Hue/Zigbee dimmer. Bypass nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 18:16

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Hi,

Ik heb afgelopen weekend twee traditionele (led) dimmers vervangen door de fysieke druk/draai / zigbee dimmers van Robb. Deze dus.

Één dimmer stuurt een hanglamp met 3 led filament lampen aan. In eerste instantie tweedraads aangesloten (dus zonder blauw). Dit functioneerde goed, maar de lampen gingen knipperen boven de 80% helderheid ongeveer. Daarna driedraads aangesloten (dus incl een blauwe draad), wat het probleem helem aal oploste.

De andere dimmer stuurt 6 inbouw ledspots aan (Philips dimbaar). Deze tweedraads aangesloten, net als de vorige dimmer, maar helkaas ook hier flikkeren boven de 90%. Helaas heb ik geen blauwe draad voorhanden, en kan ik deze ook niet trekken. Ik vermoed dus dat ik een bypass aan moet schaffen? (de Robb dimmer heeft een bereik van 20-250W, lees ik in de handleiding, en daar kom ik met 6 spotjes net niet aan.

Klopt mijn aanname dat ik een bypass moet gebruiken en deze over 1 van de 6 sportjes moet zetten? Of is er evt nog een andere oplossing? (ik zie in de vele aansluitschemas ook nog een bruine draad gesplitst op de L en de N?

Afbeeldingslocatie: https://www.robbshop.nl/cdn-cgi/image/width%3D1920%2Cformat%3Dauto/media/c0/57/c8/1758208143/966e46e088787aa28ef8ecfe02af05e2.jpg

En als ik een bypass nodig heb: moet t dan specifiek die van Robb zijn? Of kan ik bijvoorbeeld ook deze van Shelly gebruiken?

Beste antwoord (via EraZor op 05-05-2026 12:36)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, ik denk zelfs dat dit exact het idee is geweest van de engineer bij het ontwerp. Alleen dat dit niet zo door marketing in de handleiding is gezet :+ Ik zou eerst het correct aansluiten proberen, bypass plaatsen kan altijd nog. Want zoals gezegd blijft de wisselwerking tussen lampjes en een N-loze dimmer koffiedik kijken.

En wat de exacte reden is zal je aan die zelfde engineer moeten vragen, kan je alleen naar gissen.

Alle reacties

• Septillion

Septillion

Als je deze dimmer N-loos (2-draads) aansluit moet volgens de handleiding er altijd de N ook aan de L hangen. Dus als je dat nu niet hebt dan eerst dat doen.

Maar bij een dimmer/smart moduledie je N-loos (2-draads) aansluit is het altijd gokken of je een bypass nodig hebt. Hangt volledig af van de combi lamp en dimmer. Maar klinkt hier inderdaad als een probleem. Dusals hij correct (dus met N naar de L) zit aangesloten of een N trekken of een bypass proberen.

En zou dan lekker die van Robb proberen, zeker gezien hier wel wat issues met die van Shelly langs zijn gekomen.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Ik heb de bruine draad nu niet gesplit. In principe werkt de dimmer prima, alleen dus flikkeren op 100%. Waarom zou ik die bruine dan splitten en de L en N vebrinden? welk doel dient dat?

[ Voor 83% gewijzigd door EraZor op 05-05-2026 10:32 ]

• Septillion

Septillion

EraZor schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:27:
Waarom zou ik die bruine dan splitten en de L en N vebrinden?
Simpel, omdat de handleiding dit zegt :+
Welk doel dient dat? En heb ik dan evt die bypass niet meer nodig?
Ik weet niet hoe ze het intern gedaan hebben natuurlijk. Maar zou kunnen dat dit simpelweg de controller het seintje geeft dat hij rekening moet houden met N-loos ofzo. Ja, het is een beetje een vreemde constructie en een beetje tegennatuurlijk om een L op een N-klem aan te sluiten. Maar als de handleiding het zegt zal het wel een doel hebben.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Topicstarter
Ik zou in principe de vrije 'L' (de dimmer heeft er twee) gewoon met een bruine draad kunnen doorverbinden met de 'N' toch? Dat is voor de stabiliteit van de dimmer, lees ik hier en daar terug? En dan alsnog een bypass parallel aan 1 van de spotjes? Ik heb een Mextronic bypass op Amazon besteld..

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

Ja, ik denk zelfs dat dit exact het idee is geweest van de engineer bij het ontwerp. Alleen dat dit niet zo door marketing in de handleiding is gezet :+ Ik zou eerst het correct aansluiten proberen, bypass plaatsen kan altijd nog. Want zoals gezegd blijft de wisselwerking tussen lampjes en een N-loze dimmer koffiedik kijken.

En wat de exacte reden is zal je aan die zelfde engineer moeten vragen, kan je alleen naar gissen.
Pagina: 1