Regenton aansluiten mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:57
Beste tweakers,

Ik zou graag een regenton aan willen sluiten aan de regenpijp, maar ik loop tegen een probleem aan. Het viel mij op dat ik regelmatig water door de regenpijp hoor gaan, ook als het niet regent. Bij nadere inspectie denk ik dat er door de geel gemarkeerde buis op het plaatje water afgevoerd wordt vanuit de woning boven ons. Ik neem aan dat dit waterafvoer is van bijvoorbeeld de keukenfontein of een wasmachine en geen hemelwater.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JFChN9VW/Naamloos2.jpg

De enige mogelijkheid zou voor mij dan zijn om een vulautomaat te plaatsen in de rood gemarkeerde buis. Als ik omhoog kijk denk ik dat dat puur hemelwaterafvoer moet zijn.

Is het echter mogelijk om een vulautomaat zo hoog te plaatsen? Het lijkt mij dat het water door de zwaartekracht wel bij de regenton moet kunnen komen. Maar zoekend op internet kom ik nergens iets tegen over zulke constructies. Ik zat zelf te denken aan zoiets als dit: https://www.regenton.nu/regenton-vulautomaat-avanti.html waarbij ik dan een extra afvoerslang moet aansluiten zodat hij lang genoeg is om de regenton te bereiken.

Hebben jullie hier toevallig ervaring mee? Dit moet toch wel een mogelijkheid zijn lijkt me?

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je rekening gehouden met de VVE?

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:23
Als je geel en rood niet samen laat gaan, maar 2 verticale leidingen maakt die je onderin samemvoegt, dan kan je op elke hoogte in de rode je vulautomaat zetten

• RaptorK
Wolly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:06:
Heb je rekening gehouden met de VVE?
Daar zal ik inderdaad toestemming voor moeten vragen, maar ik kan me vooralsnog niet bedenken dat dat een groot probleem zal zijn.

@brokenp
Ja, dat leek mij dus ook. Of bedoel je meer om de gele leiding te verlengen en lager aan te sluiten zodat ik op betere hoogte op de rode een vulautomaat kan plaatsen? Het vervelende daarvan is dat ik niet 100% weet of de horizontale leiding naast de geel gemarkeerde puur hemelwater afvoert of misschien ook wel ander water.

[ Voor 14% gewijzigd door RaptorK op 04-05-2026 21:11 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:29
Afgezien van evt. VvE (dan zijn die buizen niet van jou en mag je er niet zomaar mee rommelen), nee, je kunt niet zomaar op elke hoogte zo'n vulautomaat er tussen klussen.

De reden is dat deze juist op de maximale hoogte van de regenton moet zitten, zodat als deze vol is, het water vanzelf door de regenpijp stroomt.

Als de ton veel lager staat, gaat deze gewoon overstromen als hij vol zit. Nu kun je daar wel weer iets op bedenken dat je aan de andere kant een overloop maakt die ergens op uitkomt, maar waarop dan precies is wel weer een interessante nieuwe vraag.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:05
Is dit voor alleen regenwater of ook afvoer? Waarom zou een regenwaterafvoer uit een huis komen?

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:47

samo

yo/wassup

Een vulautomaat heeft ook een overflow. Het vangt regenwater af en leidt dat naar de ton. Als de ton vol is, gaat dat water weer via de vulautomaat naar de regenafvoer. Hiervoor is het wel nodig dat het hoogteverschil niet te groot is. Anders stroomt je regenton over, en gaat er niks via de hemelwaterafvoer.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• RaptorK
Wilke schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:12:
Afgezien van evt. VvE (dan zijn die buizen niet van jou en mag je er niet zomaar mee rommelen), nee, je kunt niet zomaar op elke hoogte zo'n volautomaat er tussen klussen.

De reden is dat deze juist op de maximale hoogte van de regenton moet zitten, zodat als deze vol is, het water vanzelf door de regenpijp stroomt.

Als de ton veel lager staat, gaat deze gewoon overstromen als hij vol zit. Nu kun je daar wel weer iets op bedenken dat je aan de andere kant een overloop maakt die ergens op uitkomt, maar waarop dan precies is wel weer een interessante nieuwe vraag.
Ik zou natuurlijk een overloopslang weer op de regenpijp richting het riool zelf kunnen aansluiten. Ik heb ook wel nagedacht over afvoer in de tuin zelf, maar ik vind het erg lastig inschatten of ik al dat eventuele water daar goed kwijt zou kunnen.

Maar zo lijkt het met dan wellicht beter om de geel gemarkeerde buis op een lager niveau aan te sluiten op de regenpijp. Ik weet dus alleen niet zeker of de horizontale leiding naast de geel gemarkeerde leiding puur hemelwater afvoert of niet.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57

Onbekend

...

Mij valt op dat op elke verdieping een vergaarbak zit. Het lijkt er daarmee op dat van elke woning het afvalwater via de buitenmuur naar beneden wordt geleid.
De "regenpijpen" zijn zeer waarschijnlijk gewoon afvoerpijpen, en grote kans is dat dat in de grond het riool in gaat richting rioolzuivering.

Als je per se schoon regenwater op wilt vangen, en geen afvalwater van een ander, zou je een nieuwe pijp moeten plaatsen vanaf de bovenkant van het dak naar beneden toe. (Daar zal de VVE niet zo blij mee zijn, denk ik. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:49
RaptorK schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:18:
[...]Ik weet dus alleen niet zeker of de horizontale leiding naast de geel gemarkeerde leiding puur hemelwater afvoert of niet.
En die mensen die boven jou wonen praten geen Nederlands?
Ga langs met een appeltaartje en vraag dan terloops waar dat buisje voor dient.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RaptorK
Onbekend schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:30:
Mij valt op dat op elke verdieping een vergaarbak zit. Het lijkt er daarmee op dat van elke woning het afvalwater via de buitenmuur naar beneden wordt geleid.
De "regenpijpen" zijn zeer waarschijnlijk gewoon afvoerpijpen, en grote kans is dat dat in de grond het riool in gaat richting rioolzuivering.

Als je per se schoon regenwater op wilt vangen, en geen afvalwater van een ander, zou je een nieuwe pijp moeten plaatsen vanaf de bovenkant van het dak naar beneden toe. (Daar zal de VVE niet zo blij mee zijn, denk ik. :) )
Hmm, ik had er niet over nagedacht dat er achter die vergaarbakken nog leidingen naar buiten kunnen gaan vanuit de woning. Dan houdt het denk ik wel op. Ik was niet van plan een extra waterleiding van boven naar beneden te plaatsen :)

Ik kan nog wel eens kijken of het klopt wat je zegt. Ik weet wel dat er binnenshuis nog leidingen richting het riool lopen dus wellicht is er nog hoop.

[ Voor 8% gewijzigd door RaptorK op 04-05-2026 21:54 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja, wellicht zit er op iedere verdieping wel zo'n pijpje, maar zie je ze niet vanuit dit perspectief.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:20
Yaksa schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:31:
[...]

En die mensen die boven jou wonen praten geen Nederlands?
Ga langs met een appeltaartje en vraag dan terloops waar dat buisje voor dient.
We kunnen niks meer vragen zonder appeltaartje, bierpakket of fles wijn?

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

Pagina: 1