Vraag of ANC van Sennheiser Momentum 4

Pagina: 1
Acties:

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:39
Ik heb even een kort vraagje over de Sennheiser Momentum 4 anc koptelefoon.

Ik heb deze sinds een paar dagen in huis. Maar ik vind de ANC bijzonder treurig. Als ik bijvoorbeeld ook de tv aan heb staan (normaal volume) hoor ik dit er gewoon doorheen (als er op de koptelefoon even niets speelt).
Ook bijvoorbeeld de afzuigkap hoor ik nog duidelijk, daar merk ik wel dat vooral de lage tonen gedempt worden. Volgens de coolblue ai chatbot is het ook normaal dat vooral lage tonen gedempt worden.

Ik heb voorheen wel eens van een maat van mij een koptelefoon op gehad met anc op een drukke verjaardag, en dan was het gewoon helemaal stil. Dat is dus ook eigenlijk wat ik verwacht had. Ik heb alleen daar even geen merk/type van.

Verwacht ik nu teveel van deze koptelefoon? Of is deze anc gewoon ruk? Of is dit exemplaar misschien niet in orde?

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Poljert schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:10:
Ik heb even een kort vraagje over de Sennheiser Momentum 4 anc koptelefoon.

Ik heb deze sinds een paar dagen in huis. Maar ik vind de ANC bijzonder treurig. Als ik bijvoorbeeld ook de tv aan heb staan (normaal volume) hoor ik dit er gewoon doorheen (als er op de koptelefoon even niets speelt).
Ook bijvoorbeeld de afzuigkap hoor ik nog duidelijk, daar merk ik wel dat vooral de lage tonen gedempt worden. Volgens de coolblue ai chatbot is het ook normaal dat vooral lage tonen gedempt worden.

Ik heb voorheen wel eens van een maat van mij een koptelefoon op gehad met anc op een drukke verjaardag, en dan was het gewoon helemaal stil. Dat is dus ook eigenlijk wat ik verwacht had. Ik heb alleen daar even geen merk/type van.

Verwacht ik nu teveel van deze koptelefoon? Of is deze anc gewoon ruk? Of is dit exemplaar misschien niet in orde?
Het kan een beetje van meerdere dingen zijn. De koptelefoons isoleren 'ruis' zowel passief en actief. Voor mij lijkt het er een beetje op dat de passieve vorm (de seal/fysieke afsluiting) bij jou niet ideaal is. Dat kan te maken hebben met de hoofdband afstelling of de vorm van je hoofd/oren, kan je makkelijk testen door de koptelefoon wat meer tegen je oren te drukken en dan nagaan of het beter word.

Of de koptelefoon zelf is niet isolerend genoeg voor jou. Als dat zo is en je daar nu al last van hebt zou ik gaan voor een alternatief. Zoals bijvoorbeeld Sony's die bekend staan om hun erg sterke isolatie en ANC. Of Bose dat iets meer natuurgetrouw geluid produceert maar iets minder isoleert.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Albinosaurus schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:16:
[...]

Het kan een beetje van meerdere dingen zijn. De koptelefoons isoleren 'ruis' zowel passief en actief. Voor mij lijkt het er een beetje op dat de passieve vorm (de seal/fysieke afsluiting) bij jou niet ideaal is. Dat kan te maken hebben met de hoofdband afstelling of de vorm van je hoofd/oren, kan je makkelijk testen door de koptelefoon wat meer tegen je oren te drukken en dan nagaan of het beter word.

Of de koptelefoon zelf is niet isolerend genoeg voor jou. Als dat zo is en je daar nu al last van hebt zou ik gaan voor een alternatief. Zoals bijvoorbeeld Sony's die bekend staan om hun erg sterke isolatie en ANC. Of Bose dat iets meer natuurgetrouw geluid produceert maar iets minder isoleert.
Mwah heb zelf die koptelefoon. ANC is gewoon niet de beste (overigens ook niet de slechtste). De bediening is vooral een hel, zorg via de app dat ie op max anc staat (en dus niet richting transparancy). Als je de touchbediening, die imo enorm zuigt, niet uitzet zorgt een kleine veeg al voor een aanpassing.

Daarnaast, anc is geen wondermiddel voor stilte. Ik ken geen koptelefoon die dat kan en zeker niet met het onvoorspelbare bereik van bvb mensenstemmen.

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 02-05-2026 20:33 ]

• Poljert
Ik gebruik hem eigenlijk vooral in huis, zodat ik lekker van de muziek kan genieten op alle momenten van de dag, zonder de buren daarmee tot last te zijn. Maar ik wil hem ook graag gebruiken als de buren gaan klussen bijvoorbeeld. Want daar raak ik vaak erg overprikkeld van.

Ik had de Sennheiser verkozen boven de Sony's omdat ik had gelezen dat het geluid van de Sennheiser wel beter zou zijn, maar de anc inderdaad minder. Alleen van de anc had ik wel een stuk hogere verwachting. Het voegt niet zo heel veel toe tov de passieve geluidsdemping.

Hij past mij verder ook goed en sluit prima af.

Ik twijfel of ik hem terug ga sturen.....

Bij de Sony lees ik weer dat vooral de lage tonen erg aanwezig zijn. Iets wat ik ook niet echt prefereer.

[ Voor 8% gewijzigd door Poljert op 03-05-2026 13:01 ]

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:13
Ik ervaar ook wel eens dat de Momentum 4 wat vreemd is met ANC en sommige geluiden alsnog bewust door lijkt te laten ook al staat hij op 100% ANC. Toch zou ik niet terug willen naar de Sony (had een XM3) vanwege de veel betere geluidskwaliteit van de Momentum 4, lage tonen zijn bij beide vrij sterk aanwezig maar bij de Momentum veel gedefinieerder.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Eigen topic van gemaakt omdat het 'meer dan een klein vraagje' is ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Poljert
Ik had mogelijk gewoon te hoge verwachting van de ANC. Als ik muziek speel, icm ANC, dan hoor ik weinig anders. Voor in huis is dit op zich wel voldoende.

Qua geluid is er inderdaad (te) veel focus op de lage tonen. Dat lijkt een beetje de norm te zijn tegenwoordig. Wat ik overigens erg jammer vind. Maar met een equalizer is er toch een mooi geluid uit te krijgen.
Pagina: 1