Badkamerventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• devriesrjj
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06-05 11:38
Hallo,

Ik wil graag een ventilator in het plafond van mijn badkamer plaatsen. Nu hebben we al passieve ventilatie, maar die is niet voldoende. De muren worden alsnog vochtig en ik zie ook vrij snel schimmel in de voegen ontstaan. De passieve ventilatie is door een vorige bewoners ongeveer 20 jaar geleden geplaatst.

Deze zelfde ex-bewoners hebben ook twee gaten in het plafond gemaakt voor speakers. Deze doen het al een tijd niet meer. Nu kan ik een van de speakers weghalen, de bestaande speakerkabel vervangen door elektra, en de speaker vervangen door de ventilator. Er zit ongeveer 10 centimeter, exclusief isolatiemateriaal, tussen het plafond en een soort van cementplaat (denk ik).

Mijn vraag is: is die 10 centimeter voldoende?

Ik zie ventilatoren met een diepte van 10 centimeter, maar dan ben ik er bang voor dat ik die buitenste plaat meteen raak. Daar schiet ik denk ik ook niet zoveel mee op.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:02
10 cm wordt erg krap om de ventilator in in te bouwen. Wel zou je een buis kunnen maken en de ventilator dan elders plaatsen.

*Al zijn er wel ventilatoren die inderdaad 100mm diepte hebben - al zit je dan HEEL dicht bij je dak - dus hoe nauwkeurig is jouw 10 cm? ongeveer 10 cm kan ook 9,5 cm zijn...

[ Voor 41% gewijzigd door 99ruud99 op 06-05-2026 09:37 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:27
Is er ook een afvoer naar buiten anders heeft een ventilator weinig nut want de bijna 100% vochtige lucht moet naar buiten afgevoerd worden.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:50

Fanta

FordPerformance™️

Het kan ook zijn dat je wel voldoende ventileert, maar dat je badkamer te koud is, waardoor condens direct neerslaat en de boel veel langer vochtig blijft. Het is dus belangrijk om ook op de temperatuur te letten in de badkamer.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat versta je onder passieve ventilatie? Deur/raam open? Dat is doorgaans niet voldoende.

Waar je goed naar moet kijken is de luchtverplaatsen van een muur/plafondventilator. Over het algemeen is die niet heel groot en wanneer er een bocht of flexibele buis achter zit wordt de weerstand al te groot en krijgt die de lucht er simpelweg niet doorheen. In mijn nieuwe (=net gekochte) woning zitten in badkamer en toilet ook van die lawaaimakers, dat is ook het enige wat ze doen. Luchtstroom is er nauwelijks, terwijl voor de badkamer de afvoerbuis niet eens zo lang is. Daar komt dan binnenkort ook een Itho ventilatorbox op aangesloten met vochtsensor.