Vraag mbt ethernetkabel en storing van elektrakabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• llDutchheroll
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 25-05 13:54
Beste Tweakers,

Eerste topic van mij hier dus heb geduld.
Recent een renovatie laten doen, wilde meteen vaste internetkabels laten leggen.
Van een kennis de tip gekregen: leg cat 8 want dat is het beste. Totale overkill, ik weet.
Dus, mijn vaste elektricien kon geen cat 8 leggen, toen een tweede gevonden die dat wel kon.
Die heeft dat gedaan, maar nu is de montage zo: stopcontact / ethernetaansluiting / stopcontact.
Mijn vaste elektricien kwam terug om de montage af te maken en was er verbaasd over.
Hij zei dat de velden die de stopcontactdraden opwekken voor storingen in de cat 8 kunnen zorgen.
En dat het ethernet dus eigenlijk aan de "buitenkant" had moeten gemonteerd zijn.
Vanwege draden die achterlangs doorgetrokken zijn naar weer andere stopcontacten is het nog meer kabelsoep achter de ethernetaansluiting.
Mijn vraag dus: is dit echt een probleem of is de isolatie van de cat 8 draad voldoende om dit op te vangen?
Anders moet ik nu weer alles omgooien en dat is niet zo simpel daar de dikke cat 8 kop eerst weer afgemonteerd moet worden voordat je de kabel terug kan voeren.

Dank voor jullie tijd.

Alle reacties

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:00

BCC

Je had geen cat 8 moeten gaan leggen in een huis situatie. gewoon afmonteren het werkt vast wel.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Lekker laten zitten zoals het zit. Netspanning en ethernet lopen op veel locaties naast elkaar. Die twee gaan echt geen ruzie maken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prisma16 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:59:
Lekker laten zitten zoals het zit. Netspanning en ethernet lopen op veel locaties naast elkaar. Die twee gaan echt geen ruzie maken.
Mwoeah, qua signaal niet - die twists zitten niet voor niets in Twisted Pair bekabeling, overspraak van 50Hz AC gaat echt geen problemen geven op Ethernetsignalen met 100MHz - maar qua veiligheid heeft de NEN1010 hier echt wel op- en aanmerkingen over. Dit mag alleen als de stroomkabels afgeschermd zijn (bijv YMVK kabel), netwerkkabel langs standaard installatiedraad is uit den boze.

Heeft elektricien 2 dat toch gedaan, dan heb je toch echt Beun de Haas bv over de vloer gehad al was dat al duidelijk als hij CAT8 voor je trok 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 05-05-2026 00:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Cat 8 is volkomen onzinnig.
Afgeschermde netwerk kabel is volkomen onzinnig
Netwerk wordt beschermt door de twist in de aderparen en is daardoor niet beïnvloedbaar van buiten en zeker niet door de 50Hz van stroomkabels, mits goed gedaan en de twist tot vlak bij de connector gehandhaafd is.

@dion_b Dat geld alleen als alles in dezelfde buis getrokken is, ik vermoed dat we het hier alleen over de outlets hebben en dat de cat 8 kabel in een eigen buis getrokken is, maar dat kan alleen @llDutchheroll vertellen.

PS
Een monteur die geen CAT 8 kan monteren maar wel onzinnig commentaar op de plaatst vande outlet geeft is dus ook geen knip voor zijn neus waard.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:11

WCA

In een thuissituatie maakt die bekabeling echt geen verschil. In de praktijk zal zelfs Cat5E gewoon voldoen. Ik zou gewoon CAT6 neerleggen, U/UTP is daarbij gewoon prima.

Shielding en Foiling komt pas de hoek om kijken bij enorme kabelbundels die parallel langs een hoop stroomkabels en/of andere netwerkkabels liggen. Maar voor jouw gigabitnetwerkje (of zelfs 2,5/5/10gbit) thuis waar een netwerkkabel misschien een keertje een stroomkabel kruist boeit het allemaal vrij weinig.

Share and Enjoy!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:40:
[...]

Mwoeah, qua signaal niet - die twists zitten niet voor niets in Twisted Pair bekabeling, overspraak van 50Hz AC gaat echt geen problemen geven op Ethernetsignalen met 100MHz - maar qua veiligheid heeft de NEN1010 hier echt wel op- en aanmerkingen over. Dit mag alleen als de stroomkabels afgeschermd zijn (bijv YMVK kabel), netwerkkabel langs standaard installatiedraad is uit den boze.
Je gaat een cat8 echt niet in dezelfde buis krijgen als… iets anders dus dat is op zich weinig relevant.
llDutchheroll schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:41:

Mijn vraag dus: is dit echt een probleem of is de isolatie van de cat 8 draad voldoende om dit op te vangen?
Anders moet ik nu weer alles omgooien en dat is niet zo simpel daar de dikke cat 8 kop eerst weer afgemonteerd moet worden voordat je de kabel terug kan voeren.
Lekker laten zitten. De keuze voor cat 8 was verkeerd (weggegooid geld en extra moeite vooral) maar verder niet schadelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 05-05-2026 11:53 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:58
CyBeR schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:51:
Je gaat een cat8 echt niet in dezelfde buis krijgen als… iets anders dus dat is op zich weinig relevant.
Stopcontact/ethernet/stopcontact, dus mogelijk loopr er vd door de inbouwdoos van het ethernet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:51:
[...]

TS zegt dat het dicht genoeg langs elkaar ligt om storing te vrezen. Als dat zo is, ligt het ook dicht genoeg bij elkaar om elektrisch riskant te zijn.
WCA schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:45:
In een thuissituatie maakt die bekabeling echt geen verschil. In de praktijk zal zelfs Cat5E gewoon voldoen. Ik zou gewoon CAT6 neerleggen, U/UTP is daarbij gewoon prima.
U/UTP is niet alleen prima, het is beter, ivm kortere buigradius en makkelijkere installatie. Maar Cat5E zou ik anno 2026 zeker niet aanraden. Het voldoet tot 2.5Gbps maar zodra apparatuur naar 5 of 10Gbps gaat voldoet het niet meer - en die overgang is volop bezig (iedereen met een XGS-PON glasvezel ONT in huis heeft iets dat 10Gbps link doet aan LAN-zijde). Je kunt anno nu in de problemen komen als je ONT in de meterkast staat en je je router in de woonkamer wilt hangen, ook al neem je een bescheiden internersnelheid af - vooral om dat 10GBASE-T de onhebbelijke neiging heeft om bij slechte kabels niet terug te vallen op 1Gbps maar stug 10Gbps te blijven met enorme packet loss :X

Meer dan Cat6 is daarentegen onzinnig tenzij je huis zo groot is dat je meer dan 55m kabellengte nodig hebt (maar niet meer dan 100m): er bestaat op papier al 10 jaar een 25GBASE-T standaard voor koperen twisted pair, maar er zijn exact nul apparaten of chips voor apparaten gemaakt voor die standaard omdat de eisen qua bekabeling max 30m kabellengte, zelfs met Cat8.1 en stroomverbruik >10W/poort onwerkbaar zijn. Zodra je voorbij de 10Gbps gaat, ga je met glas moeten verbinden, ook binnenhuis. Dus Cat7/8/8.1/8.2 zal nooit meerwaarde opleveren.

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hcQd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Stopcontact/ethernet/stopcontact, dus mogelijk loopr er vd door de inbouwdoos van het ethernet.
Fair, dat stukje zou ik dan in dat geval even X- of YMVK van maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• WCA

WCA

dion_b schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:04:
[...]

TS zegt dat het dicht genoeg langs elkaar ligt om storing te vrezen. Als dat zo is, ligt het ook dicht genoeg bij elkaar om elektrisch riskant te zijn.

[...]

U/UTP is niet alleen prima, het is beter, ivm kortere buigradius en makkelijkere installatie. Maar Cat5E zou ik anno 2026 zeker niet aanraden. Het voldoet tot 2.5Gbps maar zodra apparatuur naar 5 of 10Gbps gaat voldoet het niet meer - en die overgang is volop bezig (iedereen met een XGS-PON glasvezel ONT in huis heeft iets dat 10Gbps link doet aan LAN-zijde). Je kunt anno nu in de problemen komen als je ONT in de meterkast staat en je je router in de woonkamer wilt hangen, ook al neem je een bescheiden internersnelheid af - vooral om dat 10GBASE-T de onhebbelijke neiging heeft om bij slechte kabels niet terug te vallen op 1Gbps maar stug 10Gbps te blijven met enorme packet loss :X

Meer dan Cat6 is daarentegen onzinnig tenzij je huis zo groot is dat je meer dan 55m kabellengte nodig hebt (maar niet meer dan 100m): er bestaat op papier al 10 jaar een 25GBASE-T standaard voor koperen twisted pair, maar er zijn exact nul apparaten of chips voor apparaten gemaakt voor die standaard omdat de eisen qua bekabeling max 30m kabellengte, zelfs met Cat8.1 en stroomverbruik >10W/poort onwerkbaar zijn. Zodra je voorbij de 10Gbps gaat, ga je met glas moeten verbinden, ook binnenhuis. Dus Cat7/8/8.1/8.2 zal nooit meerwaarde opleveren.
Yeah, ik raad ook meestal CAT6 aan hoor, meer voor mensen die al CAT5e hebben liggen, dat je dan niet per se de boel hoeft vervangen als het gewoon werkt. :)

Share and Enjoy!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07

franssie

Save the albatross

hcQd schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:32:
[...]

Zonder foto lastig te zeggen hoe het zit, maar wellicht kan TS dan de ethernetpoort omwisselen met een stopcontact. Ik neem dan aan dat alledrie uit dezelfde serie komen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• WCA

WCA

franssie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Zonder foto lastig te zeggen hoe het zit, maar wellicht kan TS dan de ethernetpoort omwisselen met een stopcontact. Ik neem dan aan dat alledrie uit dezelfde serie komen.
Zou nauw luistert het allemaal niet.

Share and Enjoy!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07

franssie

Save the albatross

WCA schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 13:50:
[...]

Zou nauw luistert het allemaal niet.
lijkt mij ook niet, maar aangezien er een paar aansprongen op electrische veiligheid - ook niet geheel onterecht - is de kabels niet laten kruisen wellicht op te lossen door de ETH kabel naar een zijkant te plaatsen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Onzin.
Zoals al meerdere keren gezegd heeft een netwerk kabel geen enkel last van stroomkabels dus kruisen is ook geen probleem.
In dezelfde buis trekken is verboden om veiligheid redenen, maar niet omdat zoiets invloed zou hebben op het netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-05 15:51
de AC 50 Hz frequentie gaat je heus niets van interference geven.

Zou dit nu gebeurd zijn in een industriehal waar frequentieregelaars etc zitten waar je dan lijnen gaat kruisen, daar zal je eerder zien dat je EMC/EMI interference gaat krijgen. Maar de gevallen waar dat zou gedaan wordt zijn zo goed als onbestaande.

Cat8 is wel aan de heel gekke orde, cat7 had ik nog kunnen begrijpen. (hier bij de nieuwbouw konden we enkel halogeenvrije flexbuizen krijgen met prewired cat7 in)

• llDutchheroll
Dank voor de antwoorden, als ik het zo even algemeen doorlees hoef ik dus voor storingen geen angst te hebben. Dat is erg geruststellend.

Qua veiligheid wil ik even zeggen dat de internetkabels in aparte buizen liggen, een buis voor iedere kabel.

De elektra heeft weer zijn eigen aparte buis.

Om toch nog even alle twijfel uit de lucht te halen hierbij nog even foto van het binnenwerk.

Duurde even voordat ik de tijd had om die te maken.

Graag hoor ik jullie feedback.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAefZ0B32X9CSlt7je62ZQUIlSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9jRiYZ9uoTN0NtkLlbTsAyo.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
Wat betreft waarom de cat 8, realiseer mij nu ook dat dit ontzettend overkill en zelfs onhandig is qua dikte kabel.
Die kennis kwam ermee en ik dacht dat hij wist waar hij het over had omdat hij een IT achtergrond heeft (programmeur) en doehetzelver is. Nu is mij meer duidelijk geworden dat hij vooral erg perfectionistisch is, op het absurde af soms.

Mijn andere gedachtegang was, ik doe dit eens en nooit meer. Maar zoals geschreven, realiseer mij nu ook dat dit niet zo handig was qua installatie. (ben een totale newb verder dus heb genade)

[ Voor 25% gewijzigd door llDutchheroll op 13-05-2026 20:55 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:13
llDutchheroll schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:52:
Dank voor de antwoorden, als ik het zo even algemeen doorlees hoef ik dus voor storingen geen angst te hebben. Dat is erg geruststellend.

Qua veiligheid wil ik even zeggen dat de internetkabels in aparte buizen liggen, een buis voor iedere kabel.

Om toch nog even alle twijfel uit de lucht te halen hierbij nog even foto van het binnenwerk.

Duurde even voordat ik de tijd had om die te maken.

Graag hoor ik jullie feedback.

[Afbeelding]
edit:
Wat betreft waarom de cat 8, realiseer mij nu ook dat dit ontzettend overkill en zelfs onhandig is qua dikte kabel.
Die kennis kwam ermee en ik dacht dat hij wist waar hij het over had omdat hij een IT achtergrond heeft (programmeur) en doehetzelver is. Nu is mij meer duidelijk geworden dat hij vooral erg perfectionistisch is, op het absurde af soms.

Mijn andere gedachtegang was, ik doe dit eens en nooit meer. Maar zoals geschreven, realiseer mij nu ook dat dit niet zo handig was qua installatie. (ben een totale newb verder dus heb genade)
Mijn eerste reactie is, Wat zie ik daar nu precies? Lijkt op metaal?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/84NLX1yD/2026-05-14-08-16-35.png

Want als dat metaal is, zou ik dit nooit zo samen naast VD 220V draad gebruiken in dezelfde doos.

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:30
Is er dat jij weet CAT8 S/FTP gebruikt.....? Dit lijkt namelijk op de S(hield) van de kabel.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ethan..1 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:30:
Is er dat jij weet CAT8 S/FTP gebruikt.....? Dit lijkt namelijk op de S(hield) van de kabel.
Moet inderdaad wel shielding van S/FTP zijn (mogelijk deze gele Goobay Cat8 S/FTP (PiMF)) en dit mag zo echt niet in dezelfde doos als VD draden van de stopcontacten dus @hcQd en @dion_b hadden gewoon gelijk.

Toevallig was er gisteren nog een discussie over ethernet kabels icm VD draden en met alleen die shielding goed afmonteren in de keystone ben je er nog niet. De kabel zal ook 300V isolatie moeten hebben: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Daarbij is die keystone van metaal en die mag daar dus ook niet zo zitten, want helemaal niet geïsoleerd!
Kortom, dit krijg je niet gefixt op de huidige plek. :N

@llDutchheroll De ethernetkabel moet naar een van de buitenste dozen zodat deze fysiek gescheiden kan worden van de twee dozen met de stopcontacten en er geen elektra draden meer doorheen lopen. Ook moet er een fysieke scheiding zitten tussen de inbouwdoos voor de netwerkaansluiting en inbouwdozen voor de stopcontacten, dit kan een schotje zijn of het niet uitbreken van de doorvoeren tussen beiden. Ze mogen wel achter hetzefde afdekraam zitten.

Dus die elektricien terug laten kom en de kabel in de buis naar een van de dozen aan de zijkant opnieuw laten trekken en aansluiten en de netwerkdoos fysiek van de elektra dozen laten scheiden.

Ga er maar vanuit dat de elektradraden dan ook opnieuw moeten worden getrokken want de enige reden die ik kan bedenken dat de VD draden door de middelste doos lopen is dat de elektra maar één aanvoer heeft. Netwerkabel en elektra draad moeten dus omgewisseld worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 14-05-2026 09:16 ]

• llDutchheroll
Rolfie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:20:
[...]

Mijn eerste reactie is, Wat zie ik daar nu precies? Lijkt op metaal?

[Afbeelding]

Want als dat metaal is, zou ik dit nooit zo samen naast VD 220V draad gebruiken in dezelfde doos.
Is idd de shielding van de CAT8 S/FTP

Ik snap het probleem van het kruisen in de dozen niet zo.

De VD draden zijn toch geisoleerd? Waarom zou een VD draad opeens beschadigd raken?

Ik snap dat de installateur waarschijnlijk te veel van het rubber heeft weggesneden en daardoor meer koperdraad is vrijgekomen dan nodig is.

Installateur opnieuw ethernetdraad beter laten aansluiten snap ik wel.

De ethernetkabel verplaatsen is nog wel mogelijk naar een buitenkantdoos, maar volledig voorkomen dat er ook elektrakabels langs lopen niet. Die moeten erlangs naar een stopcontact dat verder ligt.

Enige andere oplossing is muur weer openbreken, dat ligt niet in de lijn der verwachting....

[ Voor 3% gewijzigd door llDutchheroll op 14-05-2026 21:37 ]

• BCC
  • Laatst online: 08:00

BCC

Tja, zolang je niet raar opkijkt als er 230v op je MacBook staat dan kan je het inderdaad zo laten 🤷

Misschien hier vervangen door cat 6 unshielded ?

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 14-05-2026 22:42 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:54
llDutchheroll schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:29:
[...]
Enige andere oplossing is muur weer openbreken, dat ligt niet in de lijn der verwachting....
Voor het opnieuw trekken van een UTP kabel hoef je de muur toch niet open te breken?!?
Ik neem aan dat deze kabel gewoon door een pvc pijp loopt en niet los in de muur gestuct is?

• Rolfie
llDutchheroll schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:29:
[...]

Is idd de shielding van de CAT8 S/FTP
Helemaal een verkeerd product dus.
Want dit moet je ook anders aansluiten, zeker niet op deze manier. En de huidige is eigenlijk levensgevaarlijk.
Ik snap het probleem van het kruisen in de dozen niet zo.
Veiligheid, wettelijke verplichtingen.
De VD draden zijn toch geisoleerd? Waarom zou een VD draad opeens beschadigd raken?
NEN1010 staat dit vast vermeld. Maar dit moet dubbel geïsoleerd zijn, dan mag het wel.
Ik zou dit zoals het nu zit echt als levengevaarlijk beschouwen, en absoluut niet zo laten. Bij eventueel verkoop, voldoet je huis ook niet aan de wettelijke voorschriften.
Hij kan ook losschieten, in theorie icm de zware belasting problemen geven, ongedierte, of misschien over x jaar je zoon/iemand (als je die hebt) die even wat gaat omleggen op de snelle manier.

Er zijn veiligheidsregels voor electrische installaties, en die zijn er niet voor niets.
Ik snap dat de installateur waarschijnlijk te veel van het rubber heeft weggesneden en daardoor meer koperdraad is vrijgekomen dan nodig is.
En dat maakt het dus levensgevaarlijk. Je hebt letterlijk losse koper liggen
Installateur opnieuw ethernetdraad beter laten aansluiten snap ik wel.
Ik zou het anders doen. Persoonlijk zou ik deze kabel vervangen voor gewone UTP zonder shields. Is in iedergeval "wat" veiliger. En de doos verplaatsten idd.
De ethernetkabel verplaatsen is nog wel mogelijk naar een buitenkantdoos, maar volledig voorkomen dat er ook elektrakabels langs lopen niet. Die moeten erlangs naar een stopcontact dat verder ligt.
Ik zou de huidige kabel eerder ook vervangen voor een gewone kabel, of deze even goed google gebruikern voor s/ftp en aardlussen.
Maar juist icm deze VD draad constructie icm s/ftp kabel (en helemaal hoe het nu zit), maakt het extra gevaarlijk.
Hou er rekening mee, dat je electra aansluiting nu niet volgens de wettelijke normen is aangelegd en gevaarlijke situaties kan opleveren.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Superhuuper schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:00:
[...]

Voor het opnieuw trekken van een UTP kabel hoef je de muur toch niet open te breken?!?
Ik neem aan dat deze kabel gewoon door een pvc pijp loopt en niet los in de muur gestuct is?
De PVC pijp met utp loopt naar de middelste doos terwijl deze naar de buitenste doos moet. Dan moet je dus de muur openmaken of de dozen opschuiven.

Wel 'bijzonder' dat een electricien dit zo oplevert, die neemt zijn vak niet serieus.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 15-05-2026 09:13 ]

• Rolfie
Wolly schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:12:
[...]

De PVC pijp met utp loopt naar de middelste doos terwijl deze naar de buitenste doos moet. Dan moet je dus de muur openmaken of de dozen opschuiven.
Dit zou idd de beste oplossing zijn, maar zelfs s/ftp vervangen voor gewone UTP en een in een doos er naast plaatsen, zal nog steeds niet veilig zijn en volgens de normering, maar wel een stuk veiliger dan hoe het nu is.

• Wolly
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Dit zou idd de beste oplossing zijn, maar zelfs s/ftp vervangen voor gewone UTP en een in een doos er naast plaatsen, zal nog steeds niet veilig zijn en volgens de normering, maar wel een stuk veiliger dan hoe het nu is.
Waarom zou een doos aan de zijkant met een eigen PVC met utp niet volgens de norm zijn? Er is dan toch geen contact mogelijk met utp en 230v?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Omdat beide kennelijk door 1 buis gaat.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Waarom zou een doos aan de zijkant met een eigen PVC met utp niet volgens de norm zijn? Er is dan toch geen contact mogelijk met utp en 230v?
Ik denk dat @Rolfie de opmerking van @llDutchheroll meeneemt die aangeeft dat zelfs bij verplaatsen van de ethernetkabel er VD draden langs moeten naar een verderop liggend stopcontact.

Dat betekent dat het rijtje stopcontacten waar de elektra binnenkomt blijkbaar een driesprong is voor elektra en de ethernetkabel altijd gekruist zal moeten worden.

Inderdaad dom aangelegd van die electricien, het wordt er niet beter op het beeld van diegene. :X

• Wolly
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:28:
Omdat beide kennelijk door 1 buis gaat.
llDutchheroll schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:52:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

I stand corrected.

• Wolly
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Ik denk dat @Rolfie de opmerking van @llDutchheroll meeneemt die aangeeft dat zelfs bij verplaatsen van de ethernetkabel er VD draden langs moeten naar een verderop liggend stopcontact.

Dat betekent dat het rijtje stopcontacten waar de elektra binnenkomt blijkbaar een driesprong is voor elektra en de ethernetkabel altijd gekruist zal moeten worden.

Inderdaad dom aangelegd van die electricien, het wordt er niet beter op het beeld van diegene. :X
Volgens mij bedoelt hij daarmee dat de netwerk wcd nu in het midden zit, zoals je op de foto ook ziet. De draden die achterlangs naar het andere stopcontact gaan zie je op de foto.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Wolly schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Volgens mij bedoelt hij daarmee dat de netwerk wcd nu in het midden zit, zoals je op de foto ook ziet. De draden die achterlangs naar het andere stopcontact gaan zie je op de foto.
@llDutchheroll heeft het echt over verplaatsen:
“De ethernetkabel verplaatsen is nog wel mogelijk naar een buitenkantdoos, maar volledig voorkomen dat er ook elektrakabels langs lopen niet. Die moeten erlangs naar een stopcontact dat verder ligt.”

Daarom denk ik aan een T-splitsing voor elektra.

Neem even 3 dozen, midden is nu aanvoer ethernet, rechts elektra. Je draait deze om, dan zijn de twee linker dozen netjes elektra en de rechter netwerk. Maar rechts verderop zit nog een stopcontact en die wordt gevoed met een buis vanaf de meest rechter doos, dan is er geen mogelijkheid om niet langs die doos met ethernet erin te gaan met je VD-draden.

• llDutchheroll
BCC schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:41:
Tja, zolang je niet raar opkijkt als er 230v op je MacBook staat dan kan je het inderdaad zo laten 🤷

Misschien hier vervangen door cat 6 unshielded ?
Ik woon in een ouder huis waar de meeste andere stopcontacten ook nog geen aarde hebben omdat dat destijds niet verplicht was (jaren 70).

Als we dat even extreem doortrekken dan zou ik in geen een stopcontact mijn laptop kunnen duwen want is allemaal niet volgens NEN 1010
Rolfie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:03:
NEN1010 staat dit vast vermeld. Maar dit moet dubbel geïsoleerd zijn, dan mag het wel.
Ik zou dit zoals het nu zit echt als levengevaarlijk beschouwen, en absoluut niet zo laten. Bij eventueel verkoop, voldoet je huis ook niet aan de wettelijke voorschriften.
Hij kan ook losschieten, in theorie icm de zware belasting problemen geven, ongedierte, of misschien over x jaar je zoon/iemand (als je die hebt) die even wat gaat omleggen op de snelle manier.

Er zijn veiligheidsregels voor electrische installaties, en die zijn er niet voor niets.
Nogmaals ik snap de koper die zichtbaar is, is niet ok. Dat wil ik sowieso laten aanpassen.

Maar wat ik niet snap is, de ethernetkabel is toch ook geisoleerd? Er zit een gele rubberen hals omheen.

Dan is het toch dubbele isolatie?

Hoe zou ik kunnen uitvinden of de ethernetkabel gecertificeerd is voor NEN 1010 installaties?

En is er misschien een mogelijkheid een niet-metale keystone te krijgen? Of de ethernetkabel te aarden op een andere manier?
Wolly schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Wel 'bijzonder' dat een electricien dit zo oplevert, die neemt zijn vak niet serieus.
Correct, ik heb de dozen nog eens opengeschroeft. De utp zou via de middelste doos (komt daar bovenin naar binnen) naar links kunnen leiden, maar dan kruist ie nog altijd enkele CM kort door de middelste.

• Rolfie
Vliegvlug schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:48:
[...]

@llDutchheroll heeft het echt over verplaatsen:
“De ethernetkabel verplaatsen is nog wel mogelijk naar een buitenkantdoos, maar volledig voorkomen dat er ook elektrakabels langs lopen niet. Die moeten erlangs naar een stopcontact dat verder ligt.”

Daarom denk ik aan een T-splitsing voor elektra.

Neem even 3 dozen, midden is nu aanvoer ethernet, rechts elektra. Je draait deze om, dan zijn de twee linker dozen netjes elektra en de rechter netwerk. Maar rechts verderop zit nog een stopcontact en die wordt gevoed met een buis vanaf de meest rechter doos, dan is er geen mogelijkheid om niet langs die doos met ethernet erin te gaan met je VD-draden.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8Dcn1Vhj/2026-05-15-10-45-43.png

• ethan..1
Als het mogelijk is om een metertje extra S/FTP te trekken uit de pijp/doos, deze lekker rechts afmonteren en de WCD in de 2 linker dan zou voor mijzelf prima zijn, een kunststof schot maken in de doos, elektra onder en data boven, of ervoor en erachter.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

llDutchheroll schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Ik woon in een ouder huis waar de meeste andere stopcontacten ook nog geen aarde hebben omdat dat destijds niet verplicht was (jaren 70).
Dat zou ik dan ook (laten) aanpakken. Dat het niet verplicht is betekent niet dat het niet veiliger is en meestal is het niet heel lastig om te doen, zeker niet als er van een centraaldoos systeem gebruik gemaakt wordt.

Bij mijn huis uit ‘89 was er ook enkel aarding in keuken en badkamer, een van de eerste dingen die ik gedaan heb is overal aarde aanleggen.

Zelfs in mijn eerste flatje, een sociale huurwoning, heb ik zelf aarde aangelegd naar mijn computerkamer. :)
Als we dat even extreem doortrekken dan zou ik in geen een stopcontact mijn laptop kunnen duwen want is allemaal niet volgens NEN 1010
Snap niet helemaal wat je bedoelt maar een geaarde stekker moet je inderdaad niet toepassen in een niet-geaard stopcontact.
[...]

Nogmaals ik snap de koper die zichtbaar is, is niet ok. Dat wil ik sowieso laten aanpassen.

Maar wat ik niet snap is, de ethernetkabel is toch ook geisoleerd? Er zit een gele rubberen hals omheen.

Dan is het toch dubbele isolatie?

Hoe zou ik kunnen uitvinden of de ethernetkabel gecertificeerd is voor NEN 1010 installaties?
Dan moet je nakijken/vragen wat de specs van de netwerkenkabel daar over zeggen en de isolatie minstens voor 300V geschikt is.
En is er misschien een mogelijkheid een niet-metale keystone te krijgen? Of de ethernetkabel te aarden op een andere manier?
Je hebt zeker kunststof keystones maar dan heeft de shielding van die ethernetkabel helemaal geen zin meer. Afgezien van de discussie of het überhaupt zin heeft. ;)
[...]

Correct, ik heb de dozen nog eens opengeschroeft. De utp zou via de middelste doos (komt daar bovenin naar binnen) naar links kunnen leiden, maar dan kruist ie nog altijd enkele CM kort door de middelste.
Het wordt steeds erger met die electrien, die heeft dus bewust in dezelfde doos een leiding voor netwerk en elektra laten uitkomen, man, man. |:(

Mocht de isolatie van de kabel niet voldoende dan zou ik de suggestie van @ethan..1 als noodgreep toepassen, afscheiding maken maar wel met geschikte materialen.
Misschien klein stukje flexbuis over de netwerkkabel schuiven en die een of andere manier vastzetten op invoer (erin schuiven als dat past) zodat het stukje netwerkkabel naar de naastliggende doos afgeschermd is.

• llDutchheroll
Heb even zitten zoeken, het was deze kabel die ik besteld heb:

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=2281650

Brandveiligheid & rookontwikkeling
• Halogeenvrij volgens EN 60754-1/2
• Lage rookontwikkeling volgens EN 61034
• Vlamvertragend volgens IEC/EN 60332-3-24
• Eurobrandklasse: Dca

Normen & standaarden
• ISO/IEC 11801: Internationale norm voor gestructureerde bekabelingssystemen
• EN 50173-1: Europese norm voor generieke datanetwerken in gebouwen
• IEC 61156-5: Specificatie voor symmetrische datakabels met hoge transmissie-eisen
• EN 50288-9-1: Kabelnorm voor installatiekabels voor datatransmissie
• EN 50174: Richtlijn voor correcte installatie van IT-bekabeling

Heb wat zitten ChatGPT'en....lijkt te voldoen voor thuisinstallaties.

• ethan..1
Het volgende wat er bij de specs staat is het belangrijkste en dit is prima, zie hieronder.

Elektrische eigenschappen
• Testspanning DC (1 min): 1000 V
• Isolatieweerstand (500 V): ≥ 5000 MOhm/km

Dit praat nog niet goed dat deze bekabeling naast elkaar mag zonder scheiding, WCD's naar links en data rechts, een schot/scheiding maken en klaar.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

ethan..1 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:07:
Het volgende wat er bij de specs staat is het belangrijkste en dit is prima, zie hieronder.

Elektrische eigenschappen
• Testspanning DC (1 min): 1000 V
• Isolatieweerstand (500 V): ≥ 5000 MOhm/km

Dit praat nog niet goed dat deze bekabeling naast elkaar mag zonder scheiding, WCD's naar links en data rechts, een schot/scheiding maken en klaar.
Aangezien deze netwerkkabel voldoende isolatie beidt, wanneer de situatie qua elektra en netwerk wordt omgewisseld, is het kruisen van netwerk en elektrakabel geen probleem meer.

Die scheiding is dan nog wel nodig voor het voorkomen van fysieke binnendringen vanuit de doos met de netwerkaansluiting naar de doos met elektra draden.

• _JGC_
  • Nu online
Dat schaamhaar achter de connector moet je zeker oplossen, dat zijn nu antennes. Dat is de hoofdreden waarom afgeschermde kabels in thuissituaties totale onzin zijn en meer kwaad doen dan goed.

Snap ook niet dat het zo is opgelost. Ik heb hier ook 230 en netwerk bijelkaar. Dubbele hollewanddoos voor elektra en een enkele eraan vastgeklikt. 230 komt in de linkerdoos binnen en wordt doorgezet naar de middelste, netwerk komt in de rechter doos binnen.

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

@llDutchheroll Al een afspraak met de installateur gemaakt om de ethernet aansluiting een doos opzij te laten zetten en goed af te monteren?
Pagina: 1