Luidsprekers op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views

Vraag

• Goodi
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-05 23:16

Goodi

Erare Humanum est

Topicstarter
Mijn vraag
Kan ik klassieke luidsprekers aansluiten op pc?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zelfbouw pc

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf niets gevonden op internet.

Alle reacties

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:09
Nee, je moet er een versterker tussen zetten.

• Goodi
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-05 23:16

Goodi

Erare Humanum est

Topicstarter
Kan je vertellen wat soort versterker kan en hoe de aansluiten zijn van versterker naar pc?

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:57
Fosi heeft daarvoor een aantal redelijk betaalbare opties, deels ook met Bluetooth zodat je vanuit je telefoon etc. kunt streamen. Ik heb mijn luidsprekers via onze oude receiver aangesloten, dat werkt ook prima.
Goodi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:28:
Kan je vertellen wat soort versterker kan en hoe de aansluiten zijn van versterker naar pc?
Kabel met 3,5mm jack voor de PC en in de meeste gevallen 2x RCA voor naar de versterker.

[ Voor 40% gewijzigd door TobyW op 04-05-2026 19:29 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goodi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:28:
Mee, want klassieke luidsprekers kan echt vanalles zijn, van iets uit de jaren 40 of 50 tot plastic jaren 2000 speakers ;)
Je hebt idd een versterker nodig en meestal zal het wel werken. Maar het is handig als je merk en type van je speakers hebt. Gevoeligheid van je speakers kan een ding zijn (en nee, wattage is dat niet of nauwelijks) :)

Dus vertel, om welke speakers gaat het? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Barista
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:48
Welk moederbord heb je? Toevallig een met een S/PIDF aansluiting? Zie: https://www.bax-shop.nl/blog/studio-recording/wat-is-spdif/

Daarop sluit je je versterker aan en die sluit je dan weer aan op je boxen. Op deze bijvoorbeeld.

Volgens mij is het voordeel van S/PIDF dat je daarmee het geluid met zo min mogelijk compressie kunt doorzetten naar je versterker. Dus het werk dat normaliter door de audiochip van je moederbord wordt gedaan, wordt volledig overgenomen door de versterker. Maar zeker weten doe ik dit niet...

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-05 15:13
ja dat kan op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxX7MbeXaMeNaLbM2xaeEbOod9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyqofCi1HpGNV2aXygevZqUl.png?f=fotoalbum_large

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:57
Barista schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:41:
Volgens mij is het voordeel van S/PIDF dat je daarmee het geluid met zo min mogelijk compressie kunt doorzetten naar je versterker. Dus het werk dat normaliter door de audiochip van je moederbord wordt gedaan, wordt volledig overgenomen door de versterker. Maar zeker weten doe ik dit niet...
Het voordeel daarvan is dat via S/PDIF een digitaal signaal verstuurd wordt en de D/A conversie in de versterker gebeurd, waardoor het dus niet uitmaakt als de DAC in de PC van mindere kwaliteit is.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:09
Goodi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:55:
Zelf niets gevonden op internet.
Heb je wel gezocht?
Er komt toch echt heel wat nuttige info naar voren als ik je vraag letterlijk in google type.

Spel en typfouten voorbehouden

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat. Dicht bij ontbreken van eigen onderzoek en uitzoekwerk. Het antwoorden niet vinden is geen probleem, maar laat dan zien wat je gevonden hebt en waarom het onduidelijk is. Ook verwachten we dan een volledige beschrijving van je situatie. "Oude luidsprekers" en "pc" zegt zoals je hierboven al kunt lezen vrij weinig.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.