MSI MAG321CUP verliest DP signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MichaelHolyman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:32

MichaelHolyman

Blaffende koeien loeien niet

Topicstarter
Mijn vraag
Hallo!

Ik heb sinds deze week een nieuwe monitor, de MSI MAG321CUP. Hij werkt goed alleen verliest hij iedere keer zijn DisplayPort signaal als de pc opnieuw opstart. Iedere keer als ik dit doe geeft hij de melding "No DP signal" en moet ik hem voa een HDMI kabel verbinden om beeld te krijgen. Hierna kan ik hem weer met de DP kabel verbinden en de source veranderen naar DP en dan werkt hij weer.

Dit zou dus aan moeten geven dat de kabel gewoon werkt maar dat ergens het signaal niet goed doorkomt. Wanneer ik hem via HDMI verbind dan werkt hij overigens wel bij het opstarten.

Ik heb online gezocht naar oplossingen en heb alles geprobeerd wat ik heb gevonden, waaronder het uitzetten van de Auto detect modus. Helaas dus zonder resultaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
RTX 3080, maar aangezien dat alles goed werkt met HDMI lijkt me daar geen probleem te zitten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie bovenstaand, dus ik heb de Auto detect uitgezet en een power cycle gedaan met de monitor.

Heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen want ik weet even niet meer wat ik kan doen om het op te lossen.

Dankjewel!

Gamertag: MichaelHolyman

Alle reacties

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:34

millman

6708Mhz @ -185c

Heb je de volledige specs van je systeem? Welke PCI-E versie, welke DP versie? Welke resolutie en verversingssnelheid?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Goed, ben even in de specs van de monitor gedoken. Het is een 4K OLED @165Hz. Dan is de Display Port 1.4 op de RTX3080 en kabel te weinig bandbreedte voor een stabiele HDCP handshake. Wat is de reden om niet via de HDMI kabel te werken? Een HDMI 2.1 kabel zou in theorie voldoende moeten zijn.

Zit je daarnaast toevallig ook nog op PCI-E 3? (B450/X470?), dan kan dat ook nog de limiterende factor zijn. Ik hoor graag de rest van je specs van de pc

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Belangrijkste fix: NVIDIA DisplayID Firmware UpdateNVIDIA heeft een specifieke tool uitgebracht voor de RTX 3080 en 3090 om zwarte schermen via DisplayPort 1.3/1.4 te verhelpen.

Wat te doen: Sluit de monitor tijdelijk aan via HDMI zodat je beeld hebt.Download: NVIDIA GPU Firmware Update Tool for DisplayID.

Actie: Voer de tool uit; dit update de firmware van je videokaart zodat deze de monitor direct herkent bij het aanzetten.

2. Update de Monitor Firmware (MSI MAG321)MSI heeft voor de MAG321-serie meerdere firmware-updates uitgebracht die specifiek "Black screen issues" met DSC (Display Stream Compression) oplossen.Controleer via de MSI OSD (of de Gaming Intelligence app) welke versie je hebt. Versies vanaf v.015 zijn meestal stabieler voor DP 1.4-verbindingen.

3. Controleer de BIOS-instellingen (CSM)Hoge-resolutie monitoren en moderne GPU's werken het best in een volledige UEFI-omgeving.Ga naar de BIOS (gebruik HDMI als je geen beeld hebt via DP).Zoek naar CSM (Compatibility Support Module).Zorg dat CSM is uitgeschakeld (Disabled). Dit dwingt de PC om puur via UEFI op te starten, wat de handshaking met de monitor versnelt.

4. Monitor Instellingen (OSD)Sommige energiebesparende functies van de monitor kunnen de verbinding dwarsbomen:Zet "Auto Scan" bij de inputbron op de monitor aan.Schakel "DP Deep Sleep" of "Power Save Mode" uit in het menu van de monitor. Dit voorkomt dat de monitor te traag "wakker" wordt tijdens het opstarten van de PC.

5. De Hardware (Kabel & Debug LEDs)Kabel: Gebruik een VESA-gecertificeerde DisplayPort 1.4 kabel. De meegeleverde kabels zijn niet altijd van de beste kwaliteit en kunnen signaalruis veroorzaken bij de hoge bandbreedte van 4K 165Hz.Moederbord: Kijk of het "VGA" debug-lampje op het moederbord blijft branden tijdens het zwarte scherm. Zo ja, dan bevestigt dit dat de GPU de monitor niet kon vinden tijdens de POST-fase.