmtepompboiler nemen en een straalkacheltje oid voor de badkamer.

[...]

Wat schiet je daarmee op dan, behalve dat je ietsjes sneller kunt laden?
De meeste woningen kunnen prima op 1 fase, ook full-electric.
Desnoods vraag je een verzwaring naar 40A dan heb je iets meer speelruimte.

[...]

Nee, eerder 9.
Merk dat ik nu best vaak op moet letten met wat ik kan doen. We kunnen nu maximaal 8.000 watt aan en op koude dagen heeft de airco zo een 1.500 watt nodig, auto opladen met 3.000 watt en als dan ook nog de qoouker aanspringt van 1.600 watt.

Met een betere laadpaal kan de auto gewoon sneller en in de winter snachts opgeladen worden. Daarnaast komt is de kans groot dat binnen nu en twee jaar ook de andere auto elektrisch is, maar met een veel grotere accu.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-05 07:50
Zo'n elektrische ketel is niet alleen onzuinnig, de Nederlandse huisaansluiting van 1x40A of 3x25A heeft eigenlijk ook te weinig vermogen om stromend water goed te verwarmen.

Boiler of een warmtepompboiler is een veel logischere keuze in NL.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:07
Leanderr schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Merk dat ik nu best vaak op moet letten met wat ik kan doen. We kunnen nu maximaal 8.000 watt aan en op koude dagen heeft de airco zo een 1.500 watt nodig, auto opladen met 3.000 watt en als dan ook nog de qoouker aanspringt van 1.600 watt.

Met een betere laadpaal kan de auto gewoon sneller en in de winter snachts opgeladen worden. Daarnaast komt is de kans groot dat binnen nu en twee jaar ook de andere auto elektrisch is, maar met een veel grotere accu.
Dan kun je beter een lader met loadbalancing ophangen, die kun je op 7,4 kW instellen en die schroeft tijdelijk het laadvermogen even terug als je cooker of wasmachine of ander apparaat tijdelijk wat meer stroom trekt. Loadbalancen is echt iets wat je moet automatiseren en niet zelf handmatig moet proberen te regelen. Dan hoef je de boel ook niet te overdimensioneren om marge te houden maar regel je de boel precies af.
Pagina: 1