Kier tussen deurpost en muur nieuw geplaatste houten deur

Pagina: 1
Acties:

• Marianne95
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:53
Goedemiddag Tweakers,

Wij hebben een tijdje terug een mooie glazen houten deur laten plaatsen.
In eerste oogopslag ziet deze er heel mooi uit, maar bij nadere inspectie hebben we specifiek op 1 plek onderaan het kozijn een kier van ongeveer 0,5cm. Dat vinden we persoonlijk storend, dus ben ik terug gegaan naar de partij die de deur heeft geplaatst.
Nu zeggen zij, ja we hebben de deur technisch goed geplaatst en het komt omdat je muren niet waterpas zijn. Dus ik de waterpas gepakt, maar de koplat lijkt juist niet waterpas.
Nu kan ik me ergens voorstellen dat het wellicht komt omdat het op een andere plek niet waterpas is (geen idee), maar helaas vanuit hun geen aanbod om de situatie nog een keer te komen bekijken of uit te leggen waardoor dit dan komt. Ze bieden nu wel aan om de deur af te kitten in wit, zwart of transparant. Dat gaan we niet doen, want naar onze mening is dat veel lelijker. Daarnaast is zo'n grote kier kitten volgensmij echt geen succes.

Wat vinden jullie? Ik heb wat foto's bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8TGRa6gq1M0V4vtd6cvjMvOydc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBAf6GzO3olKc0C8OpkUzJHV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9RgMuPkOKWq0e8JHHmzSIfZFW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MY2IHMIjKlknFG59e4W9vh35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLXEolgOpcO5fOXX_dSv-ot4Brw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQcwRQR2KQE4BgpV7ZPZR6yT.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op basis van je waterpas heb je gelijk en staat het nét niet helemaal goed. Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig je waterpas is, en ik vermoed dat eventuele afwijking binnen de norm valt.

Wat eigenlijk belangrijker is: staat het kozijn zelf wel recht? En zijn dit van die klik-koplatten of zijn het "echte" koplatten?

Anyway, kitten kan bij zoiets prima zijn, zeker als je de muur toch nog gaat schilderen ;)

• Marianne95
@twain4me Zojuist even de waterpas tegen het kozijn gehouden ipv de koplat en dat is eigenlijk wel gek. Bovenaan het kozijn is het waterpas, maar onderaan niet (waar dus ook de koplat niet goed aansluit). Als ik de deur dicht doe en de waterpas tegen de zijkant van de deur doe, dan is deze wel waterpas. Dus die hangt er goed in. Ik snap zelf niet helemaal hoe dit kan. Is het kozijn dan gewoon scheef?

Ik weet zelf niet het verschil tussen klik-koplatten of ''echte'' koplatten. Wat ik van hun heb begrepen is dat ze de koplatten aan de achterkant infrezen om ze zo goed mogelijk op de muur te laten aansluiten.

We gaan de muur niet meer schilderen.... We hebben een paar maanden geleden de hele woonkamer gespoten, dus ik zit niet te wachten op nog een schildersessie eigenlijk haha.

• Marianne95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vODEObqgjCpExDawlP9H-3OXRU8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/r3bLhkMuUWXlnFL5laWlMRLU.gif?f=fotoalbum_large

Waterpas binnenkant kozijn

• twain4me

twain4me

En als je de waterpas 180 graden draait? dus met de cijfers naar links?

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:20
Als de deur recht hangt dan is die goed geplaatst lijkt me. Kozijnen/muren zijn wel vaker scheef. De koplat zou ik persoonlijk afkitten. Het kozijn recht krijgen is veel meer werk.

• Marianne95
@twain4me Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7imarP4by8MPMfImF9388YVKg8g=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/wZVBM7DYT3YJ7tKvQA4nozHP.gif?f=fotoalbum_large

Ik zou zeggen net zo erg haha.

• twain4me

twain4me

ja dat is een truckje om te zien of je waterpas een beetje nauwkeurig is ;) maar dat lijkt zo te zijn dus je kozijn staat iets uit het lood, vermoedelijk niet erg genoeg om herstel te eisen, maar als ze hem recht kunnen zetten ben je waarschijnlijk wel (voor een groot deel) van je spleet af.

• Marianne95
@twain4me aah vandaar hahah. Zou ook wat zijn als mijn waterpas nu al niet meer nauwkeurig was, hij is nog geen jaar oud.
Ik vind het ergens wel lastig wat je mag verwachten... Ik heb meer dan 1200 euro betaald voor een maatwerk deur incl plaatsen. De deur is voorzien van grondverf, maar moeten de deur zelf nog aflakken. Misschien dan toch kijk of we het gat dan maar kunnen dichten met overschilderbare kit en dan in de kleur van de deur verven?
Ik vind het ergens ook wel stom dat ik dan zoveel betaal voor een deur en vervolgens zelf zoiets mag gaan oplossen

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:18
Marianne95 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:57:
@twain4me aah vandaar hahah. Zou ook wat zijn als mijn waterpas nu al niet meer nauwkeurig was, hij is nog geen jaar oud.
Ik vind het ergens wel lastig wat je mag verwachten... Ik heb meer dan 1200 euro betaald voor een maatwerk deur incl plaatsen. De deur is voorzien van grondverf, maar moeten de deur zelf nog aflakken. Misschien dan toch kijk of we het gat dan maar kunnen dichten met overschilderbare kit en dan in de kleur van de deur verven?
Ik vind het ergens ook wel stom dat ik dan zoveel betaal voor een deur en vervolgens zelf zoiets mag gaan oplossen
dan had je vantevoren moeten afspreken dat zij dat deden. maar dan was je deur nog duurder geworden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1