Verende houten verdiepingsvloer aanpakken voor PVC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shaqo_Wyn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-05 23:32
Beste klussers/,

Ik heb een appartement in Utrecht jaren 30 (1e en 2e verdieping) gekocht met houten verdiepingsvloeren en loop tegen een te verende constructie aan. Ik wilde hier afgelopen weekend dryback PVC op Jumpax Nature leggen, maar de basis is niet stabiel en vlak genoeg. Ik wil dit eerst aanpakken.

De huidige situatie:
Balken: 80mm breed, 190mm hoog.
Overspanning: 397 cm.
HoH afstand: Wisselend tussen 50, 60 en incidenteel 70 cm.

Daarop ligt: OSB-3 18mm (haaks op de balken) geschroefd.

Probleem: De vloer veert merkbaar en er is op sommige plekken hoogteverschil tot 7mm tussen de planken.

Is nog een dubbele laag bijv. nog een keer 18mm underlayment op het OSB leggen een oplossing? Moet ik anders de OSB verwijderen om de balklaag aan te pakken?

Stel ik zou de balken willen verstevigen hoe kan ik dat het best doen?

Wat is de meest effectieve manier om de balkenrij weer goed waterpas te krijgen voordat de platen eroverheen gaan?

Laat maar weten als ik nog meer info moet delen.
Heb foto's toegevoegd van de 2e verdieping. Note: ze zijn wat ouder, we hebben de vloeren al schoongemaakt en alle schuim en stuc stukjes verwijdert.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxAzW4YTOVQsGhwPwEkyhKBv-vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbp0hAFSkYR9HMlq2zi5vUFu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEb7wWYOhCOE_Gzpj4ZPPRrA-Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eEkHH5k6rlOQv2lurisoLW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jTPpNfm_9hw73vEWhq3OuXlYN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlbKnyocdj1QB3zcMakozyAh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9iMzfNK7fW7VHDzQeSi-xP1dlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSRAEwGRDzRcAuw9eNeOBiw9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Shaqo_Wyn op 04-05-2026 23:29 . Reden: fotos nog erbij ]

Alle reacties

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-05 20:02

bbblije

Riiiiight

Balken verstevigen doe je door er gezaagde stroken multiplex tegen aan te schroeven, 22-30mm dik afhankelijk van hoe erg de balk(en) veren. Met 30mm multiplex zou je de balken weer recht kunnen maken, beide zeide van de balk waterpas monteren. In die 30mm kun je incidenteel schroeven, en een schroef pakt ook die 7mm wel op als je er platen overheen legt.

Netter is die 7mm hoogte verschil op te vangen met Estrich korrels (fermacell), en daar een Estrichvloer op. Dikte is afhankelijk van de hoogte die je kozijnen/deuren toelaten. Dit zorgt ook gelijk voor geluidsdemping en levert een super stabiele vloer op.

Heb je die hoogte mogelijkheid niet, en wil je niet meters aan multiplex tegen je balken schroeven, dan kun je kijken naar een vezelgebonden egaline. Maar dan moet je alle beweging uit de vloer halen, anders gaat het scheuren.

Balken uitvullen kan, maar dit is verschrikkelijk monnikenwerk. Je moet hout op maat zagen/schuren om je balken uit te kunnen vullen. Of je werkt met uitvulplaatjes (https://www.hornbach.nl/p...rtiment-24-delig/3291972/). Veel werk!

• pkt88
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 16:07
Bij ons vorige huis een uitbouw gerealiseerd, garage met daarboven een slaapkamer.
Constructeur had berekend: C24 vuren 71x196 hoh 610mm overspanning was bijna 4 meter.
Vond de vloer ook teveel veren, ook vreemd dat dit volgens constructeur voldoende was...
Ik heb uiteindelijk de balken in het midden iets opgedraaid met een stempel en vervolgens tegen de zijkant van de balk een steigerplank van 3 cm dik gelijmd met constructie tix lijm en geschroefd. 3 dgn uitharden en stempel naar volgende balk verplaatst.
Maakte een wereld van verschil! Had nog als troef om evt de balken aan beide zijkanten op te dikken, maar voor mij was een kant voldoende resultaat

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:45
Shaqo_Wyn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:28:
Beste klussers/,

Ik heb een appartement in Utrecht jaren 30 (1e en 2e verdieping) gekocht met houten verdiepingsvloeren en loop tegen een te verende constructie aan. Ik wilde hier afgelopen weekend dryback PVC op Jumpax Nature leggen, maar de basis is niet stabiel en vlak genoeg. Ik wil dit eerst aanpakken.

De huidige situatie:
Balken: 80mm breed, 190mm hoog.
Overspanning: 397 cm.
HoH afstand: Wisselend tussen 50, 60 en incidenteel 70 cm.

Daarop ligt: OSB-3 18mm (haaks op de balken) geschroefd.

Probleem: De vloer veert merkbaar en er is op sommige plekken hoogteverschil tot 7mm tussen de planken.

Is nog een dubbele laag bijv. nog een keer 18mm underlayment op het OSB leggen een oplossing? Moet ik anders de OSB verwijderen om de balklaag aan te pakken?

Stel ik zou de balken willen verstevigen hoe kan ik dat het best doen?

Wat is de meest effectieve manier om de balkenrij weer goed waterpas te krijgen voordat de platen eroverheen gaan?

Laat maar weten als ik nog meer info moet delen.
Heb foto's toegevoegd van de 2e verdieping. Note: ze zijn wat ouder, we hebben de vloeren al schoongemaakt en alle schuim en stuc stukjes verwijdert.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meerdere opties, maar als je het goed wilt doen, moet de OSB eraf. Dan kun je de balken/hoofdliggers opdikken en eventueel nog koppelen in de breedte. Dat zal veel helpen. Daarnaast zal het helpen om de OSB platen zo groot mogelijk te houden (zo min mogelijk voegen) en deze goed stevig te koppelen met de hoofdliggers.
Een extra laag OSB erop gaat ook helpen, maar dan moet je deze ook goed koppelen aan alles eronder (liefst verlijmen). Betere optie is OSB eraf en dubbel zo dikke variant terugbrengen.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-05 23:11
Als je nog de hoogte in kan, de vloerbalken ophogen met 2-4cm hout, lijmen en schroeven.
Zodat je balken effectief 21-23cm hoog worden.
Of wat vaker gedaan wordt, balken opdikken, door aan weerszijde van de balk een half zo dikke balk te lijmen en schroeven. Bijv. een SLS 38x170 balk aan weerzijde.
Uit de 'balkenschuif' komt als houtmaat 70x220 voor een lichte dekvloer bij een overspanning van 410cm (de overspanning + wat oplegging) en een hart op hart van 61cm.
Zie ook: https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif