Vraag

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:46
Op dit moment verwarmen wij ons huis hoofdzakelijk met airco's. Dit bevalt heel goed. Voor het warme water en de verwarming van de badkamer gebruiken wij jaarlijks nog ongeveer 350 tot 400 kuub gas. Omdat wij ook al een jaar een elektrische auto hebben wil ik op korte termijn overstappen op 3 fase en dan ook een laadpaal aansluiten.

Nu wil ik natuurlijk op termijn van het gas af, niet alleen vanwege het vastrecht maar ook gewoon om niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Nu kom ik online ook elektrische cv ketels tegen. Deze nemen minder ruimte in dan de originele ketel, hebben minder onderhoud en geen co2 uitstoot.

Nu heb ik al op dit zelfde forum gevonden dat ik ongeveer 8 kWh moet rekenen per kuub gas die wij gaan besparen, klopt dit? Dan ben ik met de huidige tarieven wel duurder uit. Al hebben we natuurlijk in de zomer stroom over dus dat zou nog wat compenseren in combinatie met de batterijen. Zou eventueel een boiler toevoegen nog zin hebben om het energie zuiniger te maken?

Klopt het dat we ongeveer 8kwh stroom gebruiken voor 1 bespaarde kuub gas?

Huidig stroom verbruik:
- Huis 2.300 kWh per jaar
- airco's 2.300 kWh per jaar
- Mini 2.400 kWh per jaar ( 12.000 km )

Eigen opwek is ongeveer 5.200 kWh per jaar waarvan we nu ongeveer 60% zelf verbruiken.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een elektrische ketel mag je niet installeren, die zijn veel te onzuinig. Installeer een warmtepomp(-boiler), dan heb je voor elke bespaarde kub gas slechts 1.5-2 kWh nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 06-05-2026 09:48 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:26
Ik denk dat je een warmtepomp bedoelt? Die hebben een COP van 5 (jaargemiddeld) , maar als het vriest zakt dat naar 2 a 3. Als je dan uitgaat van +- 10 kWh in 1 m3 gas, zal je in zomer ongeveer 2 kWh per m3 gas moeten rekenen, en in winter 4 kWh per m3 gas gebruiken. Weet dat je in winter meer stookt dan in zomer (ongeveer 80% in wintermaanden, 20% in zomermaanden), maar in winter vriest het niet alle maanden... Dus je verbruik zal veranderen van 7000 kWh + 350 m3 gas naar 8000 kWh, als ik ruim reken..

Boiler toevoegen is "verplicht" bij een warmtepomp. Dus daar ontkom je niet aan.

Helaas ben je eigenlijk net te laat met testen, maar zet je verwarmingswater eens op 40*, en kijk of je huis warm blijft. Als dat het geval is zal een warmtepomp mogelijk nog een hogere COP krijgen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Ja die 8 kWh klopt.

Je kunt in de zomer en met batterijen niet compenseren voor verbruik in de winter, zeker niet voor "dom" COP1 verbruik - financieel niet omdat saldering voorbij is binnenkort, en fysiek niet omdat in de winter er bijna geen opwek is en de batterij ook halverwege de eerste dag leeg gaat zijn, als je voor deze aanpak gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 06-05-2026 09:58 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:57:
Helaas ben je eigenlijk net te laat met testen, maar zet je verwarmingswater eens op 40*, en kijk of je huis warm blijft. Als dat het geval is zal een warmtepomp mogelijk nog een hogere COP krijgen.
Het gaat hem om het warm water primair, en niet verwarmen.

Maar vanuit CO2 oogpunt in Nederland is een slecht idee om je gasketel te vervangen door een COP1 elektrische boiler, dat moet je gewoon niet willen. Of een warmtepomp boiler, of gas.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:36
Leanderr schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:41:
Voor het warme water en de verwarming van de badkamer gebruiken wij jaarlijks nog ongeveer 350 tot 400 kuub gas.
Dan moet je niet de CV vervangen maar een warmtepompboiler nemen en een straalkacheltje oid voor de badkamer.
Omdat wij ook al een jaar een elektrische auto hebben wil ik op korte termijn overstappen op 3 fase
Wat schiet je daarmee op dan, behalve dat je ietsjes sneller kunt laden?
De meeste woningen kunnen prima op 1 fase, ook full-electric.
Desnoods vraag je een verzwaring naar 40A dan heb je iets meer speelruimte.
Nee, eerder 9.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:51
Op dit moment verwarmen wij ons huis hoofdzakelijk met airco's. Dit bevalt heel goed. Voor het warme water en de verwarming van de badkamer gebruiken wij jaarlijks nog ongeveer 350 tot 400 kuub gas. Omdat wij ook al een jaar een elektrische auto hebben wil ik op korte termijn overstappen op 3 fase en dan ook een laadpaal aansluiten.

Nu wil ik natuurlijk op termijn van het gas af, niet alleen vanwege het vastrecht maar ook gewoon om niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Nu kom ik online ook elektrische cv ketels tegen. Deze nemen minder ruimte in dan de originele ketel, hebben minder onderhoud en geen co2 uitstoot.

Nu heb ik al op dit zelfde forum gevonden dat ik ongeveer 8 kWh moet rekenen per kuub gas die wij gaan besparen, klopt dit? Dan ben ik met de huidige tarieven wel duurder uit. Al hebben we natuurlijk in de zomer stroom over dus dat zou nog wat compenseren in combinatie met de batterijen. Zou eventueel een boiler toevoegen nog zin hebben om het energie zuiniger te maken?

Huidig stroom verbruik:
- Huis 2.300 kWh per jaar
- airco's 2.300 kWh per jaar
- Mini 2.400 kWh per jaar ( 12.000 km )

Eigen opwek is ongeveer 5.200 kWh per jaar waarvan we nu ongeveer 60% zelf verbruiken.
Persoonlijk zou ik me niet druk maken om de extra co2 die je als persoon uitstoot. Maar wel wellicht om de fasen die je nodig hebt om de elektrische ketel te verwarmen. Past dit op je fasen?

Het is best ook voor je portomonee is inderdaad een warmtepomp boiler te kopen, die zijn aardig betaalbaar. Bijvoorbeeld de: Atlantic Explorer V5

Zelf zit ik ook op 300-400 kuub gas maar ik heb in een paar kamers geen airco, waardoor het voor mij wat lastiger is, ik heb ook geen goede plek voor een extra buitenunit, ik denk dat ik nog heel even wacht op een nieuwe generatie lucht lucht warmtepompen die nog stiller zijn.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Leanderr
Ecological schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Persoonlijk zou ik me niet druk maken om de extra co2 die je als persoon uitstoot. Maar wel wellicht om de fasen die je nodig hebt om de elektrische ketel te verwarmen. Past dit op je fasen?

Het is best ook voor je portomonee is inderdaad een warmtepomp boiler te kopen, die zijn aardig betaalbaar. Bijvoorbeeld de: Atlantic Explorer V5

Zelf zit ik ook op 300-400 kuub gas maar ik heb in een paar kamers geen airco, waardoor het voor mij wat lastiger is, ik heb ook geen goede plek voor een extra buitenunit, ik denk dat ik nog heel even wacht op een nieuwe generatie lucht lucht warmtepompen die nog stiller zijn.
Ja, het is allemaal wel lastig. Maar gezien het slechte rendement nog niet handig om te doen. Dan nog maar een paar jaar sparen en bijvoorbeeld een Quatt full electric laten plaatsen. Dan zou ik eventueel de radiatoren weer kunnen gebruiken in de woonkamer. Bij flinke kou kan ik de airco aanzetten.

Keuzes keuzes.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Leanderr
ASW1 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:28:
[...]

Dan moet je niet de CV vervangen maar een warmtepompboiler nemen en een straalkacheltje oid voor de badkamer.

[...]

Wat schiet je daarmee op dan, behalve dat je ietsjes sneller kunt laden?
De meeste woningen kunnen prima op 1 fase, ook full-electric.
Desnoods vraag je een verzwaring naar 40A dan heb je iets meer speelruimte.

[...]

Nee, eerder 9.
Merk dat ik nu best vaak op moet letten met wat ik kan doen. We kunnen nu maximaal 8.000 watt aan en op koude dagen heeft de airco zo een 1.500 watt nodig, auto opladen met 3.000 watt en als dan ook nog de qoouker aanspringt van 1.600 watt.

Met een betere laadpaal kan de auto gewoon sneller en in de winter snachts opgeladen worden. Daarnaast komt is de kans groot dat binnen nu en twee jaar ook de andere auto elektrisch is, maar met een veel grotere accu.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-05 16:13
Zo'n elektrische ketel is niet alleen onzuinnig, de Nederlandse huisaansluiting van 1x40A of 3x25A heeft eigenlijk ook te weinig vermogen om stromend water goed te verwarmen.

Boiler of een warmtepompboiler is een veel logischere keuze in NL.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:36
Leanderr schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:21:
[...]

Merk dat ik nu best vaak op moet letten met wat ik kan doen. We kunnen nu maximaal 8.000 watt aan en op koude dagen heeft de airco zo een 1.500 watt nodig, auto opladen met 3.000 watt en als dan ook nog de qoouker aanspringt van 1.600 watt.

Met een betere laadpaal kan de auto gewoon sneller en in de winter snachts opgeladen worden. Daarnaast komt is de kans groot dat binnen nu en twee jaar ook de andere auto elektrisch is, maar met een veel grotere accu.
Dan kun je beter een lader met loadbalancing ophangen, die kun je op 7,4 kW instellen en die schroeft tijdelijk het laadvermogen even terug als je cooker of wasmachine of ander apparaat tijdelijk wat meer stroom trekt. Loadbalancen is echt iets wat je moet automatiseren en niet zelf handmatig moet proberen te regelen. Dan hoef je de boel ook niet te overdimensioneren om marge te houden maar regel je de boel precies af.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:02
Er is niks mis met een electrische cop1 boiler als je voldoende zonnepanelen hebt... Je verwarmt die dan zon 8 maanden per jaar op je eigen zonnestroom. Je bent dan wel even bezig om het verschil in aanschafprijs en installatie van een warmtepomp boiler terug te verdienen?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Omdat wij ook al een jaar een elektrische auto hebben wil ik op korte termijn overstappen op 3 fase en dan ook een laadpaal aansluiten.
Zorg er wel voor dat die aanvraag voor 3 fase voor 1 juli is want anders kom je op de wachtlijst.

• Sissors
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:00:
Er is niks mis met een electrische cop1 boiler als je voldoende zonnepanelen hebt... Je verwarmt die dan zon 8 maanden per jaar op je eigen zonnestroom. Je bent dan wel even bezig om het verschil in aanschafprijs en installatie van een warmtepomp boiler terug te verdienen?
TS noemt specifiek CO2 uitstoot te verminderen als doel. Dan hang je niet iets op wat 4x meer stroom verbruikt als het alternatief imo.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20
Makrolon schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 20:00:
Misschien eerst even de pv opbrengst per maand tegen de warmte behoefte uitzetten. Hint, dat komt niet bepaald overeen in Nederland. Die 4 maanden worden potentieel dure maanden. Kan zo maar 3000 kWh per maand afrekenen worden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zet een elektrische cv alsjeblieft meteen weer uit je hoofd. Je loopt leeg op de kosten.
Stel, je verbruikte 1100 kuub gas per jaar, dan ga je dus 9900 kWh wegroken en ben je 2500 eutjes per jaar kwijt.
Met een warmtepomp ben je 500 euro per jaar kwijt; die verdient zichzelf tov een e-ketel dus binnen 5 jaar terug.

Wise enough to play the fool

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:58

de Peer

under peer review

Elektrische ketels zouden verboden moeten worden

• pagani
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:33:
Elektrische ketels zouden verboden moeten worden
Dat zijn ze eigenlijk al. Je mag ze kopen en verkopen, maar niet plaatsen/in bedrijf stellen.

• Makrolon
Oilman schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:24:
[...]

Misschien eerst even de pv opbrengst per maand tegen de warmte behoefte uitzetten. Hint, dat komt niet bepaald overeen in Nederland. Die 4 maanden worden potentieel dure maanden. Kan zo maar 3000 kWh per maand afrekenen worden.
Alleen voor warm water, niet voor verwarming. Die behoefte is elke maand ongeveer gelijk, dus 8 maanden voor niks als je voldoende panelen hebt.

Hint, beter lezen de volgende keer

[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 10-05-2026 14:55 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
Sissors schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:14:
[...]

TS noemt specifiek CO2 uitstoot te verminderen als doel. Dan hang je niet iets op wat 4x meer stroom verbruikt als het alternatief imo.
Het komt 8 maanden per jaar van je eigen zonnepanelen.

Cop voor warm water is eerder 3 dan 4 trouwens.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Laten we het omdraaaien, je hebt 4 maanden per jaar een hele grote verwarmingsbehoefte en weinig opwek van je eigen panelen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Makrolon
Oogje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Laten we het omdraaaien, je hebt 4 maanden per jaar een hele grote verwarmingsbehoefte en weinig opwek van je eigen panelen.
Neehee, ik heb het over een boiler. Alleen voor warm water, verwarmen van het huis doet ts met een airco. Zo groot is die behoefte niet opeens in die 4 maanden. En ook in die 4 maanden hoeft die volledige behoefte niet opeens van het net te komen. Dan is er nog steeds opwek en een boiler is perfect op opwek te sturen.

Leest iedereen zo slecht of typ ik zo onduidelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 10-05-2026 15:04 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:03

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als het TS alleen om SWW te doen is, dan moet hij niet naar een CV ketel kijken maar naar een boiler (cop=1) of warmtepompboiler (cop=~4).

Die laatste heeft de voorkeur op verbruiks vlak. Maar is een veel complexer apparaat.

En dan moet hij het nog aandurven om de CV ketel eruit te gooien, in de hoop dat de airco's altijd voldoende zijn om het huis te verwarmen.

Als hij dat niet vertrouwt, dan is een warmtepomp een oplossing.

Alles kan stuk.

• Sissors
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Cop voor warm water is eerder 3 dan 4 trouwens.
Dan ga je wel al er vanuit dat hij enkel en alleen de boiler opwarmt als de zon schijnt, en nooit met meer energie dan de panelen opwekken.

En zelfs als dat het geval is, dan is de wereld nog steeds groter dan het huis van TS, en had die stroom ook gebruikt kunnen worden om ergens anders co2 uitstoot te beperken. Tenzij er echt een elektriciteit overschot is in heel Nederland, oftewel als de prijzen negatief zijn. Als TS zo goed als alleen zijn boiler gebruikt met negatieve elektriciteits prijzen, dan ben ik met je eens dat je net zo goed cop1 boiler kan neerzetten. Anders is het gewoon energieverspilling. En als doel van TS specifiek is minder CO2 uitstoot, dan is dat niet logisch.

• pagani
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Neehee, ik heb het over een boiler. Alleen voor warm water, verwarmen van het huis doet ts met een airco. Zo groot is die behoefte niet opeens in die 4 maanden. En ook in die 4 maanden hoeft die volledige behoefte niet opeens van het net te komen. Dan is er nog steeds opwek en een boiler is perfect op opwek te sturen.

Leest iedereen zo slecht of typ ik zo onduidelijk?
Als de titel "ketel" zegt, begint daar de verwarring.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:12
pagani schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:55:
[...]

Als de titel "ketel" zegt, begint daar de verwarring.
Nee want het is ook een ketel, een ketel die vrijwel uitsluitend voor warm water gebruikt wordt zoals in TS beschreven:
Op dit moment verwarmen wij ons huis hoofdzakelijk met airco's. Dit bevalt heel goed. Voor het warme water en de verwarming van de badkamer gebruiken wij jaarlijks nog ongeveer 350 tot 400 kuub gas.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Leanderr schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:21:

Met een betere laadpaal kan de auto gewoon sneller en in de winter snachts opgeladen worden.
Je trekt zelf de conclusie ook al; een laadpaal zou gewoon altijd load-balancing moeten zijn. Dan kan je laadsnelheid ook direct nog eens 2x hoger desgewenst. Die slimmere laadpaal wil je toch al om laden op PV-opwek te maximalizeren. Kies ook direct een lader met MID dan pak je de ERE subsidie ook nog mee (kost je ongeveer €1.000 voor een lader als je installatie zelf kan).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Wat mij betreft is de juiste oplossing hier gewoon een warmtepompboiler; dat hoeft echt niet zo ingewikkeld/complex te zijn. Er zijn zelfs varianten die ook nog wat mee kunnen doen qua verwarming; met bereidheid tot wat extra complexiteit kan de radiator in de badkamer er ook nog wel op mee draaien.

Zie:
Speedy-Andre in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"
Cv ondersteuning is een optie voor modellen met een extra spiraal in het vat.
Het gaat om een aanvulling op de cv functie, niet om zonder hulp een hele woning te verwarmen.
Daar is de capaciteit te klein voor en de water temperatuur is vrij laag omdat de spiraal onderin het vat zit.
Bovendien gaat het ten koste van de tapwater voorraad die langzaam afkoelt.
Tussenoplossing is warmtepompboiler met een IR paneel in de badkamer. Mooiste oplossing een lucht/water warmtepomp met boiler.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 11-05-2026 13:19 ]

• Leanderr
Bedankt voor alle antwoorden. Hierdoor de conclusie kunnen trekken dat een warmtepomp toch een beter idee. Wij gaan daar voor sparen.

Verder is de ZapTec Go 2 inmiddels besteld dus hopelijk kan ik die komende week laten werken.

Pagina: 1