Op dit moment verwarmen wij ons huis hoofdzakelijk met airco's. Dit bevalt heel goed. Voor het warme water en de verwarming van de badkamer gebruiken wij jaarlijks nog ongeveer 350 tot 400 kuub gas. Omdat wij ook al een jaar een elektrische auto hebben wil ik op korte termijn overstappen op 3 fase en dan ook een laadpaal aansluiten.
Nu wil ik natuurlijk op termijn van het gas af, niet alleen vanwege het vastrecht maar ook gewoon om niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Nu kom ik online ook elektrische cv ketels tegen. Deze nemen minder ruimte in dan de originele ketel, hebben minder onderhoud en geen co2 uitstoot.
Nu heb ik al op dit zelfde forum gevonden dat ik ongeveer 8 kWh moet rekenen per kuub gas die wij gaan besparen, klopt dit? Dan ben ik met de huidige tarieven wel duurder uit. Al hebben we natuurlijk in de zomer stroom over dus dat zou nog wat compenseren in combinatie met de batterijen. Zou eventueel een boiler toevoegen nog zin hebben om het energie zuiniger te maken?
Klopt het dat we ongeveer 8kwh stroom gebruiken voor 1 bespaarde kuub gas?
Huidig stroom verbruik:
- Huis 2.300 kWh per jaar
- airco's 2.300 kWh per jaar
- Mini 2.400 kWh per jaar ( 12.000 km )
Eigen opwek is ongeveer 5.200 kWh per jaar waarvan we nu ongeveer 60% zelf verbruiken.
Nu wil ik natuurlijk op termijn van het gas af, niet alleen vanwege het vastrecht maar ook gewoon om niet meer afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Nu kom ik online ook elektrische cv ketels tegen. Deze nemen minder ruimte in dan de originele ketel, hebben minder onderhoud en geen co2 uitstoot.
Nu heb ik al op dit zelfde forum gevonden dat ik ongeveer 8 kWh moet rekenen per kuub gas die wij gaan besparen, klopt dit? Dan ben ik met de huidige tarieven wel duurder uit. Al hebben we natuurlijk in de zomer stroom over dus dat zou nog wat compenseren in combinatie met de batterijen. Zou eventueel een boiler toevoegen nog zin hebben om het energie zuiniger te maken?
Klopt het dat we ongeveer 8kwh stroom gebruiken voor 1 bespaarde kuub gas?
Huidig stroom verbruik:
- Huis 2.300 kWh per jaar
- airco's 2.300 kWh per jaar
- Mini 2.400 kWh per jaar ( 12.000 km )
Eigen opwek is ongeveer 5.200 kWh per jaar waarvan we nu ongeveer 60% zelf verbruiken.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)