Afsluiten stadsverwarming, 4000 euro in 2026!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:13
Mijn vraag
Ik ben druk bezig om over te stappen op een warmtepomp, vanwege de belachelijk hoge prijzen van stadsverwarming.

Als ik bij mijn aanbieder, eneco google op de kosten, kom ik een procdure tegen uit 2023, waar dit 462 euro kost.

Nu ik bijna rond ben voor de warmtepomp, kwam ik een geupdate versie uit 2026 tegen, nu kost het bijna 4000 euro!

Ik heb even bij de ACM gekeken, en dit blijkt inderdaad gerekend te mogen worden.

Gigantisch veel geld voor de 5 minuten om de warmtewisselaar weg te halen, en daarna de leiding nog te verzegelen.

Ik vind dit eerlijk gezegd belachelijk, en het wordt bijna onmogelijk gemaakt om af te stappen van stadswarmte. Eneco houd hierdoor hun monopolie en dit voelt voor mij niet als een vrije markt met marktwerking.

Wat vinden jullie hier van? Is hier nog iets aan te doen?

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01

paQ

Het lijkt alsof er verschil wordt gemaakt tussen 'onklaar' en geheel verwijderen.
Want verwijderen was vorig jaar 5290 euro.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Dan doe je een combi van:

2 jaar tijdelijk buiten bedrijf.
1 jaar aangesloten zonder verbruik.
Dan weer 2 jaar tijdelijk buiten gebruik.

Maar idd debiel dat dit mag.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Dit lijkt mij een juridische vraag: is de verplichte vergoeding om af te koppelen een realistisch en eerlijk bedrag of kunstmatig hoog zodat klanten aangesloten blijven.

d:)b :henk d:)b

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

JJ Le Funk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:17:
Dit lijkt mij een juridische vraag: is de verplichte vergoeding om af te koppelen een realistisch en eerlijk bedrag of kunstmatig hoog zodat klanten aangesloten blijven.
Zal misschien ook een soort compensatie zijn voor misgelopen omzet? Net zoals een boete op het versneld aflossen van een hypotheek? Zo’n warmtenet is niet zomaar terugverdiend.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:22:
[...]

Zal misschien ook een soort compensatie zijn voor misgelopen omzet? Net zoals een boete op het versneld aflossen van een hypotheek? Zo’n warmtenet is niet zomaar terugverdiend.
Dus feitelijk kosten voor aansluiting en installatie doorberekend krijgen omdat die nog niet zijn terugverdiend.
Maar TS heeft nooit om die aansluiting gevraagd, dus dat voelt niet helemaal rechtvaardig.

d:)b :henk d:)b

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:28:
[...]

Dus feitelijk kosten voor aansluiting en installatie doorberekend krijgen omdat die nog niet zijn terugverdiend.
Maar TS heeft nooit om die aansluiting gevraagd, dus dat voelt niet helemaal rechtvaardig.
TS heeft huis gekocht met aansluiting op stadsverwarming. TS had het huis ook niet kunnen kopen. Bij afsluiting is het logisch dat aan de leverancier van de stadswarmte een vergoeding voor de gederfde inkomsten moet worden betaald.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:23

Harrie

NederVlaming

Prisma16 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:46:
[...]

TS heeft huis gekocht met aansluiting op stadsverwarming. TS had het huis ook niet kunnen kopen. Bij afsluiting is het logisch dat aan de leverancier van de stadswarmte een vergoeding voor de gederfde inkomsten moet worden betaald.
Ik kocht een thuis met een telefoonlijn. Ik gebruik die niet, nu alles via kabel of fiber gaat. Ook maar even 4000 euro aftikken dan? :+

Ik zou dan ook beginnen kijken naar een constructie zoals hierboven aangegeven:
Dan weer 2 jaar tijdelijk buiten gebruik
Mij lijkt het nogal absurd; zeker omdat die prijs ineens bijna 10 keer meer is geworden.

[ Voor 23% gewijzigd door Harrie op 04-05-2026 20:55 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gederfde inkomsten voor de komende 10 jaar? 100 jaar?
Waar trek je de grens. Net even snel gezocht. Gas en electra kan je vanaf 400 opzeggen en laten afsluiten.

Dus dat het geld kost prima. Maar ik vind 4 tot 12k nu niet echt redelijk.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:13
Hoeveel jaar vastrecht is dat?

Dat warmtenetten een wurgcontract zijn was al algemeen bekend, maar dit gaat wat ver.
Hoe zit de geschillen procedure in elkaar met dit?

• Prisma16
  • Niet online
jack zomer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:51:
Waar trek je de grens. Net even snel gezocht. Gas en electra kan je vanaf 400 opzeggen en laten afsluiten.

wordt hier aardig uitgelegd:

https://www.eigenhuis.nl/...g/opzegvergoeding-energie

Citaat:
Sinds 1 juni 2023 zijn er nieuwe regels van kracht voor de opzegvergoeding energie bij contracten met een vaste looptijd die vanaf deze datum zijn afgesloten. Er geldt geen vaste opzegvergoeding meer. Met deze nieuwe regeling berekent de energieleverancier de opzegvergoeding op basis van het verwachte verbruik van de resterende looptijd van je contract, je huidige tarief en het referentietarief. Het referentietarief is het tarief dat jouw energieleverancier hanteert voor een nieuw, vergelijkbaar contract op het moment van overstappen. Hoe langer de resterende looptijd van je contract, hoe hoger de opzegboete vaak is. Deze vergoeding wordt apart berekend voor stroom en gas.

De aanpassing van de regels voor opzegvergoedingen is doorgevoerd om energieleveranciers beter te beschermen. Bij het afsluiten van een vast energiecontract koopt de leverancier de benodigde energie direct in. Wanneer je je contract opzegt voor de einddatum, blijft de leverancier met ingekochte energie zitten omdat jij deze niet meer afneemt. Door stijgende prijzen tijdens de energiecrisis waren oude opzegboetes niet voldoende om de financiële schade te dekken. Hierdoor werden veel leveranciers terughoudend met het aanbieden van vaste contracten. Met de aangepaste regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) lopen leveranciers een verminderd financieel risico, waardoor ze wel weer bereid zijn om vaste contracten aan te bieden.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Prisma16 dat lijkt me niet van toepassing voor warmtenetten. Daar kun je niet overstappen. De netbeheerder en leverancier zijn daar dezelfde partij.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 22:48

JustDutch

was ambtenaar :)

Bij Vattenval heb je drie opties:

https://www.vattenfall.nl/stadsverwarming/weg-bij-stadswarmte/

Is de middelste ook bij jou mogelijk?

Forza Mucca

• Prisma16
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:32:
@Prisma16 dat lijkt me niet van toepassing voor warmtenetten. Daar kun je niet overstappen. De netbeheerder en leverancier zijn daar dezelfde partij.
Principe blijft hetzelfde, gederfde inkomsten en kosten voor werkzaamheden afsluiting. Ook de kosten voor het uitvoering van de afsluiting van een warmtenet zijn veel hoger dat bij gas of elektra om het grotere en meer complexe aansluitingen gaat.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:54
De algehele kosten blijven gelijk, dus voor mensen die niet overstappen wordt het steeds duurder (of de exploiteur krijgt de kosten nooit terug)
Het komt nog zover dat je verplicht bent om te blijven op het warmtenet.
Dus zou gewoon aftikken nu het nog kan.

Het is niet voor niks dat ze in China en Rusland gek zijn op stadsverwarming

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:09
Job_04 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:41:
Ik vind dit eerlijk gezegd belachelijk, en het wordt bijna onmogelijk gemaakt om af te stappen van stadswarmte. Eneco houd hierdoor hun monopolie en dit voelt voor mij niet als een vrije markt met marktwerking.
(Stads)warmtenetten kennen inderdaad geen vrije marktwerking.

Pas na nieuwe wetgeving kan hier verandering in komen. Helaas voor jou laten de meeste Nederlanders de partijen die zich hier voor inspannen al een paar Tweede Kamerverkiezingen links liggen.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
Ik zou je gelijk geven als Eneco de kosten zou koppelen aan het lopende contract van TS. Echter is het vast tarief, ongeacht wat TS nu verstookt.

• FredvZ
Helaas voor TS allemaal niet van toepassing bij (stads)warmtenetten.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb 1,5 jaar geleden mijn stadsverwarming opgezegd en dat kon toen nog voor het tarief van circa €500.

Maar ik moet zeggen dat ik aardig waar voor mijn geld had:
- Afzetting met borden op de stoep (incl vergunningsaanvraag)
- Dag 1: een ploeg een paar uur om te graven
- Dag 2: een ploeg voor de daadwerkelijke afsluiting van de buizen op mijn perceel naar de hoofdleiding, inclusief laswerk en opnieuw isoleren van de hoofdleiding
- Ook op dag 2: Monteur de warmteset uit mijn huis weghalen en leidingen afdoppen
- Dag 3: een ploeg om het gat weer dicht te gooien en straatwerk te herstellen
En dan stond er ook nog 5 dagen een graafmachine, een hekwerk, een dixi en een bronbemalingspomp.

Ik snap dus wel dat Eneco het niet meer voor dat tarief doet, alle winst die ze op mij gemaakt hebben is in die week verdampt. (Nou zal het voor mijn vrijstaande huis waar ze geen dode leiding wilden iets anders zijn dan een rijtjeshuis, waar de hoofdleidingen over het algemeen dwars onder de woningen doorgaan.)

Ik was overigens wel blij dat de leiding niet alleen in mijn meterkast is afgedopt: toen de kraan werd dichtgedraaid en de leiding afkoelde, ging het lekken...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:54
Aiolos schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:26:
Ik heb 1,5 jaar geleden mijn stadsverwarming opgezegd en dat kon toen nog voor het tarief van circa €500.

- Dag 2: een ploeg voor de daadwerkelijke afsluiting van de buizen op mijn perceel naar de hoofdleiding, inclusief laswerk en opnieuw isoleren van de hoofdleiding
- Ook op dag 2: Monteur de warmteset uit mijn huis weghalen en leidingen afdoppen
En dan stond er ook nog 5 dagen een graafmachine, een hekwerk, een dixi en een bronbemalingspomp.

Ik snap dus wel dat Eneco het niet meer voor dat tarief doet, alle winst die ze op mij gemaakt hebben is in die week verdampt. (Nou zal het voor mijn vrijstaande huis waar ze geen dode leiding wilden iets anders zijn dan een rijtjeshuis, waar de hoofdleidingen over het algemeen dwars onder de woningen doorgaan.)

Ik was overigens wel blij dat de leiding niet alleen in mijn meterkast is afgedopt: toen de kraan werd dichtgedraaid en de leiding afkoelde, ging het lekken...
Zo’n klus is minimaal 25k
Mooi dat je er voor dat geld af kon.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:26

de Peer

under peer review

Aiolos schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:26:

dat is echt bizar! stel je voor dat er elke week zo'n verzoek komt :D

• Job_04
De optie die bij Eneco 4000 euro kost geeft Eneco de vrijheid om te bepalen wat ze weghalen. In de praktijk heb ik gelezen dat ze de kranen dichtdraaien, warmtewisselaar loskoppelen (de 4 wartels losdraaien), en de leiding afzegelen. Dit is kwartiertje werk.

De optie die bij @Aiolos is uitgevoerd kost je bij Eneco tot 13.000. @JustDutch de 4000 euro is dus optie 2 bij Eneco. Vattenfall rekent hier een veel schappelijker bedrag voor.

Het lijkt wel alsof Eneco en Vattenfall de maximaal vastgesteld bedragen van ACM anders intepreteren:
Volgens het ACM:

definitief afsluiten van warmte 3904
maximaal 2 jaar afsluiten van warmte 620

Vattenfall rekent voor alleen de warmtewisselaar weghalen 620 euro. Eneco de 3904. De discussie is denk ik wat definitief afsluiten precies betekend. Als ze namelijk alleen de warmtewisselaar weghalen ben je niet definitief af van stadswarmte, en kun je altijd weer kiezen om het weer aan te laten sluiten.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik kan me voorstellen als "afsluiten stadsverwarming" en de daarmee verbonden werkzaamheden (en kosten) op verschillende manieren uitgelegd worden dit uiteindelijk een uitspraak van de rechter nodig maakt.
Herinnert mij een klein beetje aan de verhalen in het topic van de gasverlaters.
De keuze voor of tegen stadsverwarming wordt waarschijnlijk niet makkelijker.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JustDutch schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:38:

Misschien is dit duidelijker
Afbeeldingslocatie: https://redactie.rtl.nl/sites/default/files/content/images/2025/04/18/Afsluitkosten%20stadsverwarming%20-%20OFP%20%281%29.png?itok=n55eLdMP&width=1024&height=576&impolicy=semi_dynamic
Bron

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 09:49
JustDutch schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:38:

Ik zou dit idd ook doen. Afdoppen. Scheelt een bom duiten en voor de Leverancier ook makkelijker. Mocht de toekomstige bewoner toch voor Stadsverwarming willen gaan dan is het ook makkeijk op dit opnieuw aan te sluiten.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:46
Hoe lang is de looptijd van je contract nog?

• Job_04
@Wolly Die prijzen lijken weer van 2025 te zijn, ben die zelf nog niet tegengekomen.

Misschien toch maar eens een offerte aanvragen via mijnaansluiting.nl kijken welk bedrag ze mee komen. Heeft iemand deze route wel eens bewandeld? Neem aan dat je de offerte ook gewoon nog kan annuleren?

@99ruud99 ik zal eens gaan zoeken of hier een einddatum aan zit. Zou zelf denken van niet aangezien je toch geen alternatief hebt tot verwijdering.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:46
Normaal wel, gezien je deels ook onkosten vergoeding gemiste omzet betaald. Die moet op een termijn berekend zijn.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:40:
[...]
dat is echt bizar! stel je voor dat er elke week zo'n verzoek komt :D
Nou, dan wordt het wel goedkoper, dan kunnen ze wat zaken combineren :+
Job_04 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:52:

Misschien toch maar eens een offerte aanvragen via mijnaansluiting.nl kijken welk bedrag ze mee komen. Heeft iemand deze route wel eens bewandeld? Neem aan dat je de offerte ook gewoon nog kan annuleren?
Ik heb mijn aanvraag destijds ook via mijnaansluiting.nl laten lopen. Na de offerte kun je gewoon nog annuleren (of anders gezegd: ze gingen pas aan de slag nadat ik betaald had)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:29
Wat ik er van vind: dit is voor mij exact waarom je geen huis koopt met een aansluiting op stadsverarming.

Op zijn minst zou je de afsluitkosten mee moeten nemen als directe herstelkosten bij de bouwkundige keuring.

Het huis is dus €4k (in dit geval) minder waard door de aanwezigheid van deze aansluiting met wurgcontract.

• FredvZ
Wilke schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:42:
Het huis is dus €4k (in dit geval) minder waard door de aanwezigheid van deze aansluiting met wurgcontract.
Dat is imho kort door de bocht, de keerzijde is dat je geen dure CV of warmtepomp hebt staan die je om de ~15 jaar moet vervangen waarbij je met een beetje pech allerlei dure aanpassingen aan je huis moet doen om te blijven voldoen aan de regelgeving.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

FredvZ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Dat is imho kort door de bocht, de keerzijde is dat je geen dure CV of warmtepomp hebt staan die je om de ~15 jaar moet vervangen waarbij je met een beetje pech allerlei dure aanpassingen aan je huis moet doen om te blijven voldoen aan de regelgeving.
Dat valt in de praktijk reuze mee. En bij stadsverwarming betaal je vaak €5-600 voor je de eerste joule verbruikt hebt.

Word je altijd gevraagd welke printer je moet kopen? → dezeprinter.nl

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:57
En waarom zou het voor stadsverwarming anders werken dan voor gas? Dwz contract opzeggen.. en of de energiemaatschappij de boel wil afsluiten/weghalen is verder hun probleem?
review: Gasverlaters hoeven niet te betalen - Tweakers-community wint opnieuw

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:01

paQ

analogworm schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:42:
En waarom zou het voor stadsverwarming anders werken dan voor gas? Dwz contract opzeggen.. en of de energiemaatschappij de boel wil afsluiten/weghalen is verder hun probleem?
Omdat het voor gas niet in de regelgeving was opgenomen. Bij stadswarmte wellicht wel. (?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:57
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Omdat het voor gas niet in de regelgeving was opgenomen. Bij stadswarmte wellicht wel. (?)
Best kans, ik weet helaas het fijne er niet van. Kaar gevoelsmatig zijn de overeenkomsten noemenswaardig. Dus ook hier dan maar even crossposten.. @onetime.. tweakers route ook voor stadswarmte haalbaar?

Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels

[ Voor 12% gewijzigd door analogworm op 05-05-2026 22:56 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:29
analogworm schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:42:
Edit: lezen is moeilijk, sorry :)

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 05-05-2026 23:08 ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...] TS heeft huis gekocht met aansluiting op stadsverwarming. TS had het huis ook niet kunnen kopen. Bij afsluiting is het logisch dat aan de leverancier van de stadswarmte een vergoeding voor de gederfde inkomsten moet worden betaald.
Je bent wel vaker te kort door de bocht.
Job_04 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:51:
De optie die bij Eneco 4000 euro kost geeft Eneco de vrijheid om te bepalen wat ze weghalen. In de praktijk heb ik gelezen dat ze de kranen dichtdraaien, warmtewisselaar loskoppelen (de 4 wartels losdraaien), en de leiding afzegelen. Dit is kwartiertje werk.

De optie die bij @Aiolos is uitgevoerd kost je bij Eneco tot 13.000. @JustDutch de 4000 euro is dus optie 2 bij Eneco. Vattenfall rekent hier een veel schappelijker bedrag voor.

Het lijkt wel alsof Eneco en Vattenfall de maximaal vastgesteld bedragen van ACM anders intepreteren:
Volgens het ACM:

definitief afsluiten van warmte 3904
maximaal 2 jaar afsluiten van warmte 620

Vattenfall rekent voor alleen de warmtewisselaar weghalen 620 euro. Eneco de 3904. De discussie is denk ik wat definitief afsluiten precies betekend. Als ze namelijk alleen de warmtewisselaar weghalen ben je niet definitief af van stadswarmte, en kun je altijd weer kiezen om het weer aan te laten sluiten.
LEES DE VOORWAARDEN;
  • Zowel van je warmtecontract, als je dat hebt. (soms automatisch, soms niet, als nieuwe bewoner)
  • De KOOPAKTE van je woning, kan een ketting beding in staan. (niet geloven wat je wordt vertelt, ZELF lezen, er zijn gevallen hier op het forum bekent die geen kettingbeding hadden en het warmtebedrijf beweerde van wel. Niet dus. Grote gevolgen. Namelijk gratis verwijderd ipv duizenden Euro's.
  • Hoe is langdurig afsluiten gedefinieerd?
Als je zonder verdere consequenties je contract kan opzeggen (geen lettingbeding etc) dan komt dezelfde route als bij gasverlaten in zicht. Maar pas op, er zijn veel verschillende situaties, hangt allemaal af van de voorwaarden.

In ieder geval zelf de kraan dicht draaien dan en zorgen dat je echt niets meer gebruikt. En de rest aan de warmteleverancier overlaten. Maar weet zeker dat jouw contract deze route inderdaad toestaat.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:47
jack zomer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:51:

Gas hoef je niet af te laten sluiten. Je mag gewoon je gascontract en Aansluit- en transport overeenkomst opzeggen.
Dat kost 0,0 euro. Wat er vervolgens met de gasaansluiting gedaan wordt, is aan de gasnet beheerder (en ook voor hun rekening). Net als bij die koperen telefoonlijn die hierboven al aangehaald werd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:44:
[...]

Bij gas staan ook gewoon kosten voor het laten afsluiten op verzoek in de prijslijsten.

De grote vraag is: waarom zou je de boel laten afsluiten of verwijderen op verzoek? Waarom zou je niet gewoon net als bij je abonnement voor tv, internet etc je contract opzeggen als je overstapt tussen kabel, glasvezel of 5G "voor thuis"? Dan blijft de aansluiting gewoon liggen, maar gebruik je hem niet meer. Het is aan de beheerder van het net om te zorgen dat je het dan ook niet meer kan gebruiken.

Jammer voor die beheerder van het net dat ze daarbij wat kosten moeten maken, maar dat is inherent aan ondernemen. Bij het verlies van een klant maak je nu eenmaal kosten. En het staat vast dat je elke klant uiteindelijk een keer zult kwijtraken als onderneming. Daarop moet je dus voorbereid zijn als onderneming. Wanneer je op dat moment nog hoge kosten moet rekenen, ben je niet voorbereid. De kosten voor contractbeëindiging moeten in beginsel verwerkt zijn in de eenmalige contractkosten en/of de periodieke tarieven.

Het hanteren van verplichte vergoedingen bij opzegging van de overeenkomst zijn op zijn minst discutabel en staat dan ook op de zgn "grijze lijst" uit het burgerlijk Wetboek (BW6:237). Als consument heb je contractvrijheid en een hoge opzegvergoeding vormt een belemmering voor dat recht.

Tip: zoek eens op Reeshof warmte.
Tip 2: zoek de algemene voorwaarden voor de Eneco stadsverwarming uit 2023 eens op (deel evt hier) en pluis die goed uit wat daar staat over opzegging.
Opzegging is namelijk niet gelijk aan verwijdering. Want wanneer je van je huis met stadsverwarming naar een huis zonder stadsverwarming verhuist, zal je je overeenkomst voor stadsverwarming wél opzeggen, maar haalt niemand het in zijn hoofd om maar 1 seconde aan verwijdering te denken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 06-05-2026 06:56 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het weinig met echter kosten te maken heeft. Ze rekenen zo te zien gewoon het maximale dat mag van de ACM.
jack zomer schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:09:
Dan doe je een combi van:

Dan weer 2 jaar tijdelijk buiten gebruik.

Maar idd debiel dat dit mag.
Dat is ook 600 euro voor twee jaar, dan een jaar vastrecht betalen en dan weer 600 euro (als het dan niet duurder geworden is) en dan ben je vijf jaar verder en kun je weer betalen. Dan kun je beter die 4000 betalen en klaar.

Het vastrecht is 40 euro? Daar schiet je dan ook niet heel veel mee op. Dan is die 4000 euro ook heel wat jaren vastrecht trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 06-05-2026 07:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ivow85
Het is denk ik wel tijd om hier ook een centraal topic over aan te maken. Het onderwerp is al meerdere malen teruggekeerd hier op Tweakers (gebruik de zoekfunctie maar) en doordat het allemaal losse draadjes zijn is de informatie en kennis nu versnipperd. Doordat in het 'gssverlaters topic' de informatie en krachten gebundeld zijn, hebben we al mooie resultaten kunnen bereiken, ook in rechtszaken. Helaas blijven de netbeheerders bijzonder eigenwijs en is de topicreeks ondanks de successen die we behaald hebben nog altijd relevant.

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:46

noucmen

Kiesgierig

Job_04 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:41:
Als ik bij mijn aanbieder, eneco google op de kosten, kom ik een procdure tegen uit 2023, waar dit 462 euro kost.
Eneco verwijdert mijn wamrte-blokje: permanent uitbedrijf nemen.
Kosten: ~ 460 Euro
Aanvraag gedaan einde 2025.

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• Job_04
@noucmen heb je dat direct bij eneco gedaan of via mijn aansluiting?

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:46

noucmen

Kiesgierig

Job_04 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:09:
@noucmen heb je dat direct bij eneco gedaan of via mijn aansluiting?
Via Mijn aansluiting

7500 Wp = 5500 Kwh, alles e-bikes, considering Airco vs WarmtePomp

• lordgandalf
  • Laatst online: 16:08
Zou landurig afsluiten. En dan zelf kijken of je die leidingen weg kan halen in het huis. Dan staat de hoofdaansluiting er nog maar goed als die niet in de weg staat lekker laten staan dan zou ik zeggen. Ik heb blokverwarming (ander concept weet het) heeft de vorige bewoner afsluit kranen laten plaatsen die staan eigenlijk altijd uit. dus installatie staat er nog en ja betaal minimaal voor wat de warmte meters zien als opgeleverde warmte maar gebruik is 0.

[ Voor 38% gewijzigd door lordgandalf op 06-05-2026 16:04 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Ivow85
@lordgandalf het probleem bij stadsverwarming is dat ze absurde vaste kosten rekenen voor de aansluiting (€600-700 per jaar) zolang je een contract hebt. Zelfs als je helemaal niets aan warmte via de aansluiting gebruikt.

Pagina: 1