Onmogelijk Apple Home app werkend te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Jimrask
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 06-05 16:09
Hoi,
ik zit met een vervelend probleem. Ik heb een iPhone 16 Pro, met iOS versie 26.4.2 . De Apple Home app werkt totaal niet. Ik heb deze voordien nooit nodig gehad, maar met dat we recent verhuisd zijn, en ik enkele "slimme" apparaten in huis had gehaald, wilde ik de app beginnen gebruiken. Echter, deze start niet op zoals het moet. Als ik de app open, krijg ik een welkomstscherm te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw-_aiJPpYzTsWOYxuyNfrBr7Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQglmAzEkDGp07MHGyxwZBfN.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik hier op de knop "Ga Door" klik, krijg ik een foutmelding. Als ik daar op "OK" klik, gaat ie terug naar het eerste welkomstscherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksgnQ3UtHKvbnt2g006HS_akzvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GioeR7VQfXM2TmLiKUhe8vuc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de app dus al niet gebruiken, omdat ie simpelweg niet wilt opstarten zoals het hoort. Ik heb al heel veel tutorials en helpdesks doorlopen, maar die gaan er steeds van uit dat de app normaal opstart, want ze willen steeds dat ik naar de settings in de Home-app ga door op 3 puntjes te klikken rechtsboven. Ik raak echter zo ver niet als ik de app open.

Herstarten helpt niet. Ook het uitloggen uit iCloud en terug inloggen, activeren van 2-staps-verificatie en andere "tips" heb ik al meermaals geprobeerd. Niets werkt.

Ik heb onlangs een Apple TV 4K 128GB gekocht, en wilde die installeren. Het toestel loopt op tvOS 26.4
Daartoe moet je de iPhone dicht bij de TV houden en krijg je een prompt. Als ik hier bij mij op klik, krijg ik echter alweer een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LXjPBim2m7JU_RJwmJXKJLOpHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjMXyEMHtMcidJa4D0CiL8RW.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op "Werk nu bij" klik, probeert ie de Home-app te openen, maar kom ik dus weer in eerder vermelde loop van foutmeldingen terecht.

Iemand zei me van de Apple TV dan eerst met de afstandsbediening te configureren, en vervolgens de iPhone toe te voegen. Ik heb de configuratie dan zo gedaan, en kan inloggen op m'n Apple account.
Als ik echter de iPhone wil linken aan de TV, vraagt ie eerst om een code te bevestigen. Dat lukt, maar vervolgens krijg ik dan alweer een andere foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fATusk2aRQF74eaEe8ELQe1fzXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3dxzyIkDukurAXGmjBksCPS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier al uren en uren aan verloren, elke keer ik ergens op internet een oplossing dacht gevonden te hebben blijkt het bij mij niet te werken.

Is er hier iemand met grondige kennis van zaken die misschien weet waar het precies aan ligt en wat ik kan doen om het eindelijk werkend te krijgen? Naar mijn idee scheelt er iets aan mijn iPhone, hardware of software weet ik niet, maar ergens is er iets dat de Home-app verhindert normaal te werken..

[ Voor 0% gewijzigd door Jimrask op 05-05-2026 10:52 . Reden: typfoutjes corrigeren ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Heb je de betreffende Woning al eens geprobeerd te verwijderen om vervolgens een nieuwe aan te maken?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:51
Het lijkt er op dat je nog op de oude HomeKit architectuur zit, welke per feb dit jaar is gestopt.
Heb je alles gedaan conform onderstaand advies? Of je de vet gedrukte acties van toepassing zijn en/of al door jou zijn gedaan, kan ik niet afleiden uit jouw reacties.

To update to the new HomeKit architecture, all devices (iPhone, iPad, HomePods, Apple TV) must run the latest iOS/tvOS (16.4+). If you cannot update, ensure two-factor authentication is on, remove any iPad acting as a home hub, and ensure all shared users update their devices first. Apple officially ended support for the old architecture on February 10, 2026

• Jimrask
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:22:
Heb je de betreffende Woning al eens geprobeerd te verwijderen om vervolgens een nieuwe aan te maken?
Ik heb nooit een "Woning" kunnen aanmaken om te beginnen... Ik kan ze dus ook niet verwijderen, want er is er gewoon geen...

• Jimrask
meesje schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:41:
Het lijkt er op dat je nog op de oude HomeKit architectuur zit, welke per feb dit jaar is gestopt.
Heb je alles gedaan conform onderstaand advies? Of je de vet gedrukte acties van toepassing zijn en/of al door jou zijn gedaan, kan ik niet afleiden uit jouw reacties.

To update to the new HomeKit architecture, all devices (iPhone, iPad, HomePods, Apple TV) must run the latest iOS/tvOS (16.4+). If you cannot update, ensure two-factor authentication is on, remove any iPad acting as a home hub, and ensure all shared users update their devices first. Apple officially ended support for the old architecture on February 10, 2026
Dit heb ik allemaal al geprobeerd. Ik heb nooit eerder gewerkt met de app. Ik heb maar sinds een paar weken enkele slimme apparaten die zouden moeten werken met Apple Home, en heb daarvoor nooit die app geopend op m'n iPhone. Er is geen iPad die werkt als een hub (ik heb geen iPad). 2-factor authentification staat aan. Er zijn geen "shared users".
Ik raak letterlijk niet verder als dat welkomstscherm als ik de app open.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Jimrask schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:59:
[...]

Ik heb nooit een "Woning" kunnen aanmaken om te beginnen... Ik kan ze dus ook niet verwijderen, want er is er gewoon geen...
Heb je HomeKit wel eens geprobeerd uit te schakelen onder de iCloud instellingen en later weer aan? Volgens mij moet je de Woning app dan uitschakelen onder iCloud. Ik zou het proberen uit te schakelen, de woning app te openen en kijken wat voor melding je krijgt. En het later weer aanzetten in iCloud. Wil je dit eens testen?

[ Voor 24% gewijzigd door turkeyhakan op 05-05-2026 16:09 ]

• Jimrask
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:08:
[...]

Heb je HomeKit wel eens geprobeerd uit te schakelen onder de iCloud instellingen en later weer aan? Volgens mij moet je de Woning app dan uitschakelen onder iCloud. Ik zou het proberen uit te schakelen, de woning app te openen en kijken wat voor melding je krijgt. En het later weer aanzetten in iCloud. Wil je dit eens testen?
Meermaals. Helaas deed dat ook niets.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28
Je noemt helpdesks, maar heb je de telefonische ondersteuning van Apple ook al geprobeerd?

• Mr.ZeroNull!
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:58
Jimrask schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:59:
[...]

En de woning app zelf verwijderen en opnieuw installeren uit de App Store?

• Jimrask
Mr.ZeroNull! schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:17:
[...]

En de woning app zelf verwijderen en opnieuw installeren uit de App Store?
Ook al meermaals geprobeerd. Dat doet ook niets. Het lijkt wel alsof ie de verkeerde versie van de app terug downloadt van de App store ofzo.

• Jimrask
Archer_VC10 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:32:
Je noemt helpdesks, maar heb je de telefonische ondersteuning van Apple ook al geprobeerd?
Ja, ze hebben een incident aangemaakt hierover, en geëscaleerd naar hun "Engineering" afdeling.

Momenteel kunnen ze enkel zeggen dat er reeds enkele soortgelijke gevallen gekend zijn, en er momenteel geen kant-en-klare oplossing bestaat, buiten een nieuwe iPhone kopen.(en dat is nog geen 100% zekerheid volgens hun, want het zou mogelijks kunnen te maken hebben met iCloud; maar lijken ze niet met zekerheid te durven zeggen)

Ze gingen me op de hoogte houden als er nieuws was (maar hoe lang dat ging duren wisten ze zelf niet)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28
Ik heb de telefonische helpdesk van Apple hoog zitten, ze hebben mij al een paar keer erg goed geholpen. Dus als het daar is geescaleerd dan heb je blijkbaar een interessant probleem aangeboord! Dat helpt jou niet, maar het verklaart gedeeltelijk waarom zoveel van deze tips niet werken.

Ken je iemand met een recente iPhone die jou zou willen helpen? Ik vraag me af of je niet op een andere iPhone of iPad kan proberen om daar de zaak te configureren zodat je in ieder geval kan checken of je apparatuur op de juiste manier werkt. Het zou ook kunnen uitsluiten of het probleem bij jouw account/iPhone zit of ergens anders in de Home architectuur.
Pagina: 1