Renoveren gevelplint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Martijn264
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 19:54
Wij zijn ons huis uit 1910 aan het renoveren. Een van de stappen is het renoveren van de plint aan de voorgevel. Deze is helaas ooit verpest door heel lelijk tegelwerk. Deze zitten er al sinds ver voor de eeuwwisseling op.

Het liefst herstellen we naar origineel, maar de originele plint was veel lager en de stenen achter de tegels komen er niet meer mooi uit. Zie hiervoor de plek naast het voordeurkozijn waarvoor de tegels met grote moeite al weggehaald zijn. Op die foto zie je ook de originele plint in blauw bij de buren.

De opties waar we aan denken:
  1. Volledig verwijderen van tegels en lijm (cement?) er achter en nieuwe plint tot aan de witte sierlijst laten stucen. Het mooiste en het dichtst bij het origineel maar wel duur. Offerte komt uit op €3500,- inclusief het verwijderen van de huidige tegels. Wij weten niet of dit ook zelf te doen is.
  2. Schilderen van de tegels. Geen sjieke oplossing maar wel makkelijk en erg goedkoop. Nadeel is dat we de voegen goed zullen blijven zien en alsnog het stuk naast het voordeurkozijn hersteld zal moeten worden (hoe?)..
  3. Met een uitvlakmortel eerst de voegen van de tegels uitvlakken en daarna schilderen. Is mogelijk ook zelf te doen. Nadeel is dat het hele pakket wat dikker wordt en ook het stuk naast het voordeurkozijn hersteld moet worden..
Van geen enkele oplossing worden we erg enthousiast. Heeft er iemand nog een mening of een ander idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvGgMuDZNg2QdvfnaQYCVuJtd9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSQ00ZndoquJqdn0cUqpXGrK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d6qkPu4AtBOeBkoU3PgzKSy-ME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lfbvRwJv35I4PiAkKKCekcXt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMyZyeQh3BrPnripZYpV07_VnaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esbKJhy1De94leKx04wr8h3G.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:41
afhakken en die hele plint opnieuw laten metselen met bijpassende stenen. Dat is het enige wat echt mooi wordt en je huis eer aandoet.
Deze cementtroep gaat e nooit mooi af en stuc en verf wordt altijd lelijk en kost veel onderhoud. Kost 1 keer geld maar is voor altijd weer mooi.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat de gevel stuk was en geprobeerd is om hem zo te herstellen.. die tegels kunnen veel beter tegen fietsen dan stenen of stucwerk. en ooit vond men die kleur mooi. Zelf zou ik nu dezelfde tactiek aanhouden en alles onder die horizontale band vervangen. dat kan dan ook een goed passende (of contrasterende) steen zijn.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Die tegels + het grootste deel van het cement verwijderen lijkt mij vrij goed te doen met een hamer en een beitel. Op de middelste foto lijkt het (in elk geval op de oranjerode tegels) niet heel goed gehecht te hebben. Als je dat zelf doet en de troep afvoert kan het je zo 1k inc. BTW schelen in je offerte, en het kost je een paar tientjes voor het afvoeren, een tientje voor de beitel, een paar uurtjes bikken en een tientje voor wat emmers om het puin in te stoppen.

Maar ik snap je dilemma wel, een gevelplint tot de horizontale band is eigenlijk ook geen porum. Zo'n band (cordonlijst?) is m.n. mooi als deze zowel boven als onder dezelfde stenen heeft - is althans mijn persoonlijke mening. Dus dan is het compleet vervangen van het metselwerk onder de band door nieuwe stenen, en dan vervolgens net als bij de buren afwerken met een stukje stucwerk de állermooiste optie. Maar dan kan je de 3,5k wel verdrievoudigen denk ik...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:41

ericplan

5180 Wp PV

Kijk ook wat je doet met de onderdorpel bij het kozijn. Als dit hout is, dan moet het er misschien ook uit. Je kan nog kijken of je iets zou kunnen doen met steenstrips, nadat je eerst een stuk weg bikt of met een cementschijf in de haakse slijper wegslijpt.

A'dam PVOutput

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:38
Heb je een foto van het origineel?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:24
@Martijn264
Volgens mij heb je 2 opties, 3500K betalen en het dan goed doen of inderdaad een goedkope minder mooie optie.
Ik gok dat je de investering er nooit uit zal halen dus ik zou gaan voor een goedkopere oplossing. De tegels weghalen en voor een ander exemplaar vervangen lijkt mij budget technisch het meest logisch.
Zoiets bijv:
https://natuursteenzagerij.nl/product/belgisch-hardsteen-plinten-gevel-hardstenen-gevelplint-online-natuursteen-plint/?gad_campaignid=18439602901

• Martijn264
Volledig vervangen, inclusief stenen, is zeker het mooiste en het meest authentiek maar vinden wij voor wat het opbrengt te duur. Dan hebben we het al snel over €10k voor iets visueels.

@ericplan de onderdorpel is gelukkig van steen.

@djluc in de tweede foto zie je op de achtergrond hoe het bij de buren is. Dit is waarschijnlijk origineel.

@chrisborst leuk idee. We gaan eens kijken wat er beschikbaar is!

• No Hands
Martijn264 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:04:
Volledig vervangen, inclusief stenen, is zeker het mooiste en het meest authentiek maar vinden wij voor wat het opbrengt te duur. Dan hebben we het al snel over €10k voor iets visueels.

@ericplan de onderdorpel is gelukkig van steen.

@djluc in de tweede foto zie je op de achtergrond hoe het bij de buren is. Dit is waarschijnlijk origineel.

@chrisborst leuk idee. We gaan eens kijken wat er beschikbaar is!
is het een monument of beschermd stadsgezicht oid? dan is er bij de gemeente mogelijk wel subsidie te halen om het te herstellen

• Martijn264
No Hands schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:24:
[...]

is het een monument of beschermd stadsgezicht oid? dan is er bij de gemeente mogelijk wel subsidie te halen om het te herstellen
Bedankt voor de suggestie. Even gecontroleerd maar het huis is helaas geen beschermd stadsgezicht en dus ook geen kandidaat voor subsidies.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
optie 4. loszittende tegels verwijderen en daarna grote grijze tegels of stroken op maat van grijs hardsteen over het geheel heen lijmen. Zeker voor deze optie moet de eerste rij stoeptegels er uit en ingekort worden.

Dit is de dure optie van stroken op maat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQo0c4OQjHNeoHvjJIgknI5OWX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gemmLD1IVPBL6gmhXcZuf5Q8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door nokiaan958GB op 04-05-2026 20:27 ]

• No Hands
nokiaan958GB schreef op maandag 4 mei 2026 @ 20:23:
optie 4. loszittende tegels verwijderen en daarna grote grijze tegels of stroken op maat van grijs hardsteen over het geheel heen lijmen. Zeker voor deze optie moet de eerste rij stoeptegels er uit en ingekort worden.

Dit is de dure optie van stroken op maat
[Afbeelding]
dat is toch geen gezicht op zo een huisje en in het straatbeeld?

@Martijn264 dit een idee? https://www.thermosteen.n...mentatie-Thermo-steen.pdf als je een beetje handig bent kun je dit zelf. oude steen eraf, deze erop in een passende steen en laten voegen.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 04-05-2026 21:02 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:58
10k om zo'n stukje opnieuw op te metselen?! Dat geloof ik niet. Komt dit uit één offerte of meerdere?

Inderdaad zelf verwijderen scheelt al een slok op een borrel. En je kan je afvragen hoe belangrijk "authentiek" voor je echt is. Het is een woonhuis he, niet de Taj Mahal. Moet er echt blauwe steen tegenaan? Volgens mij is opmetselen met rode gevelsteen echt al een enorme verbetering.

[ Voor 4% gewijzigd door Yofresh op 05-05-2026 07:37 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:18
No Hands schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:00:
[...]

dat is toch geen gezicht op zo een huisje en in het straatbeeld?

@Martijn264 dit een idee? https://www.thermosteen.n...mentatie-Thermo-steen.pdf als je een beetje handig bent kun je dit zelf. oude steen eraf, deze erop in een passende steen en laten voegen.
Als ik naar de 2de foto kijk hebben de buren ongeveer hetzelfde op de onderste 3 stenen. Beetje aanhouden wat de buren hebben alleen hoger.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 15:45
Als het mijn huis zou zijn dan zou ik ervoor kiezen om zelf de tegels te verwijderenen met een (gehuurde) pneumatische bijtel dat is zo gepiept. Daarna laten stucen met een wat grovere mortel en met waterafstotende verf schilderen (kun je ook zelf doen).
Het is niet de mooiste oplossing maar wel een goede, betaalbare en minst slechte oplossing.
Het puin zou ik zelf afvoeren want voor een bedrijf is dat veel duurder en die kosten worden natuurlijk doorberekend.
Voor het stucen zou ik nog wat offertes opvragen want dat moet echt goedkoper kunnen.
Opnieuw metselen is de mooiste oplossing maar het geld zou mij dat niet waard zijn, zeker niet als er toch vaak fietsen voor staan.

Als je niet zeker bent of het stucen en schilderen mooi genoeg is dan zou je de tegels eerst kunnen schilderen in de gewenste kleur dan krijg je een idee hoe het eruit zou kunnen gaan zien.

• vogelmans
Voor welke oplossing je ook gaat kiezen; informeer in de buurt en bij kennissen naar een goede betrouwbare klusjesman/ZZP-er. Een metselbedrijf rekent de hoofdprijs en een ZZP-er kan zo'n klus er tussendoor doen.
Als de tegels zijn verwijderd zou dit mijn inziens in 8 uren gerealiseerd moeten kunnen worden. Daar komt dan nog materiaal en voorrij-kosten bij.

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-05 13:24
Volgens mij bestaan er ook een soort van "dunnen" renovatie bakstenen strips.
Krijg je wel een "Stenen muur look" mee terug en hoeft niet de hele muur opnieuw.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:03
JurienW schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:13:
Volgens mij bestaan er ook een soort van "dunnen" renovatie bakstenen strips.
Krijg je wel een "Stenen muur look" mee terug en hoeft niet de hele muur opnieuw.
Isodeco heeft PU steenstrips, dat is helemaal makkelijk. Aanbrengen met (montage)kit, impregneren en klaar.

• Martijn264
De huidige offerte is €2200 voor het stucen en €1400 voor het verwijderen van de tegels + tijdelijk weghalen van de bestrating.

Stucen zou duur zijn omdat het in meerdere keren moet. Verdere werk kunnen we denk ik wel zelf. Rotklus maar niet moeilijk.

Daarna zou het er uit komen te zien zoals bij een van onze buren (zie foto). Dit maakt het wel duidelijk dat er contrast blijft tussen de plint en sierlijst moet zijn.

Heeft iemand ervaring met dit soort stucwerk? Hoe moeilijk is het?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG4qMlvjs2gpikIsDg0e9ak8j6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXvgr1laUHZbwfNX3LAplcb3.jpg?f=fotoalbum_large

• vogelmans
Het is inderdaad mogelijk dat de stuklaag in 2x moet. Eerst primeren (zelf doen) dan egaliseren en dan de toplaag door de stukadoor/klusjesman.
Het verwijderen van de tegels en straatstenen zou je ook zelf kunnen doen. Een handige kennis kan die ook weer terugleggen. Voor het weghalen een foto maken van het legpatroon.
Mijn inziens zou je voor 2000 (2200 euro ncl. btw) die klus makkelijk kunnen laten doen incl. tegels terugleggen.
Het stucen zou ik niet zelf doen, heel moeilijk is het niet voor een ervaren klusjesman maar het is een nauwkeurig klusje mits je het goed wil doen.

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 22:19
Zou de tegels/cement verwijderen en daarna zandstralen en opnieuw voegen niet kunnen werken?

De tegeltjes en cement zelf verwijderen lijkt niet zo moeilijk met een boorhamer en bijtel en een beetje beleid.

• twain4me

twain4me

rickhaha schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:19:
Zou de tegels/cement verwijderen en daarna zandstralen en opnieuw voegen niet kunnen werken?

De tegeltjes en cement zelf verwijderen lijkt niet zo moeilijk met een boorhamer en bijtel en een beetje beleid.
Steen is doorgaans zachter dan cement dus dan blaas je vooral steen weg terwijl je hetcement aan het verwijderen bent. daarna is de bakhuid door schade en daarna het stralen waarschijnlijk geheel weg. dus ja het kan, maar je hebt er waarschijnlijk niet veel aan.

• No Hands
rickhaha schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:19:

bakstenen zandstralen is echt altijd een slecht idee.

[ Voor 76% gewijzigd door twain4me op 05-05-2026 21:03 ]

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:50:
[...]

bakstenen zandstralen is echt altijd een slecht idee.
Het kan wel met veel water en weinig zand en als het een relatief gezonde steen is. En dan blijft de bakhuid behoorlijk in tact en verwijder je vooral de vuiligheid van de stad die er sinds vooral tussen1900 en ~1980 opneer is geslagen. roetfilters en gas aansluitingen hebben ervoor gezorgt dat nieuwe vervuiling maar heel langzaam gaat. dus het hoeft waarschijnlijk nooit meer gedaan te worden. (mits dus niet iedereen weer aan de kolen of hout stook gaat :+ maargoed dat is hier dus niet aan de orde.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 05-05-2026 21:05 ]

• No Hands
twain4me schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 21:04:
[...]

Het kan wel met veel water en weinig zand en als het een relatief gezonde steen is. En dan blijft de bakhuid behoorlijk in tact en verwijder je vooral de vuiligheid van de stad die er sinds vooral tussen1900 en ~1980 opneer is geslagen. roetfilters en gas aansluitingen hebben ervoor gezorgt dat nieuwe vervuiling maar heel langzaam gaat. dus het hoeft waarschijnlijk nooit meer gedaan te worden. (mits dus niet iedereen weer aan de kolen of hout stook gaat :+ maargoed dat is hier dus niet aan de orde.
dat kan ook met heet water of stoom.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij worden dergelijke stenen nog steeds (in retro) gemaakt. Je moet alleen goed zoeken.
Een goede metselaar haalt er de stenen uit en metselt de zaak goed terug, zie je niks meer van :)

Ons huis is jaren 30 stijl met vrijwel de zelfde soort stenen. Ik had paar jaar terug een akkefietje met een gescheurde muur, is ook gewoon een doos stenen voor besteld. Even zoeken maar was er gewoon. De crux zit hem meer in het op de juiste authentieke manier voegen lijkt me, maar dat moet iedere metselaar kunnen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1