Verwarming frezen en gietvloer vernieuwen, advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• niels_klus
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-05 14:29
Ik heb een appartement gekocht: bouw is 1989, 2de verdieping, 58m2. Beton vloer met een zandcementvloer van 3cm en daarboven is niet veel opbouwruimte.

De woning heeft externe radiatorbuizen. Dit wil ik vervangen en de vloer voorzien van een PU gietvloer.

Ik zie de volgende mogelijkheden:
a) Vloerverwarming infrezen. dichtsmeren met reparatiemortel daarna egalisatiemortel (1-2 cm) en gietvloer.
b) Alleen pex buizen infrezen (zonder mantelbuis ivm hoogte) dichtsmeren met reparatiemortel daarna egalisatiemortel (5-10mm) en gietvloer. en nieuwe radiatoren plaatsen.
c) pex + mantel buizen infrezen dichtsmeren met reparatiemortel daarna egalisatiemortel (1-2 cm) en gietvloer. en nieuwe radiatoren plaatsen.

De nadelen en risico's die ik zie:
a) Geen isolatie eronder, 15% warmte verlies? Is de reparatie mortel + egalisatiemortel sterk genoeg om scheuren (en verkleuring) in de gietvloer te voorkomen?

b) Door weglaten van de mantelbuis kan mijn pex buis dieper liggen, maar misschien ook zelf beschadigen en/of de vloer beschadigen door uitzetting?

c) veel egalisatie mortel + hoogte verlies.

--> a) vind ik het mooiste maar b) is misschien wel het 'meest' realistisch.

Heeft iemand advies en/of tips?

Alle reacties

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sowieso is het infrezen van vloerverwarming zonder mantelbuis.
Ik snap alleen even niet waarom je het over infrezen van buizen hebt en vervolgens nog spreekt over radiatoren plaatsen. Radiatoren kunnen weggelaten worden als je het fatsoenlijk aanpakt.
Opvang van uitzetting en krimp gebeurt alleen op de randen de vloer met een strook randschuim.
Je stookt ook geen hele heftige temperaturen met vloerverwarming.

Isolatie: Je schrijft dat je op de 2de verdieping woont, is het appartement op de 1ste verdieping gewoon een bewoond appartement? Hoewel het wel zorgt voor warmteverlies (en eventueel gratis warmte voor de onderburen) is het natuurlijk niet dusdanig veel omdat ook daaronder gewoon gestookt wordt.

Je zou eens kunnen kijken naar een systeem zoals Fermacell waarbij je met platen toch wat isolatie kunt creëren maar je hoogte beperkt blijft.

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:11
Iets anders: mag je van de vve wel een gietvloer plaatsen? Ik mocht in mijn appartement enkel zwevende vloeren plaatsen met voldoende geluidsisolatie. Ik kan mij voorstellen dat je onderburen niet heel blij worden van een gietvloer en stappen e.d. die dan naar beneden doorkomen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is idd een goede vraag, bij deze leeftijd apartementen ligt er meestal geen zweefende afwerkvloer en ben je vaak vanuit de VVE beperkt in je vloer afwerking. En als er ook nog kanaalplaatvloeren liggen mag vloerverwarming ook vaak niet ingefreesd worden. omdat de elektrabuizen van de onderburen dan maar een enkele cm onder het oppervlak liggen als je het persee wil zou ik gaan voor een opbouw uit fermacell platen en dus wat hoogte inleveren.

• niels_klus
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-05 14:29
Dank voor de reacties.
Wat verduidelijking, Ik hink op twee gedachtes:
1. Vloerverwarming en geen radiatoren.
2. Buizen naar de radiatoren wegwerken in de vloer.

* VVE icm gietvloer is geen probleem.
* ik wil frezen in een zandcement vloer.

Twee concrete vragen:
1. Hoeveel hoogte egalisatiemortel is er nodig boven vloerverwarmingsbuizen?
2. Kan je pex slangen in een zandcementvloer leggen zonder mantelbuis en vervolgens opvullen met reparatie mortel?