Renoveren gevelplint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijn264
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:24
Wij zijn ons huis uit 1910 aan het renoveren. Een van de stappen is het renoveren van de plint aan de voorgevel. Deze is helaas ooit verpest door heel lelijk tegelwerk. Deze zitten er al sinds ver voor de eeuwwisseling op.

Het liefst herstellen we naar origineel, maar de originele plint was veel lager en de stenen achter de tegels komen er niet meer mooi uit. Zie hiervoor de plek naast het voordeurkozijn waarvoor de tegels met grote moeite al weggehaald zijn. Op die foto zie je ook de originele plint in blauw bij de buren.

De opties waar we aan denken:
  1. Volledig verwijderen van tegels en lijm (cement?) er achter en nieuwe plint tot aan de witte sierlijst laten stucen. Het mooiste en het dichtst bij het origineel maar wel duur. Offerte komt uit op €3500,- inclusief het verwijderen van de huidige tegels. Wij weten niet of dit ook zelf te doen is.
  2. Schilderen van de tegels. Geen sjieke oplossing maar wel makkelijk en erg goedkoop. Nadeel is dat we de voegen goed zullen blijven zien en alsnog het stuk naast het voordeurkozijn hersteld zal moeten worden (hoe?)..
  3. Met een uitvlakmortel eerst de voegen van de tegels uitvlakken en daarna schilderen. Is mogelijk ook zelf te doen. Nadeel is dat het hele pakket wat dikker wordt en ook het stuk naast het voordeurkozijn hersteld moet worden..
Van geen enkele oplossing worden we erg enthousiast. Heeft er iemand nog een mening of een ander idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvGgMuDZNg2QdvfnaQYCVuJtd9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSQ00ZndoquJqdn0cUqpXGrK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d6qkPu4AtBOeBkoU3PgzKSy-ME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfbvRwJv35I4PiAkKKCekcXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMyZyeQh3BrPnripZYpV07_VnaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esbKJhy1De94leKx04wr8h3G.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:18
afhakken en die hele plint opnieuw laten metselen met bijpassende stenen. Dat is het enige wat echt mooi wordt en je huis eer aandoet.
Deze cementtroep gaat e nooit mooi af en stuc en verf wordt altijd lelijk en kost veel onderhoud. Kost 1 keer geld maar is voor altijd weer mooi.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat de gevel stuk was en geprobeerd is om hem zo te herstellen.. die tegels kunnen veel beter tegen fietsen dan stenen of stucwerk. en ooit vond men die kleur mooi. Zelf zou ik nu dezelfde tactiek aanhouden en alles onder die horizontale band vervangen. dat kan dan ook een goed passende (of contrasterende) steen zijn.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Die tegels + het grootste deel van het cement verwijderen lijkt mij vrij goed te doen met een hamer en een beitel. Op de middelste foto lijkt het (in elk geval op de oranjerode tegels) niet heel goed gehecht te hebben. Als je dat zelf doet en de troep afvoert kan het je zo 1k inc. BTW schelen in je offerte, en het kost je een paar tientjes voor het afvoeren, een tientje voor de beitel, een paar uurtjes bikken en een tientje voor wat emmers om het puin in te stoppen.

Maar ik snap je dilemma wel, een gevelplint tot de horizontale band is eigenlijk ook geen porum. Zo'n band (cordonlijst?) is m.n. mooi als deze zowel boven als onder dezelfde stenen heeft - is althans mijn persoonlijke mening. Dus dan is het compleet vervangen van het metselwerk onder de band door nieuwe stenen, en dan vervolgens net als bij de buren afwerken met een stukje stucwerk de állermooiste optie. Maar dan kan je de 3,5k wel verdrievoudigen denk ik...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

Kijk ook wat je doet met de onderdorpel bij het kozijn. Als dit hout is, dan moet het er misschien ook uit. Je kan nog kijken of je iets zou kunnen doen met steenstrips, nadat je eerst een stuk weg bikt of met een cementschijf in de haakse slijper wegslijpt.

A'dam PVOutput

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:17
Heb je een foto van het origineel?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:30
@Martijn264
Volgens mij heb je 2 opties, 3500K betalen en het dan goed doen of inderdaad een goedkope minder mooie optie.
Ik gok dat je de investering er nooit uit zal halen dus ik zou gaan voor een goedkopere oplossing. De tegels weghalen en voor een ander exemplaar vervangen lijkt mij budget technisch het meest logisch.
Zoiets bijv:
https://natuursteenzagerij.nl/product/belgisch-hardsteen-plinten-gevel-hardstenen-gevelplint-online-natuursteen-plint/?gad_campaignid=18439602901

• Martijn264
Volledig vervangen, inclusief stenen, is zeker het mooiste en het meest authentiek maar vinden wij voor wat het opbrengt te duur. Dan hebben we het al snel over €10k voor iets visueels.

@ericplan de onderdorpel is gelukkig van steen.

@djluc in de tweede foto zie je op de achtergrond hoe het bij de buren is. Dit is waarschijnlijk origineel.

@chrisborst leuk idee. We gaan eens kijken wat er beschikbaar is!

• No Hands
Martijn264 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:04:
Volledig vervangen, inclusief stenen, is zeker het mooiste en het meest authentiek maar vinden wij voor wat het opbrengt te duur. Dan hebben we het al snel over €10k voor iets visueels.

@ericplan de onderdorpel is gelukkig van steen.

@djluc in de tweede foto zie je op de achtergrond hoe het bij de buren is. Dit is waarschijnlijk origineel.

@chrisborst leuk idee. We gaan eens kijken wat er beschikbaar is!
is het een monument of beschermd stadsgezicht oid? dan is er bij de gemeente mogelijk wel subsidie te halen om het te herstellen

• Martijn264
No Hands schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:24:
[...]

is het een monument of beschermd stadsgezicht oid? dan is er bij de gemeente mogelijk wel subsidie te halen om het te herstellen
Bedankt voor de suggestie. Even gecontroleerd maar het huis is helaas geen beschermd stadsgezicht en dus ook geen kandidaat voor subsidies.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
optie 4. loszittende tegels verwijderen en daarna grote grijze tegels of stroken op maat van grijs hardsteen over het geheel heen lijmen. Zeker voor deze optie moet de eerste rij stoeptegels er uit en ingekort worden.

Dit is de dure optie van stroken op maat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQo0c4OQjHNeoHvjJIgknI5OWX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gemmLD1IVPBL6gmhXcZuf5Q8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door nokiaan958GB op 04-05-2026 20:27 ]

• No Hands
nokiaan958GB schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:23:
optie 4. loszittende tegels verwijderen en daarna grote grijze tegels of stroken op maat van grijs hardsteen over het geheel heen lijmen. Zeker voor deze optie moet de eerste rij stoeptegels er uit en ingekort worden.

Dit is de dure optie van stroken op maat
[Afbeelding]
dat is toch geen gezicht op zo een huisje en in het straatbeeld?

@Martijn264 dit een idee? https://www.thermosteen.n...mentatie-Thermo-steen.pdf als je een beetje handig bent kun je dit zelf. oude steen eraf, deze erop in een passende steen en laten voegen.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 04-05-2026 21:02 ]

Pagina: 1