Ik heb vandaag een Easee Charge Max en Equalizer geïnstalleerd. Omdat ik ook een Homewizard P1 meter op de slimme meter (Kaifa MA304, SMR 5.5) heb zitten heb ik een HW actieve P1 splitter gebruikt om zo de P1 meter en Equalizer aan te sluiten.
Helaas geeft de Equalizer een fout (rood lampje, brandt elke 10 seconden) op deze manier. De app geeft aan dat er geen data van de meter wordt ontvangen. Als eerste heb ik een voeding op de P1 splitter aangesloten en alles opnieuw gestart, maar zonder succes. Daarna de Equalizer rechtstreeks op de P1 poort van de slimme meter en dat werkt wél goed.
De HW splitter staat volgens mij goed bekend, dus dit had ik niet verwacht.
Heb even gezocht en zie meerdere soortgelijke setups waarbij het wel goed gaat (zelfs zonder externe voeding):
Helaas geeft de Equalizer een fout (rood lampje, brandt elke 10 seconden) op deze manier. De app geeft aan dat er geen data van de meter wordt ontvangen. Als eerste heb ik een voeding op de P1 splitter aangesloten en alles opnieuw gestart, maar zonder succes. Daarna de Equalizer rechtstreeks op de P1 poort van de slimme meter en dat werkt wél goed.
De HW splitter staat volgens mij goed bekend, dus dit had ik niet verwacht.
Druppeltje_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:56:
[...]
Zal vooral van het metertype afhangen. Ik heb hier de HW splitter zitten. Daar zit de HWP1, de easee equalizer van de laadpaal en de ct003 op. Allemaal zonder externe voeding. Nog geen enkel probleem mee gehad. Maar hier eerder ook gelezen dat er toch waren waar verbinding wegviel, of dat de ct003 bij een heropstart toch meer stroom nodig had dan de P1 kon geven.
En een waarbij het niet niet lukt:RuudBurger schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 17:56:
[...]
Denk dat de keuze vooral gemaakt wordt door mensen omdat ze al 1 P1 meter hebben en er niet nog 1 bij willen prikken. Ik had toevallig al een splitter (HomeWizard) en heb nu 3 P1 meters hangen, 1 voor Home Assistant, 1 voor Easee laadpaal en 1 voor de Marstek. Ga er vanuit dat die Marstek + Marstek combinatie het soepelste zou moeten lopen.
Kan verder echter geen definitieve oplossing vinden. Iemand enig idee?Fred-pal schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:52:
[...]
Ik heb de HW splitter met HW P1 meter en de Easee equalizer.
Sinds de equalizer is ingeplugd in de spitter valt de equalizer regelmatig uit (rood lampje). Dit gebeurt gemiddeld 1 x per dag of om de 2 dagen. Ik hoopte dat het opgelost was met een voeding.
De voeding had ik eerst in de splitter gestoken, probleem was niet opgelost.
Dan de voeding in de p1 meter gestoken en probleem nog niet opgelost.
Misschien moet ik beide toestellen (P1 meter + splitter) van een voeding voorzien?