Warmtepompboiler of electrische boiler met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Duimbot
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:14

Situatieschets

Mijn CV ketel staat op de zolder (2e verdieping). Ik heb in mijn CV hok en op de zolder zelf weinig ruimte om de boiler te plaatsen. Daarom wil ik de boiler in mijn berging plaatsen. De warmwater leiding loopt van mijn CV hok op de 2e verdieping via mijn badkamer naar beneden, naar de keuken. Ik wil bij de cv ketel een kogelkraan installeren en bij de boiler ook een kogelkraan. Mocht de boiler om wat voor reden dan ook geen warm water kunnen leveren, kan ik de kogelkraan bij de boiler dicht doen en de kogelkraan bij de cv ketel weer open draaien. Nadeel van deze opstelling is dat er tussen de badkamer en de cv ketel een stuk leiding met stilstaand water staat. Dit zou ik eventueel op kunnen lossen door een timer gestuurde waterkraan te installeren en 1x per week 1 minuut water te laten stromen in het riool.

Gezin van 5 personen met een bad, die veel gebruikt wordt.

Mijn vragen

1) Is mijn oplossing met de warm water leiding op zolder uitvoerbaar?
2)Ik vraag me of wat voordeliger is qua investering:

a) een warmtepompboiler installeren in de berging op basis van lucht. Deze dan bij voorkeur met een elektrisch spiraal die kan bijverwarmer dmv HomeAssistant als mijn zonnepanelen (10 x 265 wp op W/ZW ) terugleveren en/of de dynamische prijzen laag zijn. Deze boilers kosten om en nabij 2500 euro, na aftrek subsidie.

b) Een electrische boiler aanschaffen, inclusief 3 a 4 zonnepanelen op mijn berging die op het zuiden liggen. Tot een uur of 4 hebben die panelen zonlicht. Daarna vallen ze in de schaduw van het huis zelf. (boiler kost ongeveer 600 euro, zonnepanelen moet ik nog navragen)

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb een Home Asssistant installatie gemaakt op mijn Synology.

Wat is jullie mening over deze vragen? Is er voldoende informatie om hier iets zinnigs over te zeggen?

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
Duimbot schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:51:
Ik wil bij de cv ketel een kogelkraan installeren en bij de boiler ook een kogelkraan. Mocht de boiler om wat voor reden dan ook geen warm water kunnen leveren[...]
Waarom zou de boiler geen warm water kunnen leveren?

Klinkt als een nodeloos complexe oplossing.

Spel en typfouten voorbehouden

• Duimbot
Hi Fred,

edit:
Als het warm water op is, heb ik geen backup van de cv ketel in deze opstelling. Ik moet de ww leiding bij de cv ketel toch blokkeren om te voorkomen dat de cv ketel het blijft leveren. Op deze manier blijf ik flexibel en zo complex is het monteren van een kogelkraan toch niet?

[ Voor 100% gewijzigd door Duimbot op 05-05-2026 13:22 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
Duimbot schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:09:
Op deze manier blijf ik flexibel en zo complex is het monteren van een kogelkraan toch niet?
Het monteren van de kogelkraan is inderdaad niet complex.

De complexiteit komt daarna:
- zoals je zelf al aangeeft moet je iets doen tegen legionella in het deel van het leidingwerk dat veel stil komt te staan
- je moet er continu scherp op blijven dat maar 1 van de kogelkranen open staat (en dat er überhaupt een kraan open staat)
- Wie mag de kranen bedienen? Hoe meer mensen dat gaan doen, des te scherper iedereen moet blijven dat de kogelkranen beiden in de juiste stand staan.

En zie je jezelf met ingezeepte haren dit doen:
- Water in douche uitzetten
- Uit de douche
- Naar de berging
- Kogelkraan dicht zetten
- Naar de zolder
- Kogelkraan open zetten
- Terug naar de badkamer
- Douche een paar minuten laten doorlopen (want water uit het deel met legionella risico)
- Verder douchen

Of in geval van het bad vullen:
- Bad vullen
- Bij vol bad tot de conclusie komen dat het (te) koud is
- (deel van het) bad leeg laten lopen
- Naar de berging
- Kogelkraan dicht zetten
- Naar de zolder
- Kogelkraan open zetten
- Terug naar de badkamer
- Douche een paar minuten laten doorlopen (want water uit het deel met legionella risico)
- Bad (deels) opnieuw vullen
- Badderen

Spel en typfouten voorbehouden

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23
Ik neem aan dat de leiding niet te verwijderen is zonder breekwerk.
Dus je hebt weinig keus hierin. Een kogelkraan is niet nodig lijkt me, zowel de boiler als de ketel hebben een inlaatcombinatie gok ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Duimbot
De leiding is helaas niet te verwijderen, omdat deze in de smeervloer van de badkamer is weggewerkt. De bedoeling is overigens niet dat we dagelijks die kogelkranen dagelijks gaan bedienen. De boiler moet voldoende inhoud hebben om genoeg warm water te leveren.

De antwoorden spitsen zich nu toe op de kogelkranen, terwijl ik de andere vraag belangrijker vind :-) electrische boiler of warmtepompboiler. Enig idee?

[ Voor 23% gewijzigd door Duimbot op 05-05-2026 17:53 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:23

Jan2023

KISS

Duimbot schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:52:
De leiding is helaas niet te verwijderen, omdat deze in de smeervloer van de badkamer is weggewerkt. De bedoeling is overigens niet dat we dagelijks die kogelkranen dagelijks gaan bedienen. De boiler moet voldoende inhoud hebben om genoeg warm water te leveren.

De antwoorden spitsen zich nu toe op de kogelkranen, terwijl ik de andere vraag belangrijker vind :-) electrische boiler of warmtepompboiler. Enig idee?
Ben daar ook al een tijdje mee bezig , nadenken en lezen en zo,-)
Met name overschot van PV gebruiken i.c.m. een elektrische boiler
Een warmtepomp boiler zal toch minder energie vragen is mijn conclusie , met name in de winter als je PV weinig doet.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Duimbot schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:52:

warmtepompboiler, die is efficiente en zuinig. en dat gedoe met die kranen is nergens voor nodig tenzij het in jullie gezin gebruikelijk is dat iedereen achter elkaar in bad gaat en tussendoor het water ververst wordt.
Een beetje warmtepompboiler heeft 200 liter water van 50 of meer graden, daar vul je prima een bad mee. het is daarnaast ook niet gek om te wennen dat er gewoon niet altijd heet water is en dat je er soms een half uur op moet wachten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:23
Dat is nodig omdat je een dode leiding naar zolder krijgt. Daar moet je dus iets mee. Niet omdat er te weinig water is. :)
Met een WPB heb je geluid en luchttoevoeren nodig. Je zult dus wel moeten zien of dit acceptabel is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1