Bepalen juiste plaats WP in een grote open keuken/woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ZackA
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:07
Ik wil een airco (5 kw) laten plaatsen in onze open woonkamer (26 m²) en keuken (32 m²).

Er zijn inmiddels twee installateurs langs geweest en beide adviseren een andere bevestigings positie van de interne unit;
* Installateur 1 adviseert plek A: in de hoek van de woonkamer, van waaruit zowel de woonkamer als de keuken gekoeld en verwarmd zou worden.
* Installateur 2 adviseert plek B: boven een keukenkast, zodat de airco vanuit daar zowel de keuken als de woonkamer bediend zou worden.
Zelf denk ik aan plek C: boven de deur van de voorraadkast, die ongeveer in het midden van beide ruimte bevind.

Beide installateurs geven aan dat de airco vanuit de hoek beide ruimten kan bedienen.
Ik heb mijn twijfels ivm de afstand die overbrucht moet worden.
Welke plek raden jullie aan met het oog op efficiëntie?

Zie ook de bijgevoegde grove schets van mijn begane grond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbbsMV6prKO-GRtubSIFwubd5bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVwK61Hz95M2GWF5jrlw3vm4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ZackA op 04-05-2026 13:55 ]

Alle reacties

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:03
Heb je een foto of plattegrond?

Hoeken zijn meestal sub-optimaal.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ZackA
nu met plaatje :)

• LED-Maniak
Hoe diep is dit? Metertje of 10 gok ik? Veel te diep om aan een kant van de kamer een airco op te hangen.
Dan krijg je behoorlijke temperatuurverschillen of je moet de airco flink hard laten draaien.

Positie C(of er tegenover) is optimaler.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• ZackA
13 meter in totaal

• ZackA
LED-Maniak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:59:
Hoe diep is dit? Metertje of 10 gok ik? Veel te diep om aan een kant van de kamer een airco op te hangen.
Dan krijg je behoorlijke temperatuurverschillen of je moet de airco flink hard laten draaien.

Positie C(of er tegenover) is optimaler.
Als je tegenover positie C zou willen installeren, zou je dan alle leidingen etc eerst naar beneden trekken, dan via de kruipruimte naar de buiten unit toe, of op de muur zelf plaatsen richting de buiten unit? Hoe zou dat estetisch eruit zien?

Ben benieuwd hoe jij de installatie zou plaatsen...

Thanks

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:58
je gaat flinke warmte verschillen krijgen als je hem in de uithoek hangt.

wat voor airco heb je ook?
Persoonlijk heb ik ze waar de afstand bediening de thermostaat is om te meten of er nog verwarmd /gekoeld moet worden.

Is het mogelijk om tegen over C aan de muur de airco te hangen? hier heb je nog aardig kans om globaal te koelen/verwarmen. hang je thermostaat dan bijvoorbeeld niet aan de kant waar de zon op het huis staat om hoge verschillen te voorkomen, deze moet ook centraal. mogelijk onder de airco?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• ZackA
maubaan schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:58:
je gaat flinke warmte verschillen krijgen als je hem in de uithoek hangt.

wat voor airco heb je ook?
Persoonlijk heb ik ze waar de afstand bediening de thermostaat is om te meten of er nog verwarmd /gekoeld moet worden.

Is het mogelijk om tegen over C aan de muur de airco te hangen? hier heb je nog aardig kans om globaal te koelen/verwarmen. hang je thermostaat dan bijvoorbeeld niet aan de kant waar de zon op het huis staat om hoge verschillen te voorkomen, deze moet ook centraal. mogelijk onder de airco?
Inderdaad is het mogelijkheid om recht tegenover C te plaatsen,
alleen dan zulllen we goten of iets degrelijks moeten gebruiken die in zicht zullen zijn, wat estetisch niet zo mooi is in de woonkamer.

beide installateurs hebben verschillende merken geadviseerd (Mitsubishi en Daikin).

• LED-Maniak
ZackA schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:43:
[...]

Als je tegenover positie C zou willen installeren, zou je dan alle leidingen etc eerst naar beneden trekken, dan via de kruipruimte naar de buiten unit toe, of op de muur zelf plaatsen richting de buiten unit? Hoe zou dat estetisch eruit zien?

Ben benieuwd hoe jij de installatie zou plaatsen...

Thanks
Die afstand is wel echt groot. Beter twee kleine units bij beide uiteinden of eentje in het midden.

Goot naar de kruipruimte dan krijg je een lelijke goot over je muur. Mooiste is via het plafond. Direct door de muur erachter naar buiten kan niet?

• ZackA
LED-Maniak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Die afstand is wel echt groot. Beter twee kleine units bij beide uiteinden of eentje in het midden.

Goot naar de kruipruimte dan krijg je een lelijke goot over je muur. Mooiste is via het plafond. Direct door de muur erachter naar buiten kan niet?
Mijn woning betreft een tussenwoning, beide buiten muren kan ik niet gebruiken,
enkel via de voorraadkast kan ik recht naar beneden de kruipruimte in,
en van daaruit naar de buitenmuur (voorzijde) om de verbinding te maken met de buitenunit.

zoiets dus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIBXHZFcYQHO00BacHYum5JvMSw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rtt0AbzPE6LmUSsPBRZzfOwq.png?f=fotoalbum_large

• LED-Maniak
Dat kan prima inderdaad. Die MSZ-LN kan je de horizontale vanes 2 kanten op richten(split) dus dan kan je de luchtstroom de hele ruimte in sturen.

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:59
LED-Maniak schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:03:
Dat kan prima inderdaad. Die MSZ-LN kan je de horizontale vanes 2 kanten op richten(split) dus dan kan je de luchtstroom de hele ruimte in sturen.
Sluit ik me helemaal bij aan. Wij hebben een 6kw MSZ-LN in het midden van onze huiskamer en zowel links in de keuken als rechts richting de hoekbank is het altijd behaaglijk. Wel van belang dat je dus een unit kiest die de luchtstroom naar links én rechts kan sturen.
Pagina: 1