PSU PC Ter Vervanging Oude PSU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:04
Ik zoek een?
Nieuwe PSU voor mijn pc, ik vermoed dat diegene die ik nu gebruik of te weinig stroom onder load kan geven of kapot aan het gaan is. Graag modulair!

Wat is je budget?
Max €200/210 excl verzending

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, zolang het maar betrouwbaar is dat het een lange tijd weer mee kan gaan. Mijn huidige is een seasonic

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Desktop:
Windows 11
Intel i9 10850k (Niet overgeclocked)
32GB Ram
Asrock Z590 Extreme
Geforce RTX 3060
HDD/SSD:
931GB Western Digital WDC WD10EADS-00M2B0 (SATA )
2794GB Western Digital WDC WD30EURX-63T0FY0 (SATA )
2794GB Western Digital WDC WD30EURS-73TLHY0 (SATA )
1863GB TOSHIBA DT01ABA200 (SATA )
931GB Samsung SSD 970 EVO 1TB (Onbekend (SSD))

Reden van nieuwe PSU is voornamelijk dat mijn PC op random momenten ineens zichzelf afsluit. En ik vermoed dat het door de PSU komt, dat mijn pc waarschijnlijk teveel stroom vraagt en de PSU het niet aankan? Las veel online dat dit een oorzaak kon zijn.
Heeft 6 case fans, CPU cooler heeft ook 2 fans.
Mijn oude PSU: Seasonic Focus GX-850 , gekocht in 2024
Maar recent begint hij heel vaak deze kuren te geven wat ik hierboven beschreven heb...

Wat ik zelf ondertussen gevonden heb adhv pricewatch, en reden dat ik voor 1000 wil gaan is dat zoals ik al beschreef bang ben dat op de warme dagen/load mijn pc teveel vraagt van mijn PSU en daardoor afsluit.
Wil dit voorkomen in de nabije toekomst vooral tijdens game sessies of wanneer ik met andere belangrijke dingen bezig ben.
Dat een PSU meer geluid kan maken dan een andere maakt voor mij persoonlijk niet uit. Ik wil gewoon graag weer mijn stabiele PC terug :)

Hopelijk kan iemand mij hierin beter adviseren want ik ben al gelange tijd niet meer actief op de PC onderdelen markt...
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VoedingenCooler Master MWE Gold 1250 - V2 - Full Modular€ 189,90€ 189,90
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT (2025), Zwart€ 196,15€ 196,15
1VoedingenCorsair RM1000x SHIFT, Zwart€ 180,34€ 180,34
1VoedingenSeasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 1000W€ 147,39€ 147,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 713,78

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:31
Je koopt nu een veel zwaardere PSU dan nodig iig. Bovendien is de vraag natuurlijk of het de PSU is. Het zou ook een defect moederbord kunnen zijn bijvoorbeeld, of een kabeltje dat ergens net niet goed vast zit.

Wat voor PSU zit er nu in? En heeft deze altijd goed gefunctioneerd? Wanneer zijn de problemen ontstaan, heb je net nieuwe hardware erin gezet? Zo nee dan is een defect ergens toch een stuk logischer dan een voeding die het niet aankan. Bovendien valt de pc dan alleen uit als hij op dat moment onder zeer zware load staat.

• kokkie20
Seasonic Focus GX-850 is mijn oude PSU
Heeft altijd goed gefunctioneerd totdat ongeveer een maand of 2 geleden hij spontaan uit begon te vallen tijdens een game sessie (windows sluit zichzelf af). En moest dan de pc een lange tijd uitschakelen (inclusief de knop achterop de voeding) eer hij weer wou opstarten.
Want als ik dat niet deed zelfs tijdens het opstarten viel hij uit...

Geen nieuwe hardware niets, tegelijkertijd met de PSU ook de GPU vervangen omdat de oude gtx 780 het allemaal niet echt meer aankon. Maar voor de rest is alles vrijwel identiek gebleven.
Ook heb ik de temperaturen in de gaten gehouden en die blijven allemaal rond de 30 in idle. En max 60-70 onder load (CPU + GPU)

Kabels heb ik allemaal nagelopen en opnieuw vast gezet en 3x nagekeken dat ik niets vergeten ben of iets dergelijks.

Het lastige is dat ik vrijwel geen budget heb om de Moederbord te testen, en de PSU te testen welke van de 2 nou de foutdoener is.

Memtest ook gedraaid omdat men online zei dat het de geheugen ook kon zijn, maar na 8 uur draaien kwam er niets uit

[ Voor 12% gewijzigd door kokkie20 op 05-05-2026 14:19 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Maar zie je Windows echt afsluiten of is gewoon de PC helemaal uit ineens?

Dat laatste kan op een voeding duiden, dat eerste is niet de voeding, die kan geen afsluitactie initiëren.

Met deze hardware is een 650W voeding al meer dan genoeg, mocht je plannen hebben ooit een zwaardere videokaart te nemen is 750W-850W inderdaad een goede optie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:54
Voeding? Verwacht ik niet.

BIOS van het moederbord is up to date?

Heb je alle opslag gecontroleerd met bijv. Crystal disk, of deze nog gezond zijn?

RAM gecontroleerd op fouten?

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:43
Windows had laatst ook een update die dit kon veroorzaken, eveneens een NVIDIA driver die dit deed.

Ik zou eerst even kijken met een verse driver installatie, nadat je de videokaart driver hebt verwijderd met Display Driver Uninstaller in Safe Mode. Andere PCIe slot proberen, andere PC/mobo proberen als je die hebt etc.

Daarnaast, je voeding is uit 2024, dus recent gekocht. Je hebt dan nog zeer waarschijnlijk garantie bij de verkoper én sowieso bij Seasonic.

Als je een extra voeding wilt kopen voor test doeleinden, de uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 850 V3 ATX 3.1 Non-Modular is nu scherp geprijst. Is alleen niet modulair.

[ Voor 5% gewijzigd door Apart op 05-05-2026 15:21 ]

https://ko-fi.com/apart

• kokkie20
Ja ik zie Windows zichzelf afsluiten. Dat zwarte scherm met witte tekst.
Memory/geheugen is vorige maand al getest met memtest ongeveer 8 uur lang. Kwam geen enkele error/crash uit voort.

Bios moederbord is up to date.
Ik zal crystaldisk uitvoeren kijken wat die zegt wanneer de pc weer aan wilt gaan!

Zal alsmede ook driver de-installeren in veilige modus,
Helaas geen andere mobo of voeding / pc in huis. Dit is mijn enige werktuig wat ik he helaas 😅

Helaas alleen tijdens een verhuizing is de doos e.d. Niet meer aanwezig. Ik neem aan dat de webshop waar ik hem gekocht heb originele verpakking e.d. Erbij wilt hebben. Maar ik kan altijd een mail sturen en vragen.

Ja ik heb al veel gezocht op internet en veel kwam naar voren dat het een voeding probleem was dat Windows zichzelf dan beveiligde tegen iets (sorry vergeten wat exact) en zichzelf dan afsloot uit voorzorg.

Ik ga in ieder geval de hdd's/ssd (is een m2) laten controleren alsmede nvidia driver herinstalleren!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:07
En wat zegt die witte tekst?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:06

SpamLame

niks

Ik vermoed dat de koeling van je PC verslechterd is, stof/uitgedroogde koelpasta/fans die vastgelopen zijn iets van die aard.
Dat gepaard met een instelling (bios of tool of device) dat bij overschrijden van een temp treshhold een nette shutdown gegeven wordt.

Iets met de PSU gaat imo eerder als jij bent lekker je ding aan het doen en poef beeld zwart geen fan/pompgeluid meer.

• kokkie20
De witte tekst zegt "Windows wordt afgesloten...." Scherm is dan compleet zwart, en kort daarna is de pc uit.

Recent heb ik al alles schoon gemaakt (alle fans, van voor naar achter, boven naar beneden met een droge lucht pistool) toen ik de kabels ging nalopen op eventuele fouten. Ook tevens de stoffilters schoon gemaakt!
Evenals de cpu koelblok helemaal leeg geblazen & de koelpasta gelijk vervangen (Was nog "vochtig, niet uitgedroogd. De grote van een erwt erop en weer terug geplaatst de blok + fans.).

Hmm ja ik heb behoorlijk lange tijd op google lopen zoeken naar wat de oorzaak kon zijn, en meeste wat naar voren kwam was de voeding die problemen gaf met gerelateerde zaken.

Overige informatie:
- Bios nu naar beta bijgewerkt ivm de security key?
- Veilige modus DDU gebruikt, en opnieuw de drivers geïnstalleerd.
- CDI, alles geeft goed aan behalve 1 drive met een waarschuwing?. Zie afbeelding hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzQV5MeK_j7g11xmOAwWog6QSls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IIIVsI1SGVilLabE9bEQxpNf.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door kokkie20 op 05-05-2026 18:14 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:31
kokkie20 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:13:
Recent heb ik al alles schoon gemaakt (alle fans, van voor naar achter, boven naar beneden met een droge lucht pistool) toen ik de kabels ging nalopen op eventuele fouten. Ook tevens de stoffilters schoon gemaakt!
Evenals de cpu koelblok helemaal leeg geblazen & de koelpasta gelijk vervangen (Was nog "vochtig, niet uitgedroogd. De grote van een erwt erop en weer terug geplaatst de blok + fans.).
Zijn de problemen daarna ontstaan? Zou idd zomaar kunnen wat @SpamLame zegt dat de cpu te heet wordt, alleen geef je dus aan dat je de temperaturen checkt. Met welke tool doe je dit?

Als het geen oververhitte cpu is lijkt me toch ergens een kabeltje niet goed meer terug vast gezet de meest logische optie.

• kokkie20
Problemen waren daarvoor al onstaan. Dat was 1 van de grootste reden voor mij om de pc goed schoon te maken zoals vorig jaar.
CPU wordt gecontroleerd met HWMonitor.

Maar als het dan een kabeltje zou moeten zijn, hoe kan het dan op random momenten gebeuren? Sommige dagen wel, sommige dagen niet?
De pc staat vast op 1 plek en beweegt vrijwel nooit.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:06

SpamLame

niks

kokkie20 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:55:

Maar als het dan een kabeltje zou moeten zijn, hoe kan het dan op random momenten gebeuren? Sommige dagen wel, sommige dagen niet?
De pc staat vast op 1 plek en beweegt vrijwel nooit.
PC beweegt niet, maar in de kast heb je te maken met temperatuur schommelingen. Alle materialen zetten uit /krimpen onder temperatuurverandering ook kabels connectors, metaal zet uit (de koperaders), plastic wordt zacht.
Of dat de oorzaak is geen idee, maar kan het ook geen kwaad om de bekabeling eens opnieuw goed in te steken.

• kokkie20
Dan zal ik daar morgen even mee aan de gang gaan, hopelijk heeft iemand anders nog eventueel suggesties wat het nog kan zijn voordat ik een nieuwe PSU aanschaf en het alsnog niet de PSU schijnt te zijn 8)7

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
Het feit dat je wel nog een windows scherm krijgt zijn er mogelijk ook dumpfiles aangemaakt.

Met een tooltje als onderstaande kan je zien wanneer en mogelijk waardoor:

https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• kokkie20
snakeye schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:57:
Het feit dat je wel nog een windows scherm krijgt zijn er mogelijk ook dumpfiles aangemaakt.

Met een tooltje als onderstaande kan je zien wanneer en mogelijk waardoor:

https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Helaas zijn er geen dumpfiles, wel gekeken in de windows logboek en wat ik tegenkwam is dit (rond dit tijdstip sloot de pc zich voor de 2e keer af vandaag. Vanmorgen was er geen identieke error in de logboek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hbPPWDBXxM1lTC1tRSPv46SyVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cPCnl9BTDDyazsyDuzCwcah1.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1