Vraag

• DansPants
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:34
Mijn vraag:
Ik wil, samen met mijn partner, een betere controle uitoefenen op onze budgetten en ben op zoek naar de beste optie/bank om dit bij te kunnen doen.
Om dit te kunnen doen ben ik op zoek naar de beste/eenvoudigste manier waarop we uitgaven kunnen koppelen aan potjes/budgetten die wij maken waarin het beschikbare budget staat en waaraan een virtuele pas gekoppeld is die hier direct aan gekoppeld is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment hebben we een gezamenlijke rekening bij de Rabobank en hebben ieder onze eigen pas die we zowel fysiek als op de telefoon gebruiken. Hierin maken we "potjes" aan waarin het geld automatisch gestort wordt op bepaalde moment in de maand.
Echter moeten we nu iedere keer dat we een uitgave doen voor bijvoorbeeld boodschappen vooraf het geld vanuit dit potje overmaken naar de lopende rekening om af te kunnen rekenen, of voldoende geld op de lopende rekening laten staan en dit achteraf doen.
Dat levert een hoop transacties op iedere keer dat we dat moeten doen en veel beheer vanuit onze kant. Hoe minder frictie hoe beter het natuurlijk werkt voor het beheer van het budget.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De topics op dit forum omtrent bunq en revolut bekeken waar het mogelijk lijkt te zijn een (gratis) account aan te kunnen maken met (virtuele) passen die gekoppeld zijn aan een aparte rekening of pot. Dat lijken beide oplossingen te zijn die geschikt zijn voor waar ik naar op zoek ben. Rekening of potje boodschappen is gekoppeld aan één of twee virtuele passen die wij beiden op de telefoon kunnen zetten. Fysieke passen is geen vereiste.
Zodat het geld direct vanuit dit potje afgeschreven is en we direct kunnen zien hoe het budget ervoor staat.

Ik lees echter ook verschillende ervaringen over de banken in het topic en kom in de zoektocht ook dingen met verschillende ouderdom qua posts tegen waardoor de situatie natuurlijk veranderd is. Daarnaast vind ik veel informatie terug op de sites zelf van zowel Bunq als Revolut maar niet specifiek voor dit voorbeeld, tenzij ik er helemaal overheen lees wat natuurlijk altijd kan.

Dus ik hoop dat er tweakers zijn die iets vergelijkbaars doen zoals wij dat beogen en wat ervaringen kunnen delen om ons de juiste richting op te sturen dit te realiseren.
Een volledige overstap naar een andere bank vanuit Rabobank is niet het uitgangspunt. Bovenstaande zou aanvullend zijn.
Hoewel het fijn is als het in een gratis pakket mogelijk is dit te doen is dat geen vereiste. Het gemak en beter kunnen budgetteren is ook wat waard.

Indien er relevante informatie mist hoor ik het graag en vul ik die aan.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34
Ik heb hier ook wel over nagedacht. Omdat "beschikbaar" geld ook vaak heel snel weg is. Zeker met alles door elkaar is het niet altijd even makkelijk om bij te houden hoeveel er eigenlijk nog over is.

Bunq had ik toen ook gevonden, maar eigenlijk nooit overgestapt. Een ING heeft het dan weer niet.
Maar je idee om boodschappen ook op een virtuele pas te zetten is ook zeker een goeie. Mijn gedachte was vaste lasten op een rekening gooien zodat de rest semi vrij is.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wij hebben een maand begroting in Excel. Het bedrag van vaste lasten bij elkaar opgeteld zetten we op een dedicated rekening. Daar gaan alle incasso's vanaf.

Aan deze rekening hebben we ook een spaarrekening gekoppeld met spaardoelen (ING).
O.a. voor vakanties, uitjes, onderhoud woning, kleding, eigen risico, etc. Hier leggen we maandelijks geld in, en nemen dat op indien nodig voor het doel.

Daarnaast hebben we een aparte rekening voor de boodschappen en beide een 'prive' rekening.

Voor ons werkt dit behoorlijk goed eigenlijk.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 16:16

basvn

Breezand - NHN

Bij Knab kan je 5 rekeningen openen voor €7 per maand (eerste jaar gratis)
https://www.knab.nl/parti...nen/gezamenlijke-rekening
en deze met apple/google Pay als virtuele pas ook gebruiken
met een onbeperkt aantal spaarpotjes die je ook weer kunt koppelen met functies/apart zetten ect (zorgen dat er altijd €200 op de boodschappenrekening staat en restant in het potje zit bijvoorbeeld)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:09
Ik werk eigenlijk op vrijwel dezelfde manier als jij, met potjes op de spaarrekening die gevuld worden op de dag van het salaris en terug vloeien naar de lopende rekening op het moment dat er iets betaald moet worden. Ik liep er ook tegenaan dat mijn lopende rekening bijna nooit saldo had en dat ik dus in de supermarkt eerst iets uit het potje Boodschappen moest over gaan maken, maar ik ben met een tussenvorm gaan werken. Ik heb de potjes alleen nog aangehouden voor mijn vaste lasten, die allemaal met automatisch incasso's op vaste dagen gaan.
De potjes Boodschappen, Benzine en Leuke Dingen heb ik afgeschaft en dat laat ik gewoon op de lopende rekening staan. Zo zie ik in 1 oogopslag hoeveel ik deze maand nog kan uitgeven aan dat soort variabele dingen, namelijk exact het saldo van de lopende rekening.

Als je af wil van de vele transacties is dit natuurlijk geen oplossing, maar ik kijk eigenlijk nooit meer naar mijn transacties. Het saldo van mijn lopende rekening en of een potje al dan niet vol is, is voldoende om alles te weten. En als je ook nog een splitsing wil behouden tussen boodschappen, benzine en leuke dingen gaat het ook niet.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:12

FreakNL

Well do ya punk?

basvn schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:53:
Bij Knab kan je 5 rekeningen openen voor €7 per maand (eerste jaar gratis)
https://www.knab.nl/parti...nen/gezamenlijke-rekening
en deze met apple/google Pay als virtuele pas ook gebruiken
met een onbeperkt aantal spaarpotjes die je ook weer kunt koppelen met functies/apart zetten ect (zorgen dat er altijd €200 op de boodschappenrekening staat en restant in het potje zit bijvoorbeeld)
Wij doen het ook met KNAB.

Boodschappen
Auto (verz/mrb)
Kind (opvang/sport)
Vaste lasten (ziggo/GWL/verzekeringen/etc)
Hypotheek

En dan nog een paar spaarrekeningen/potjes zonder IBAN:

Afschrijving auto
Reservering onderhoud auto
Bouwdepot
Vakantie

Zorgt voor veel overzicht

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:04

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Timmert schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:53:
Wij hebben een maand begroting in Excel. Het bedrag van vaste lasten bij elkaar opgeteld zetten we op een dedicated rekening. Daar gaan alle incasso's vanaf.

Aan deze rekening hebben we ook een spaarrekening gekoppeld met spaardoelen (ING).
O.a. voor vakanties, uitjes, onderhoud woning, kleding, eigen risico, etc. Hier leggen we maandelijks geld in, en nemen dat op indien nodig voor het doel.

Daarnaast hebben we een aparte rekening voor de boodschappen en beide een 'prive' rekening.

Voor ons werkt dit behoorlijk goed eigenlijk.
Exact zo doen wij het ook, ook naar tevredenheid.

Met die spaardoelen doen we bijvoorbeeld ook de gemeentelijke lasten. Ik weet hoeveel dit de afgelopen jaren kostte, dus ik kan al redelijk nauwkeurig inschatten hoeveel het komend jaar gaat zijn. Dat bedrag delen we door 12, en zodra de aanslag komt hebben we dat bedrag al in dat spaarpotje staan.
Zo zijn er meer zaken inderdaad; zorgpremie (bij jaarlijkse betaling), woningonderhoud, enzovoort.

Een keer per jaar werken we deze begroting bij, of bij grote wijzigingen nog een keer tussendoor, en dan weten we weer precies waar we aan toe zijn. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:24
Wij doen iets vergelijkbaars bij de ING, maar dan zonder virtuele passen. Ik betaal überhaupt altijd met mijn bankpas en nooit met een telefoon (dat hoort niet volgens mijn millennial-hoofd). Een voordeel is dat we uitgaven ook uit verschillende potjes kunnen halen. We hebben dus potjes en schrijven daar automatisch iedere maand geld naar toe. Maar die potjes matchen niet direct met budgetten. Budgetten worden bijgehouden via Excel, met daarbij een overzicht van alle vaste en verwachte uitgaven. Mijn partner heeft nog een andere app waarmee ze alle werkelijke uitgaven bijhoudt. Zo heeft zij zicht op welke budgetten te ruim of te krap zijn.

Kort samengevat:
- Wij leggen automatisch geld in verschillende potjes voor bijvoorbeeld vakantie, kinderen, auto, belastingen, huisdieren en woning. Hiermee vangen we (on)voorziene kosten af en kunnen we sparen voor een vakantie of nieuwe auto. Zo hebben we geen maandelijkse verrassingen.
- Bij uitgaven halen we bedragen handmatig uit een potje. Een bestelling luiers uit het kinderen potje etc etc.
- Wanneer we merken dat een potje tekort komt of juist teveel opbouwt passen we de inleg aan.
- Er is geen potje voor boodschappen. Dat is uiteraard meegenomen in het budget, net als wat budget voor 'luxe' uitgaven, cadeaus, hypotheek, abonnementen, etc. Een deel daarvan is redelijk flexibel, de ene keer eet je wat meer, de andere keer zijn er misschien geen mensen jarig etc. Dit geld staat op de lopende rekening.
- Onze financiële maand start de 25e. De 24e boeken we beide geld van onze privérekeningen naar de gezamenlijke rekening, naar rato van inkomen. Dit totaalbedrag matcht met hetgeen in de Excel sheet berekend is.
- De 25e moet er niet meer of minder op onze rekening staan dan de inleg. Zodoende moet de vorige maand afgesloten worden. Als er wat overblijft gaat dat in een van de potjes. Als er geld tekort is kunnen we dat ofwel zelf aanvullen, of uit een potje halen. Al willen we dat scenario natuurlijk voorkomen.

Dit doen we nu al enige jaren zo en dat bevalt goed. Het is weinig werk als je het goed bijhoudt en zaken gelijk oppakt (dus geld uit het juiste potje haalt bijv). En zodoende hebben we direct inzicht in onze uitgaven, budgetten en spaarpotjes. Als je de potjes bij elkaar optelt hebben we gelukkig wat spaargeld. Maar daar verkijken we ons niet meer op. Vroeger hadden we al snel het idee dat we op vakantie konden gaan, maar dan vergeet je even de gemeentelijke belastingen aan het begin van het jaar. Dan denk je leuk 1200 euro te kunnen besteden, maar eigenlijk is het gereserveerd geld. Dat soort 'verrassingen' hebben we niet.

• DansPants
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:34
Ik lees veel terug wat wij ook doen maar wat ik het toch net niet vind merk ik. De grotere lasten als hypotheek, energie, waterschap etc. Die zijn niet zozeer het probleem.
Deze gaan een "rekeningen pot" in en staan voor geplande incasso datum op de lopende rekening zodat deze afgeschreven worden zonder problemen. Totaal overzicht van alle vaste kosten hebben we ook in Excel staan wat we periodiek controleren of als er (grote) wijzigingen zijn zoals andere sportschool/verzekering etc. Dat sluit goed aan en geeft een goed overzicht wat we per maand (extra) kunnen sparen.
Dat gaat ook prima met de mogelijkheden binnen de Rabo rekening.

Het zijn vooral de dingen als boodschappen en diverse uitgaves waarin we wat strakker willen kunnen controleren wat ons budget is en wat er overblijft waardoor ik er minder voor voel die potjes los te laten en samen te voegen op de lopende rekening. Dat maakt het minder overzichtelijk waar het geld naartoe gaat mijns inziens. Als we onder diverse in een keer 50 euro meer uitgeven heb je dat niet direct in de gaten maar heb je in een keer wel tekort in het boodschappen budget of andersom.

Bij een online bestelling is het gemakkelijk om het bedrag van het winkelwagentje eerst uit het potje te halen en dan af te rekenen. Echter bij boodschappen waar je regelmatig nog even snel de winkel in moet voor een versproduct of als er onverwacht iets op is is vooral wat het intensief maakt om het overzicht te bewaken of geld vanuit het potje over te maken voordat je bij de kassa bent of net nadat je de winkel uitloopt.
Nu zorgen we vaak dat er zeg 50 euro op de rekening staat zodat we een beetje kunnen overbruggen en dan bijwerken maar dat vind ik steeds minder prettig werken.
Zeker in een tijd waarin we er zo goed mogelijk op toe willen zien, bouw van een huis met een aanzienlijke tijd dubbele lasten, is zo min mogelijk frictie in het toe kunnen zien op het budget extra fijn.

Ik ga kijken naar de knab oplossing die gelinked is of dat ik daarmee kan bereiken waar ik naar op zoek ben.
Mochten er nog andere ideeën zijn die mensen graag willen delen dan verneem ik dat graag.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:10
Zoals eerder genoemd in het draadje budget ik ook in excel, de verdere organisatie is eigenlijk heel simpel:
- rekening: betaal. Dit it waar het geld binnenkomt en alle vaste lasten vanaf gaan
- rekening: budget. Hier zet ik elke maand een vast bedrag op voor boodschappen en alle andere niet vaste uitgaven (zeg maar boodschappen + zakgeld)
- rekening: spaar, zoals de naam aangeeft.

Zodra het salaris binnenkomt, stort ik een vast bedrag naar spaar/budget en dat is het eigenlijk wel. Meerdere rekeningen/potjes vind ik maar omslachtig zeker icm overboeken etc. Echter ben ik wel nieuwsgierig geworden naar het pakket van knab dat hier werd genoemd voor eental spaardoelen etc.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Hier hebben wij een gezamenlijke rekening (grootbank) waarvan vaste lasten betaald worden, reserveringen naar gezamenlijke spaarrekening gaan en waarop ons beider inkomen binnenkomt. Al onze inkomsten zijn vaste lasten of reserveringen. Onderdeel van die vaste lasten zijn ook 1. Boodschappen, 2. leuke dingen 3. Benzine. Voor deze 3 potjes hebben we aparte rekeningen waarvan de eerste twee wekelijks en de derde maandelijks gevuld worden zodat we beter grip op het verloop hebben. Deze rekeningen zijn bij revolut en Openbank. De reserveringen staan als totaal op de spaarrekening en dit houden we bij in een excel.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoi!!! op 07-05-2026 07:37 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:12

FreakNL

Well do ya punk?

DansPants schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:29:
Ik lees veel terug wat wij ook doen maar wat ik het toch net niet vind merk ik. De grotere lasten als hypotheek, energie, waterschap etc. Die zijn niet zozeer het probleem.
Deze gaan een "rekeningen pot" in en staan voor geplande incasso datum op de lopende rekening zodat deze afgeschreven worden zonder problemen. Totaal overzicht van alle vaste kosten hebben we ook in Excel staan wat we periodiek controleren of als er (grote) wijzigingen zijn zoals andere sportschool/verzekering etc. Dat sluit goed aan en geeft een goed overzicht wat we per maand (extra) kunnen sparen.
Dat gaat ook prima met de mogelijkheden binnen de Rabo rekening.

Het zijn vooral de dingen als boodschappen en diverse uitgaves waarin we wat strakker willen kunnen controleren wat ons budget is en wat er overblijft waardoor ik er minder voor voel die potjes los te laten en samen te voegen op de lopende rekening. Dat maakt het minder overzichtelijk waar het geld naartoe gaat mijns inziens. Als we onder diverse in een keer 50 euro meer uitgeven heb je dat niet direct in de gaten maar heb je in een keer wel tekort in het boodschappen budget of andersom.

Bij een online bestelling is het gemakkelijk om het bedrag van het winkelwagentje eerst uit het potje te halen en dan af te rekenen. Echter bij boodschappen waar je regelmatig nog even snel de winkel in moet voor een versproduct of als er onverwacht iets op is is vooral wat het intensief maakt om het overzicht te bewaken of geld vanuit het potje over te maken voordat je bij de kassa bent of net nadat je de winkel uitloopt.
Nu zorgen we vaak dat er zeg 50 euro op de rekening staat zodat we een beetje kunnen overbruggen en dan bijwerken maar dat vind ik steeds minder prettig werken.
Zeker in een tijd waarin we er zo goed mogelijk op toe willen zien, bouw van een huis met een aanzienlijke tijd dubbele lasten, is zo min mogelijk frictie in het toe kunnen zien op het budget extra fijn.

Ik ga kijken naar de knab oplossing die gelinked is of dat ik daarmee kan bereiken waar ik naar op zoek ben.
Mochten er nog andere ideeën zijn die mensen graag willen delen dan verneem ik dat graag.
Gewoon een aparte boodschappen-rekening zonder roodstand met pas? En daar maandelijks een X bedrag naartoe. Zo budgetteren wij in ieder geval de boodschappen en als het krap wordt einde van de maand doen we iets rustiger aan.
Pagina: 1