Easee Equalizer fout met HW actieve P1 splitter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb vandaag een Easee Charge Max en Equalizer geïnstalleerd. Omdat ik ook een Homewizard P1 meter op de slimme meter (Kaifa MA304, SMR 5.5) heb zitten heb ik een HW actieve P1 splitter gebruikt om zo de P1 meter en Equalizer aan te sluiten.

Helaas geeft de Equalizer een fout (rood lampje, brandt elke 10 seconden) op deze manier. De app geeft aan dat er geen data van de meter wordt ontvangen. Als eerste heb ik een voeding op de P1 splitter aangesloten en alles opnieuw gestart, maar zonder succes. Daarna de Equalizer rechtstreeks op de P1 poort van de slimme meter en dat werkt wél goed.

De HW splitter staat volgens mij goed bekend, dus dit had ik niet verwacht. :p Heb even gezocht en zie meerdere soortgelijke setups waarbij het wel goed gaat (zelfs zonder externe voeding):
Druppeltje_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:56:
[...]

Zal vooral van het metertype afhangen. Ik heb hier de HW splitter zitten. Daar zit de HWP1, de easee equalizer van de laadpaal en de ct003 op. Allemaal zonder externe voeding. Nog geen enkel probleem mee gehad. Maar hier eerder ook gelezen dat er toch waren waar verbinding wegviel, of dat de ct003 bij een heropstart toch meer stroom nodig had dan de P1 kon geven.
RuudBurger schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:56:
[...]

Denk dat de keuze vooral gemaakt wordt door mensen omdat ze al 1 P1 meter hebben en er niet nog 1 bij willen prikken. Ik had toevallig al een splitter (HomeWizard) en heb nu 3 P1 meters hangen, 1 voor Home Assistant, 1 voor Easee laadpaal en 1 voor de Marstek. Ga er vanuit dat die Marstek + Marstek combinatie het soepelste zou moeten lopen.
En een waarbij het niet niet lukt:
Fred-pal schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Ik heb de HW splitter met HW P1 meter en de Easee equalizer.
Sinds de equalizer is ingeplugd in de spitter valt de equalizer regelmatig uit (rood lampje). Dit gebeurt gemiddeld 1 x per dag of om de 2 dagen. Ik hoopte dat het opgelost was met een voeding.
De voeding had ik eerst in de splitter gestoken, probleem was niet opgelost.
Dan de voeding in de p1 meter gestoken en probleem nog niet opgelost.
Misschien moet ik beide toestellen (P1 meter + splitter) van een voeding voorzien?
Kan verder echter geen definitieve oplossing vinden. Iemand enig idee?

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42
Heb je de USB-stekker aan de achterkant van de splitter ook aangesloten?

Spel en typfouten voorbehouden

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:20
Ik heb dezelfde setup, splitter gevoed met extra USB adapter. Werkt gewoon zoals het hoort. Jij heb ook extra voeding op de splitter aangesloten neem ik aan ?

• S_Chief
  • Niet online
@FredvZ @Galaxis Ja, zie:
S_Chief schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:49:
Als eerste heb ik een voeding op de P1 splitter aangesloten en alles opnieuw gestart, maar zonder succes.

• Galaxis
Werkt je P1 wel in de splitter ? Lijkt er haast op dat de splitter niet helemaal lekker is omdat de easee balancer wel rechtstreeks in de meter werkt.

• S_Chief
  • Niet online
@Galaxis Goeie. Ja, de P1 meter werkt goed in de splitter. Dus alleen de Equalizer die moeilijk doet.

[ Voor 26% gewijzigd door S_Chief op 05-05-2026 22:02 ]

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:02
S_Chief schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:02:
@Galaxis Goeie. Ja, de P1 meter werkt goed in de splitter. Dus alleen de Equalizer die moeilijk doet.
Hier werkt het na een jaar nog steeds probleemloos zonder externe voedingen van de splitter. Ik gebruik de equalizer wel al sedert oktober niet meer, maar hij hangt er wel nog steeds aan en geeft ook nog steeds data in de app en in HA.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Druppeltje_
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 18:02
Voor de volledigheid: heb je alle verschillende uitgangen van de splitter al eens geprobeerd?

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• S_Chief
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:09:
Voor de volledigheid: heb je alle verschillende uitgangen van de splitter al eens geprobeerd?
Nu wel, en dat lijkt te helpen. Ik heb de P1 meter en Equalizer omgewisseld en het gaat nu 10 minuten goed (en de meter werkt prima op de poort waarop de Equalizer niet werkt). Ben benieuwd hoe het morgenochtend ervoor staat.

Uit interesse (ook @Galaxis): zit de Equalizer bij jullie op de eerste poort (na de P1 IN poort)?

• Galaxis
S_Chief schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Nu wel, en dat lijkt te helpen. Ik heb de P1 meter en Equalizer omgewisseld en het gaat nu 10 minuten goed (en de meter werkt prima op de poort waarop de Equalizer niet werkt). Ben benieuwd hoe het morgenochtend ervoor staat.

Uit interesse (ook @Galaxis): zit de Equalizer bij jullie op de eerste poort (na de P1 IN poort)?
Ik heb even gekeken voor je. Met de USB aansluiting aan de bovenkant gezien ; Linkse poort is inkomend van de P1 meter, daarnaast de easee load balancer, dan een lege poort, rechtse poortje de P1 meter van homewizzard.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:17

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Vanuit het Anker topic weet ik dat poort 3 niet geschikt is voor alle apparaten, de Anker P1 dongle werkt daar bijvoorbeeld ook niet goed in.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:32
S_Chief schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:49:
Ik heb vandaag een Easee Charge Max en Equalizer geïnstalleerd. Omdat ik ook een Homewizard P1 meter op de slimme meter (Kaifa MA304, SMR 5.5) heb zitten heb ik een HW actieve P1 splitter gebruikt om zo de P1 meter en Equalizer aan te sluiten.

Helaas geeft de Equalizer een fout (rood lampje, brandt elke 10 seconden) op deze manier. De app geeft aan dat er geen data van de meter wordt ontvangen. Als eerste heb ik een voeding op de P1 splitter aangesloten en alles opnieuw gestart, maar zonder succes. Daarna de Equalizer rechtstreeks op de P1 poort van de slimme meter en dat werkt wél goed.

De HW splitter staat volgens mij goed bekend, dus dit had ik niet verwacht. :p Heb even gezocht en zie meerdere soortgelijke setups waarbij het wel goed gaat (zelfs zonder externe voeding):

[...]

[...]

En een waarbij het niet niet lukt:

[...]

Kan verder echter geen definitieve oplossing vinden. Iemand enig idee?
Ik heb dit ook gehad. en volgens mij heb ik eerst de equalizer aangesloten en toen pas stroom op de splitter gezet. Toen het werkte heb ik pas de P1 meter aangesloten op de splitter. Ik heb daarna geen problemen meer gehad.

Edit, alsik op een foto terugkijk dan zit de P1 van HomeWizard op de tweede port en de equalizer op de derde poort. Uiteraard zit de kabel van de slimme meter op de eerste poort.

[ Voor 6% gewijzigd door tlpeter op 06-05-2026 09:04 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:17

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@tlpeter die derde poort is inderdaad blijkbaar iets mee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• S_Chief
  • Niet online
Inmiddels wat uren verder en het gaat nog steeds goed. Heb de stroomadapter weggehaald en geen issues. Poort 3 is dus geen succes voor de Equalizer. Dank allen voor de input!
Pagina: 1