Vraag

• bvieee
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11-05 14:30
Hallo allemaal,

In september begin ik met een Associate degree voor Software Development.
Nu ben ik benieuwd wat volgens jullie een slimme taal is om een beetje te oefenen voordat de studie echt begint.
De site van de studie zelf gaf een linkje voor Java op w3schools, dus hier ben ik al een beetje mee bezig.
Ik struikelde overigens een beetje op het stukje OOP en zag dat CS50P hier ook een lecture online over heeft staan. Lijkt het jullie slim om misschien gewoon de volledige CS50P te volgen, of zijn er "handigere" talen waar ik me beter op kan focussen als voorbereiding volgens jullie? Enkele jaren terug heb ik al wel een groot deel van CS50X gevolgd en dit beviel mij heel goed.

Alvast bedankt! <3

Alle reacties

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
staat dat niet in het studieprogramma? meestal is het java en python, maar dat hangt ook van de opleiding af.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 21:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Download de studiegids van het eerste jaar van de opleiding, en kijk in de vakken van semester 1. Daar staat een en ander normaliter wel in genoemd, soms ook met links en literatuur of verwijzingen :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• bvieee
In het studieprogramma zie ik volgens mij vooral staan wat we kunnen verwachten qua theorieën (UX, databases, methodes agile/scrum etc) en niet specifieke talen :(
Het is een generieke hbo AD Software Development, dus java/python zal vast wel prima zijn?

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-05 00:02
OOP wordt standaard aan de hand van Java gedaan, omdat die taal zich daar uitstekend voor leent.

Staar je vooral ook niet blind op talen maar leer vooral de concepten. En daarmee bedoel ik, een loop is een loop, een list is een list en een variabele is een variabele.

Programmeren is niet de syntax van een specifieke taal leren. Het gaat om leren denken over hoe je problemen/puzzels/business vragen oplost door die concepten op een logische manier samen te brengen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Waar is die Ad?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-05 14:57
Kies wat je het meest bruikbaar lijkt in de richting waar je naartoe wil.

Webapplicaties (of iets) die moeten performen draaien met java erg goed. Java geeft je structuur en dat is een lust en een last. FAANG/overheden zit allemaal op Java.

Python is volgens mij de meest gebruikte taal, dit komt imo grotendeels ook door data science. Er word hier imo ook veruit het meest in geknutselt en Coding agents schijnen ook de voorkeur hebben voor Python. Het is gewoon vanaf de start erg breed inzetbaar en dat heeft toch wel grote voordelen voor bedrijven (sneller ideeen testen).

Ik ben Javaan en als ik objectief probeer te zijn dan zou ik voor de brede inzetbaarheid van Python kiezen omdat het gewoon een erg sterk argument is vind ik zelf. Subjectief vind Java op alle vlakken beter dan Python en krijg ik kriebels van de chaos code die ik in de gemiddelde python code zie ;)

Ik ben het niet helemaal eens met @Kist , je word met 5 jaar .net ervaring niet zomaar aangenomen als java developer en je maakt niet zomaar de switch van webapplicatie ontwikkeling naar data science. Ja programmeren is het begrijpen van de concepten en syntax is minder belangrijk op een gegeven moment, maar de banenmarkt denkt niet zo. We zien topics voorbij komen van gasten die niet voorbij het junior stempeltje komen omdat ze in 3 jaar 3 werkgevers hebben gehad en zeggen dat ze expert python/.net/java zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 06-05-2026 09:12 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27
Vroeger had ik gezegd: Java of Go. Maar nu met de razendsnelle adoptie van AI Coding agents zou ik zeggen: Typescript en Python, en wat SQL. Daar zou je zowel de "principes" van software design en structuur kunnen leren, als data-engineering, en heb je de meest praktisch toepasbare kennis voor "de markt" straks. En zorg er ook voor dat je veel hands-on ervaring krijgt met AI agents, frameworks, orchestrators en harnesses, en ga wat models trainen/finetunen met bv Unsloth.

[ Voor 20% gewijzigd door olafmol op 06-05-2026 09:25 ]

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:39

Basszje

Reisvaap!]

(imo) Leer het je het meeste van eens een heel traject door te lopen. Droog een taal via tutorials zijn losse stukjes informatie en blijft meestal niet hangen.

Je kan iets bedenken wat je zelf kan gebruiken ( een probleem uit de echte wereld), stukjes software, wat functies etc. Dan bedenken welke taal daar het beste bij past (web, command line, applicatie) . Het beste van die aanpak is dat je sneller de limieten van de techniek tegenkomt, waar bepaalde talen minder handig in zijn bijvoorbeeld.

Een van de beste vaardigheden om te ontwikkelen is goed te kunnen analyseren en mogelijke problemen van te voren al te zien aankomen en dan daar oplossingen bij bedenken.

Een taal uit je hoofd kunnen dromen is steeds minder belangrijk. Overweg kunnen met technieken uit verschillende werelden steeds meer.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• bvieee
Hogeschool Utrecht

Bedankt voor alle antwoorden!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De site van de studie zelf gaf een linkje voor Java op w3schools, dus hier ben ik al een beetje mee bezig.
Gadver, w3schools is met enigegrote afstand de slechtste bron om van te leren op het internet. Heel veel verouderde info, lage kwaliteit voorbeelden, soms zelfs volledig foutieve informatie.
Koop een boekje Java voor Dummies en je leert veel meer.

Java is wel een hele goede basis, het is net als C#/.NET een erg expliciete taal die je goed leert omgaan met allerlei concepten zoals imports en geheugenbeheer, maar Java is daarnaast wel een taal die eenmaal gecompileerd retesnel is.
Als je Java gezien hebt zou ik je aanraden om naar NodeJS (dus JavaScript) te kijken, met als uitbreiding daarop evt. TypeScript (maar daar zou ik niet meteen mee beginnen, eerst een beetje gevoel krijgen voor JS voor je TS gaat oppakken).
Ik zou persoonlijk wegblijven van Python. Langzame taal dus je hebt er weinig aan, en hoewel het net zo losjes is allemaal als JavaScript heb je bij JS nog TypeScript als vervolgstap en die is er bij Python niet.
De reden dat Python populair is is een feedback loop; het is vrij plat Engels dus makkelijk op te pakken voor niet-developers, werd daardoor veel gebruikt in de wiskunde en daarom zijn er veel wiskundige libraries in geschreven, met als resultaat dat het een interessante taal is om te leren omdat er veel libraries zijn, waardoor mensen het blijven leren omdat het sommige dingen (zoals ML/AI) heel makkelijk maakt. Maar vrijwel alles in Python dat enige performance nodig heeft is dan weer niet in Python geschreven maar gebruikt externe DLL's.

Maar de allerbelangrijkste vraag is wat je er mee wil, een taal leren om het leren is vrij nutteloos. Java kan alle kanten op (web, games, desktop met UI en alles) en draait op vrijwel alle apparaten, dus dat is een redelijk veilige keuze.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:11
Cobol :+ (opzich nog een beste keuze als je goed geld wil verdienen met vooral legacy code onderhouden)

Talen keuze is vooral kijken wat je wil gaan doen. Wil je bij banken/financieel dan is Java altijd een goede start. Simpele web development php (laravel). Grotere systemen modern en nieuw Go, wil je echt alles kunnen maken en tweaken Rust, Python als je veel met data of ML wil doen. C#/. Net voor het hebben van een alleskunner. Dart/Flutter of Javascript/React voor app development. Javascript kan in principe alles(API, desktop etc.) , maar ben er zelf geen fan van omdat de logica nogal whack is.

Simpelweg, veel opties. Het is echt een persoonlijke keuze.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13-05 22:03
Als je nog nooit geprogrammeerd hebt zou ik met Python beginnen. Laagdrempelig, geen IDE nodig.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Bedenk ook dat populaire frameworks / libraries net zo belangrijk zijn om te leren. In mijn geval (Java developer) is kennis van Spring, Hibernate, Jackson FasterXml, React, Angular en etc praktisch net zo belangrijk als kennis van een taal zelf.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:11
Als Python is waar je wilt beginnen, CS50P is een goede start. Als je een boek ook ziet zitten, kijk eens naar Python Crash Course.

Er is ook een CS50X cursus die de moeite is, maar die is groter en pittiger dan CS50P - programmeren in C de eerste helft en sommige uitdagende opdrachten (veel creatief denkwerk vereist, soms wiskunde). Ik heb eerst X gedaan, maar andersom lijkt makkelijker.
Pagina: 1